• Anonym (Tonårsmamma)

När började era tonåringar festa? Regler kring det?

Min dotter är 15 år och går ur 9an nu till sommaren, senare i år fyller hon 16.

Hon har alltid varit väldigt snäll, lättsam , skötsam i skolan och omtyckt av sina vänner. Det har aldrig varit några problem med henne alls.

Senaste tiden har jag reagerat på att det verkar som att de flesta föräldrar har en väldigt öppen syn på alkohol, vilket faktiskt förvånar mig.

Dottern har senaste månaden varit bjuden på 2 fester. Hon har varit öppen och ärlig mot mig och sagt att det kommer förekomma alkohol på festen, men att hon inte kommer dricka någonting. Vi lät henne gå på festen och hämtade henne kl 00. Hon var lite besviken då hon tyckte att 00 var tidigt, men hade haft kul och var ändå nöjd. 

Hon berättade dagen efter att vissa på festen varit ganska rejält fulla. Detta är alltså ungdomar som är födda 09, som blir 16 i år.
    Enligt dottern visste föräldrarna till den som hade festen hemma hos sig om det, och många av de andra föräldrarna "var okej" med att deras son/dotter drack.

Andra festen hon var på drack hon heller inget, men många andra gjorde. Tjejen som hade festen hemma hos sig hade fått ett 6-pack cider av sina föräldrar innan dom åkte iväg.

Jag har också varit ung och jag hade väldigt fria tyglar. Jag började festa när jag var ett år äldre än dottern är, så mellan 1an och 2an på gymnasiet.

Ungdomar vill ju vara och göra som alla andra, jag vill därför låta dottern gå på fest och någonstans får man ju börja. De senaste festerna har varit hennes två första, och då kände vi att 00 var en lagom tid. Men det verkar som att de flesta föräldrar inte bryr sig om tider eller alkohol och man kan nästan tro att det är 18-åringar vi pratar om.

Ni med 16-åringar, hur ställer ni er till fester och tider att komma hem?

• Svar på tråden När började era tonåringar festa? Regler kring det?
  • Grässtrå77

En 15-åring kan inte alltid dricka ansvarsfullt, därför ska man inte tillåta att de dricker. Sen när/om de vid enstaka tillfällen dricker så behöver man ju inte göra värsta grejen av det. 

Vi är många föräldrar som söp hejdlöst i vår ungdom och det var mer eller mindre accepterat av samhället. Men det betyder ju inte att det var bra.

• Anonym (G)

Hm, svårt. Jag var en så kallad "duktig och ansvarstagande " person som mina föräldrar litade på. Jag blev full första gången när jag var 16, sommarlovet mellan 9:an och gymnasiet. Jag ljög och sa att jag sov över hos kompisar fast att jag egentligen festade eller sov över hos killar. Mina föräldrar tror nog än idag att jag alltid var nykter och skötsam, haha. 

Är idag vuxen och har en 12-årig son. Jag kommer inte köpa ut alkohol till honom men jag är inte naiv. Jag fattar att han kommer testa alkohol. Bättre att säga att han alltid kan ringa mig oavsett vad som händer. Jag vill ha en öppen dialog med honom och sätta rimliga gränser. Att vara hemma till midnatt är en rimlig gräns för en 15-åring kan jag tycka.

• Anonym (Tonårsmamma)

Det här går såklart att diskutera i oändlighet,  intressant att höra andra föräldrars åsikter.

När jag som 16/17 åring började festa sa min mamma till mig att hon och pappa aldrig kommer köpa ut alkohol åt mig, men att hon förstår att vi dricker ändå. Det fanns ju alltid någon i gänget som hade äldre syskon, kusiner osv så att få tag i alkohol var ju minsta problemet.

För mig personligen skulle det inte kännas rätt att åka till bolaget och köpa ut åt min dotter när hon är minderårig,  så det tänker jag inte göra, men vad andra föräldrar anser vara rätt eller fel är ju givetvis upp till dom.

Min dotter har fram till nu inte visat något intresse för fester och alkohol. Det har mest varit övernattning,  filmkvällar osv med tjejkompisar och det har hon haft mycket av. Dom har även varit på konserter utan vuxna med sig, åkt till storstan själva för shopping osv men just fester och alkohol är något som har börjat nu senaste månaden. Hon har sedan  några månader tillbaka en pojkvän som är ett år äldre,och han har enligt dottern precis haft sin första fylla ihop med sina kompisar, så jag förstår ju att det förmodligen kommer bli mer av den varan nu framöver.

