• Anonym (Hönsmamma1)

Skadade jag min lilla bebis? 😥

Hej! 

Jag har en liten baby på 10,5 veckor som är väldigt stark och aktiv. Han lyfter huvudet rätt bra men aningen svajigt. Idag då han låg på golvet i ryggläge och speattlade tänkte jag att jag skulle hjälpa honom att rulla runt så jag lade handen på rumpan/tyggslutet och puttade honom åt sidan så han rullade runt. Dumma jag fattade inte att stöda huvudet så det svajade okontrollerat av och an i rullningen en gång i farten och jag känner mig såå dålig 😥 Kan han ha fått skador (typ shaken baby syndrome)? Jag känner ju att det var min kraft bakom då jag puttade honom att rulla iväg, han rullade ju inte på eget bevåg. Han verkar må bra men jag har sån ångest. 

• Svar på tråden Skadade jag min lilla bebis? 😥
  • Kvinna7

Nej du behöver inte vara orolig. Små barn tål mer än man tror. Hälsn mamma och pedagog.

• Anonym (Ingen expert)

Jag är ingen expert samt att jag har inga barn.
    Men jag är rätt säker på att ditt barn klarar sig.
    Shaken syndrom är när man håller i barnet och skakar om det hårt och länge. Då barnen inte har samma stöd för nacken så klämms allt ihop.

• Anonym (Vården)

Fråga vården, inte här.

• Anonym (K)

De klarar sig flesta gånger men var försiktig alltid. Ta dig lugn att lära han med någon ting, du måste lyssna på hans kropp för de hinner kunna allt de behöver och utvecklingen brukar komma på väldigt olika tider. Jämför alldrig din bebis med andra bebisar.

• Anonym (qwerty)

Men vad f-n fick dig att tycka att du skulle rulla runt en 10 veckors bebis????
    De vänder sig själv när det är dags. Stackars barn.

• Anonym (Y)

Men hur jävla dum får man vara egentligen, först med barnet sedan sitta på FL och snyfta, kontakta 1177 direkt.

• Anonym (Hm)

Vi rullar inte 10 veckors bebisar igen, ellerhur?

• Kvinna7
    Anonym (Y) skrev 2025-04-28 21:56:44 följande:

Men hur jävla dum får man vara egentligen, först med barnet sedan sitta på FL och snyfta, kontakta 1177 direkt.

Lite onödig kommentarer till någon som redan mår dåligt, inte sant?! 
  • Anonym (Jenny)

Fattar din ångest Ts. Släpp det. Det gick garanterat bra med din bebis. 

• Anonym (Vården)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-04-29 07:09:36 följande:

Fattar din ångest Ts. Släpp det. Det gick garanterat bra med din bebis. 

Hur kan man garantera en sådan sak? Är väl bättre att hon kollar med vården, vilket jag hoppas att hon gjort nu.
  • KimLinnefeldt

Jag gjorde klassikern, vände mig bort när bebisen låg på skötbordet. Han satte sig upp och ramlade i betonggolvet med huvudet före.

Idag är han 45 år, jobbar, har egen familj och mår bra.

• septembermamma2022

Om han inte skrek när det hände och verkade okej direkt efter och har verkat må bra sen dess tror jag inte att du har något att oroa dig för.

Shaken baby kräver mer våld än så (häftig skakning fram och tillbaks några sekunder eller fall från ett par meters höjd) och det märks på barnet efteråt. Finns hemska youtubefilmer som jag tyvärr råkat se då de kommer upp i mitt flöde av nån anledning. Du ska inte kolla inte på dem, det etsar sig fast i näthinnan för alltid. Om din bebis hade fått det så hade du märkt det och varit på akuten för länge sen, jag lovar.

• ClumsySmurf
    septembermamma2022 skrev 2025-04-29 23:07:16 följande:

OCH ALLA RÖVHATTAR SOM GÖR DET I TRÅDEN, SLUTA SKAMMA DEN STACKARS MAMMAN!!!

Är man orolig frågar man någon med kompetens
    Man gör inte en tråd på ett forum och väntar på att folk ska gissa något.
    septembermamma2022 skrev 2025-04-29 23:04:14 följande:

Om han inte skrek när det hände och verkade okej direkt efter och har verkat må bra sen dess tror jag inte att du har något att oroa dig för.
    ---

tror?
    Har du inte förstått varför TS blev skammad?
  • Anonym (Natta)

Som många andra skriver, så går det med största sannolikhet bra, om babyn beter sig som innan, och verkar oberörd.

Men angående att ?hjälpa dem? för mycket, med att lära sig nya saker, så få de inte bemästringen av att ha klarat av/lärt sig något, på egen hand. Värt att ha i åtanke :) Vet att du inte frågade om det, så hoppas att du inte tar illa upp!

• Anonym (Oroa dig inte)

FL är inte vad det var, nu kryllar det av elaka människor. Ta inte åt dig, det var verkligen inget allvarligt du gjorde och jag lovar att bebisen är helt oskadd. De är gjorda för att hålla, det krävs betydligt mer för att orsaka riktig skada. Tänk bara på hur de flesta kommer till världen, DET är inte en liten press för dem heller.

• Spucks

Nej, man får inte shaken-baby-syndrom av sånt. 

Men i framtiden är det smart att du tänker innan du gör något. En bebis utvecklas inte snabbare genom att bli pushad. 

• septembermamma2022
    ClumsySmurf skrev 2025-04-30 00:27:29 följande:
    Är man orolig frågar man någon med kompetens
    Man gör inte en tråd på ett forum och väntar på att folk ska gissa något.
    septembermamma2022 skrev 2025-04-29 23:04:14 följande:

---

tror?
    Har du inte förstått varför TS blev skammad?
    Jag tycker att det är kopiöst onödigt och jävligt elakt att lägga mer skuld och skam på den stackars mamman än vad hon redan lägger på sig själv. Kulturen på Familjeliv har blivit riktigt rutten. Folk hoppar på varandra alldeles för ofta och verkar gå in för att få andra att må dåligt.

TS sitter ju hemma och mammanojjar på att hon mot alla odds råkat skada sin lilla älskling. Det TS behöver är lugnande och vänliga ord från andra mammor som varit med förr. Inte uppsträckningar och gliringar från människor som verkar vilja få henne att må sämre än hon redan gör.

Om man tycker att hon bör ringa 1177 och rådfråga så kan man skriva det på ett vänligt sätt, man behöver inte vara ett asshole och trycka till henne i samma mening.
Svar på tråden Skadade jag min lilla bebis? 😥