• Anonym (Anno nym)

Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda här?

Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda i Sverige.
    Många undomar pratar rinkebysvenska med hesigt och dåligt utal.

• Svar på tråden Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda här?
  • Jhannis
    Studentpappa skrev 2025-05-16 20:20:39 följande:

Ortensvenska är ju inte dialekt utan mer ett talfel, hur man kan vilja låta så urbota korkad är för mig ett under. 

Det verkar vara extremt poppis att låta som en idiot bland svenska grabbar i tonåren. Skulle vara intressant att veta om dom kör den dialekten hemma också eller om man mörkar den då?

Tror att Ortensvenskan ska låta lite mer TUFFT .
  • Jhannis

Jag vill att Trådstartaren skriver om det gäller alla Svenskar eller om det gäller nykomlingar födda i Sverige. Eller om det gäller dialekter eller folk som bor i Norra Sverige . 

• fultextad användarhandbok
    Jhannis skrev 2025-05-16 19:21:37 följande:

Ja håller med om att Sörlänningar drar alla över en kam om att man inte kan REN svenska/Rikssvenska, men kamma inte alla över en kam. Förstår att det som kommer utomlands i från verkligen borde lära sig Svenska på ett bra sätt efter 10-15 år i Sverige i alla fall så man förstår dem.  Men sen är det vi som kommer från Norrbotten och har föräldrar den ena Svensk den andra Norsk eller Finsk. Vi har fått lära oss från barnsben MEIÄNKIELI  så vi pratar inte RIKSSVENSKA , men vi pratar förståeligt så den som lyssnar på oss förstår oss. Varför är det så HIMLA viktigt för många Svenskar att man måste kunna prata Rikssvenska. Ni anser att vi från Norrbotten är sämre Svenska än ni i Södra Sverige.

Jag talar både Pargasdialekt och helsingforsiska, bägge dialekterna hamnar inom det dialektkontinuum som betecknas finlandssvenska. Rikssvenska har jag svårt att ta efter och är heller inget jag strävar efter. Däremot har jag aldrig i någon kontakt med svenskar fått höra att just rikssvenska skulle vara viktigt. Någon kommentar kanske, men inte just om rikssvenska. Men det är intressant att ta del av dina erfarenheter! Sedan, ett sidospår, så har jag några gånger lyssnat på det ni kallar meänkieli, genom radioprogram jag hittade. Inga problem att förstå det heller. Vad som är språk och vad som är dialekt är inte helt lätt att avgöra, man kan utgå från politiska eller lingvistiska synsätt. Jag vet inte ens om det är klarlagt huruvida svenska, norska och danska faktiskt är olika språk rent lingvistiskt. Nåja, en gång har jag stiftat bekantskap med förmodad lokal dialekt i Norrbotten, jag uppfattade den som tydlig och lättbegriplig.
  • Samanta245
    Anonym (Anno nym) skrev 2025-05-03 15:29:22 följande:
    Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda här?

Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda i Sverige.
    Många undomar pratar rinkebysvenska med hesigt och dåligt utal.

Svenska språket är svårt och de läser inga böcker.  De tycker att det är tråkigt.
  • Jhannis
    fultextad användarhandbok skrev 2025-05-16 21:57:44 följande:
    Jag talar både Pargasdialekt och helsingforsiska, bägge dialekterna hamnar inom det dialektkontinuum som betecknas finlandssvenska. Rikssvenska har jag svårt att ta efter och är heller inget jag strävar efter. Däremot har jag aldrig i någon kontakt med svenskar fått höra att just rikssvenska skulle vara viktigt. Någon kommentar kanske, men inte just om rikssvenska. Men det är intressant att ta del av dina erfarenheter! Sedan, ett sidospår, så har jag några gånger lyssnat på det ni kallar meänkieli, genom radioprogram jag hittade. Inga problem att förstå det heller. Vad som är språk och vad som är dialekt är inte helt lätt att avgöra, man kan utgå från politiska eller lingvistiska synsätt. Jag vet inte ens om det är klarlagt huruvida svenska, norska och danska faktiskt är olika språk rent lingvistiskt. Nåja, en gång har jag stiftat bekantskap med förmodad lokal dialekt i Norrbotten, jag uppfattade den som tydlig och lättbegriplig.
    Läste ditt inlägg, men är lika villrådig.
  • Cheers
    Jhannis skrev 2025-05-16 23:32:17 följande:
    Att finlandssvenska är så uppskattat i Sverige beror nog på att man är förtjust över att talet är så vårdat och den tydliga diktionen. Finlandssvenska är också vackert genom den mjuka, melodiska  intonationen.
  • Freddie K

Jag tror, som det redan har påpekats i tråden att många svenskar hänger med invandrare och då börjar de prata en "ghettosvenska". Inget som jag föredrar för det låter så illa. Tror de att de är tuffa då eller? De verkar bara korkade och outbildade.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • En glad tjej
    Raggartjejen skrev 2025-05-03 16:40:51 följande:
    Jag har samma problem som du så jag förstår verkligen vad du menar!
    Men för mig gäller det ÄVEN svenskar som bryter mycket på annan dialekt som t.e.x skånska. 
    Dagens roligaste haha! Bryter på annan dialekt, till exempel skånska. Vilken är den rätta dialekten enligt dig? 
  • Cheers
    Freddie K skrev 2025-05-17 06:40:45 följande:

Jag tror, som det redan har påpekats i tråden att många svenskar hänger med invandrare och då börjar de prata en "ghettosvenska". Inget som jag föredrar för det låter så illa. Tror de att de är tuffa då eller? De verkar bara korkade och outbildade.

