• Anonym (wha?)

Min flickvän har inte berättat hur rik hon är förrän nu

Jag har varit ihop med min flickvän i 6 är, bott ihop i 2. Vi träffades på gymnasiet och blev ihop sommaren efter vi gick ut. Hon är en underbar, jordnära tjej som lever ganska enkelt, slösar inte pengar på sig själv, men lite på andra. Bjuder gärna på fika och middag och så, hemmavid i all enkelhet så att säga, eller typ inträden på diverse saker. Arbetar 75%, med en helt vanlig lön. Vi bor just nu i en hyrestvåa som förvisso är dyr men det är ju alla hyres i Stockholmsområdet. Vi håller på att spara till ett lantställe, möjligen också till en bostadsrätt, vi får se. När hon behövde en ny dator sparade hon ihop de pengarna över några månader. Hennes största utsvävning här i livet är väl att hon/vi har hund.

Ni på valborg träffade vi några gamla klasskamrater från gymnasiet, av en slump. Men vi snackade och hade trevligt och så. Min flickvän är inte supersocial av sig när det är mycket folk och höll sig mest i utkanten av vår lilla grupp. En av kompisarna beklagade sig över att dennes bil krånglade och vände sig till min flickvän och sa "du kan väl köpa en ny åt mig, du har ju råd". Hon skämtade mest bort det, men jag kunde inte sluta tänka på det efteråt så i går frågade jag henne vad vår gamla kompis menade när han sa så. Hon suckade och att han hade rätt i att hon skulle ha råd att köpa honom en ny bil. Förvirrad frågade jag om hon var rik i hemlighet och hon svarade, ordagrant: "Om vi hade haft 0 i inflation och jag hade mina pengar på ett konto utan ränta skulle jag kunna ta ut min nuvarande lön i typ 1000 år". Hon lät inte heller särskilt lycklig, snarare trött och besvärad, nästan lite ledsen.

Jag är minst sagt chockad. Här har jag satt och trott i 6 år att hon är som vilken ung Svensson som helst, kanske tll och med mindre än så, pga hennes ointresse för utsvävningar. Men nej, hon har så mycket pengar att hon skulle kunna leva på dem i "typ 1000 år". Hon behöver inte spara till datorer, sommarställen eller en hel jävla herrgård på Djursholm- Hon kan casha det dyraste på Hemnet imorgon dag om hon vill och ha pengar över för typ 700 år ändå.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska reagera. Hur ska jag reagera? Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden Min flickvän har inte berättat hur rik hon är förrän nu
  • Tecum

Jag hade blivit förvånad men glad, det är ju bara positivt att ha en ekonomisk trygghet.
    Att hon inte berättat kan bero på flera saker, mest för att hon vill slippa kommentarer som den hon fick. Sen får jag vibbar av att hon skäms lite för sin förmögenhet hon inte tjänat själv och vill leva på sin/er lön. Jag tycker det är en sympatisk inställning. Som typ den som vinner 100 mille på lotto och går till jobbet som vanligt dagen efter.

Sen beror det förstås hur du är med pengar! Vissa personer klarar inte att ha mycket pengar, även om det är partnerns...

Hoppas verkligen att det är hennes enskilda egendom!

Vill du veta varför hon inte berättat, fråga henne? En självklar lösning som är häpnadsväckande svår för många skribenter på FL.

• Anonym (wha?)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-05 16:29:43 följande:

Du kan ju inte ha undgått att se hur hennes familj lever, vad hennes föräldrar arbetar med osv. Denna typ av pengar sparar man inte ihop på en lön. Det har hon ju ärvt  eller fått i gåva. 

Du kan ju inte ha undgått att se hur hennes familj lever, vad hennes föräldrar arbetar med osv. Denna typ av pengar sparar man inte ihop på en lön. Det har hon ju ärvt  eller fått i gåva. 

