• Anonym (Erkänna?)

Reagerar och tycker alla likadant om en man har svårt med ekonomin?

Man har läst många gånger när en kvinna vloggar eller pratar om en man som har det svårt med ekonomin, ''inte är en bra man'' och man har för länge sedan hört flera gånger att en man som har det svårt ''är en loser'' och en man ska inte visa svagheter.

Alla dessa information ifrån olika ställen, gjort att jag blivit rädd.

Nu äntligen har jag träffat någon och denne vill att jag åker till personen. Personen har redan varit hos mig och vi har snackat. Nu vill personen att jag ska komma till henne, vilket gör mig glad.

Men jag har det så svårt med pengarna just nu, att om jag köper resebiljett, så kommer jag knappt ha råd med någonting annat.

Jag tog en bit av det sura äpplet och ansökte till försörjningsstöd. Jag mår allvarligt dåligt. Dels för att jag vände mig till socialen för hjälp, men också denna sits som jag befinner mig i.

Det är väldigt svårt att hitta något jobb för mig.

• Svar på tråden Reagerar och tycker alla likadant om en man har svårt med ekonomin?
  • Anonym (Myg)

Jag servinte ned på människor för att de är arbetslösa eller sjukskrivna.
    Om min man skulle bli sjukskriven skulle jag göra allt för att stötta honom så att han mår bättre. 
    Vi har båda varit sjukskrivna under varsin period jag för utmattning och han för depression. För tillfället mår vi båda bra och kan jobba.
    Skulle jag vara ung och singel o söka partner, skulle jag inte satsa på nån som var arbetslös, annat än om jag själv var i samma situation.

• Anonym (Felicia)
    Anonym (Myg) skrev 2025-05-03 12:14:54 följande:

Jag servinte ned på människor för att de är arbetslösa eller sjukskrivna.
    Om min man skulle bli sjukskriven skulle jag göra allt för att stötta honom så att han mår bättre. 
    Vi har båda varit sjukskrivna under varsin period jag för utmattning och han för depression. För tillfället mår vi båda bra och kan jobba.
    Skulle jag vara ung och singel o söka partner, skulle jag inte satsa på nån som var arbetslös, annat än om jag själv var i samma situation.

Man ska inte titta på så mycket vad andra tycker, utan gå efter eget omdöme.
  • Anonym (Instämmer)
    Anonym (Inte bra) skrev 2025-05-03 11:13:28 följande:

Jag skulle nog inte ens vara sugen på att dejta, om jag hade dålig ekonomi och var arbetslös.

Sen ska man ha klart för sig att det är väldigt hög arbetslöshet i Sverige idag och att en forskare liknat det vid att det är större chans att vinna på lotto än att få ett arbete. Även diskriminering så som ålder, funktionsnedsättningar och sexism existerar. Även om vi gärna sopar sådant undan mattan.

Forskning har även sett att dom människor som har svårast sätta sig in i detta. Ofta är individer som själva har haft det "lätt". Fått hjälp av föräldrar, bra kontakt nät från början etc. Finns ju folk idag som inte ens har råd att ha bil. Så nog handlar det om vad man har för ekonomisk bakgrund också. Alla har ju inte samma förutsättningar. Behöver inte handla om att man är lat eller inte driven. Många arbetslösa söker väldigt mycket jobb dessutom.

Sen kan jag absolut förstå att om man själv arbetar, kanske man inte vill dejta en arbetslös. Det blir inte riktigt samma typ av liv. Och den ena har pengar, medans den andra inte har etc.

Jag fick hjälp med pengar till körkortet när jag tog det, och jag tycker det är alla föräldrar skyldighet att ge sina barn den draghjälpen ut i vuxenlivet. De föräldrar som inte sparar ihop pengar till detta eller inte har råd borde heller inte ha skaffat barn från början. För övrigt hjälper man sina barn att få en så bra start i vuxenlivet som möjligt, även om det kostar, eftersom det är de som bygger vår framtid.

Att ha ett bra och välbetalt jobb och ett kontaktnät som kan hjälpa barnen är väldigt gynnsamt. Konkurrensen på arbetsmarknade är stenhård idag och därför är sådant guld värt.
  • Anonym (gulltuppen)
    Dexter dot com skrev 2025-05-03 11:30:19 följande:

Jag har inga problem med att träffa någon som är arbetslös...den stora frågan är ju varför personen är arbetslös och varför personen inte har en buffert.

