• Anonym (Vill ha killvänner)

Någon kvinna här som aldrig kan bli vän med män?

Inte ens av personligt val. Jag önskar att jag hade mer killvänner och jag hör ofta andra tjejer säga att de har mer killvänner än tjejvänner. Men att få killvänner känns bara helt omöjligt för mig? Varje gång jag försöker komma nära till en kille och lära känna honom bättre så slutar det med att killen antingen vill dejta eller ligga. Jag har aldrig haft en killvän som inte har sagt "kan jag prata med dig om en sak..." under ett tillfälle. Och såklart efter att man rejectar dem så slutar det med att de lämnar. Känns speciellt ensamt när man hör alla tjejer snacka om hur mycket enklare det är med killar jämfört med tjejer

• Svar på tråden Någon kvinna här som aldrig kan bli vän med män?
  • Anonym (Deusa)

Kan och kan. Jag föredrar att vara vän med andra kvinnor. Tycker att kvinnor överlag har mer positiva drag än män. Iallafall i förhållande till mig. Man är mer kompatibla som två kvinnor, har mer gemensamt. Kvinnor har också högre social kompetens än män i min erfarenhet. 

• Anonym (K)

Enda gången jag lyckas få en killkompis är i storstäderna där män är lite vettigare och förmår sig se kvinnor som personer och inte bara som objekt för sex och romantik

• Anonym (Ella)

För mig är det av någon anledning tvärtom. Jag har haft jättelätt för att hitta vänner bland män, men bland kvinnor har det varit svårare. Å andra sidan har jag jobbat mycket inom mansdominerade yrken och de flesta kvinnor i min ålder har barn, vilket inte jag har. Jag hade en nära vänskap med en kvinna under 2023 men henne blev jag tyvärr tvungen att bryta med, liksom många andra i min bekantskapskrets gjort. Jag har flera tjejbekanta som jag ser som vänner, men det är inte direkt så vi umgås på fritiden på tu man hand, utan det är när "hela gänget" är med.

Jag längtar verkligen efter att hitta en nära tjejkompis. Allra helst hade jag velat ha ett tjejgäng, som jag hade fram till tjugofemårsåldern.
    Tack och lov så har jag en syster och en guddotter som jag står nära 🙂

Men, det är som med kärleken antar jag. Man kan inte tvinga fram det utan det sker när det sker. Förhoppningsvis kommer jag hitta mina tjejkompisar så småningom! Och hoppas du hittar trevliga och roliga killkompisar!

• Tukt

Det handlar bara om en sak, vilka kretsar du vistas i.

• Anonym (Nina)

Väldigt många tjejer gör fel i sitt letande av manliga vänner och helt eller delvis letar på samma sätt som dom vore potentiella pojkvänner....

Jag har majoriteten manliga vänner men dom har jag alla träffat utifrån gemensamma saker som hobbys, yrke, barn på samma skola , en sport, politiska engagemang,  musiker, HBTQ- världen  etc....  Vi har alla mötts i professionella sammanhang till att börja med som sen spridit sig och blivit vänskap. 

Man letar inte vänner av motsatt kön bland samma personer som är potentiella ligg . 

Man swipar knappast vänster på en kille på Tinder för att bara fråga om en fika liksom.. 

• Anonym (Vill ha killvänner)
    Anonym (Nina) skrev 2025-05-05 23:25:52 följande:

Väldigt många tjejer gör fel i sitt letande av manliga vänner och helt eller delvis letar på samma sätt som dom vore potentiella pojkvänner....

Jag har majoriteten manliga vänner men dom har jag alla träffat utifrån gemensamma saker som hobbys, yrke, barn på samma skola , en sport, politiska engagemang,  musiker, HBTQ- världen  etc....  Vi har alla mötts i professionella sammanhang till att börja med som sen spridit sig och blivit vänskap. 

Man letar inte vänner av motsatt kön bland samma personer som är potentiella ligg . 

Man swipar knappast vänster på en kille på Tinder för att bara fråga om en fika liksom.. 

Anonym (Ella) skrev 2025-05-05 22:48:39 följande:

För mig är det av någon anledning tvärtom. Jag har haft jättelätt för att hitta vänner bland män, men bland kvinnor har det varit svårare. Å andra sidan har jag jobbat mycket inom mansdominerade yrken och de flesta kvinnor i min ålder har barn, vilket inte jag har. Jag hade en nära vänskap med en kvinna under 2023 men henne blev jag tyvärr tvungen att bryta med, liksom många andra i min bekantskapskrets gjort. Jag har flera tjejbekanta som jag ser som vänner, men det är inte direkt så vi umgås på fritiden på tu man hand, utan det är när "hela gänget" är med.

Jag längtar verkligen efter att hitta en nära tjejkompis. Allra helst hade jag velat ha ett tjejgäng, som jag hade fram till tjugofemårsåldern.

