Näe, nu är leverantören fel ute. Avtal ska hållas (pacta sunt servanda)
Mitt förslag är att du mejla dem enligt nedan:
Ämne: Felaktig vara och felaktig faktura ? begäran om rättelse
Hej,
Jag kontaktar er angående min senaste beställning. Jag beställde en mindre flaska hårprodukt, men fick istället en större flaska levererad. Efter leveransen har ni skickat en justerad faktura med ett högre pris, motsvarande den större flaskan.
Jag vill härmed klargöra följande:
1. Avtalet gäller den mindre flaskan
Vid beställning ingick vi ett bindande avtal om köp av den mindre flaskan till angivet pris. Enligt Avtalslagen (1915:218) 1 kap. 1 § är avtal bindande och får inte ensidigt ändras av någon av parterna. Ni har därför inte rätt att ändra priset i efterhand.
2. Den större flaskan utgör fel i varan
Eftersom levererad produkt avviker från den vi avtalat om, är det ett fel i varan enligt Köplagen (1990:931) 17?18 §§. Det gäller även om produkten ni skickat objektivt sett kan anses ha högre värde ? det är inte det jag beställt.
3. Fakturan är inte ett nytt avtal
Att ni korrigerar fakturan innebär inte att ett nytt avtal uppstått. En faktura kan inte ensidigt ändra det avtalade priset.
4. Öppnad vara och återlämning
Jag har öppnat flaskan i god tro, i tron att det var rätt vara. Det innebär enligt Köplagen 66 § att jag inte kan hållas ansvarig för att varan inte kan återlämnas i ursprungligt skick. Om ni ändå önskar få tillbaka produkten står det er fritt att ordna och bekosta returfrakten.
5. Begäran
Jag ber er att snarast:
Återställa fakturan till det ursprungliga priset enligt beställningen.
Bekräfta att ingen ytterligare åtgärd krävs från min sida.
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar,