• Anonym (O)

Får de kräva betalt?

Beställde hårprodukter. Brukar ta den stora flaskan, men det stod att den var slut, så fick ta den mindre, sen visade det sig att de packat den stora ändå och har nu korrigerat fakturan så jag ska betala för den stora. Det kan väl inte vara rätt?

• Svar på tråden Får de kräva betalt?
  • Egon den stora
    Anonym (O) skrev 2025-05-05 10:30:45 följande:
    Iom att jag inte insåg det förrän den var öppnad kan jag inte skicka tillbaka den.
    Och hur stor kostnad pratar vi ens?  Har du öppnat varan så har du ingen rätt att få tillbaka pengar sedan, men dom kan givetvis välja att göra det ändå om du frågar. 
  • Egon den stora
    Anonym (O) skrev 2025-05-05 11:35:11 följande:
    Problemet är att jag inte godkänt att få en högre faktura och de har inte rätt att göra som de gjort.
    Problemet är att du genom att öppna den godkände försändelsen.  Du kommer ingenstans om dom inte frivilligt går med på att betala tillbaka. 
  • Cereal Killer

Det är ingen idé att ställa den här typen av frågor på detta forum då folk inte har några som helst kunskap i juridik och dels har inställningen att TS alltid har fel. Du kommer däremot alltid få en version som är till din nackdel, oavsett vad du frågar. Det finns många bättre forum för att ställa den här typen av frågor.

I fallet du beskriver får vi väl anta i första hand att detta är ett misstag från företagets sida och att de inte med flit skickar ut dyrare produkter än man beställt för att i smyg kunna höja fakturorna. Så börja med att kontakta dem och säg att fakturan inte stämmer med orderbekräftelsen. Om de vill att du skickar tillbaka produkten så får du förklara att du öppnar den. 

• Virriga Vera
    Anonym (O) skrev 2025-05-05 10:29:56 följande:
    Det är inte poängen, DE vet inte att jag ville det, så de kan ju inte ta betalt för saker kunder inte beställt.
    Poängen är att de kan inte ta betalt för saker du inte har beställt och du kan inte behålla det du inte har betalt. Det är din skyldighet att kontrollera vad du får mot vad som finns på leveranskvittot. Du har godkänt leveransen genom att öppna och använda produkten.
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2025-05-05 11:43:55 följande:
    För att jag inte insåg att de skickat fel.

Spelar ingen roll. Du bröt förpackningen.

Och eftersom du ändå fick det du brukar beställa så spelar det ingen roll. Du ska ju ändå inte skicka tillbaka den. 

Hade du klagar om du fått faktura på liten flaska men fått en stor?

• Lynx123
    Anonym (O) skrev 2025-05-05 10:20:35 följande:
    Jag hann öppna den innan jag insåg felet. Är så van vid den stora att jag inte reflekterade över det förrän efteråt. Det spelar ingen roll vad jag egentligen ville ha, poängen är att jag bara godkänt köpet för den mindre. De kan ju inte ha rätt att kräva betalt för något jag inte beställt.
    Det skulle du ha kontrollerat innan du öppnade den. Hur som helst så har du ju fått vad du ville från början så betala och njut av produkten.
  • Anonym (O)
    Lynx123 skrev 2025-05-05 13:33:02 följande:
    Det skulle du ha kontrollerat innan du öppnade den. Hur som helst så har du ju fått vad du ville från början så betala och njut av produkten.
    Lagen håller inte med dig.
  • Anonym (E)

Herregud, det här kan ju inte vara på riktigt 

• Lynx123
    Anonym (O) skrev 2025-05-05 13:44:02 följande:
    Det må vara men det är ju ändå så att du vill ha produkten  - då är det juste att betala för den. 
  • Anonym (M)

Då så, om du vet att du har rätt, varför fråga här?

De har tagit betalt för det som de skickat till dig. Så långt är det rätt. Men de skickade fel produkt och då får du reklamera den. Då får du den mindre flaskan och en ny faktura. 

Men, eftersom du öppnade förpackningen så kan du inte returnera. Men det är ju inte deras fel, eller hur?

Så nej, om du behåller den större flaskan får du betala för den. Inget konstigt. 

• Anonym (?)
    Då kanske du kan visa källan till ditt påstående?
  • Anonym
    Att man inte får returnera använda produkter?
  • jlhm

Om du vill ha fortsatt bra affärsrelation med företaget så betalar du fakturan och sedan kontaktar du dem och påtalar felet och undrar om du kan få någon form av kompensation vid nästa köp. 