Jag och sambon får såklart prata ihop oss om regler, olika scenarion osv men jag vet att jag är mycket "snällare" när det kommer till sånt, det är sambon som har svårt för detta och tycker att hon är för ung.

• Agda90

Vi säget nej till alkohol om de är under 18. Våra barn vet vad som gäller. Äldsta är över 18 och har inte druckit eller är intresserad av det.

När äldsta gick ut 9:an var det fester. Vi satte aldrig någon tid för jag slulle ändå hämta. Och vi litade på att dottern skulle ringa om det var något. Hämtade henne som senast kl 2

• Agda90

Och jag håller med om att det verkar som att många föräldrar har en väldigt liberal inställning till alkohol och minderåriga. Skrämmande.

• Anonym (Tonårsmamma)

Jag tycker också att det är både förvånande och skrämmande. Åter igen så förstår jag att min dotter en vacker dag kommer att dricka sig full, och jag kan inte hindra det. Vad jag däremot som mamma kan och tänker göra är att prata med henne, låta henne veta att hon ALLTID kan ringa hem, oavsett vad som hänt, och att hon ska vara anträffbar på sin mobil. 

Jag kommer också att prata med mammorna till hennes närmsta kompisar , så kanske vi tillsammans kan komma överens om en tid som känns okej för alla så blir det inte bara en i gänget som ska hem en viss tid. 

Agda90 skrev 2025-05-02 16:32:00 följande:

Och jag håller med om att det verkar som att många föräldrar har en väldigt liberal inställning till alkohol och minderåriga. Skrämmande.

• Tremere

Vi har två som nu är i laglig ålder att dricka.
    De är helt olika personer som har haft sina alkoholdebuter helt olika.
    Vår äldsta har adhd och hittade snabbt kompisar när han var 15-16 som gärna festade. Blev många hämtningar under några år.
    Medans den andra har ett helt annat kompisgäng. Hon hade nog sin första fylla vid ungefär samma ålder, men på helt olikt sätt mot sin bror.

Vi har aldrig köpt ut och vi har pratat om riskerna med alkohol.
    Däremot trodde vi inte på förbud, utan att det var bättre att de hade förtroende för oss om det skulle hända något.

Och det gjorde det.
    En fest hemma i vårt hus när vi var hos grannen. Vi visste att de hade lite alkohol och vi visste vilka det var. De var 6 personer och de hade 8 cider.
    Vi blundade lite för det, mest för att de valde att vara hemma i stället för på stan en valborg.
    Det som hände var att det kom några andra grabbar som i sin tur fick för sig att shota vodka och tävla. Det slutade med två killar på akuten med akut alkoholförgiftning.

Det jag vill komma till är att grabben (han var 17-18 då) hade sådant förtroende för oss att när de inte kunde hantera situationen längre så hämtade de oss.
    Vi kunde rädda situationen och alla överlevde (vilket var nära att en kille inte gjorde)

Så, ha regler, men inte för stränga och se till att ungdomarna ALLTID vågar höra av sig om något händer. Skäll inte på dem, men ta ett allvarligt snack när det värsta lagt sig.

Det funkade i alla fall för oss.

• Anonym (Dagens_föräldrar)

Dagens föräldrar har ju själva varit vana att som unga vara ute och festa varje eller nästan varje helg, men det är allt färre unga som dricker idag av eget val. Många föräldrar tycker kanske att deras tonåringar ska vara och känna sig så fria som de själva gjorde, men att supa sig drängfull till helgen börjar bli mer och mer ute bland unga, det kanske dock är droger som ersatt alkoholen i en del fall, metamfetamin t.ex.

• Anonym (Qwerty)
    Tremere skrev 2025-05-02 16:55:02 följande:

Vår äldsta har adhd och hittade snabbt kompisar när han var 15-16 som gärna festade. Blev många hämtningar under några år.
    Medans den andra har ett helt annat kompisgäng. Hon hade nog sin första fylla vid ungefär samma ålder, men på helt olikt sätt mot sin bror.

Däremot trodde vi inte på förbud, utan att det var bättre att de hade förtroende för oss om det skulle hända något.

Och det gjorde det.
    En fest hemma i vårt hus när vi var hos grannen. Vi visste att de hade lite alkohol och vi visste vilka det var. De var 6 personer och de hade 8 cider.
    Vi blundade lite för det, mest för att de valde att vara hemma i stället för på stan en valborg.
    Det som hände var att det kom några andra grabbar som i sin tur fick för sig att shota vodka och tävla. Det slutade med två killar på akuten med akut alkoholförgiftning.

