• Anonym (TS)

Vem dricker 10 standard glas i veckan?

Nu blossar debatten upp igen om att personer fått indragna körkort pga tester som visar på att dom har en högre alkoholkonsumtion. Kritiker menar att det bara skulle krävas 10 standardglas i veckan för att få ett indraget körkort. Men helt ärligt, vem dricker så pass mycket per vecka? Inte en semester eller vid ett bröllop (unik tillställning) utan varenda vecka? 

Två glas vin fredag och lördag räcker väl? Jag känner ingen som inte har problem då som dricker mer än så mycket. Har jag ett mycket unikt umgänge då. 

• Svar på tråden Vem dricker 10 standard glas i veckan?
  • Anonym (Jag)
    Tukt skrev 2025-05-08 17:54:26 följande:
    Ja snacka om stål-mage... ;)
    Verkligen, det behövs nog då😁
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-05-08 17:48:04 följande:
    Så dricker man 1,5 liter vin, dvs 2 fladkor, om dagen får man behålla körkortet?
    Det handlar ju inte om att vara så exakt. Alltså det är ju inte som att man bara kan säga att jag dricker 1 dl mindre och därför är jag inte alkoholist. Försöker du enbart vara rolig eller? Du förstår inte att en person som dricker över 2 flaskor vin om dagen omöjligen kan vara nykter någon gång under dygnet? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2025-05-08 17:51:26 följande:
    Det är ju väldigt stora mängder, hur många häller i sig det.
    En gravt alkoholiserad person kan få i sig den mängden utan problem. Så väldigt få individer skulle ju drabbas? för att det är en alkis med stora problem som enbart kommer att drabbas. Tycker du det är helt orimligt? 
  • Anonym (MNJ)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-08 18:22:21 följande:
    Det handlar ju inte om att vara så exakt. Alltså det är ju inte som att man bara kan säga att jag dricker 1 dl mindre och därför är jag inte alkoholist. Försöker du enbart vara rolig eller? Du förstår inte att en person som dricker över 2 flaskor vin om dagen omöjligen kan vara nykter någon gång under dygnet? 
    Vad har "två liter vin om dagen" med din trådstart att göra?

Din trådstart klagar på de som klagar på att Transportstyrelsen drar in körkort för folk som inte gjort något fel och skriver mässande "två glas vin fredag och lördag räcker väl?"

Din syn på alkohol är väldigt udda och ingen kommer att bli omvänd av din predikan.

Bara säg rakt ut: Ja det är fel att straffa folk som inte begått något brott.

• Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-08 18:24:16 följande:
    En gravt alkoholiserad person kan få i sig den mängden utan problem. Så väldigt få individer skulle ju drabbas? för att det är en alkis med stora problem som enbart kommer att drabbas. Tycker du det är helt orimligt? 
    Ska vi staffa alla sjuk?
  • Anonym (TS)
    Anonym (MNJ) skrev 2025-05-09 07:12:46 följande:
    Vad har "två liter vin om dagen" med din trådstart att göra?

Din trådstart klagar på de som klagar på att Transportstyrelsen drar in körkort för folk som inte gjort något fel och skriver mässande "två glas vin fredag och lördag räcker väl?"

Din syn på alkohol är väldigt udda och ingen kommer att bli omvänd av din predikan.

Bara säg rakt ut: Ja det är fel att straffa folk som inte begått något brott.

Nja jag frågar vem som dricker 10 standardglas i veckan. Transportstyrelsen skriver nu att testerna visar på personer som dricker 28-42 glas vin i veckan? då blir man lite fundersam över vilka som faktiskt har den här konsumtionen. Vem dricker 4-6 glas vin varje dag minst i veckan? Det är också väldigt mycket För att vara en vardag. 
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-09 08:49:56 följande:
    Nja jag frågar vem som dricker 10 standardglas i veckan. Transportstyrelsen skriver nu att testerna visar på personer som dricker 28-42 glas vin i veckan? då blir man lite fundersam över vilka som faktiskt har den här konsumtionen. Vem dricker 4-6 glas vin varje dag minst i veckan? Det är också väldigt mycket För att vara en vardag. 
    Cirka hälften av alla vuxna dricker 10 glas eller mer i veckan. En del osäkerhet kring statisitken så det kanske är 33%.

Väldigt få dricket 4 till 6 glas per dag under en vecka. Rätt många har nog kommit nära i samband med någon semesterresa, festival, studentvecka, inspark 
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-05-09 09:04:05 följande:
    Cirka hälften av alla vuxna dricker 10 glas eller mer i veckan. En del osäkerhet kring statisitken så det kanske är 33%.

Väldigt få dricket 4 till 6 glas per dag under en vecka. Rätt många har nog kommit nära i samband med någon semesterresa, festival, studentvecka, inspark 

Och det är ju ett unikt tillfälle att ha semester, festival m.m

Jag skulle nog fortfarande säga att det åtminstone i min omgivning är ovanligt att dricka 10 standardglas i veckan. 

