• Anonym (NN)

Passfrågor för utskrivna svenska medborgare

Svenska medborgare som bor i utlandet; vad har ni behövt visa upp för dokument när ni har förnyat ert svenska pass när ni har besökt Sverige?
    Ni har alltså ansökt i Sverige och inte på en utlandsambassad.

Iofs så kanske man visar samma dokument om man söker i utlandet så skriv gärna vad ni behövde visa upp också bara-för-att.

Om ni har dubbla medborgarskap; vad har ni behövt visa för papper gällande ert andra medborgarskap för att förnya det svenska passet?

Har ni haft problem att få ett nytt svenskt pass? Var det lätt? Jag vill veta allt.

• Svar på tråden Passfrågor för utskrivna svenska medborgare
  • Tow2Mater
    Anonym (Norge) skrev 2025-06-07 20:56:42 följande:
    Inget som registreras om man kör in från Norge. 
    Ok. Jag tänkte eftersom Norge inte är med i EU och man går genom passkontroll vid första port vid ankomst till europa, men det är tydligen första port till Schengen, och Norge är med där.
  • Anonym (Norge)
    Tow2Mater skrev 2025-06-07 21:06:07 följande:
    Ok. Jag tänkte eftersom Norge inte är med i EU och man går genom passkontroll vid första port vid ankomst till europa, men det är tydligen första port till Schengen, och Norge är med där.
    Kör du bil från Norge till Sverige så går man inte igenom någon passkontrollen. Det gör man inte med flyg mellan Norge och Sverige heller. Det var en kort period under covid-19 som man fick gå igenom passkontrollen i Sverige när man flög mellan Norge och Sverige och vise versa. Men annars behöver man inte ens visa id. 
  • Anonym (NN)
    Tow2Mater skrev 2025-06-07 00:47:22 följande:
    Det var svenska skatteverkets telefonkö, men jag provade ringa fler ggr, satt inte flera timmar i kö. Man får prova ringa olika tider och dagar. :)

Ja och de gäller ju bara i fem år dessutom. Del av galenskapen. En annan galenskap är att man inte längre kan förnya ett svenskt körkort om man bor utomlands (iallafall utanför EU, vet inte om det även gäller inom EU).
    Jag fick först långa väntetider och sen gick det inte ens att få en köplats idag. Underbemannat uppenbarligen. 

Att behöva hålla på att förnya pass och ID vart femte år är galet.
    Jag tycker också att det är dåligt (men det är en EU lag) att man inte får behålla sitt svenska körkort när det har gått ut. Så man ska köra på sitt utländska (utanför EU) när man är i Sverige istället för ett svenskt som man alltid har haft. Dåligt! 
    Har alltid undrat om man får tillbaka det om man flyttar till Sverige igen? Att man bara anmäler det och får tillbaka det eller måste man ta om körkortet tro?
    Måste man ge upp sitt körkort utanför EU land vid tillbakaflytt? Körkort man kanske behöver i Land X för att man spenderar mycket tid där, har bostad kvar, tänker dela tiden mellan Sverige och Land X och för att det funkar som ID i det landet? 

Men tillbaka till personbevis låter det här som samma som du gav ambassaden?

Namn och personnummer
    Bostadsadress

Folkbokföring: avregistrerad
    Län 
    Kommun 

Tidigare folkbokföring senaste två åren

Medborgare i

Civilstånd
    Namn som ogift
    Födelseort
    Land
    Flyttning till/från Sverige
  • Tow2Mater
    Anonym (NN) skrev 2025-06-09 17:08:39 följande:
    Jag fick först långa väntetider och sen gick det inte ens att få en köplats idag. Underbemannat uppenbarligen. 

Att behöva hålla på att förnya pass och ID vart femte år är galet.
    Jag tycker också att det är dåligt (men det är en EU lag) att man inte får behålla sitt svenska körkort när det har gått ut. Så man ska köra på sitt utländska (utanför EU) när man är i Sverige istället för ett svenskt som man alltid har haft. Dåligt! 
    Har alltid undrat om man får tillbaka det om man flyttar till Sverige igen? Att man bara anmäler det och får tillbaka det eller måste man ta om körkortet tro?
    Måste man ge upp sitt körkort utanför EU land vid tillbakaflytt? Körkort man kanske behöver i Land X för att man spenderar mycket tid där, har bostad kvar, tänker dela tiden mellan Sverige och Land X och för att det funkar som ID i det landet? 

Men tillbaka till personbevis låter det här som samma som du gav ambassaden?

