• Anonym (Frånslösatillspara)

Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?

Man hör fler och fler gnälla över att de är fattiga idag, och ja, vi har höga priser på det mesta, men är trots allt inte en bov i det hela ofta att folk lever över sina tillgångar? Man tycker att man "måste" unna sig och köpa saker bara för att andra har det, och så står vissa där när månaden går mot sitt slut och har knappt en hundring kvar på kontot. Nog måste det väl gå att rätta munnen efter matsäcken om man lägger manken till? Hur ofta äter ni t.ex. på restaurang / uteställen och hur ofta köper ni ny mobil, fast ni egentligen inte har råd? Sådana saker gör ju att den som är låginkomsttagare eller lever på existensminimum självklart får finna sig i att leva fattigt för det mesta.

Många är ju lata och "orkar" inte laga mat själva, varför många spontant besöker restauranger och pizzerior. Att gå på cafeer är ju också populärt. Och varför köper man t.ex. en splitter ny mobil om den man hade funkar utmärkt och håller än ett tag? Tar du bilen om du bara ska åka 500-1 km istället för att gå eller cykla bara för att du inte "orkar" anstränga benen? Elsparkcykel är ju med ett alternativ numera, går snabbt och smidigt.

Tänker du på sådant eller lever du bara som du känner för och tar konsekvenserna sen?

• Svar på tråden Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?
  • Anonym (Stridh)
    Anonym (Hej) skrev 2025-07-24 23:20:53 följande:

Jag är fattig och lever på sjukersättning men lägger mina pengar på en projektor och TV-kanaler från Boxer. Jag har dom vanliga kanalerna samt TV4 Film, SF-kanalen och V Series & Film.

Om man har råd med alla de kanalerna är man inte fattig.

Det är ju det som vi pratat om i tråden. Det finns ingen riktig fattigdom i Sverige.
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-25 09:56:58 följande:
    Om man har råd med alla de kanalerna är man inte fattig.

Det är ju det som vi pratat om i tråden. Det finns ingen riktig fattigdom i Sverige.
    Precis vad jag också tänkte. Ytterligare ett bevis på det. I länder med verklig fattigdom skulle man se det som ett hån att kalla sig fattig och ha råd med det.
    Anonym (Låginkomsttagare) skrev 2025-06-09 14:08:08 följande:

Det här är en märklig tråd för mig. Visst, det finns människor som slösar och fel prioriterar och köper skit. Men det räcker idag bara med att vara låginkomsttagare för att få det knapert. Levnadsstandarden har förändrats för i princip alla grupper. Förutom höginkomsttagare. Då kanske det är svårare förstå. Eftersom man inte ser något av det själv 

Och med denna regering så innebär det att skattesänkningarna för dom allra förmögnaste, istället skär i välfärden. Dessa pengar tas från någon annanstans. Det verkar inte en del människor förstå heller. Å andra sidan bryr sig väl inte höginkomsttagare on Sveriges välfärd heller. Eftersom dom har råd att köpa sig privat vård och annat. Men den genomsnittliga svensken får det sämre. Och det märks tydligt i vård, skola och omsorg. 

Var en stor skandal nyligen på ett äldreboende där patient fått ligga med öppna sår och maskar.  Trots det beviljade Moderaterna i denna kommun,  detta boende med multi ersättning på miljoner kr. Privata företag ges enorma vinster och tydligen behöver man inte säkerställa att det faktiskt är bra vård som ges. Det gröper ur välfärden.

Nästa val kommer visa exakt hur dåligt. Och då kanske fler människor inte kan blunda längre inför den situation som håller på utveckla sig i Sverige. Vi är snart tillbaks till riktiga klass samhällen. Och klyftorna ökar allra mest i Sverige, jämfört med hela Europa. Inte speciellt smickrande för ett land som Sverige överlag.

Jag anser att det är övervägande positivt att folk får det sämre, åtminstone för en period på några år. Det gör att svenskar börjar fatta hur bra de haft det och fortfarande egentligen har det. Att det inte ska vara någon självklarhet att ha råd att köpa ny mobil vart 3:e år, att det inte ska vara någon självklarhet att pga lathet gå på restaurang eller pizzeria istället för att ställa sig och laga mat av billiga råvaror. Att det inte ska ses som någon "mänsklig rättighet" att supa sig full varje eller varannan helg. Inte heller ska det ses som något självklart att ha råd med husdjur och mat och veterinärkostnader till dem. Ju förr folk lär sig rätta munnen efter matsäcken desto bättre, vilket program som Lyxfällan visat med all önskvärd tydlighet.

