• Anonym (F)

Vad handlar det om?

Jag får alltid komplimanger av folk angående en viss sak vad gäller mitt utseende. Får höra att jag ser yngre ut än min ålder. Min pojkvän säger att de ljuger.
    Vem av de ljuger? Min pojkvän eller de andra. Eller är han svartsjuk?

• Svar på tråden Vad handlar det om?
  • Anonym (Man)
    Anonym (F) skrev 2025-04-28 03:54:24 följande:
    Simpelt. Det jag skrivit. Min pojkvän säger att folk som säger att jag ser yngre ut än min ålder, ljuger. Eller ljuger han för att trycka ner mig? I princip alla jag träffat säger det, innebär det då att han är den enda ärliga av alla jag träffat?
    Anonym (Man) skrev 2025-04-28 04:21:28 följande:
    Fast du skrev en viss sak vad gäller ditt utseende, är det exempelvis något i ansiktet du syftar på, eller menar du ditt utseende i allmänhet

Jag tyckte att frågan handlade först om något specifikt med utseendet antagligen någon ansiktsdel
  • Anonym (Man)

Jag har också fått höra minst 2 gånger att jag ser yngre ut, trots att senaste gången har jag inte lika mycket hår kvar som förut, lite ironiskt

• Anonym (L)
    Lynx123 skrev 2025-04-29 04:56:46 följande:
    Precis vad jag också tänker.

Det.är helt irrelevant hur TS ser ut. Poängen är att pojkvännen verkar vilja såra henne och det är inte okej. Om TS är ful/snygg/lång/kort/tjock/smal eller ser ung/gammal ut har inte något.med saken att göra - ens partner ska alltid vara stöttande.
    Jag är inte så säker på att pojkvännen vill såra henne. Det kan hända att han är överärlig och inte tänker tillräckligt långt innan han öppnar munnen. Han borde förstå att TS blir sårad när han säger som han gör, men gör han det?

Men du kan förstås ha helt rätt. En del människor är elaka med flit, t.ex. för att få känslomässig kontroll över en partner. 
  • Anonym (F)
    Anonym (L) skrev 2025-04-29 06:24:40 följande:
    Jag är inte så säker på att pojkvännen vill såra henne. Det kan hända att han är överärlig och inte tänker tillräckligt långt innan han öppnar munnen. Han borde förstå att TS blir sårad när han säger som han gör, men gör han det?

Men du kan förstås ha helt rätt. En del människor är elaka med flit, t.ex. för att få känslomässig kontroll över en partner. 

Mitt ex var elak med flit och tryckte ner mig och mitt utseende. Frågan är om de verkligen är ärliga eller vill trycka ner? För mitt ex sade saker som inte stämde. 
  • Lynx123
    Anonym (F) skrev 2025-04-29 07:06:02 följande:

Mitt ex var elak med flit och tryckte ner mig och mitt utseende. Frågan är om de verkligen är ärliga eller vill trycka ner? För mitt ex sade saker som inte stämde. 
    Även om de är ärliga så finns det väl ingen anledning att såra någon?
  • Anonym (SA)
    Anonym (N) skrev 2025-04-28 21:53:09 följande:
    Om ts konstant tjatar om hur ung hon ser ut och hur alla ger henne komplimanger hela tiden så hade jag också lessnat
    Vet vi att det är så då? 
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (F) skrev 2025-04-28 12:24:28 följande:
    Nu går du överstyr och verkar ha missat en hel del. Jag frågar ingen om det... jag får höra detta utan att säga något. Och jo det finns människor som ser så pass yngre ut. Har även påpekat att mina föräldrar ser yngre ut än sin egna ålder. Vissa har bra genetik.
    Din man kanske ledsnat på att du tjatar om hur ung du ser ut och dina bra gener. Blir långrandig i längden.
  • Goneril

Det där med komplimanger om utseendet ska man inte slicka i sig så oreserverat, det är socialt smörjmedel och ska hanteras som sådant. Om någon säger att man ser ung ut eller är vacker kan detta förstås vara sant men man ska hålla i minnet att det också kan vara ett sätt stt ställa sig in. Men till det som tråden handlar om, nämligen att TS springer och återberättar det för sin partner nej, det gör man inte om man fått lite uppfostran, usch, stor skämskudde, jag vrider mig inombords.                                                                                                                                                                             Man tackar för komplimangen och så är det bra med det. Att återge gör att man betraktas som en korkad fåfäng bimbo. Undra på att pojkvännen tröttnade och gav igen. Så pinsamt att återge komplimanger! 

• Anonym (Kvinna)

Jag får ofta höra att jag ser yngre ut. Fått visa leg på bolaget när jag var 40. Är 50 + idag och min pojkvän säger ofta att han aldrig sett en 50 åring som ser ut som jag, inte tantig utan mer "ung" och fräsch med snygg kropp (fortfarande). Han säger det för att just han tycker så.

Men 2 saker reagerar jag på i din tråd:

1 -  jag hade INTE uppskattat att se ut som 20 när jag var 30, men gärna som 30 när jag var 40. Det är liksom ingen komplimang utan snarare tvärtom. Kanske har nåt med ditt sätt att göra mer än utseende?

