Anonym (Fille) skrev 2025-05-01 16:56:17 följande:
Nu måste du förklara för mig varför jag ska ha samvetskval, men inte blanda in min fru. Det låter på dig precis som om jag skulle ha hemlighållit någonting från min fru som skadar henne.
Det är detta jag inte riktigt förstår. Jag har aldrig hemlighållit mail, mobilsamtal eller möten. När jag tänker på det så har nog min fru träffat kvinnan i flera sammanhang än vad jag gjort och varje gång har hon haft en hälsning med sig till mig. Så det finns inga hemligheter förutom vad som rör sig i min hjärna.
Om nu min fru skulle reagera som du gör så vore det väl rent idiotiskt av mig att berätta vad som rör sig i mitt huvud och det skulle inte vara juste mot henne tänker jag. Nu är jag ensam om problemet, berättar jag blur vi två med problem.
Jag har aldrig tidigare förstått hur människor kan ha idoler som de nästintill dyrkar. Min fru har en idol och går på alla artistens konserter hon har möjlighet till. Hon brukar säga att han är hennes frikort, naturligtvis skämtsamt men , vem vet.
Varför skulle mitt hjärnspöke vara annorlunda än hennes idoldyrkan? Jag känner mig inte minsta rädsla över hennes frikort så varför skulle hon vara rädd för mitt hjärnspöke?
Men jag förstår väl inte hur kvinnor fungerar.
Det är väl egentligen bara att fortsätta som du gör nu? Alla förälskelsekänslor klingar av efter ett tag och medan de finns kan man ta fördel av dem. Förälskelse gör en ofta piggare, gladare och skyddar mot depression.
Jag var kär i en person som det aldrig hade funkat med av flera anledningar. Personen visste inte. Det var under 3-4 år och visst hindrade det mig från att träffa någon annan, vilket jag egentligen inte ville. Så lät tiden vara min vän. Väldigt ovanligt att vara blixtförälskad i samma person år efter år med samma styrka, oavsett om man "fått" personen eller inte.
Förälskelsekänslorna gjorde mig gladare, hade mer energi för idrott och jobb och annat vilket gynnade mig positivt. Däremot hade jag behov av att prata om det, ville prata och tänka på personen hela tiden då det gav lycka och pirr.
Gissar att det är därför du startat tråden, åtminstone en anledning, för att få prata om henne? Tänka på henne?
Då du är gift så kan du inte prata med vem som helst, skaffa en professionell samtalskontakt som du kan tala obehindrat med. Sen är det bara att vänta på att känslorna ebbar ur.