Namn och personnummer
    Bostadsadress

Folkbokföring: avregistrerad
    Län 
    Kommun 

Tidigare folkbokföring senaste två åren

Medborgare i

Civilstånd
    Namn som ogift
    Födelseort
    Land
    Flyttning till/från Sverige
    Med 'Flyttning till/från Sverige' menar de när du blev avregistrerad ur Sverige? Isåfall verkar det visa minst allt som mitt gjorde. (Flytta kan man ju lagligt göra t ex upp till 6 månader eller ett år innan man avregistrerar sig.)

Man behöver inte köra upp igen för körkort om man flyttar tillbaka. Man behöver bara anmäla för att förnya har jag läst någonstans. Om du måste ge upp ditt utländska körkort vet jag inte, beror kanske på land. Men gissar att man inte behöver det. Fast att förnya det går kanske inte då, beror ju på var lands regler.

Ja semstertiden har ju börjat nu. Prova ring en annan dag. Men i juli sedan blir det väl kört när alla vill ha semester, suck.
  • Anonym (NN)
    Tow2Mater skrev 2025-06-09 17:54:09 följande:
    Med 'Flyttning till/från Sverige' menar de när du blev avregistrerad ur Sverige? Isåfall verkar det visa minst allt som mitt gjorde. (Flytta kan man ju lagligt göra t ex upp till 6 månader eller ett år innan man avregistrerar sig.)

Man behöver inte köra upp igen för körkort om man flyttar tillbaka. Man behöver bara anmäla för att förnya har jag läst någonstans. Om du måste ge upp ditt utländska körkort vet jag inte, beror kanske på land. Men gissar att man inte behöver det. Fast att förnya det går kanske inte då, beror ju på var lands regler.

Ja semstertiden har ju börjat nu. Prova ring en annan dag. Men i juli sedan blir det väl kört när alla vill ha semester, suck.
    Mm precis det stod när jag flyttat från Sverige. Men eftersom att det har minst lika många punkter som ditt hade så får jag anta att det räcker så. Det var ju högst otydligt vilket personbevis man skulle ha för pass när man loggade in. Jag har ingen lust att betala för minst en timmes utlandssamtal för att få tag i någon handläggare men om jag kommer fram på kortare tid så så frågar jag där. 

Det vore ju bra om det är så att man får tillbaka körkortet med en anmälan bara. Jag tänkte om Sverige kanske kräver att man ger upp Land Xs körkort.
    Med att förnya det menar du att man kanske inte kan förnya Land Xs körkort om man har flyttat tillbaka till Sverige?

Ibland vore det skönt om man hade bott kvar i sin hembygd... 

Vill passa på att tacka för all din hjälp den har varit ovärderlig.  
  • Tow2Mater
    Anonym (NN) skrev 2025-06-09 18:33:42 följande:
    Mm precis det stod när jag flyttat från Sverige. Men eftersom att det har minst lika många punkter som ditt hade så får jag anta att det räcker så. Det var ju högst otydligt vilket personbevis man skulle ha för pass när man loggade in. Jag har ingen lust att betala för minst en timmes utlandssamtal för att få tag i någon handläggare men om jag kommer fram på kortare tid så så frågar jag där. 

Det vore ju bra om det är så att man får tillbaka körkortet med en anmälan bara. Jag tänkte om Sverige kanske kräver att man ger upp Land Xs körkort.
    Med att förnya det menar du att man kanske inte kan förnya Land Xs körkort om man har flyttat tillbaka till Sverige?

Det verkar finnas lika många variationer av personbevis som det finns handläggare. Det ska nog funka.

Ja, med att förnya det menar jag att man kanske inte kan förnya Land Xs körkort om man har flyttat tillbaka till Sverige. De kanske kan ha liknande regler som sverige om det.
  • FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2025-06-09 18:38:06 följande:
    Det verkar finnas lika många variationer av personbevis som det finns handläggare. Det ska nog funka.

Ja, med att förnya det menar jag att man kanske inte kan förnya Land Xs körkort om man har flyttat tillbaka till Sverige. De kanske kan ha liknande regler som sverige om det.
    Normalt sett kan man inte förnya körkort från land X om man inte bor där längre. Men TS, du måste kontrollera vad som gäller för just ditt land. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (NN) skrev 2025-06-09 18:33:42 följande:

TS, vid något tillfälle hade jag giltliga körkort för tre olika länder, men detta förändras ständigt, kontrollera vad som gäller för tex Sverige nu.
  • Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-06-09 18:41:24 följande:
    Normalt sett kan man inte förnya körkort från land X om man inte bor där längre. Men TS, du måste kontrollera vad som gäller för just ditt land. 
    Ja det kan bero på land. Det var mindre än 10 år sedan Sverige ändrade detta. Sist jag förnyade körkortet gick det bra att göra det fast jag inte bodde i Sverige (för ca 10 år sedan).
  • Anonym (NN)
    Tow2Mater skrev 2025-06-09 18:38:06 följande:

So get this handläggaren sa att det inte behövdes något personbevis om man inte är född utomlands som svensk medborgare. LOL. Jag tar med de jag har ändå för det lär ju inte skada. Det är märkligt att det inte kan finnas en officiell lista på vad som kan behövas så att man kan ta med sig alla dokument just in case. 

