• Anonym (Styvad morsa)

Studenten och biomamman

Behöver era råd! 

jag har varit ihop men min man i snart 3 år. Mina  två tonåringar  bor heltid hos oss.  mannens enda barn  bor heltid hos sin mamma och kommer till oss ibland (i början bodde barnet vv men ville sedan bo heltid hos mamman av olika orsaker, bl.a. Närhet till stan, andra hemmaboende syskon), barnet har bra relation med sin far. 
    Nu tar både min och mannens barn studenten, samma dag! Vi har mottagning för mitt barn hemma i trädgården. Maken barn är det svårt med. Biomamman vägrar ha gemensamt kalas hemma hos oss (förståeligt), vägrar hyra någon lokal för endast fira deras barn, eller bjuda in min mans familj hemma till dig! alltså att vi firar mitt barn hemma hos oss och bonuset annanstans, hon kan välja, vi går med på allt. Bonuset vill inte åka mellan oss och mamman då hen upplever det som stressigt. Min man är då ledsen att han och hans familj inte får träffa barnet på studenten. 

Nu kom det ett förslag att bonuset ska ha fest hos mamman och sedan hos oss, men då kommer inte gästerna 2 dagar i rad, först på mitt barns mottagning och sedan på bonusets. En del åker lång ifrån och bor på hotell och stannar inte 2 nätter.  

Biomamman vägrar prata, hon svarar inte ens i telefon. De har varit skilda i nästan 10 år. Hur ska vi Tänka?  

• Svar på tråden Studenten och biomamman
  • Anonym (svårlöst)

Alternativet kanske kan vara att ni firar ditt barn på studentdagen med dina vänner, släkt o s v, och så har ni ett till studentfirande dagen efter för bonusbarnet; bonusbarnets släkt får välja om de vill komma båda dagarna eller bara på bonusbarnets dag. Omständigt och dyrt, men svårt att hitta bra lösningar.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Styvad morsa) skrev 2025-04-29 08:54:05 följande:
    Skulle mitt barn går med på det då skulle vi har kanske ha övervägt det. Tycker synd om båda barnen och förstår att ingen kan vara nöjd till 100% 
    Vi far tom föreslagit att hyra något för bonusets firande så att biomamman inte ska behöva ta emot min mans släkt och självklart skulle vi stå för hela hyra och hans del av matkonstnader osv. Men här handlar det om principsak, hon vill inte se dem.  Tyvärr 
    Ditt barn ska inte behöva gå med på det. Det är h*ns stora dag. Det mesta verkar planerat och klart.

Krångla inte till det för att blidka din mans ex.

Jag tycker synd om bonusbarnet som har en sådan mamma, men bonusbarnet kommer väl också att bli firad? Hos sin mamma, samt hos er dagen efter, med vilka som nu är kvar och kan komma.

Det blir säkert bra.

Måste vara jobbigt för bonusbarnet att ha en mamma som vägrar vara i samma rum som pappan. Då går det inte att ge era barn likvärdiga firanden hur ni än gör. Nog bara att acceptera och göra det bästa av situationen. 
  • Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-29 08:39:40 följande:
    Försök inte göra alla nöjda. Det är som det är. Jag förstår om bonusmamman inte vill fira sitt barns stora dag hos er, att hon vill fira hos sig. Men portförbjuda pappan? Vägra hyra lokal? Det är sånt jag inte förstår mig på, hon vägrar ju allt.

Hinner ni ens ordna något för bonusbarnet samma dag som ditt barn tar studenten? Låter som det blir för mycket. Slå inte knut på dig själv för att biomamman är som hon är. Ordna något för bonusbarnet dagen efter i stället. De gäster som är kvar, är kvar. Mer än så är inte rimligt att ni tar på er. 

Jag förstår henne också och antar att skilsmässan inte var helt lugn, har gått 10 år och det är kyligt mellan dem, vilket är helt ok. Men jag tycker ändå att hon hade kunnat vara lite mer flexibel för bonuset skull. 

tycker vi ska försöka fixa något mingel med snittar för bonuset på cafe/restaurang i stan, fick ett tips om det i tråden. Så kan min mans släkt börja för och komma sedan hem till oss. Vi bor ju några mil från stan och bonuset ska inte flänga hit och dit.

alternativt något dagen efter för dem som är kvar, brunch eller lunch. Ja, tröttsamt gör oss men bonuset förtjänar firas av pappa, det är en stor dag men minnen för livet och jag skulle vilja själv kunna fira med

min pappa 

• Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-04-29 09:02:53 följande:
    Ditt barn ska inte behöva gå med på det. Det är h*ns stora dag. Det mesta verkar planerat och klart.