Men, det är som med kärleken antar jag. Man kan inte tvinga fram det utan det sker när det sker. Förhoppningsvis kommer jag hitta mina tjejkompisar så småningom! Och hoppas du hittar trevliga och roliga killkompisar!

Jag ttar gärna er tips i så fall. Jag kan säga att de flesta killvänner jag hittade var antingen i skolan eller genom spel. Även dessa har eventuellt erkännt till att antingen vilja dejta eller ligga tyvärr. Vilka grejer ska man prata om? Vilka saker kan man bjuda till? En till sak är även att jag alltid klargör att jag bara vill ha vänskap men det slutar ändå med "när ska vi gå på dejt?"
  • Eurydike

Jag har tre killkompisar som absolut inte vill gå på dejt med mig. Skulle jag försöka hamna i säng med dem skulle de titta på mig som något katten släpat in. Eller ja, inte riktigt så illa kanske, men det går jättebra att bara vara vänner 🐭😅

• Eurydike
    Anonym (Vill ha killvänner) skrev 2025-05-07 00:34:02 följande:

Jag ttar gärna er tips i så fall. Jag kan säga att de flesta killvänner jag hittade var antingen i skolan eller genom spel. Även dessa har eventuellt erkännt till att antingen vilja dejta eller ligga tyvärr. Vilka grejer ska man prata om? Vilka saker kan man bjuda till? En till sak är även att jag alltid klargör att jag bara vill ha vänskap men det slutar ändå med "när ska vi gå på dejt?"
    Synd att du har den erfarenheten! Det är tyvärr ofta svårt att fortsätta vara vänner om den ena får känslor.
  • Dardiskåne

Bara gay killar kan ha riktiga tjejkompisan annars funkar ej !

• Anonym (E)

Mina killkompisar har jag träffat via skolan, jobbet, barnen, maken, bor granne osv,  man raggar ju liksom inte vänner utan det är något som kommer naturligt när vägarna möts och man har samma intressen 

• Dardiskåne
    Anonym (E) skrev 2025-05-07 04:53:09 följande:

Mina killkompisar har jag träffat via skolan, jobbet, barnen, maken, bor granne osv,  man raggar ju liksom inte vänner utan det är något som kommer naturligt när vägarna möts och man har samma intressen 

men man kommer alltid ditt i slutändan. 
  • Anonym (En_sak)
    Anonym (Vill ha killvänner) skrev 2025-05-05 22:14:29 följande:
    Någon kvinna här som aldrig kan bli vän med män?

Inte ens av personligt val. Jag önskar att jag hade mer killvänner och jag hör ofta andra tjejer säga att de har mer killvänner än tjejvänner. Men att få killvänner känns bara helt omöjligt för mig? Varje gång jag försöker komma nära till en kille och lära känna honom bättre så slutar det med att killen antingen vill dejta eller ligga. Jag har aldrig haft en killvän som inte har sagt "kan jag prata med dig om en sak..." under ett tillfälle. Och såklart efter att man rejectar dem så slutar det med att de lämnar. Känns speciellt ensamt när man hör alla tjejer snacka om hur mycket enklare det är med killar jämfört med tjejer

Många män är tyvärr bara ute efter en sak, men själv har jag lärt känna några underbara män som jag blivit bra vän med, och vi gör saker tillsammans och umgås utan att någon av dem har några förväntningar på "något mer". Jag är väl en ganska typisk pojkflicka och känner att jag får mer ut av att umgås med män än med kvinnor. Kvinnor tävlar ofta med varandra, intrigerar och pratar ner andra bakom ryggen. De drivs ofta av avundsjuka och missunnsamhet och pratar ofta om sådant som jag inte är intresserad av.
  • Anonym (En_sak)
    Anonym (K) skrev 2025-05-05 22:23:10 följande:

Enda gången jag lyckas få en killkompis är i storstäderna där män är lite vettigare och förmår sig se kvinnor som personer och inte bara som objekt för sex och romantik

Min erfarenhet med. Män från storstäder är ofta mer sofistikerade och civiliserade, lite annat än Bond-Oskar från Knallhult, med stort helskägg och stor prilla under läppen, samt ölmage, som spelar "Fruntimmer sa en ha å knulle mä" av E. Meduza på högsta volym i sin volvo.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Vill ha killvänner) skrev 2025-05-07 00:34:02 följande:

Börja med att tänka könsneutralt .. en vän är en vän och inte ett specifikt kön. 
    Vänskap växer fram ur gemensamma värderingar,  intressen etc.. att få fler vänner handlar om att befinna sig i såna sammanhang där man möter många människor av olika sorter och åldrar. 

Du behöver också göra dig själv könsneutral.  Spela inte på kvinnlighet , flörta absolut inte,  gör inte såna saker som anspelar på utseende eller som att du möter en eventuell dejt. Skicka inga selfies med putande läppar eller liknande.  