• Cereal Killer

Det är flera lagar som spelar in här. Både du och butiken har delvis rätt. Du har full rätt att bestrida den nya betalningen eftersom det nya avtalet inte är detsamma som ursprungsavtalet. Det finns inga risker för dig att göra det (dvs du kommer inte att hamna hos Kronofogden). Det verkar dock i just detta fall som att du borde förstått att du fick en större flaska än du beställt (dvs svårare att hävda god tro), och att du ändå börjat använda den komplicerar förstås.

Som sagt, kontakta butiken. Är man trevlig så är många tillmötesgående. Är de inte hjälpsamma så kan du bestrida fakturan om du vill, men enklast är att ni försöker komma överens. 

• MammaKajsa

Näe, nu är leverantören fel ute. Avtal ska hållas (pacta sunt servanda)

Mitt förslag är att du mejla dem enligt nedan:

Ämne: Felaktig vara och felaktig faktura ? begäran om rättelse

Hej,

Jag kontaktar er angående min senaste beställning. Jag beställde en mindre flaska hårprodukt, men fick istället en större flaska levererad. Efter leveransen har ni skickat en justerad faktura med ett högre pris, motsvarande den större flaskan.

Jag vill härmed klargöra följande:

1. Avtalet gäller den mindre flaskan

Vid beställning ingick vi ett bindande avtal om köp av den mindre flaskan till angivet pris. Enligt Avtalslagen (1915:218) 1 kap. 1 § är avtal bindande och får inte ensidigt ändras av någon av parterna. Ni har därför inte rätt att ändra priset i efterhand.

2. Den större flaskan utgör fel i varan

Eftersom levererad produkt avviker från den vi avtalat om, är det ett fel i varan enligt Köplagen (1990:931) 17?18 §§. Det gäller även om produkten ni skickat objektivt sett kan anses ha högre värde ? det är inte det jag beställt.

3. Fakturan är inte ett nytt avtal

Att ni korrigerar fakturan innebär inte att ett nytt avtal uppstått. En faktura kan inte ensidigt ändra det avtalade priset.

4. Öppnad vara och återlämning

Jag har öppnat flaskan i god tro, i tron att det var rätt vara. Det innebär enligt Köplagen 66 § att jag inte kan hållas ansvarig för att varan inte kan återlämnas i ursprungligt skick. Om ni ändå önskar få tillbaka produkten står det er fritt att ordna och bekosta returfrakten.

5. Begäran

Jag ber er att snarast:

Återställa fakturan till det ursprungliga priset enligt beställningen.

Bekräfta att ingen ytterligare åtgärd krävs från min sida.

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar,

• EpicF
    MammaKajsa skrev 2025-05-05 18:31:45 följande:

Näe, nu är leverantören fel ute. Avtal ska hållas (pacta sunt servanda)

Mitt förslag är att du mejla dem enligt nedan:

Ämne: Felaktig vara och felaktig faktura ? begäran om rättelse

Hej,

Jag kontaktar er angående min senaste beställning. Jag beställde en mindre flaska hårprodukt, men fick istället en större flaska levererad. Efter leveransen har ni skickat en justerad faktura med ett högre pris, motsvarande den större flaskan.

Jag vill härmed klargöra följande:

1. Avtalet gäller den mindre flaskan

Vid beställning ingick vi ett bindande avtal om köp av den mindre flaskan till angivet pris. Enligt Avtalslagen (1915:218) 1 kap. 1 § är avtal bindande och får inte ensidigt ändras av någon av parterna. Ni har därför inte rätt att ändra priset i efterhand.

2. Den större flaskan utgör fel i varan

Eftersom levererad produkt avviker från den vi avtalat om, är det ett fel i varan enligt Köplagen (1990:931) 17?18 §§. Det gäller även om produkten ni skickat objektivt sett kan anses ha högre värde ? det är inte det jag beställt.

3. Fakturan är inte ett nytt avtal

Att ni korrigerar fakturan innebär inte att ett nytt avtal uppstått. En faktura kan inte ensidigt ändra det avtalade priset.

4. Öppnad vara och återlämning

Jag har öppnat flaskan i god tro, i tron att det var rätt vara. Det innebär enligt Köplagen 66 § att jag inte kan hållas ansvarig för att varan inte kan återlämnas i ursprungligt skick. Om ni ändå önskar få tillbaka produkten står det er fritt att ordna och bekosta returfrakten.

5. Begäran

Jag ber er att snarast:

Återställa fakturan till det ursprungliga priset enligt beställningen.

Bekräfta att ingen ytterligare åtgärd krävs från min sida.

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar,

Problemet är att ts har öppnat och använd vara, dvs i realiteten godkänt det nya priset. 
Svar på tråden Får de kräva betalt?