Krångla inte till det för att blidka din mans ex.

Jag tycker synd om bonusbarnet som har en sådan mamma, men bonusbarnet kommer väl också att bli firad? Hos sin mamma, samt hos er dagen efter, med vilka som nu är kvar och kan komma.

Det blir säkert bra.

Måste vara jobbigt för bonusbarnet att ha en mamma som vägrar vara i samma rum som pappan. Då går det inte att ge era barn likvärdiga firanden hur ni än gör. Nog bara att acceptera och göra det bästa av situationen. 
    Tack! Det är nog för bonuset skull, inte gör biomamman. Och tänker på min mans föräldrar som vill fira sitt enda barnbarn och inte får dela dagen med hen!!! Men vi är mex på utspringet och firar bonuset ändå på något sätt.

msn kan inte få precis som man vill (((
  • Anonym (pappi)

Om jag hade varit din man hade jag ordnat en lokal där mitt barn kunde fira studenten så att min familj också kunde komma. 

Sedan hade jag firat studenten med mitt barn i första hand. Dina barn hade jag också firat, men de får ju komma i andra hand av naturliga skäl. Dina barn träffar jag ju ändå varje dag, så det finns många tillfällen till firande där. 

• Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (svårlöst) skrev 2025-04-29 08:55:17 följande:

Alternativet kanske kan vara att ni firar ditt barn på studentdagen med dina vänner, släkt o s v, och så har ni ett till studentfirande dagen efter för bonusbarnet; bonusbarnets släkt får välja om de vill komma båda dagarna eller bara på bonusbarnets dag. Omständigt och dyrt, men svårt att hitta bra lösningar.

Ja, det funderar vi också på. Får nog bli något liknande, tältet kommer ändå att vara uppe 
  • Anonym (Styvad morsa)
    Anonym (pappi) skrev 2025-04-29 11:04:27 följande:

Om jag hade varit din man hade jag ordnat en lokal där mitt barn kunde fira studenten så att min familj också kunde komma. 

Sedan hade jag firat studenten med mitt barn i första hand. Dina barn hade jag också firat, men de får ju komma i andra hand av naturliga skäl. Dina barn träffar jag ju ändå varje dag, så det finns många tillfällen till firande där. 

Det vore jättebra! Men bonuset vill inte komma på två platser (Mammans hem och pappans lokal).  Biomamman vill inte ha en gemensam lokal där hennes och min mans släkt ska fira samtidigt (Utan mitt barn förstås). Inga alternativ duger, inte gemensamt firande någonstans,  inte ta emot pappan i biomamman hem och inte två fester för bonuset under samma dag då bonuset tycker det ör jobbigt att åka mellan två ställen. 

Mitt barn behöver inte min man att tänka på, det firandet sker hemma hos oss och gästerna kan droppa in när som, även om det vill gå till bonuset fest först eller bara vara där. Det ör ok för mitt barn och mig. 

• Anonym (Suck)

Ni har varit väldigt tillmötesgående. Jag hade sagt till barnen hur vi tänkt lösa situationen. Sen hade jag berättat för sambons barn att vi gärna hade sett ett gemensamt kalas för båda på xx dag om de önskar det. Fråga vad ungdomarna tycker själva. Usch, avskyr när man väljer att prioritera barnen men möts av en grinig människa som endast tänker på sig själv. 

• elmadumle

Du och eran släkt, vänner firar ditt barn hos er eller var ni nu tänkt vara, mannen får lösa det med sitt barn och exfrun. 

• Anonym (Styvad morsa)
    elmadumle skrev 2025-04-30 14:06:40 följande:

Du och eran släkt, vänner firar ditt barn hos er eller var ni nu tänkt vara, mannen får lösa det med sitt barn och exfrun. 

Exfrun vill inte ta emot mannens släkt eller fira tillsammans någon annanstans. Annars hade det varit enkelt 
  • elmadumle
    Anonym (Styvad morsa) skrev 2025-04-30 14:22:04 följande:
    Exfrun vill inte ta emot mannens släkt eller fira tillsammans någon annanstans. Annars hade det varit enkelt 
    Det är deras problem, inget ditt barn ska drabbas av. Du firar ditt barn.
Svar på tråden Studenten och biomamman