• Anonym (Frånslösatillspara)

Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?

Man hör fler och fler gnälla över att de är fattiga idag, och ja, vi har höga priser på det mesta, men är trots allt inte en bov i det hela ofta att folk lever över sina tillgångar? Man tycker att man "måste" unna sig och köpa saker bara för att andra har det, och så står vissa där när månaden går mot sitt slut och har knappt en hundring kvar på kontot. Nog måste det väl gå att rätta munnen efter matsäcken om man lägger manken till? Hur ofta äter ni t.ex. på restaurang / uteställen och hur ofta köper ni ny mobil, fast ni egentligen inte har råd? Sådana saker gör ju att den som är låginkomsttagare eller lever på existensminimum självklart får finna sig i att leva fattigt för det mesta.

Många är ju lata och "orkar" inte laga mat själva, varför många spontant besöker restauranger och pizzerior. Att gå på cafeer är ju också populärt. Och varför köper man t.ex. en splitter ny mobil om den man hade funkar utmärkt och håller än ett tag? Tar du bilen om du bara ska åka 500-1 km istället för att gå eller cykla bara för att du inte "orkar" anstränga benen? Elsparkcykel är ju med ett alternativ numera, går snabbt och smidigt.

Tänker du på sådant eller lever du bara som du känner för och tar konsekvenserna sen?

• Svar på tråden Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?
  • Aniiee
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-28 13:25:39 följande:
    Fast det är ju helt fel synsätt på livet. Glädje ska fås genom att skapa och att se hur man själv och omgivningen växer.

De som inbillar sig att man kan åstadkomma lycka lättvindigt kommer bara att bli olyckligare med tiden. 
    Det är inte vad vi talar om här. Vi talar om huruvida en männsika, trots sjukdomar och andra tillstånd, som även oftast leder till sämre ekonomi, klarar, eller "har lov" (från TS och dig, bla) att göra något då och då som anses vara normala nöjen vid enstaka tillfällen för att förgylla vardagen på ett sätt de själva ser som meningsfullt, trots konsekvenserna.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Stridh)
    Aniiee skrev 2025-07-28 15:26:53 följande:
    Det är inte vad vi talar om här. Vi talar om huruvida en männsika, trots sjukdomar och andra tillstånd, som även oftast leder till sämre ekonomi, klarar, eller "har lov" (från TS och dig, bla) att göra något då och då som anses vara normala nöjen vid enstaka tillfällen för att förgylla vardagen på ett sätt de själva ser som meningsfullt, trots konsekvenserna.
    Fast det är ju det vi talar om i tråden. 

Att det bara finns relativ fattigdom. Att människor känner att de behöver köpa saker eller göra fyra aktiviteter för att må bra gör dem inte fattiga. Det är inte bristen på pengar som är problemet då utan vart de kommit mentalt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-28 15:42:15 följande:
    Fast det är ju det vi talar om i tråden. 

Att det bara finns relativ fattigdom. Att människor känner att de behöver köpa saker eller göra fyra aktiviteter för att må bra gör dem inte fattiga. Det är inte bristen på pengar som är problemet då utan vart de kommit mentalt.
    Enligt forskning mår människor väldigt dåligt av relativ fattigdom. De flesta föredrar att ha lika mycket som andra, även om det är fattigt. 
  • Anonym (Stridh)
    Anonym (Fattig på riktigt) skrev 2025-07-28 13:54:56 följande:

Jag jobbar heltid och min nettolön ligger på 11500. När lönen kommer betalar jag hyran och räkningar. Eget el- och bredbandsbolag fick man inte välja själv när man bor i den här hyresrätten, annars hade jag bytt till något annat. Mobilabonnemanget har jag hos Hallon- hittar inget billigare.

Jag köper aldrig mat ute, varken donken eller hämtpizza, fika eller kaffe. Majoriteten av maten är veckans kampanjpriser.

Min mobil är från 2019 när det var en kampanj. Jag har inget busskort och åker självklart inte taxi eller uber. Jag går eller cyklar. Jag har Spotify med reklam och såklart inte Netflix eller annan streamingtjänst. Jag har inga skulder eller lån. Ungefär var tredje månad behöver jag hämta ut mediciner för en kronisk sjukdom. Jag har arbetskläder på jobbet, så mina egna plagg slits inte ut så fort.

Trots detta så får jag ofta kommentarer om att jag skulle kunna spara lite extra genom att (lägg in valfritt spartips). Folk utgår alltid från att man lever som i exempelvis Lyxfällan.