Då och då dyker det upp snyftreportage, bl.a. i kvällspressen, om stackars sjukskrivna och låginkomsttagare som inte har råd att åka på semester för att barnen kostar, eller något annat I-landsproblem, man blir mest förbannad när man läser det. Vi svenskar har fått så det räcker och blir över, och blir över, därför är det bara nyttigt att vi får sämre tider.
  • Anonym (Stridh)
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-07-25 10:15:21 följande:
    Jag anser att det är övervägande positivt att folk får det sämre, åtminstone för en period på några år. Det gör att svenskar börjar fatta hur bra de haft det och fortfarande egentligen har det. Att det inte ska vara någon självklarhet att ha råd att köpa ny mobil vart 3:e år, att det inte ska vara någon självklarhet att pga lathet gå på restaurang eller pizzeria istället för att ställa sig och laga mat av billiga råvaror. Att det inte ska ses som någon "mänsklig rättighet" att supa sig full varje eller varannan helg. Inte heller ska det ses som något självklart att ha råd med husdjur och mat och veterinärkostnader till dem. Ju förr folk lär sig rätta munnen efter matsäcken desto bättre, vilket program som Lyxfällan visat med all önskvärd tydlighet.

Då och då dyker det upp snyftreportage, bl.a. i kvällspressen, om stackars sjukskrivna och låginkomsttagare som inte har råd att åka på semester för att barnen kostar, eller något annat I-landsproblem, man blir mest förbannad när man läser det. Vi svenskar har fått så det räcker och blir över, och blir över, därför är det bara nyttigt att vi får sämre tider.
    Håller med. Pengar är ett icke problem för svenskar. De riktiga problem ligger i lathet och brist på långvariga trygga relationer. 
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-25 11:26:32 följande:
    Håller med. Pengar är ett icke problem för svenskar. De riktiga problem ligger i lathet och brist på långvariga trygga relationer. 
    Lathet framförallt. Folk orkar inte anstränga hjärnorna för att lista ut hur de ska kunna få extrainkomster, eller så orkar de inte göra de ansträngningar som krävs för att kunna skaffa sig små sidoinkomster, om de nu vill kunna köpa sig mer än de vanligtvis har råd med. Folk tar lån och ser det att amortera som "ett framtida problem" Man lever och konsumerar här och nu. Värst är nog folk som är sjukskrivna eller arbetslösa och som förväntar sig att kunna ha samma levnadsstandard som en medelinkomsttagare, det säger verkligen allt om hur bortskämd svensken är.
  • Goneril
    Anonym (nice try i helgtider) skrev 2025-07-24 23:30:28 följande:
    Hur kan det klia så mycket i fingrarna? hahahaha
    Visst gör det det, kliar i fingrarna. Är det inte "Fria ord" i rikstäckande tidningar som drabbas, så är det kända författare. Jag  brukar få svar, för det mesta i alla fall. Jag har även varit recensent av teaterföreställningar. Kan man inte skriva annorstädes får det bli Familjeliv.
  • Goneril
    Anonym (Ellen) skrev 2025-07-25 00:34:54 följande:
    Vilket otroligt märkligt inlägg. Att hantera matematiken och resonemanget i ekvationen är väl en helt annan sak än att på grundnivå förstå tankeexperimentet med katten. Förstår du inte det?
    Vem har sagt att jag inte behärskar ekvationen? Men tycker du verkligen att vi ska gå in på den problematiken i detta allmänna forum? Det vore väl samma sak som att kartlägga Hamlets soliliques, en djupdykning i Shakespeares tankevärld? Varken den ena disciplinen eller den andra hör hemma här. Att jag gjorde mitt inlägg var helt enkelt för att visa att folk har gjort sina tentor men därför inte går runt och förhäver sig.Jante får vi aldrig glömma.
  • Anonym (Ellen)
    Goneril skrev 2025-07-25 12:37:45 följande:
    Vem har sagt att jag inte behärskar ekvationen? Men tycker du verkligen att vi ska gå in på den problematiken i detta allmänna forum? Det vore väl samma sak som att kartlägga Hamlets soliliques, en djupdykning i Shakespeares tankevärld? Varken den ena disciplinen eller den andra hör hemma här. Att jag gjorde mitt inlägg var helt enkelt för att visa att folk har gjort sina tentor men därför inte går runt och förhäver sig.Jante får vi aldrig glömma.
    För att du började yra om tankeexperimentet med katten istället för ekvationen. Personen du svarade hade inte heller gått in på den, utan nämnde den bara i en bisats. Ditt svar var därför mycket märkligt och en smula komiskt. Men nu har det hamnat väldigt off topic, så det här blir det sista från mig angående detta.
  • Anonym (Stridh)
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-07-25 12:23:51 följande:
    Lathet framförallt. Folk orkar inte anstränga hjärnorna för att lista ut hur de ska kunna få extrainkomster, eller så orkar de inte göra de ansträngningar som krävs för att kunna skaffa sig små sidoinkomster, om de nu vill kunna köpa sig mer än de vanligtvis har råd med. Folk tar lån och ser det att amortera som "ett framtida problem" Man lever och konsumerar här och nu. Värst är nog folk som är sjukskrivna eller arbetslösa och som förväntar sig att kunna ha samma levnadsstandard som en medelinkomsttagare, det säger verkligen allt om hur bortskämd svensken är.
    Det mest komiska tycker jag är att vissa på riktigt tror att pengar gör en lycklig.
    Anonym (Stridh) skrev 2025-07-25 21:33:07 följande:
    Det mest komiska tycker jag är att vissa på riktigt tror att pengar gör en lycklig.
    Ja, det är som för katten att jaga efter sin egen svans. Folk som får mer ocn mer pengar blir ändå aldrig nöjda. 
  • Anonym (Puckon förenen eder)
    Anonym (Frånslösatillspara) skrev 2025-07-25 21:35:33 följande:
    Ja, det är som för katten att jaga efter sin egen svans. Folk som får mer ocn mer pengar blir ändå aldrig nöjda. 
    Jag har redan varit nöjd i många år. Mer pengar gör mig däremot inte mer missnöjd.
  • Anonym (nej)