Jag tror att många inte har buffert för att bli utan inkomst, för att de tror att man måste ha allt och att alla andra har råd med spabad och resor och bilbyten och hämtmat.

Har man för höga fasta utgifter och för litet sparande så tippar balansen fort när jobbet fallerar.
  • Dexter dot com
    Anonym (gulltuppen) skrev 2025-05-03 15:26:57 följande:
    Jag tror att många inte har buffert för att bli utan inkomst, för att de tror att man måste ha allt och att alla andra har råd med spabad och resor och bilbyten och hämtmat.

Har man för höga fasta utgifter och för litet sparande så tippar balansen fort när jobbet fallerar.
    Ja, och det tyder ju på att personen är oansvarig och felprioriterar vilket inte attraktivt i mina ögon. Att ha en ekonomi som håller för arbetslöshet eller en lång sjukskrivning är ju prio 1.
  • Anonym (A-kassa?)

Varför går du inte på A-kassa? Utförsäkrad? Att vara arbetslös är ju en sak, men är inte ta sig ur det är red flag. Samt att inte ha någon buffert som någon annan skrev.

• Anonym (Erkänna?)
    Anonym (A-kassa?) skrev 2025-05-04 22:14:16 följande:

Varför går du inte på A-kassa? Utförsäkrad? Att vara arbetslös är ju en sak, men är inte ta sig ur det är red flag. Samt att inte ha någon buffert som någon annan skrev.

Försökte få Alfa-kassan men saknade bara en enda månad för att ha rätt till det.

Jag skrev in mig på AF i mars 2025. Och så ville Alfa kassan gå tillbaks tolv månader och se hur mycket jag jobbade.

Dessa kunde bara kolla från och med mars 2024 till mars 2025. Även om jag var provanställd från slutet av januari till slutet av juli, så kunde man bara se mars 2024 till mars 2025. Det saknades bara en endaste månad. Om de kunde se att jag jobbade hela 6 månader. Då hade jag rätten att få alfa-kassan/A-kassan.

Jag tyckte det var konstigt. Men tyvärr.
  • Anonym (p)
    Anonym (kim) skrev 2025-05-03 09:54:52 följande:

Det handlar mindre om just att han inte har pengar och mer om VARFÖR det är så. En man som är arbetslös, särskilt under längre tid blir för mig en person som inte är driftig, aktiv, strävsam och är begränsad i intellektet. För mig är det inte attraktivt och någon jag inte är intresserad av rent romantiskt.

Det är dock inte en dålig person och loser är ett för starkt ord, men det är inte tilltalande för mig med någon som är i den situationen och inte gör något åt den och bara har den ena och andra ursäkten för att den inte hittar något jobb. 

Du vet ju inte vad äkta romantik är. 

Äkta kärlek bestämmer man inte över. Det bara sker. 
    Att du likställer strategisk med romantik är endast en falsk romantik grundat utifrån dig själv. Då är du mer förälskad i att strategin uppfylls snarare än att du finner en äkta romans med personen. 

• Anonym (p)
    Dexter dot com skrev 2025-05-04 07:21:18 följande:
    Ja, och det tyder ju på att personen är oansvarig och felprioriterar vilket inte attraktivt i mina ögon. Att ha en ekonomi som håller för arbetslöshet eller en lång sjukskrivning är ju prio 1.
    Alla är en fetarslade översittare som sitter i kontorsstol. 

En annan sliter sönder kroppen i arbetet men får säkert inte ens halva din lön.
  • Anonym (Krösus)
    Dexter dot com skrev 2025-05-04 07:21:18 följande:
    Ja, självklart bildar man inte par med en sådan person. Det är som att skjuta sig själv i foten. 
  • Anonym (Krösus)
    Anonym (p) skrev 2025-05-05 04:20:17 följande:

Du vet ju inte vad äkta romantik är. 

Äkta kärlek bestämmer man inte över. Det bara sker. 
    Att du likställer strategisk med romantik är endast en falsk romantik grundat utifrån dig själv. Då är du mer förälskad i att strategin uppfylls snarare än att du finner en äkta romans med personen. 

Man kan styra mycket mer än man tror även om reptil-hjänan kommer att försöka lura en.