Det jag vill komma till är att grabben (han var 17-18 då) hade sådant förtroende för oss att när de inte kunde hantera situationen längre så hämtade de oss.
    Vi kunde rädda situationen och alla överlevde (vilket var nära att en kille inte gjorde)

Så, ha regler, men inte för stränga och se till att ungdomarna ALLTID vågar höra av sig om något händer. Skäll inte på dem, men ta ett allvarligt snack när det värsta lagt sig.

Instämmer i det sista, ha regler men inte för stränga och se till att de alltid vågar höra av sig om något händer. 

Jag tror ärligt talat inte att "lite lagom"-regler jämfört med stränga regler egentligen gör någon skillnad. Det som är avgörande är snarare personen själv i kombination med vilket umgänge den har. 

I mitt gäng så festade vi som dårar från sjuan (jag började i sjuan när jag lärde känna dom men många av de andra hade börjat lite redan i sexan). Föräldragruppen i gänget sträckte sig från riktigt stränga till de som inte alls brydde sig om sina barn. Jag var i mitten med extremt snälla föräldrar som satte tider motsvarande de senaste i gänget och aldrig blev arga på mig hur illa skicka jag än var i när jag kom hem (kunde få utegångsförbud några helger, men möttes  aldrig av ilska). De som hade väldigt stränga föräldrar gjorde mer totaluppror och var hemma så lite som möjligt, om de blev fulla sov de hellre på en bänk eller under en gran än att komma hem full. Jag brukade till och med önska att mina d´föräldrar skulle vara strängare och bli argare så att jag kunde göra mer uppror, men deras snällhet gjorde ju att man ville sköta sig (vilket ärligt talat var typ omöjligt för mig). 

Hade en vän som blev våldtagen, gravid och gjorde abort utan annat stöd än hennes 15-åriga kompisar för att hon inte vågade berätta för sina föräldrar. Om jag hade råkat ut för samma sak så är min mamma den första jag skulle berättat för. 

Jag tror att anledningen till att så många är liberala med alkohol som föräldrar idag är för att de anser att dagens ungdomar är så mycket skötsammare än de man själv umgicks med i samma ålder. Så är det i alla fall för mig och min man, vår dotter och hennes kompisar är sjukt mycket ordentligare än vad vi var i samma ålder (alla uppväxta i samma rofyllda medelklassmiljö, på beskrivningen ovan så kanske det kan uppfattas som att det fanns en otrygg grund). 
  • EpicF
    Mkay skrev 2025-05-01 22:27:44 följande:

Så du är medveten om att ungdomar testar gränser och provar alkohol och är redo på att ta hand om din dotter om hon kommer hem full någon gång, men vill inte köpa till henne. Så du tänker att hon ska förlita sig på andras alkohol den dagen hon vill testa? Vet du hur mycket skev alkohol/hembränt/alkohol med hög alkohol som rör sig i sådana unga kretsar? Nej det hade inte jag känt mig trygg med. Mycket hellre att min dotter berättar för mig att hon tänkt testa dricka lite och jag kan köpa cider/öl till henne och vara trygg i att mängden och alkoholen är säker samt ha koll på alkosituationen än att riskera hennes säkerhet. 

Mina föräldrar köpte till mig och det kändes bra då jag slapp förlita mig på skeva källor som andra köpte från. Minns att det fanns en turk som sålde det ena och andra från sin skåpbil i min stad, vissa av mina kompisar köpte av honom. Det förekommer säkert sådant än idag. Dessutom hade jag en begränsad mängd som jag höll mig till så jag inte söp mig redlös som vissa gjorde. Tror det är bäst upplägg. Såklart gör man som man själv vill enligt sina egna övertygelser, jag berättar bara om mina erfarenheter och mitt synsätt på det. 

Och vad är det som är så fel med att låta barnet festa till 3 om det vill det? Vad är du så rädd ska hända de där 3 extra timmarna? Din dotter låter ju ansvarstagande och ordentlig, hon verkar inte vilja dricka än heller, så vad tror du skulle hända de där extra timmarna? 