Folk sakna empati nuförtiden och det är ju den här tråden ett ypperligt exempel på. Gissar att ni alla skulle gå full blown Karen om någon släkting till er blev sjuk, inte hade råd med lånen, hamnade hos kronofogden och slutade i en liten etta. Lovar att det skulle vara ett jävla gnäll om att samhället inte gör ditten och datten. Men så länge det inte drabbar er eller någon närstående så är det lathet. 

• Anonym (Nanna)

Ja, tycker man att det är positivt att djur inte får veterinärvård och släpps ut på gatan, att barn slutar idrotta och att vuxna heltidsarbetande äter havregrynsgröt till middag flera dagar i veckan är det klart att man kan applådera den samhällsutveckling vi har haft på senare år. Man bör väl inte samtidigt klaga över en låg konsumtion så att ekonomin inte snurrar och lågt barnafödande dock. 

• Anonym (2)

För min del är det hundmat och veterinärbesök, mediciner som drar iväg väldigt mycket. Har gjort allt jag kan för att dra ner kostnader, mat och så. Har en gammal mobil. Äta ute blir jag alltid bjuden. Tar cykeln om det går. Vet inte om jag räknas till fattigdom men har väldigt lite pengar och inget jobb. Sjuk.

• Anonym (Jag)

Jag är inte fattig  men pengarna går åt på Temu ;)  men små handlingar blir dyrt i längden, resturang besök. En krog kväll/ natt kan kosta en hel del.   Cigg är inte gratis direkt heller 

Anonym (Nanna) skrev 2025-07-26 09:18:39 följande:

Ja, tycker man att det är positivt att djur inte får veterinärvård och släpps ut på gatan, att barn slutar idrotta och att vuxna heltidsarbetande äter havregrynsgröt till middag flera dagar i veckan är det klart att man kan applådera den samhällsutveckling vi har haft på senare år. Man bör väl inte samtidigt klaga över en låg konsumtion så att ekonomin inte snurrar och lågt barnafödande dock. 

Att ha husdjur är ingen rättighet, dessutom låter många hundägare sina hundar skita utomhus utan att plocka upp efter sig. Husdjur får man skaffa först när man verkligen vet att man har och kommer att fortsätta ha råd med det. Betvivlar att det finns många med låg inkomst som äter havregrynsgröt till middag flera dagar i veckan, även om vissa säkert vill få det att se ut som om de skulle vara så "fattiga" för att folk ska tycka synd om dem. Barn kan röra på sig utan att vara med i idrotter, det finns bl.a. fotbollsplaner där det är gratis för dem att spela.
    Anonym (nej) skrev 2025-07-26 02:24:37 följande:

Folk sakna empati nuförtiden och det är ju den här tråden ett ypperligt exempel på. Gissar att ni alla skulle gå full blown Karen om någon släkting till er blev sjuk, inte hade råd med lånen, hamnade hos kronofogden och slutade i en liten etta. Lovar att det skulle vara ett jävla gnäll om att samhället inte gör ditten och datten. Men så länge det inte drabbar er eller någon närstående så är det lathet. 

Det är en annan sak om någon blir sjuk och inte kan arbeta därför. Jag pratar om fullt friska människor eller iallafall något sånär friska som gnäller över fattigdom. Dessa kanske borde jämföra sig med de som är sjuka och skadade, alternativt funktionshindrade, för att förstå hur bra de har det.
    Anonym (2) skrev 2025-07-26 09:34:15 följande:

För min del är det hundmat och veterinärbesök, mediciner som drar iväg väldigt mycket. Har gjort allt jag kan för att dra ner kostnader, mat och så. Har en gammal mobil. Äta ute blir jag alltid bjuden. Tar cykeln om det går. Vet inte om jag räknas till fattigdom men har väldigt lite pengar och inget jobb. Sjuk.

Du är sjuk och då är det en annan femma. Jag avsåg friska eller något sånär friska människor, MEN reagerar också mot att sjukskrivna förväntar sig att kunna leva som medelinkomsttagare, eftersom det inte funkar så och aldrig har gjort det. Annars tycker jag att du är föredömlig i ditt sätt att leva. Att cykla dit man ska ger motion och gör att du får bättre kondition än de som envisas med att ta bilen till närmsta butik som bara ligger 500m bort.
Svar på tråden Ni som ser er som "fattiga", vad lägger ni egentligen era pengar på?