Men transportstyrelsen har minst 28 glas i veckan. Låter ju inte som vem som helst som drabbas då 

• Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-09 09:30:28 följande:

Och det är ju ett unikt tillfälle att ha semester, festival m.m

Jag skulle nog fortfarande säga att det åtminstone i min omgivning är ovanligt att dricka 10 standardglas i veckan. 

Men transportstyrelsen har minst 28 glas i veckan. Låter ju inte som vem som helst som drabbas då 

Inte i mitt ungänge heller numera. Men när jag var ung och med ett aktivt socialt liv med mycket utekvällar och fest var det inte ovanligt.

Ett problem är att mätmetoden inte har den säkerheten. Det verkar som testen kan ge utslag på personer som på jobbet alltid  blåst ok när de startat jobbbilen med alkolås. 
  • Anonym (MNJ)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-09 08:49:56 följande:
    Nja jag frågar vem som dricker 10 standardglas i veckan. T
    Så svaret på din TS är "ca hälften" och "ja du har ett ganska unikt umgänge".
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-05-09 09:36:08 följande:
    Inte i mitt ungänge heller numera. Men när jag var ung och med ett aktivt socialt liv med mycket utekvällar och fest var det inte ovanligt.

Ett problem är att mätmetoden inte har den säkerheten. Det verkar som testen kan ge utslag på personer som på jobbet alltid  blåst ok när de startat jobbbilen med alkolås. 
    Inget konstigt egentligen att dom blåser utan problem. vissa dricker ju 28-42 glas vin under helgen?. Högst ohälsosamt att lägga det på 2 dagar i veckan också som standard. 
  • Anonym (Alkolås)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-09 09:54:54 följande:
    Inget konstigt egentligen att dom blåser utan problem. vissa dricker ju 28-42 glas vin under helgen?. Högst ohälsosamt att lägga det på 2 dagar i veckan också som standard. 
    Men fortfarande, det är inte Transportstyrelsens jobb att bestämma om det är hälsosamt eller inte. De ska inte dra körkortet du inte kört rattfull. Det som ska ske om någon får dessa resultat på tex tester på jobbet är att personen rekommenderas att tala med en läkare om sitt användande av alkohol. 

Nu tar de körkortet för att du eventuellt, kanske, möjligtvis skulle kunna köra rattfull, inte för att du faktiskt gjort det. Det är en enorm skillnad mot de som har faktiska sjukdomar eller tar vissa mediciner som påverkar körförmågan 24/7.
  • Anonym (frihet)

Många här de som uttrycker att de inte förstår att någon kan dricka 10 glas vin på en vecka, ok drick inte tio gals vin i vecka då, men låt de som vill, göra det! Vi lever inte i en diktatur, ännu. Detta låter värre än Sovjet diktatur, drick du vad du vill och skit i andra. Dock ska du hålla dig inom tillåten alkoholnivå då du kör bil eller är på din arbetsplats, vad du gör utanför detta är din helt personliga fråga. 
    En del svar kommentarer här låter det som så fort de dricker något alkoholhaltigt så är det för att berusa sig, Ni ska nog inte dricka alkohol överhuvud taget, öl, vin något starkare nån gång ska vara för njutning, i samband med mat eller i socialt umgänge. För upplysnings skull så är det staten som säljer merparten av alkohol i Sverige så det är tillåtet att inte bara köpa utan att också konsumera den. Systembolaget gillar särskilt Boxviner (stor volym till lågt pris), små aluminiumburkar som är att lätt få ner i damers handväskor, eller i fickorna - s.k. Systembolags-hyckleri.  
    Blir du diagnostiserad med verkliga alkoholproblem, att hen långvarigt inte kan kontrollera sitt alkoholintag, ska hen söka hjälp, 

• felix le chat
    Anonym (Alkolås) skrev 2025-05-09 10:16:59 följande:
    Men fortfarande, det är inte Transportstyrelsens jobb att bestämma om det är hälsosamt eller inte. De ska inte dra körkortet du inte kört rattfull. Det som ska ske om någon får dessa resultat på tex tester på jobbet är att personen rekommenderas att tala med en läkare om sitt användande av alkohol. 

Nu tar de körkortet för att du eventuellt, kanske, möjligtvis skulle kunna köra rattfull, inte för att du faktiskt gjort det. Det är en enorm skillnad mot de som har faktiska sjukdomar eller tar vissa mediciner som påverkar körförmågan 24/7.
    Har du ett så kallat riskbruk enligt transportstyrelsen så återkallas ditt körkort.

Är du pilot så får du åka buss till flygplatsen och sätta dej bakom spakarna
    på flygplanet för du får inte din pilotlicens indragen, bara körkortet.

Vilken fantastik logik. Mycket imponerad av våra myndigheter ! Skål
Svar på tråden Vem dricker 10 standard glas i veckan?