Du låter inte fattig. Det låter som du lever ett bra liv och sköter dig. Bara för att du inte kan bygga upp en förmögenhet betyder inte att du är fattig. 
  • Anonym (Stridh)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-28 15:44:35 följande:
    Enligt forskning mår människor väldigt dåligt av relativ fattigdom. De flesta föredrar att ha lika mycket som andra, även om det är fattigt. 
    Om någon mår dåligt av relativ fattigdom så är det inte pengarna som är problemet utan deras självkänsla. Man ska inte gå runt och jämföra sig med andra. Då kan man vara mångmiljonär och ändå fattig för att man känner sig av fattig i jämförelse med grannen som är mångmiljardär.
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-28 15:47:29 följande:
    Om någon mår dåligt av relativ fattigdom så är det inte pengarna som är problemet utan deras självkänsla. Man ska inte gå runt och jämföra sig med andra. Då kan man vara mångmiljonär och ändå fattig för att man känner sig av fattig i jämförelse med grannen som är mångmiljardär.
    Kloka ord. Människor med dålig självkänsla (och kanske även dåligt självförtroende) tror ofta att mer pengar ska göra dem lyckligare och mer tillfreds, men det finns gott om exempel på människor som faktiskt blivit rika men som ändå är väldigt ensamma. De har inga riktiga vänner, ingen som dejtar/ träffar dem som inte vill åt deras pengar m.m. Många gånger undrar jag också varför många tror att lyxkonsumtion ska göra att andra människor kommer att gilla dem mer.
  • Anonym (Fattig på riktigt)
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-28 15:45:14 följande:
    Du låter inte fattig. Det låter som du lever ett bra liv och sköter dig. Bara för att du inte kan bygga upp en förmögenhet betyder inte att du är fattig. 
    Ett bra liv hur då? Jag behöver inte bygga upp en förmögenhet, men att inte kunna göra enkla vardagsgrejer skulle jag inte kalla bra liv. Jag kan inte dejta, skaffa barn eller umgås med vänner utanför lägenheten.
  • Anonym (Stridh)
    Anonym (Fattig på riktigt) skrev 2025-07-28 19:38:24 följande:
    Ett bra liv hur då? Jag behöver inte bygga upp en förmögenhet, men att inte kunna göra enkla vardagsgrejer skulle jag inte kalla bra liv. Jag kan inte dejta, skaffa barn eller umgås med vänner utanför lägenheten.
    Ja, om man är man och singel gäller helt andra regler. För kvinnor vill bara i extrema undantagsfall ha en relativt fattig man för långsiktig relation. 

Kämpa på! Livet är mer än familj!
    Anonym (K) skrev 2025-05-03 18:33:28 följande:

Nu tillhör jag inte gruppen fattiga men kan inte låta bli att reagera på ett sånt inskränkt inlägg.

En stor tandläkarräkning kan stjälpa en ansträngd ekonomi. Har man inte hälsan är det liksom inte bara att jobba mer. Det handlar sällan bara om att välja billigare mat i butiken. De fattiga är utsatta på betydligt fler sätt.

Förstod att detta med tandläkarräkningar skulle dyka upp. Ja, det kan vara en god investering då att sköta sina tänder, borsta dem morgon och kväll, använda fluor tandskölj, ge fan i att äta en massa sötsaker, kakor och godis som man får karies av. Tro mig, många med dålig tandhälsa (inte alla givetvis) är själva orsak till det. De köper en cholkadbit här och en där, unnar sig goda kakor till kaffet, dricker läsk och "förstår" inte varför deras tänder blir dåliga.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-07-28 20:28:18 följande:
    Förstod att detta med tandläkarräkningar skulle dyka upp. Ja, det kan vara en god investering då att sköta sina tänder, borsta dem morgon och kväll, använda fluor tandskölj, ge fan i att äta en massa sötsaker, kakor och godis som man får karies av. Tro mig, många med dålig tandhälsa (inte alla givetvis) är själva orsak till det. De köper en cholkadbit här och en där, unnar sig goda kakor till kaffet, dricker läsk och "förstår" inte varför deras tänder blir dåliga.
    Själv så sköter jag inte mina tänder! Borstar tänderna en gång per kvartal. Jag har tappat två tänder som har gått av vid roten och så har jag 3-4 trasiga tänder, plus att dom är missfärgade. Men vad gör det? Jag har tandvårdskortet så jag betalar bara 200 kr för ett tandläkarbesök. Resten står skattebetalarna för. Glad

Jag ska be tandläkaren laga och polera mina trasiga tänder och skaffa en brygga för mina tappade tänder, varför inte när det är så billigt? Glad
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-28 08:31:49 följande:
    En fattig person har inte bil så redan där kan man konstatera att din historia inte håller. För den individen kan förbättra sin ekonomi avsevärt bara genom att sälja bilen. 