Eller så väntar man med att testa tills man kan köpa cider lagligt själv.
  • Anonym (Rasp)
    Mkay skrev 2025-05-01 19:51:39 följande:
    ändå är det normen i den åldern och de som är ansvarstagande och gör det på ett bra sätt får ändå lyckade liv sen med. Självklart kan man diskutera om det är bra, det är väl inte jättebra egentligen, alkohol är ju inget hälsosamt. Det förändrar dock inte hur verkligheten ser ut. Att förbjuda sitt barn från att festa och/eller dricka alkohol i den åldern om barnet vill det kommer bara leda till att barnet antingen ändå gör det bakom ens rygg eller blir utstött i sin vänskapskrets och bygger upp en bitterhet mot dig/att er relation blir dålig. 
    Jag har ända sen mitt barn var 3 år talat om kroppen, hur fantastisk den är, vad som får den att fungera och vad man på sikt blir sjuk av att göra. Jag har också talat om den sociala belastning som uppkommit i mitt eget liv och mina vänners liv p.g.a. vuxna som druckit för mycket.

Vet man att man skadar sina neuroner och att en ung hjärna tar mer skada än en fullvuxen så tänker man några extra gånger innan de där extra shottarna om man har tänkt läsa en avancerad utbildning.

I vår vänkrets finns det för övrigt flera vuxna som inte dricker av olika anledningar och ingen blir "utstött". Det är normalt att var och en gör som den vill. Har man uppfostrat barn rätt så blir de inte grupptrycksoffer som du och dina vänner tydligen var.

Det är en sak att vilja dricka men att göra det bara för att några andra puckon gör det- det tycker på låg självkänsla, och det är ett betydligt värre hinder i livet än att ta några glas när man är 16.
  • Noname00
    Anonym (J) skrev 2025-05-01 20:23:45 följande:

Du är anmäld, för övrigt.

Har du ett dåligt ordförråd eller måste du kasta skit för du inte har något bättre att säga? Du kan säga ifrån utan att ta till personangrepp 

Varför har du anmält ovan inlägg?
  • Noname00

Att ge sin 15,16 åring alkohol tjänar ingenting till.
    Det är som att introducera det i förtid fast det inte behövs.
    Vill dom dricka så ordnar dom lätt  alkhol det är inte så att det stannar vid det föräldrarna ger dem.

Sätt geänser.
    Tex en tid när ungen ska höra av sig,  då hör ni status m.m.

15-16 är tidigt att börja dricka se bara alla småtjejer på stan finns det någon som inte har en dosa nikotinfritt snus i i fickan?
    Det är hårdare klimat ute nu också med droger och annat.

Sätt gränser och rutiner och var nykra så ni kan köra på helgerna.

Hur många nattvandrar i sitt område?

• Mkay
    EpicF skrev 2025-05-03 12:11:44 följande:
    Eller så väntar man med att testa tills man kan köpa cider lagligt själv.
    Naivt att tro att tonåringar gör det. Vill dem så hittar de sätt och de flesta gör det innan de kan köpa lagligt själva
  • EpicF
    Mkay skrev 2025-05-03 23:33:04 följande:
    Naivt att tro att tonåringar gör det. Vill dem så hittar de sätt och de flesta gör det innan de kan köpa lagligt själva
    Jag tror inte heller att ungdomar generellt för det. Men det finns fortfarande normala ungdomar som gör det. 
  • Mkay
    Anonym (Rasp) skrev 2025-05-03 15:04:56 följande:
    Jag har ända sen mitt barn var 3 år talat om kroppen, hur fantastisk den är, vad som får den att fungera och vad man på sikt blir sjuk av att göra. Jag har också talat om den sociala belastning som uppkommit i mitt eget liv och mina vänners liv p.g.a. vuxna som druckit för mycket.

Vet man att man skadar sina neuroner och att en ung hjärna tar mer skada än en fullvuxen så tänker man några extra gånger innan de där extra shottarna om man har tänkt läsa en avancerad utbildning.

I vår vänkrets finns det för övrigt flera vuxna som inte dricker av olika anledningar och ingen blir "utstött". Det är normalt att var och en gör som den vill. Har man uppfostrat barn rätt så blir de inte grupptrycksoffer som du och dina vänner tydligen var.

Det är en sak att vilja dricka men att göra det bara för att några andra puckon gör det- det tycker på låg självkänsla, och det är ett betydligt värre hinder i livet än att ta några glas när man är 16.