2 - varför är det så viktigt för dig att folk tycker du ser yngre ut?

Den som skrev att många ljuger när de kommenterar ens ålder har garanterat rätt, även gällande mig. Men jag tror din pojkvän mer stör sig på att detta är så enormt viktigt för dig och att du förmodligen skryter om såna här saker.

Gissar på väldigt låg självkänsla och dåligt självförtroende? Försök jobba på det.

• Anonym (F)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-05-02 06:14:17 följande:

Jag får ofta höra att jag ser yngre ut. Fått visa leg på bolaget när jag var 40. Är 50 + idag och min pojkvän säger ofta att han aldrig sett en 50 åring som ser ut som jag, inte tantig utan mer "ung" och fräsch med snygg kropp (fortfarande). Han säger det för att just han tycker så.

1 -  jag hade INTE uppskattat att se ut som 20 när jag var 30, men gärna som 30 när jag var 40. Det är liksom ingen komplimang utan snarare tvärtom. Kanske har nåt med ditt sätt att göra mer än utseende?

Den som skrev att många ljuger när de kommenterar ens ålder har garanterat rätt, även gällande mig. Men jag tror din pojkvän mer stör sig på att detta är så enormt viktigt för dig och att du förmodligen skryter om såna här saker.

Gissar på väldigt låg självkänsla och dåligt självförtroende? Försök jobba på det.

Återigen, jag återger inget och jag skryter inte. Jag säger inte vad andra säger utan han frågar osv och det är då jag säger det. Och det finns faktiskt människor som ser yngre ut än sin egna ålder så jag förstår inte varför ni konstant fastnar på den biten och påstår att människor ljuger. Avundssjuka brukar vara ordet för människor som påstår att andra ljuger om en när det gäller komplimamger. Det är inte så att någon enstaka säger det till mig, det är många pch både män och kvinnor så det ligger något i det.
  • Lynx123
    Anonym (F) skrev 2025-05-02 06:29:38 följande:
    Återigen, jag återger inget och jag skryter inte. Jag säger inte vad andra säger utan han frågar osv och det är då jag säger det. Och det finns faktiskt människor som ser yngre ut än sin egna ålder så jag förstår inte varför ni konstant fastnar på den biten och påstår att människor ljuger. Avundssjuka brukar vara ordet för människor som påstår att andra ljuger om en när det gäller komplimamger. Det är inte så att någon enstaka säger det till mig, det är många pch både män och kvinnor så det ligger något i det.
    Men din kille säger att han inte tycker det. Problemet är inte om han verkligen tycker det eller inte, problemet är att han verkar vilja göra dig ledsen. Är det en sådan partner du vill ha?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-05-02 06:14:17 följande:

Jag har också alltid antagits vara yngre än jag är, men det är ingenting folk säger bara helt apropå som det verkar för TS. Det är bara när frågan dyker upp, samt på systemet, när jag köper biljetter osv. Ska säga att det har avtagit de senaste åren. Blir inte erbjuden halv biljett längre - är 54 nu haha!!! Men tills jag var ca 45 höll det på sådär. 

När jag var 25 trodde folk helt ärligt att jag var 13 och så har det bara fortsatt. Kanske därför jag njuter så mycket av att åldras nu. 

Jag tänker mig att TS kille känner henne så väl att han inte kan ?se? henne som yngre. För han ser ju hela henne, inte bara utseendet. Hur hon är som person och att hon (förhoppningsvis) är mogen. Då blir det svårt att se en 20-åring framför sig. Han vill kanske inte heller vara den typen av man som dras till 20-åringar. 

• Anonym (Man)
    Anonym (F) skrev 2025-05-02 06:29:38 följande:
    Jag tror att din text inte är tillräckligt detaljerat vilket får folk att reagera på saker du inte egentligen har sagt så de läser mellan raderna
  • Anonym (Man)
    Mrs Moneybags skrev 2025-05-02 07:36:25 följande:

Jag har också alltid antagits vara yngre än jag är, men det är ingenting folk säger bara helt apropå som det verkar för TS. Det är bara när frågan dyker upp, samt på systemet, när jag köper biljetter osv. Ska säga att det har avtagit de senaste åren. Blir inte erbjuden halv biljett längre - är 54 nu haha!!! Men tills jag var ca 45 höll det på sådär. 

När jag var 25 trodde folk helt ärligt att jag var 13 och så har det bara fortsatt. Kanske därför jag njuter så mycket av att åldras nu. 

Jag tänker mig att TS kille känner henne så väl att han inte kan ?se? henne som yngre. För han ser ju hela henne, inte bara utseendet. Hur hon är som person och att hon (förhoppningsvis) är mogen. Då blir det svårt att se en 20-åring framför sig. Han vill kanske inte heller vara den typen av man som dras till 20-åringar. 

Där kom äntligen ett vettigt svar som kan verkligen stämma
Svar på tråden Vad handlar det om?