Jag träffade flera attraktiva kvinnor pre-familj som jag valde bort pga att de var olämpliga som fru.

Att kunna göra det är oerhört viktigt för att få ett bra liv. Väldigt många som hamnar snett i livet gör det för att de blint följer kärleken utan att tänka.
  • Dexter dot com
    Anonym (p) skrev 2025-05-05 04:22:46 följande:

Jag har också en utsliten kropp efter 25 år i vården och får ut 19000kr/månad  men har ändå prioriterat låga utgifter för att kunna bygga upp en buffert.
  • Anonym (A-kassa?)
    Anonym (Erkänna?) skrev 2025-05-04 22:29:34 följande:
    Försökte få Alfa-kassan men saknade bara en enda månad för att ha rätt till det.

Jag skrev in mig på AF i mars 2025. Och så ville Alfa kassan gå tillbaks tolv månader och se hur mycket jag jobbade.

Dessa kunde bara kolla från och med mars 2024 till mars 2025. Även om jag var provanställd från slutet av januari till slutet av juli, så kunde man bara se mars 2024 till mars 2025. Det saknades bara en endaste månad. Om de kunde se att jag jobbade hela 6 månader. Då hade jag rätten att få alfa-kassan/A-kassan.

Jag tyckte det var konstigt. Men tyvärr.
    Ok, så du jobbade januari - juli 2024? Vad gjorde du från augusti 2024 till mars 2025 då? Pluggade?
  • Anonym (A-kassa?)
    Anonym (p) skrev 2025-05-05 04:22:46 följande:

Välskött ekonomi handlar om att hushålla med de resurser man har. Inte om att ha hög lön.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (A-kassa?) skrev 2025-05-05 08:18:16 följande:
    Välskött ekonomi handlar om att hushålla med de resurser man har. Inte om att ha hög lön.
    Skillnaden i lvslängd mellan de som är högavlönade och de som har lägst inkomst har tredubblats sedan 1960-talet. 

Kronofogden säger idag själva att de flesta som hamnar hos dem har haft problem med sjukdom, skilsmässa eller arbetslöshet som grund för de ekonomiska svårigheterna. De är inte typiska "Lyxfälle-personer".

Får se hur det blir i framtiden, nu när ungdomarna köper allt mer med lånade pengar.
  • Anonym (Krösus)
    Anonym (Felicia) skrev 2025-05-05 22:38:05 följande:
    Skillnaden i lvslängd mellan de som är högavlönade och de som har lägst inkomst har tredubblats sedan 1960-talet. 

Kronofogden säger idag själva att de flesta som hamnar hos dem har haft problem med sjukdom, skilsmässa eller arbetslöshet som grund för de ekonomiska svårigheterna. De är inte typiska "Lyxfälle-personer".

Får se hur det blir i framtiden, nu när ungdomarna köper allt mer med lånade pengar.
    Allt det du räknar upp är en konsekvens av bekvämlighet och oförmåga till disciplin.

De med disciplin får högre inkomst med tiden. Det är disciplin som gör att de lever längre, inte inkomsten i sig.

Fattigdom är en konsekvens av att under många år hoppa över det man borde göra. 
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Krösus) skrev 2025-05-06 04:38:33 följande:
    Allt det du räknar upp är en konsekvens av bekvämlighet och oförmåga till disciplin.

De med disciplin får högre inkomst med tiden. Det är disciplin som gör att de lever längre, inte inkomsten i sig.

Fattigdom är en konsekvens av att under många år hoppa över det man borde göra. 
    Att skillnaden i livslängd mellan höginkomstagare och de med lägst inkomst har ökat med 3 gånger sedan 1960-talet kan inte förklaras enbart med ändrad disciplin.
    Forskarna själva tänkte att det berodde på flera olika saker, en samverkan. 

Man behöver vara uppmärksam på om man själv bestämt sig för en enda lösnimg för allt. 

Jag undrar hur man discipöinerar sig ur en allvarlig sjukdom? Den tanken igger nära den ideologi som börjar på f.

Från en som är frisk och som var relativt högavlönad före pensioneringen. (Men jag valde inte jobb efter lön, utan efter intresse)
Svar på tråden Reagerar och tycker alla likadant om en man har svårt med ekonomin?