Och självklart kan man planera oavsett inkomst Även det en mycket dålig ursäkt.
    Precis, en människa som äger en bil och har råd med bensin för att ta sig dit hen ska, samt besiktning och andra avgifter, och ny smartphone är inte fattig. Den som påstår det hånar verkligen alla som är fattiga på riktigt.
  • Goneril
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-07-28 21:21:14 följande:
    Precis, en människa som äger en bil och har råd med bensin för att ta sig dit hen ska, samt besiktning och andra avgifter, och ny smartphone är inte fattig. Den som påstår det hånar verkligen alla som är fattiga på riktigt.
    Du har aldrig levt I glesbygd förstår jag. Där är det nödvändigt att äga en bil, hur ska folk annars ta sig till sina arbeten? Många lever sådär 5 mil från arbetsplatsen och kommunal trafik finns i princip inte, kanske en buss under morgonen och en annan under kvällen. Så ser det ut på många orter, men det visste du kanske inte? Om man nu bor i glesbygd, hur ska man till exempel kunna handla? Cykla? Mat till en familj på pakethållaren? Vintertid då snön ligger djup.och plogbilen iännu inte kommit?                                                                                                                                                     Gör en tur ut på landsbygden, tala med folk, du behöver inte åka ända upp till Norrland för att stöta på problemet med kollektivtrafik, det räcker att besöka småsamhällen i Västra Götaland. Man räknar ALLTID in kostnad för personbil i boendet, som heller inte slukar lika stor del av inkomsten, det ska i ärlighetens namn sägas.                                                                                                                                                                                      Man köper en villa på dessa orter oändligt mycket billigare än i närheten av en storstad, men där finnas heller ingen värdeökning att tala om. Den ort jag kan uttala mig om och som jag har god insikt i ligger några mil utanför Borås. Det finns gott om sådana små orter runt om i Sverige. Det som är positivt är att folk hjälper varandra på landet i större utsträckning än i städer där anonymiteten kan vara total. Hjälpsamheten på landet kan ta sig uttryck i att handla åt varandra eller erbjuda skjuts till jobbet. Fattigdomen, den upplevda, är dock riktigt svår på landsorten där andra har insyn i ens levnadsförhållanden.
  • Anonym (Stridh)
    Goneril skrev 2025-07-29 00:03:39 följande:
    Du har aldrig levt I glesbygd förstår jag. Där är det nödvändigt att äga en bil, hur ska folk annars ta sig till sina arbeten? Många lever sådär 5 mil från arbetsplatsen och kommunal trafik finns i princip inte, kanske en buss under morgonen och en annan under kvällen. Så ser det ut på många orter, men det visste du kanske inte? Om man nu bor i glesbygd, hur ska man till exempel kunna handla? Cykla? Mat till en familj på pakethållaren? Vintertid då snön ligger djup.och plogbilen iännu inte kommit?                                                                                                                                                     Gör en tur ut på landsbygden, tala med folk, du behöver inte åka ända upp till Norrland för att stöta på problemet med kollektivtrafik, det räcker att besöka småsamhällen i Västra Götaland. Man räknar ALLTID in kostnad för personbil i boendet, som heller inte slukar lika stor del av inkomsten, det ska i ärlighetens namn sägas.                                                                                                                                                                                      Man köper en villa på dessa orter oändligt mycket billigare än i närheten av en storstad, men där finnas heller ingen värdeökning att tala om. Den ort jag kan uttala mig om och som jag har god insikt i ligger några mil utanför Borås. Det finns gott om sådana små orter runt om i Sverige. Det som är positivt är att folk hjälper varandra på landet i större utsträckning än i städer där anonymiteten kan vara total. Hjälpsamheten på landet kan ta sig uttryck i att handla åt varandra eller erbjuda skjuts till jobbet. Fattigdomen, den upplevda, är dock riktigt svår på landsorten där andra har insyn i ens levnadsförhållanden.
    Fast återigen.