Hon har ingen familj i livet. Hennes mamma gick bort under gymnasietiden, pappan gick bort när hon var liten. Så att det är arv det handlar om ser jag som högst troligt. Hon och mamman bodde dock i en liknande lägenhet som vi bor i nu. Jag var bara hemma hos dem en gång medan mamman levde och det fanns inget där som jag kan minnas som uppseendeväckande. Ingen dur konst på väggarna så att säga.

Jag tror att hennes mamma var lärare eller liknande innan hon blev sjuk, jag vet att hon jobbade inom skolans värld. . Pappan är jag mindre säkert men jag tror han var läkare eller psykiatriker eller liknande. 
  • Anonym (wha?)
    Anonym (hmm) skrev 2025-05-05 18:22:23 följande:

Klart man får bli paff och glad.

Men övertänk det inte ts. Kanske hon känner att on nu måste göra slut med dig då hon förmodligen inte tänkt att berätta det försen hon gift sig.

Taskigt av hennes vän tycker jag. 

Tycker du verkar ha en fantastisk tjej ändå som det är. Hon är trogen, hon gör rätt för sig och hon gillar djur. Vad finns det mer att önska sig egentligen?

Pengarna är säkert ärvda med förbehållen rätt om "Enskild egendom" så oavsett hur det blir för er i livet så är det inga pengar du får ta del av i vilket fall som helst, om hon inte vill det. 

Jag hade försökt att glömma bort det. Dock har jag lite svårt för att förstå om man nu är så rik att man väljer leva kvar här i Sverige med ett vardagligt jobb. 
    Men hon kanske trivs. 

Måste ha varit tufft för henen att hålla det inne så länge och samtidigt ännu tuffare att behöva säga det utan att själv ha bestämt sig för det på egen hand.

Du har säkert rätt. 
  • Goneril

TS flickvän har en sund livsstil, enkel och diskret, och låter inte framskymta att hon har ett stort sparkapital. Gissningsvis har hon någon rådgivare till hjälp med förvaltningen. Kapitalet ska inte användas till konsumtion och därför ska inte TS bekymra sig. Kapitalet ska växa och de pengarna tillhör flickvännen. Hon har inte sagt något för hon vill inte ändra livsstil och hon avser inte att dela med en pojkvän, som man rent krasst inte vet om han är kvar efter ett tag. Hon gör helt rätt. Skulle hon gifta sig, och det behöver inte nödvändigtvis bli med TS, ska kapitalet vara enskild egendom, men det har hon säkert sett till redan. TS är lite för intresserad av hennes pengar, tycker jag för övrigt. 

• Anonym (Gubbe54)

Förvånad , men din tjej är smart och vill vara vanlig 
    skit i pengarna 
    är hon den du vill ha så fortsätt som vanligt 

• Anonym (Lisa)

Jag kan förstå att det känns märkligt om ni har pratat om hur ni ska kunna skaffa landställe eller brf och så har hon haft pengar hela tiden. 

Antagligen av rädsla för att pengar alls påverka. Min gissning skulle iaf vara att hon ville vara säker på det att hon är älskad för den hon är. 

• Anonym (MMannen)
    Anonym (wha?) skrev 2025-05-05 15:05:05 följande:
    Min flickvän har inte berättat hur rik hon är förrän nu

Jag har varit ihop med min flickvän i 6 är, bott ihop i 2. Vi träffades på gymnasiet och blev ihop sommaren efter vi gick ut. Hon är en underbar, jordnära tjej som lever ganska enkelt, slösar inte pengar på sig själv, men lite på andra. Bjuder gärna på fika och middag och så, hemmavid i all enkelhet så att säga, eller typ inträden på diverse saker. Arbetar 75%, med en helt vanlig lön. Vi bor just nu i en hyrestvåa som förvisso är dyr men det är ju alla hyres i Stockholmsområdet. Vi håller på att spara till ett lantställe, möjligen också till en bostadsrätt, vi får se. När hon behövde en ny dator sparade hon ihop de pengarna över några månader. Hennes största utsvävning här i livet är väl att hon/vi har hund.

Ni på valborg träffade vi några gamla klasskamrater från gymnasiet, av en slump. Men vi snackade och hade trevligt och så. Min flickvän är inte supersocial av sig när det är mycket folk och höll sig mest i utkanten av vår lilla grupp. En av kompisarna beklagade sig över att dennes bil krånglade och vände sig till min flickvän och sa "du kan väl köpa en ny åt mig, du har ju råd". Hon skämtade mest bort det, men jag kunde inte sluta tänka på det efteråt så i går frågade jag henne vad vår gamla kompis menade när han sa så. Hon suckade och att han hade rätt i att hon skulle ha råd att köpa honom en ny bil. Förvirrad frågade jag om hon var rik i hemlighet och hon svarade, ordagrant: "Om vi hade haft 0 i inflation och jag hade mina pengar på ett konto utan ränta skulle jag kunna ta ut min nuvarande lön i typ 1000 år". Hon lät inte heller särskilt lycklig, snarare trött och besvärad, nästan lite ledsen.

Jag är minst sagt chockad. Här har jag satt och trott i 6 år att hon är som vilken ung Svensson som helst, kanske tll och med mindre än så, pga hennes ointresse för utsvävningar. Men nej, hon har så mycket pengar att hon skulle kunna leva på dem i "typ 1000 år". Hon behöver inte spara till datorer, sommarställen eller en hel jävla herrgård på Djursholm- Hon kan casha det dyraste på Hemnet imorgon dag om hon vill och ha pengar över för typ 700 år ändå.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska reagera. Hur ska jag reagera? Hur skulle ni reagera?

Kan bar säga grattis. Du har vunnit högsta vinsten.

Inte för att din flickvän  är rik utan för att hon förstår att pengar inte ger lycka.
  • Dexter dot com
    Anonym (wha?) skrev 2025-05-05 20:11:45 följande:

Hon har ingen familj i livet. Hennes mamma gick bort under gymnasietiden, pappan gick bort när hon var liten. Så att det är arv det handlar om ser jag som högst troligt. Hon och mamman bodde dock i en liknande lägenhet som vi bor i nu. Jag var bara hemma hos dem en gång medan mamman levde och det fanns inget där som jag kan minnas som uppseendeväckande. Ingen dur konst på väggarna så att säga.

Jag tror att hennes mamma var lärare eller liknande innan hon blev sjuk, jag vet att hon jobbade inom skolans värld. . Pappan är jag mindre säkert men jag tror han var läkare eller psykiatriker eller liknande. 
    Jag tycker det är mer konstigt att ni varit ett par i 6 år och du inte vet något om hennes föräldrar än att hon inte berättat att hon har gott om pengar.
  • Anonym (Mia)

Låter väldigt konstigt alltsammans. Att vara så ovetande efter 6 år. Att ha så ofantligt mkt pengar. 

• Anonym (Leonidas)
    Dexter dot com skrev 2025-05-06 05:03:46 följande:
    Jag tycker det är mer konstigt att ni varit ett par i 6 år och du inte vet något om hennes föräldrar än att hon inte berättat att hon har gott om pengar.
    Man talar ofta inte så mycket om föräldrar som dött medan man var ung- de flesta andra undviker också ämnet när de får höra det eftersom det känns känsligt.

Jag har vänner sen 30 år som jag vet förlorade en förälder tidigt och jag vet ju inte jättemycket om dessa fast vi haft många djupa och privata konversationer. Helt naturligt talas det mer om levande släktingar.
  • Lynx123

Hon vill leva ett normalt liv. Inget konstigt med det. Hon har förmodligen dessutom känt sig utnyttjad av folk, och sådana där kommentarer är precis sådant som får henne att känna att folk vill ha något av henne och inte är riktiga vänner. Var glad att hon vill leva på sina egna meriter.

• burleskburkläsk
    Lynx123 skrev 2025-05-06 07:26:24 följande:

Hon vill leva ett normalt liv. Inget konstigt med det. Hon har förmodligen dessutom känt sig utnyttjad av folk, och sådana där kommentarer är precis sådant som får henne att känna att folk vill ha något av henne och inte är riktiga vänner. Var glad att hon vill leva på sina egna meriter.

Håller fullständigt med!

Kommer till att tänka på Svensken som sålde Minecraft till Microsoft (vill jag minnas) och blev rik bara sådär.
    Han blev intervjuad och det var totalt mörker, han sade nåt i stil med: *numera är pengar allt jag har!*
    Han hade inga "vänner" kvar...sjukt sorgligt!

Jag tycker att kvinnan det skrivs om här är en kämpe, tycker hon gjort rätt I att hålla det hemligt...hon var väl rädd att förlora killen också och bara vara pengar.
    Sorglig vändning...
  • Anonym (Rikt)

Fick veta förra året att min kille är rätt rik. Tur är då är han absolut inte den som visar eller skryter om det.
    Han äger inte ens en splitter ny bil. Den han har är 17 år gammal och är inte intresserad utav att skaffa en ny heller.
    Han skulle kunna leja folk till att göra jobbet hemma utan problem men är sådan som person som vill göra det mesta själv. 
    Bor på landet i ett gammalt hus, gammaldags kök, badrum, tvättstuga i ett annat hus på gården. Lite som det ska vara när man bor på landet enligt mig. 

Hade han varit den som gärna visat upp hur rik han är så hade jag aldrig vart intresserad utav honom. 

• Anonym (V)

Den giriga personens reaktion är anledningen till att hon inte berättade. Jag skulle blivit besviken på att hon inte litade på mig om jag varit dig, ni har varit tillsammans i sex år hon borde veta vad du går för vid det här laget. Jag hade definitivt tagit upp det med henne. 

• Goneril
    Anonym (V) skrev 2025-05-06 11:30:05 följande:

Den giriga personens reaktion är anledningen till att hon inte berättade. Jag skulle blivit besviken på att hon inte litade på mig om jag varit dig, ni har varit tillsammans i sex år hon borde veta vad du går för vid det här laget. Jag hade definitivt tagit upp det med henne. 

Tro inte det, att hon skulle  lita blint på honom. När det gäller större förmögenheter ska man vara återhållsam med information, folk kan plötsligt visa en annan sida av sin personlighet. Tänk på följande: TS hamnar plötsligt i dåligt sällskap och plötsligt kommer några skummisar och kräver honom på pengar. Så mycket som de kräver har han inte  men flickvännen ...Om han då också har koder och liknande kan hon ju bli utblottad.
                                                                                                         Nu ska man aldrig någonsin visa koder eller inloggningsuppgifter för NÅGON annan, men här på FL ser jag att folk gör det. Aldrig, det är privat. Koderna ska inte vara för lätta att lista ut heller. Mina koder, mina pengar, mitt liv. 
  • Tremere

Så...
    Med en nettolön på 25 k (hon jobbar 75%) och utan avkastning (statiskt konto) skulle kunna leva på de pengarna i 1000 år.
    Det är 300 miljoner kronor. (isch)

För att fatta hur mycket pengar det är så brukar jag leka med att omsätta det i tid.

1 miljon sekunder är 11,6 dagar
    300 miljoner sekunder är 9, ÅR

Skickligt av henne att dölja så mycket pengar så länge.

Tyvärr luktar det skumt i min värld.

