Tow2Mater skrev 2025-06-07 00:47:22 följande:
Det var svenska skatteverkets telefonkö, men jag provade ringa fler ggr, satt inte flera timmar i kö. Man får prova ringa olika tider och dagar. :)
Ja och de gäller ju bara i fem år dessutom. Del av galenskapen. En annan galenskap är att man inte längre kan förnya ett svenskt körkort om man bor utomlands (iallafall utanför EU, vet inte om det även gäller inom EU).
Jag fick först långa väntetider och sen gick det inte ens att få en köplats idag. Underbemannat uppenbarligen.
Att behöva hålla på att förnya pass och ID vart femte år är galet.
Jag tycker också att det är dåligt (men det är en EU lag) att man inte får behålla sitt svenska körkort när det har gått ut. Så man ska köra på sitt utländska (utanför EU) när man är i Sverige istället för ett svenskt som man alltid har haft. Dåligt!
Har alltid undrat om man får tillbaka det om man flyttar till Sverige igen? Att man bara anmäler det och får tillbaka det eller måste man ta om körkortet tro?
Måste man ge upp sitt körkort utanför EU land vid tillbakaflytt? Körkort man kanske behöver i Land X för att man spenderar mycket tid där, har bostad kvar, tänker dela tiden mellan Sverige och Land X och för att det funkar som ID i det landet?
Men tillbaka till personbevis låter det här som samma som du gav ambassaden?
Namn och personnummer
Bostadsadress
Folkbokföring: avregistrerad
Län
Kommun
Tidigare folkbokföring senaste två åren
Medborgare i
Civilstånd
Namn som ogift
Födelseort
Land
Flyttning till/från Sverige