• Anonym (Förändrad)

Hur få känslan att försvinna?

För typ en månad sedan fick jag en nedsättande kommentar från min partner angående mitt utseende. Om jag tittar mig i spegeln så tycker inte jag att det är så illa som det lät på kommentaren. Men om jag går på känslan jag har så känner jag mig grotesk ful och äcklig. Nu är ju inte utseende allt och jag är en bra person men jag känner mig nedstämd har och har ändrat beteende. Förr brukade vi duscha tillsammans men jag har sedan dess börjat hitta ursäkter för att duscha själv istället.

• Svar på tråden Hur få känslan att försvinna?
  • Lynx123

Tråkigt - och jäkligt okänsligt av din partner.

Förstår att det känns jobbigt nu. Kan du prata med partnern om hur du känner? 

• Anonym (Förändrad)
    Lynx123 skrev 2025-05-05 10:21:05 följande:

Tråkigt - och jäkligt okänsligt av din partner.

Förstår att det känns jobbigt nu. Kan du prata med partnern om hur du känner? 

Ja vi pratade lite om det förra veckan och jag fick väl då förklarat att det inte alls var så illa så som jag gjort det till i mitt huvud. Men ursprungsorden och känslan efter det växer och blir större i min hjärna.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Förändrad) skrev 2025-05-05 10:36:45 följande:
    Ja vi pratade lite om det förra veckan och jag fick väl då förklarat att det inte alls var så illa så som jag gjort det till i mitt huvud. Men ursprungsorden och känslan efter det växer och blir större i min hjärna.
    Förstår det. Min exman gjorde något liknande ganska tidigt i vårt förhållande... när vi separerade över tio år senare bar jag det fortfarande med mig och har än idag (ytterligare två år senare) svårt att släppa den känslan. Jag lät honom aldrig göra det han kommenterade igen och det tog mycket övertalning av min nya innan jag vågade igen.
  • Anonym (L)
    Anonym (Förändrad) skrev 2025-05-05 10:36:45 följande:
    Lyckades du förklara för honom hur du känner?

För oavsett vad det var han egentligen menade så var det som kom ut ur hans mun inte snällt. Att kritisera någons utseende är ju något man ska vara oerhört försiktig med. Det måste han lära sig.
  • KimLinnefeldt

En kompis som jag var i badhuset med sa att min kropp var groteskt. Han ändrade sig sen direkt och sa att han inte menat så, jag tror att han menade grov, för det är jag. Ingen gasell, mer björn. Men det där svider, jag tänker på det ibland.

Det var 55 år sen.

• Anonym (Förändrad)

Min partner har sagt massor av fina saker efter detta. Känns som att det mest är för att släta över det elaka. Men jag tänker på det elaka varje dag och det har nu blivit en sanning för mig. Jag har även slutat äta denna vecka för att gå in i någon typ av fasta för att tappa alla extrakilon och det är väl kanske bra på ett sätt. Men jag kommer ändå känna mig ful och äcklig inför min partner vad som än händer.

• Anonym (L)
    Anonym (Förändrad) skrev 2025-05-06 11:41:27 följande:

Min partner har sagt massor av fina saker efter detta. 

Men har han lyssnat på dig och förstått hur mycket hans ord sårade dig? Har han bett dig om ursäkt? 

Det han sade har ju sårat alldeles för djupt för att det ska gå att släta över med komplimanger. Ni behöver reda ut detta ordentligt.
  • Anonym (Grisa)

Många säger att ni bör reda ut det, men jag håller inte riktigt med. antagligen var det en dum och klumpig kommentar, ju mer frågor och saker du vill reda ut, desto fler dumma förklaringar kommer du få och allt kommer bli ännu värre. Vad vår partner tycker om oss betyder mycket, men det är långt ifrån allt. 

• Anonym (Fattar känslan)

Känner igen det där så mycket. Men inte utifrån vikt men min längd. Jag är medellängd men av någon anledning träffar jag alltid män som går igång på långa kvinnor. Kanske för att de själva inte är så långa. 

Hade en kortare relation nyligen och så frågar han helt plötsligt om jag var nöjd med min längd. Ja svarade jag. Då frågade han om jag aldrig önskat mig några extra centimeter. Nej svarade jag då.

Då försvann mina känslor för honom.
    Inte en gång till med den känslan kände jag.

Till saken hör att han aldrig gav komplimanger. Då blir negativa kommentarer bara kritik utan något positivt kapital att ta ifrån och då går det fort för mina känslor att svalna.
    Det att vägas upp med att jag får positiva kommentarer så kan väl en sån fråga om längd inte göra så mycket. Men nu blev det droppen.