En manlig vän är självklart inte alltid singel... letar du bara singelmän så letar du en partner. Låt bli det. 

En manlig vän kan lika gärna vara gifta  Leif 70 år med förtjusande fru som blir extra mormor ,  eller den där nervösa och svettiga it-nörden på jobbet som är rädd för kvinnor och högst troligt är gay  eller den schyssta bilmekanikern jämngammal med dig och pappa till 4 döttrar ...

Majoriteten av mina manliga vänner är gifta och jag umgås både med och utan fru emellanåt.  Och även jag dejtar och har förhållande och introducerar mina partners för vännerna genom åren. Ingen skulle ens drömma om att komma med skamliga förslag eller antyda något annat.  Varken jag eller dom.  Just för att vänskapen är baserad på annat än utseende och vem som är singel.. 
  • cosinus

Jag har alltid hängt mycket med killar och haft många killkompisar.

När jag var liten lekte jag jättemycket med killar och var rätt vild (fysiskt) själv. Pappa klippte mig kort för att det var praktiskt och jag brydde mig inte och då fanns det många som tog mig för pojke. Spelade alltid fotboll med killarna på rasterna, lekte herre på teppan i snöhögarna och brottades med killarna o s v.

Sen på högstadiet blev det svårare. Innan hade man på nåt sätt aldrig riktigt tänkt i banorna av potentiell pojkvän eller så. Den perioden hade jag ingen nära vän som var pojke utan det var liksom lite trevande från alla håll.

På gymnasiet däremot var min bästa vän en kille. Han var tillsammans med en av mina tjejkompisar och riktigt usel som pojkvän men fantastisk som bara vän. Vi  umgicks massor på skolan och en del utanför både själva och med andra.

På universitetet valde jag en utbildning med stor majoritet män. Fick massor av jättefina manliga vänner och likaså senare under mitt yrkesliv. Jobbar mest med män. Mina närmaste vänner är män.

För mig finns det olika typer av vänskap. Den där man är som syskon. Jag har en sån kompis från studietiden där det är otroligt tydligt. Jag har aldrig känt någon attraktion till honom och vi umgicks hela tiden. En period sov vi hos varandra flera gånger i veckan men aldrig i samma säng. Han sov i en soffa hos mig, han hade en extra madrass hos sig. Vi kollade serier, pratade hela nätterna men var aldrig fysiska på något sätt. Inget hångel, knappt någon kram om det nu inte var så att vi snabbt kramades om vi inte setts på länge.

Sen finns det manliga vänner där man är överens om att det finns en attraktion men att man inte ö h t ska gå den vägen. Det går utmärkt om man är överens. Aldrig hånglat med någon av de här vännerna heller men det kan vara lite skämt under bältet. Dock absolut inga seriösa förslag eller så. Men lite glimten i ögat och lite en vetskap om att ifall både varit singlar hade man kanske iaf provat. Det här funkar i princip bara helt klockrent så länge både är upptagna och lyckliga i sina förhållanden.

Sen finns det den typen där den ena är upptagen och den andra inte och dessutom kanske önskat att denne hade något. Här får man vara supertydlig och också hålla lite avstånd. Vara noga på signaler om den andre börjar bli intresserad för det är inte schysst om denne tror att det kan bli något och det gagnar inget och inte heller vänskapen. Det här är den svåraste men kan funka bra bara man balanserar rätt.

• Anonym (mankanvarakk)

Sedan så kan man också vara vänner (riktiga vänner) som gör allt vad vänner brukar hitta på.
    Umgås, fika, hitta på roliga aktiviteter osv
    Men, även ha sex med varandra.
    Så kallade vänner med förmåner.

Jag hade en sådan vän i 4 år.
    Det fungerade hur bra som helst.
    Ingen av oss kände någon förälskelse eller kärleksattraktion.
    Det var en ren vänskap precis som med vilken vän som helst, förutom sexet då.

Det var heller inte alltid som vi hamnade i säng, men kanske var fjärde gång vi sågs. Det var så naturligt och otvunget eftersom vi båda var så inställda på att vi bara var vänner.

Vi är fortfarande jättenära vänner, men ligger inte med varandra då en av oss nu har partner. 

• Anonym (Hm)

Hade två killkompisar för några år sedan som jag hade samma hobbys/intressen med, ena träning och den andra foto. Vi umgicks då och då, men tyvärr så kom det fram att båda var intresserade av mig, ingenting hände med någon av dom då jag tog avstånd efter jag kände att dom ville ha mer än vänskap. 

Kan fortfarande tycka att det var synd då det var bra killkompisar, men kände att jag inte kan vara vän med dom när det finns ett intresse. Så idag har jag inga killkompisar. 

Det går absolut att tjejer och killar kan vara vänner, men ibland så händer det att man får känslor. 

Svar på tråden Någon kvinna här som aldrig kan bli vän med män?