Jag pratade med en ung försäljare i mobilbutiken. Han berättade att han hade flyttat från Rinkeby så snart han kunde för att få svenska kompisar ch lära sig svenska. Han talade perfekt svenska. Så det går.

En annan gång såg jag typiska svenska borgarbarn (=socialgrupp 1) på gröna linjen i Bromma som pratade rinkebysvenska. Jag blev chockad och frågar mig fortfarande:: varför?
  • Freddie K
    Cheers skrev 2025-05-17 06:50:09 följande:
    Jag pratade med en ung försäljare i mobilbutiken. Han berättade att han hade flyttat från Rinkeby så snart han kunde för att få svenska kompisar ch lära sig svenska. Han talade perfekt svenska. Så det går.

En annan gång såg jag typiska svenska borgarbarn (=socialgrupp 1) på gröna linjen i Bromma som pratade rinkebysvenska. Jag blev chockad och frågar mig fortfarande:: varför?
    Klart det går. Men många som bor där jag bor(inte i Rinkeby) Verkar inte vilja lära sig korrekt svenska. Antingen är de lata eller dumma i huvudet.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Mamma)

Jag kommer genast tänka på Dogge Doggelito! KANSKE säger den mannen ibland NÅGOT bra, värt att lyssna på men jag klarar en mening och så stänger jag av! Skånska, är ju också Rääääääligt att lyssna på men jag väljer inte bort det så länge jag kan höra vad som sägs! Det är liksom ett idiom man får ta!

Jhannis skrev 2025-05-16 23:32:17 följande:
    Jag svävade kanske ut för mycket. Kort sammanfattat så har vi olika erfarenheter gällande rikssvenska, men det var intressant att ta del av dina. Vidare så bor även jag söder om Norrbotten, vilket kanske gör mig till sörlänning, men jag tyckte att lokal dialekt i Norrbotten, då jag hörde det, var tydlig och inget jag skulle klassa som sämre än andra svenska dialekter.
    Cheers skrev 2025-05-17 06:36:49 följande:
    Att finlandssvenska är så uppskattat i Sverige beror nog på att man är förtjust över att talet är så vårdat och den tydliga diktionen. Finlandssvenska är också vackert genom den mjuka, melodiska  intonationen.
    Tack! Det var trevligt att läsa.Solig
  • Anonym (Anno nym)
    Cheers skrev 2025-05-17 06:50:09 följande:

Klart att det finns, men hoppa av vid Alvik och ta spårvagnen mot Nockeby.

Inte så mycket babbesvenska å addidasbralla på den linjen till skillnad mot tex efter Brommaplan.

Bromma har dock alltid varit ett bra område.

• Jhannis
    fultextad användarhandbok skrev 2025-05-17 13:38:18 följande:
    Jag svävade kanske ut för mycket. Kort sammanfattat så har vi olika erfarenheter gällande rikssvenska, men det var intressant att ta del av dina. Vidare så bor även jag söder om Norrbotten, vilket kanske gör mig till sörlänning, men jag tyckte att lokal dialekt i Norrbotten, då jag hörde det, var tydlig och inget jag skulle klassa som sämre än andra svenska dialekter.
    När jag bodde i södra Sverige 20 mil söder om Stockholm och pratade som vi gör här i Norrbotten då sa folk jaha du kommer från Finland. Nej sa jag jag kommer från Norrbotten. 
  • Anonym (Jo)
    Det är fint.
  • Tecum
    Jhannis skrev 2025-05-16 20:52:40 följande:

Jag vill att Trådstartaren skriver om det gäller alla Svenskar eller om det gäller nykomlingar födda i Sverige. Eller om det gäller dialekter eller folk som bor i Norra Sverige . 

Som jag förstod TS handlar hans inlägg främst om andra generationens invandrare, de som är födda i Sverige men ändå talar dålig svenska. Borde också gälla barn som kom hit som små men som trots svensk skola inte lärt sig att tala språket bra.

Utläggningarna om våra inhemska dialekter är ett sidospår med syfte att släta över invandrares språkliga tillkortakommanden, alltså någon slags whataboutism.
  • Jhannis
    Tecum skrev 2025-05-17 18:15:38 följande:
    Som jag förstod TS handlar hans inlägg främst om andra generationens invandrare, de som är födda i Sverige men ändå talar dålig svenska. Borde också gälla barn som kom hit som små men som trots svensk skola inte lärt sig att tala språket bra.

Utläggningarna om våra inhemska dialekter är ett sidospår med syfte att släta över invandrares språkliga tillkortakommanden, alltså någon slags whataboutism.
    Ja kan vara så, men TS skrev att dom som är födda i Sverige. Ja många nysvenskar är födda i Sverige, men kan inte prata ren Svenska . Men jag bad TS att förklara sig, men hittills har inte TS skrivit nåt efter att tråden startade.
  • Sunny80
    Älskar att hörà finlandssvenska! Det låter så mycket mer vårdat än vanliga svenskan och, låter mjukt och vänligt!
  • Cheers
    Sunny80 skrev 2025-05-17 20:20:26 följande:
    Älskar att hörà finlandssvenska! Det låter så mycket mer vårdat än vanliga svenskan och, låter mjukt och vänligt!
    Ja!

Glad
Svar på tråden Varför pratar många så dålig svenska fast dom är födda här?