Som sagt så är det många naiva vuxna i tråden som tror att bara för att deras barn är skötsamma och säger att de inte ska testa alkohol förrän det är lagligt för dem så kommer det också bli så. Jag har stött på många skötsamma och ordentliga tonåringar som druckit alkohol bakom deras föräldrars ryggar. De flesta kommer testa alkohol som tonåringar vare sig ni gillar det eller inte. Det är skadligt att vara så inställd på att de inte ska göra det, då det faktiskt kan leda till att de kan råka illa ut och inte vågar berätta det för er för att de inte vill göra er besvikna eller till och med få konsekvenser för det. Qwerty beskrev väldigt väl hur det kan gå till om man är för sträng med sådant. 

Såklart ska man inte uppmuntra till det och berätta om risker och varför det är dåligt osv. Men det är SÅ viktigt att ha en öppen konversation om det och säga att om de skulle vilja testa alkohol någon dag så får de gärna berätta det för ni vill finnas där för dem och hjälpa där det går att hjälpa och inte kommer bli arga.

• Anonym (A)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-05-01 20:07:34 följande:

Vår dotter är 17 år ( första ring) och har gått på ett par fester med alkohol inblandat men åkte hem igen ( med en kompis) då hon tyckte att det kändes obehagligt att se hur folket där betedde sig.
    Vi har pratat mycket om alkohol OCH droger och att vara vaksam med vad som bjuds OM det skulle komma på tal.
    Här har vi ett väldigt öppen kommunikation och kan ha fina kloka samtal kring allt möjligt och vi är helt överens om att det är 18 år som gäller ( bla att det är lag på det) vid alkohol men att vi fattar att man som tonåring är nyfiken och kanske vill testa innan det är lagligt i folkmun.
    Vår dotter har stor respekt för alkohol och vill när det blir aktuellt dricka hemma med oss föräldrar första gången då hon är orolig för vad hon tål.

Denna punkt, hur ska det ens gå till? Hon häller i sig olika typer av alkohol med er? Att ta ett glas vin eller liknande kommer inte att ge någon form av info vad hon tål liksom.
  • EFW
    Mkay skrev 2025-05-01 19:54:38 följande:
    Dina barn har förmodligen redan testat alkohol, bara att det skett bakom din rygg. Att sätta sådana förbud brukar inte fungera. 

Tvek på den då det kom fram att den ena tonåringen testat snus i skolan Då ringde hen och berättade det självmant. 😉

Här handlar det inte om att förbjuda, förbud, konsekvenser osv är inte riktigt min taktik. Men mina barn/tonåringar och jag pratar mycket generell. 

Vi är också familjen dit alla tonåringar kommer när de har de jobbigt hemma. Så antar att vi har en generell öppenhet och trygghet som familj. 

• Anonym (Tessan)
    Anonym (A) skrev 2025-05-03 23:58:31 följande:
    Denna punkt, hur ska det ens gå till? Hon häller i sig olika typer av alkohol med er? Att ta ett glas vin eller liknande kommer inte att ge någon form av info vad hon tål liksom.
    Okej, jag kanske inte uttryckte mig korrekt.
    Först och främst så dricker vi i vår familj ytterst sällan alkohol, blir högst 2-3 ggr år och då blir det ett par glas vin vid högtider.
    Vi dricker aldrig sprit.
    Varför tycker du inte att dricka hemma första gången kan ge vår dotter info kring hur alkohol påverkar henne?
    Klart det kan!
    Stor skillnad på att dricka ett glas läsk mot tex en cider eller ett glas vin?!!
    Helt klart kommer det ju att påverka henne och få henne till insikt vad alkohol sätter igång i knoppen.
    Förklara gärna mer då jag tycker att det var klokt av henne att testa alkohol haltig dryck i hemmets trygga miljö med dem hon litar mest på.
  • Studentpappa
    Tremere skrev 2025-05-02 16:55:02 följande:

Och det gjorde det.

Fast rent krasst så kanske inte grabbarna hamnat på akuten om ni inte tillåtit er fest hemma.

Jag festade som en tok som ung och överlevde uppenbarligen, svår balansgång. Farsan visste och från gymnaiset köpte han öl åt mig istället för att jag skulle köpa fulsprit. Han förstod ju att jag skulle fixa det på ett eller annat sätt, men om det var rätt väg att gå är väl svårt att säga. Det funkade för mig men kanske festade jag mer än jag gjort annars, vem vet?

Dottern är inte där än även om hon går i högstadiet, väldigt försiktig. Men det kommer väl och jag kommer alltid hämta henne om hon är ute sent om hon inte kör själv. 
    Ride it like you stole it
Svar på tråden När började era tonåringar festa? Regler kring det?