Det med körkortet är inte aktuellt utan jag var bara nyfiken på om någon visste vad som gällde med tanke på att vi började diskutera saken här. 
  • Anonym (råger)
    Anonym (Norge) skrev 2025-06-07 21:10:32 följande:
    Kör du bil från Norge till Sverige så går man inte igenom någon passkontrollen. Det gör man inte med flyg mellan Norge och Sverige heller. Det var en kort period under covid-19 som man fick gå igenom passkontrollen i Sverige när man flög mellan Norge och Sverige och vise versa. Men annars behöver man inte ens visa id. 
    även Schweitz är ett schengenland även om dom inte är EU.
    När du landar från Schweitz så går du ut från Arlanda precis som om du
    kom men flyg från Visby.

Cypern och Irland är tvärt om. EU länder men ej schengen och krav på pass
  • Tow2Mater
    Anonym (NN) skrev 2025-06-10 15:41:47 följande:
    So get this handläggaren sa att det inte behövdes något personbevis om man inte är född utomlands som svensk medborgare. LOL. Jag tar med de jag har ändå för det lär ju inte skada. Det är märkligt att det inte kan finnas en officiell lista på vad som kan behövas så att man kan ta med sig alla dokument just in case. 

Det med körkortet är inte aktuellt utan jag var bara nyfiken på om någon visste vad som gällde med tanke på att vi började diskutera saken här. 
    Det är då tydligen tillräckligt att ange i blanketten för utredning av medborgarskapet att man fick svenska medborgarskapet genom födseln i Sverige, och de kan se det medborgarskapet i datorn. Undrar varför de inte kan se det annars (eller det ska bevisas genom utdrag). Kanske samkörande av flera olika datorsystem. Kanske därför jag hade problem med att de gav mig utdrag om två olika samordningsnummer för den minderåriga. Vem vet.
  • Tow2Mater

Vill bara ge en uppdatering om leveranstider; efter min ansökan på svanska ambassaden 5 juni om jag minns rätt, fick jag en notis den 20 juni att mitt pass är klart att komma och hämta. Men min minderårigas samordningsnummer behövde återaktiveras så det skulle ta lite längre tid för hans pass sa de då. Igår 17 juli fick jag en notis att även hans pass är klart för upphämtning. Nu kontaktar jag konsulatet dit jag bett dem få dem för upphämtning, för jag kan köra dit på några timmar och slipper flyga, och första lediga tiden de har för att kunna komma och hämta dem är 8 augusti.

Visst, det är ju sommartider (och konsulen hade en veckas planerad semester), men ändå. Det kan ta oerhort länge att kunna få passen. Så planera därefter.

• Anonym (NN)
    Tow2Mater skrev 2025-07-18 17:23:43 följande:

Vill bara ge en uppdatering om leveranstider; efter min ansökan på svanska ambassaden 5 juni om jag minns rätt, fick jag en notis den 20 juni att mitt pass är klart att komma och hämta. Men min minderårigas samordningsnummer behövde återaktiveras så det skulle ta lite längre tid för hans pass sa de då. Igår 17 juli fick jag en notis att även hans pass är klart för upphämtning. Nu kontaktar jag konsulatet dit jag bett dem få dem för upphämtning, för jag kan köra dit på några timmar och slipper flyga, och första lediga tiden de har för att kunna komma och hämta dem är 8 augusti.

Visst, det är ju sommartider (och konsulen hade en veckas planerad semester), men ändå. Det kan ta oerhort länge att kunna få passen. Så planera därefter.

Det tog verkligen längre och speciellt då för ditt barns pass. Makalöst att det inte kan hämtas när som helst heller utan bokad tid för hur länge tar det att lämna ut ett pass? Dålig service tycker jag. Men skönt att ni fick passen utan mer strul med papper iaf. Nu kan du andas ut för den här gången. Trevlig sommar!
Svar på tråden Passfrågor för utskrivna svenska medborgare