När började era tonåringar festa? Regler kring det?
Min dotter är 15 år och går ur 9an nu till sommaren, senare i år fyller hon 16.
Hon har alltid varit väldigt snäll, lättsam , skötsam i skolan och omtyckt av sina vänner. Det har aldrig varit några problem med henne alls.
Senaste tiden har jag reagerat på att det verkar som att de flesta föräldrar har en väldigt öppen syn på alkohol, vilket faktiskt förvånar mig.
Dottern har senaste månaden varit bjuden på 2 fester. Hon har varit öppen och ärlig mot mig och sagt att det kommer förekomma alkohol på festen, men att hon inte kommer dricka någonting. Vi lät henne gå på festen och hämtade henne kl 00. Hon var lite besviken då hon tyckte att 00 var tidigt, men hade haft kul och var ändå nöjd.
Hon berättade dagen efter att vissa på festen varit ganska rejält fulla. Detta är alltså ungdomar som är födda 09, som blir 16 i år.
Enligt dottern visste föräldrarna till den som hade festen hemma hos sig om det, och många av de andra föräldrarna "var okej" med att deras son/dotter drack.
Andra festen hon var på drack hon heller inget, men många andra gjorde. Tjejen som hade festen hemma hos sig hade fått ett 6-pack cider av sina föräldrar innan dom åkte iväg.
Jag har också varit ung och jag hade väldigt fria tyglar. Jag började festa när jag var ett år äldre än dottern är, så mellan 1an och 2an på gymnasiet.
Ungdomar vill ju vara och göra som alla andra, jag vill därför låta dottern gå på fest och någonstans får man ju börja. De senaste festerna har varit hennes två första, och då kände vi att 00 var en lagom tid. Men det verkar som att de flesta föräldrar inte bryr sig om tider eller alkohol och man kan nästan tro att det är 18-åringar vi pratar om.
Ni med 16-åringar, hur ställer ni er till fester och tider att komma hem?