• Anonym (V)
    Goneril skrev 2025-05-06 13:02:11 följande:
    Tro inte det, att hon skulle  lita blint på honom. När det gäller större förmögenheter ska man vara återhållsam med information, folk kan plötsligt visa en annan sida av sin personlighet. Tänk på följande: TS hamnar plötsligt i dåligt sällskap och plötsligt kommer några skummisar och kräver honom på pengar. Så mycket som de kräver har han inte  men flickvännen ...Om han då också har koder och liknande kan hon ju bli utblottad.
                                                                                                         Nu ska man aldrig någonsin visa koder eller inloggningsuppgifter för NÅGON annan, men här på FL ser jag att folk gör det. Aldrig, det är privat. Koderna ska inte vara för lätta att lista ut heller. Mina koder, mina pengar, mitt liv. 

De har varit tillsammans i sex år om hon inte kan lita på honom vad gäller en sådan här sak ska de inte vara ihop. Ditt resonemang låter som en dålig film. 

• Goneril
    Anonym (V) skrev 2025-05-06 20:49:50 följande:

De har varit tillsammans i sex år om hon inte kan lita på honom vad gäller en sådan här sak ska de inte vara ihop. Ditt resonemang låter som en dålig film. 

Film och film, man behöver bara läsa lite i FL. Skilsmässotvister, vårdnadsbråk, män som inte gör rätt för sig. Att hastigt och lustigt behöva skaffa en bostad till är rätt vanligt, och hyresrätter kräver som bekant massor av köpoäng. Vartannat förhållande slutar med separation. Jag är realist; jag skriver inte filmmanus. Många livsöden på FL överträffar dock filmer i avseende på dramatiken; plötsligt visar det sig att den snälle maken är en hustruplågare, han ägnar sig åt gaslighting eller är en Dr Jekyll och Mr Hyde. Det gäller att fly fältet och då är det bra att ha pengar.
  • Xenia
    Goneril skrev 2025-05-06 21:23:30 följande:
    Film och film, man behöver bara läsa lite i FL. Skilsmässotvister, vårdnadsbråk, män som inte gör rätt för sig. Att hastigt och lustigt behöva skaffa en bostad till är rätt vanligt, och hyresrätter kräver som bekant massor av köpoäng. Vartannat förhållande slutar med separation. Jag är realist; jag skriver inte filmmanus. Många livsöden på FL överträffar dock filmer i avseende på dramatiken; plötsligt visar det sig att den snälle maken är en hustruplågare, han ägnar sig åt gaslighting eller är en Dr Jekyll och Mr Hyde. Det gäller att fly fältet och då är det bra att ha pengar.
    Ja, det kan ju TS flickvän eftersom hon har pengar. Good for her.

Men att berätta om sin förmögenhet är inte samma sak som att hon måste skänka honom den (eller delar av den).

Hon har sin fulla frihet att avstå från att "röra kapitalet" utan leva bara på sin lön. Men att ha stora hemligheter för varandra, det tycker jag inte tyder på ett förtroenefullt förhållande.

Det är ju också falskt om hon säger "vi måste spara så och så länge för att skaffa ett lantställe/större lägenhet" när hon har alla dessa pengar. Det blir samma sak som att ljuga.

Om de skulle få barn en dag, skulle hon agera likadant? När barnets kompisar reser utomlands, skulle hon säga "vi har inte råd" fast de faktiskt har råd?

Jag tycker att TS ska ha ett ordentligt samtal med henne. Varför har hon dolt detta? Litar hon inte på honom? Kommer hon aldrig att använda dessa pengar även om de skulle behövas och i så fall varför?
  • Anonym (Q)

Jag hade sett det som något fint och romantiskt. Hon väljer att leva ert liv tillsammans precis som det är, fast hon har alla möjligheter att inte göra det. Hon väljer att leva med dig, i ert hem, med de saker och tillgångar som hon själv tjänat ihop med sin egen arbetskraft och de ni skapat med gemensamma krafter. Hon har gjort ett mer aktivt val än många av oss andra har gjort och det gör att det känns mer värdefullt.

Svar på tråden Min flickvän har inte berättat hur rik hon är förrän nu