Det blir lite löjligt när man säger att man är fattig för att man inte kan bo med villa och bil i glesbygd. I princip allt blir dyrare där frånsett boende men det kan man kompensera med mindre bostad mer central. 
    Goneril skrev 2025-07-29 00:03:39 följande:
    Förstår inte varför folk som har ont om pengar envisas med att överhuvudtaget bo i villa. Hyreslägenhet borde väl vara det billigaste alternativet, men vissa kanske är "för fina" för att bo i en sådan? Bara där har du ett I-landsproblem.
  • Anonym (är väl fattig)
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-07-29 00:26:37 följande:
    Förstår inte varför folk som har ont om pengar envisas med att överhuvudtaget bo i villa. Hyreslägenhet borde väl vara det billigaste alternativet, men vissa kanske är "för fina" för att bo i en sådan? Bara där har du ett I-landsproblem.
    Det beror väl på dels var villan och lägenheten står någonstans och dels hur och när man fick tag på villan? 
  • Goneril
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-07-29 00:26:37 följande:
    Men det finns inte hyreslägenheter på alla mindre orter! Har du aldrig varit på landsorten? Nånstans? Om det till äventyrs finns hyreshus är det inte vanligt förekommande, det är alltså inget val man gör att bo i villa utan det är så man bor om man vill ha tak över huvudet!' Det är mestadels mycket billigare att bo i hus än hyreslägenhet! Tror du får vakna upp lite och se hur livet kan gestalta sig på andra platser än i storstadsområdena. I-landsproblem? Otroligt, jag trodde folk hade bättre koll!                                                                                                                                                          Frågan var om folk ser sig som fattiga, ja det gör de naturligtvis om de bor i en gammal nedgången kåk som behöver renoveras, om ny värmepanna behövs och inga pengar finns och banken inte lånar ut några! Kolla vad en värmepanna kostar och du blir chockad!                                                                                                                   Alltså, du behöver en rejäl uppdatering på förhållandena utanför storstäderna, det vill säga om du inte driver med oss. Jag tror nästan det, så mycket okunskap kan inte finnas egentligen. Men om du inte driver med oss när du gör dig till åtlöje så gör en tur, ta med dig ett tält och gör en eriksgata nästa semester, tala med folk. Tält är nödvändigt för alla småorter har inte hotell eller vandrarhem. Efter att ha rest runt ett tag fattar du att  många människor på landsorten måste bo i hus och ha bil och trots detta betraktar sig som fattiga.                                                                                                                                                                                       Det är inte bara att söka sig till storstadsregionerna i tron att jobb väntar inom den egna branschen. Villan ska man bli av med och vem vill ha "ett renoveringsobjekt"? Har man tur finns det en händig spekulant som ser ett köp som en utmaning, kanske en snickare.                                                                                                                                                                    
  • Anonym (Stridh)
    Goneril skrev 2025-07-29 02:23:31 följande:
    Men det finns inte hyreslägenheter på alla mindre orter! Har du aldrig varit på landsorten? Nånstans? Om det till äventyrs finns hyreshus är det inte vanligt förekommande, det är alltså inget val man gör att bo i villa utan det är så man bor om man vill ha tak över huvudet!' Det är mestadels mycket billigare att bo i hus än hyreslägenhet! Tror du får vakna upp lite och se hur livet kan gestalta sig på andra platser än i storstadsområdena. I-landsproblem? Otroligt, jag trodde folk hade bättre koll!                                                                                                                                                          Frågan var om folk ser sig som fattiga, ja det gör de naturligtvis om de bor i en gammal nedgången kåk som behöver renoveras, om ny värmepanna behövs och inga pengar finns och banken inte lånar ut några! Kolla vad en värmepanna kostar och du blir chockad!                                                                                                                   Alltså, du behöver en rejäl uppdatering på förhållandena utanför storstäderna, det vill säga om du inte driver med oss. Jag tror nästan det, så mycket okunskap kan inte finnas egentligen. Men om du inte driver med oss när du gör dig till åtlöje så gör en tur, ta med dig ett tält och gör en eriksgata nästa semester, tala med folk. Tält är nödvändigt för alla småorter har inte hotell eller vandrarhem. Efter att ha rest runt ett tag fattar du att  många människor på landsorten måste bo i hus och ha bil och trots detta betraktar sig som fattiga.                                                                                                                                                                                       Det är inte bara att söka sig till storstadsregionerna i tron att jobb väntar inom den egna branschen. Villan ska man bli av med och vem vill ha "ett renoveringsobjekt"? Har man tur finns det en händig spekulant som ser ett köp som en utmaning, kanske en snickare.                                                                                                                                                                    
    En sak att känna sig fattig. En annan sak att vara det. Jag kan köpa en lyxyacht och ha svårt att få det att gå ihop men jag är knappast fattig för det.

I alla tider har folk av ekonomiska skäl lämnat landsbygden för storstäderna. Så är det även idag. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-07-28 20:28:18 följande:
    Och det bara fortsätter...suck.

Okunnigt och inskränkt så det förslår.
  • Anonym (Puckon förenen eder)
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-29 10:54:38 följande:
    En sak att känna sig fattig. En annan sak att vara det. Jag kan köpa en lyxyacht och ha svårt att få det att gå ihop men jag är knappast fattig för det.

I alla tider har folk av ekonomiska skäl lämnat landsbygden för storstäderna. Så är det även idag. 
    Nja.

Idag finns även en tydlig motström av tjänstemän som kan jobba på distans och plötsligt bestämmer sig för att sälja villan i fina området och istället bo i ett välutrustat hus ute i busken. De nettar då några mille att sätta på börsen och deras barn växer upp utan att bli rånade på sina mobiler eller behöva vänta på nedspydda busshållplatser i stan.

Jag känner själv ett par familjer som gjort så.
Svar på tråden Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?