• Anonym (Gravid förkrossad kvinna)

Gravid vet inte vem pappan är

Hej! Jag behöver hjälp, råd, stöd ja alltihopa egentligen. Jag är gravid i vecka 27 aka 26+5. Har BF 29e Juli. Jag är gift med en underbar man som jag också innerligen hoppas är pappan till barnet. Men när jag kollade hur gravid veckorna ser ut så såg jag att själva befruktningen inte sker förens i typ vecka 3 av graviditeten. Jag har väldigt oregelbunden mens pga PCOS. Min senaste mens började i början/början av mitten av Oktober men enligt ultraljuden så ska allt ha hänt senare. Så blir uppriven och upprörd över att en annan person skulle kunna vara pappa till barnet. Vi låg med varandra på natten mellan 8e-9e November 2 gånger. Så den 9e November med andra ord. Jag och min man hade öppet förhållande innan vi fick reda på att jag var gravid. Gjorde graviditetstest efter att ha haft snuskigt ont i brösten i några dagar. Första testen gjorde jag 20 November. Jag har panik över att den andre ska vara pappa till bäbis och samtidigt helt förstörd över att jag fått reda på att det finns en möjlighet. 

Mens runt 11 Oktober, inte haft nån blödning efter 19 Oktober. Vet inte exakt när mensen slutade men vet med säkerhet att jag inte hade nån eller haft nån efter 19 Oktober. 
    Enligt ultraljuden är jag i vecka 27 (26+5) med BF 29e Juli. 
    Min man och jag låg med jämna mellanrum och den där andre låg jag med natten den 9e November. 

Kan nån lätta mig, genom att räkna ut När befruktningen måste ha skett. Jag har hela tiden trott att det skulle varit i slutet av Oktober. 

• Svar på tråden Gravid vet inte vem pappan är
  • Maggena

Förstår att detta kan kännas jobbigt och tyvärr har jag inte kunskapen att ge dig ett ordentligt svar på dina frågor. Har bara en tanke. Det spelar inte så stor roll egentligen vem som är biologisk pappa. Det som betyder något är ju vem som är där för barnet sen. Ni hade ett öppet förhållande och det är inget som har gjorts i smyg eller något sånt. Du kommer att älska barnet lika mycket oavsett vem som är pappa. Det är så människan fungerar. Fundera inte så mycket på det just nu. Ni kan alltid göra ett test när ni väl har fått barnet om ni känner ett behov av det. 

• Anonym (.)

Min bf som är baserad på min senaste mens går inte heller ihop med när jag och min man skulle ha legat så befruktningen kan ske 

Så baserat på ditt inlägg borde det vara din partner

• Anonym (Testa)

Åh, sån olycklig situation ni hamnat i. Antar att samlaget med den andre mannen var oskyddat iom din oro?

Ett BF den 29 juli innebär att du troligtvis blivit gravid kring den 5 november. Men, de beräkningarna kan man inte lita på då vi inte med säkerhet vet när din ägglossning skedde och ultraljud kan visa fel. Spannet för när du blivit gravid är större. Juridiskt kommer din man bli pappa automatiskt iom att ni är gifta.

För både er, barnets och den andra mannens skull skulle jag råda er att kontakta familjerätten i er kommun nu under graviditeten och berätta om situationen. Då kan de öppna en faderskapsutredning när barnet är fött och då testa vem som är pappa. Då kan ni veta med säkerhet och skulle den andra mannen vara pappa, men inte vilja vara förälder kan din man adoptera barnet om din man vill det. 

Det går också ta test privat på din man och barnet när det är fött, då kan ni ta kontakt med kommunen efteråt om han inte är pappa. Der kostar det dock en del men ni slipper blanda in myndigheterna om testet visar att mannen är pappa.

Jag tycker dock att alla barn har rätt att veta vem deras pappa är, och de båda männen i denna situation bör få veta vem som är pappa. I detta fall finns det ju ingen otroget utan ni är alla vuxna som vet att detta skulle kunna ske vid oskyddat sex. Då får man också ta ansvar för det.

Hoppas det är din man som är pappa om det är vad ni båda önskar. 

• Anonym (Testa)

Finns även faderskapstest att ta under graviditeten, men dessa är väldigt dyra, över 10 000kr. Jag hade också haft större tilltro till de tester familjerätten tar. Då finns allt också på papper, vilket kan vara en trygghet ifall frågan väcks senare.

• cosinus

Som det skrevs ovan, räknar man bakåt från ditt BF så blir befruktningen 5e november.

Men med det sagt så är ju inte ultraljud någon exakt vetenskap. Det kan diffa ett antal dagar. Jag har alltid fått några dagar senare på UL än när jag vet att det skett.

Men med tanke på att du tog ett test för att du haft så ont i brösten i några dagar och första testet togs 20e november så skulle jag ändå gissa på att du blivit gravid kring 5e (eller någon dag tidigare) snarare än 9e.

11 dagar från ligg till att hinna ha ont i brösten i flera dagar och köpa ett test och få positivt. Det är lite tight. Inte omöjligt kanske men inte det mest troliga.

Så jag skulle absolut satsa mina pengar på att din man är far till barnet även om ligget kanske inte är omöjligt i teorin.

• Anonym (Kim)

Även om ni har ett öppet förhållande varför inte använda skydd? Du hade ju ett val när du upptäckte graviditeten. Nu har du bara att gilla läget. Det enda du kan vara säker på är att det är ditt barn. Fadern oklar innan det har gjorts test. 

• Anonym (qwerty)

Din make blir per automatik far till barnet iom att ni är gifta. Så om du inte är sugen på att börja gräva i det biologiska så bara sitt tyst och gilla läget.

• Anonym (Daisy)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-28 10:11:10 följande:

Din make blir per automatik far till barnet iom att ni är gifta. Så om du inte är sugen på att börja gräva i det biologiska så bara sitt tyst och gilla läget.

Känns som läge för mannen att begära skilsmässa, även om det troligtvis är för sent.
    Alternativt begära faderskapsutredning så att han inte blir försörjningspliktig för en annan mans barn.
  • Anonym (E)
    Anonym (Daisy) skrev 2025-04-28 10:56:07 följande:
    Känns som läge för mannen att begära skilsmässa, även om det troligtvis är för sent.
    Alternativt begära faderskapsutredning så att han inte blir försörjningspliktig för en annan mans barn.
    Missade du biten om att de hade ett öppet förhållande? 
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (E) skrev 2025-04-28 13:27:24 följande:
    Missade du biten om att de hade ett öppet förhållande? 
    Nej. 
    Tror du att ts man vill leka pappa till en annan mans barn för det?

Öppet förhållande innebär inte att skaffa barn med andra.
  • Anonym (E)
    Anonym (Daisy) skrev 2025-04-28 13:33:51 följande:
    Nej. 
    Tror du att ts man vill leka pappa till en annan mans barn för det?

Öppet förhållande innebär inte att skaffa barn med andra.
    Nej självklart inte, men jag menade på att han måste ju också vara medveten om riskerna, han vet ju att det har funnits en annan så kommer det fram att ts man inte är pappa så tycker jag att det är fel att lägga hela skulden på ts och begära skilsmässa. Är man med i leken får man leken tåla, ts och hennes man ska få barn, förhoppningsvis är det mannens biologiska men om det inte är det så hoppas jag att de hittar en lösning där alla mår bra.
Svar på tråden Gravid vet inte vem pappan är