• Anonym (Förändrad)
    Anonym (Fattar känslan) skrev 2025-05-06 15:11:01 följande:

Känner igen det där så mycket. Men inte utifrån vikt men min längd. Jag är medellängd men av någon anledning träffar jag alltid män som går igång på långa kvinnor. Kanske för att de själva inte är så långa. 

Hade en kortare relation nyligen och så frågar han helt plötsligt om jag var nöjd med min längd. Ja svarade jag. Då frågade han om jag aldrig önskat mig några extra centimeter. Nej svarade jag då.

Då försvann mina känslor för honom.
    Inte en gång till med den känslan kände jag.

Till saken hör att han aldrig gav komplimanger. Då blir negativa kommentarer bara kritik utan något positivt kapital att ta ifrån och då går det fort för mina känslor att svalna.
    Det att vägas upp med att jag får positiva kommentarer så kan väl en sån fråga om längd inte göra så mycket. Men nu blev det droppen.

Jag förstår precis. Jag får en hel del positiva kommentarer men de sägs ofta med en röst som att det är synd om mig. Det känns så otroligt nedvärderande.
  • Anonym (Guckosko)

Vad är det han har sagt då?
    Iaf på ett ungefär?

• Anonym (Vet)

Mitt ex kläckte ur sig en sak om min kropp en gång som gjorde att jag där och då kände att jag aldrig ville visa mig naken för honom igen. Och det gjorde jag inte heller på de tre åren det tog mig att göra slut efter kommentaren. Man försöker ju gå vidare och inte vara så känslig men det spelade ingen roll, jag var aldrig bekväm med att visa mig naken igen och vårt sexliv försvann. 

• Anonym (J)

Gör slut, flytta därifrån och skaffa dig en ny hobby och skriv lite med nya män. 

• Anonym (J)

Jag hoppas också att du röt ifrån och sa till honom att han absolut inte är perfekt själv 

• Anonym (Herre g)

Jag är man, jag har ganska nyligen också fått olika kommentarer från min sambo sedan 4,5år tillbaka. Jag låser om mig när jag duschar, visar mig inte naken och har fått en tydlig bild i mitt huvud att jag är liten och ful.
    Även om jag nyligen fått många kommentarer från andra tjejer som så känner jag inte att jag duger som jag är. Mitt råd, stå upp för dig själv, inse att du inte bara duger utan du är perfekt som du är. Man kan aldrig jämföra sig mot andra utan det finns bara en du och du är 100% perfekt, just efter som du är du! Om han inte tycker du är.perfekt så vet detta!!-finns otaliga män och kvinnor som tycker du är vacker och skulle göra allt för att få vara nära dig!

• Anonym (Snöflingor)

Tråden osar ju lättkränkthet. Varför sätter ni så oerhört stort värde på ert utseende? Ni kommer aldrig att kunna kontrollera varje enskild tanke som formuleras i era partners huvuden gällande detta. Vad exakt är problemet? Att du har för många kilon eller att din partner uttrycker att du har det?

• Anonym (Fattar känslan)
    Anonym (Snöflingor) skrev 2025-05-08 08:17:35 följande:

Tråden osar ju lättkränkthet. Varför sätter ni så oerhört stort värde på ert utseende? Ni kommer aldrig att kunna kontrollera varje enskild tanke som formuleras i era partners huvuden gällande detta. Vad exakt är problemet? Att du har för många kilon eller att din partner uttrycker att du har det?

Förstår att det kan uppfattas så. Men i ett förhållande är det viktigt att känna sig trygg. Då handlar det inte om att vara lättkränkt eller fokus på utseende. 

Absolut kan ingen kontrollera ens partners tankar.
    Nu pratar vi om kommentarer. Kommentarer speglar ofta mängden tankar åt ena eller andra hållet. Ett fönster till hur ett förhållande är bra för en eller i längden får en att omvärdera sig själv negativt. Det är bra att reflektera över det. Bestämma sig för vad som behöver förändras både hos dig själv och partnern för att det ska bli hållbart i längden. 

• Anonym (Förändrad)
    Anonym (Snöflingor) skrev 2025-05-08 08:17:35 följande:

Ja det är möjligt att jag är lättkränkt. Men skulle aldrig vräka ur mig nåt sådant till min partner. Det har skadat min självbild och hur jag tror min partner ser på mig.
  • Anonym (Conny Socker)
    Anonym (Förändrad) skrev 2025-05-08 15:44:21 följande:
    Ja det är möjligt att jag är lättkränkt. Men skulle aldrig vräka ur mig nåt sådant till min partner. Det har skadat min självbild och hur jag tror min partner ser på mig.
    Bry dig inte om den där kommentaren. Man är så lätt kränkt som man är, och ens partner har ansvar för att visa respekt och omtänksamhet. 
Svar på tråden Hur få känslan att försvinna?