• Anonym (b)

Hur ofta bör man dammsuga?

Ja, hur?

Vet att det beror på en mängd olika faktorer.
    Men på ett ungefär?

• Svar på tråden Hur ofta bör man dammsuga?
  • burleskburkläsk
    blomman 2 skrev 2025-05-07 07:05:41 följande:

Dammsuger regelbundet 1 ggr/ v.
    Vid behov tar jag fram torrmoppen och sveper över golven i hela bostaden, tar bara några minuter, tar då endast golven.
    Inga djur men barn.

Smart, fort, praktiskt 👍
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (lazy lady)

Dammsuger nog var 6e vecka eller nåt (vid storhelg eller om vi får besök, eller bara känner för att städa).

Eller om jag lyckas smutsa ner golvet i köket ordentligt med blomjord vid omplantering eller så.

Dammråttor i hörnen bekommer mig inte, vi har inga djur och ställer uteskorna utanför bostaden.

Fattar inte varför vissa martyrstädar konstant, och gnäller därtill.

• Anonym (sköldmö)

När barnen var små dammsög jag kök och hall åtminstone varannan dag. Övriga utrymmen kanske en gång i veckan.

Nu när barnen är större blir det kanske en gång varannan vecka, men jag sopar desto oftare (särskilt kök och hall) samt våttorkar ibland.

Inga husdjur.

Viktigt att det var renare när vi hade småttingar som kröp omkring på golvet. Nu medger jag villigt att vi är en familj där det ofta är grus i hallen och damm i hörnen, men vi låter det inte gå över en viss gräns.

• burleskburkläsk
    Mayjel skrev 2025-05-06 23:02:57 följande:

För att svara på frågan i TS - dammsug när du känner dig besvärad av dammråttornas närvaro Solig Om de får dig att börja nysa så är det nog hög tid att ta fram dammsugaren.

Lättare blir det inte! 😃
  • Anonym (2)

Har robotdammsugare med moppfunktion. Den dammsuger minst två gånger per dag, skurar minst en. Har katt som drar med sig sand ut från lådan, barn som smular ner etc.

• Anonym (g)
    Anonym (en gång i veckan) skrev 2025-05-07 00:17:48 följande:
    Personligen hatar jag dammsugaren och hade hellre sopat och skurat oftare.
    Nja, så ofta blir det nog inte 
  • Anonym (sällan)
    Anonym (b) skrev 2025-05-06 19:57:49 följande:

Ja, hur?

Men på ett ungefär?

En gång i veckan ungefär, kan hända att vi hoppar över nån vecka, eller några rum nån vecka.

Vi har inga djur, stora barn som inte smutsar ner så mycket. Vi dammsög och torkade golven oftare när barnen var små. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (lazy lady) skrev 2025-05-07 07:27:41 följande:

Dammsuger nog var 6e vecka eller nåt (vid storhelg eller om vi får besök, eller bara känner för att städa).

Eller om jag lyckas smutsa ner golvet i köket ordentligt med blomjord vid omplantering eller så.

Dammråttor i hörnen bekommer mig inte, vi har inga djur och ställer uteskorna utanför bostaden.

Såhär är det för oss med. Tre pers, inga djur.
  • Anonym (Haj)

Handlar nog inte om martyrskap utan mer om hur man vill ha det för att trivas. Själv har jag en näsa som inte riktigt tål damm, får klia om det blir för dammigt. Så det handlar främst om trivsel. Men så gnäller jag inte heller. :)

Men som någon skrev är bostadens storlek betydelsefull. Vi bor fyra personer på ca 90 kvm och två är för det mesta hemma dagtid. Plus ett husdjur. Då blir det ju mer damm än om man tex är två i en villa och är iväg för att jobba nio, tio timmar om dagen. Bara hanteringen av tvätt för en familj ger en väldig massa damm. 

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (b) skrev 2025-05-06 19:57:49 följande:

Ja, hur?

Men på ett ungefär?

Bor du själv har du ingen annan att ta hänsyn till. Då kan du göra som du vill. (Men bör förstås inte låta hemmet förfalla).

Vill du ha ett rent hem? Dammsug och damma minst en gång i veckan, oftare om det behövs. (Beror b la på storleken på bostad, hur många som bor i hushållet, ålder, om man är hemma mycket eller lite, samt om det finns pälsdjur eller inte.)

Kan du leva med lite skit och damm i hörnen, som jag och min familj gör? Då behöver du kanske inte dammsuga eller städa lika ofta. Allt beror på vad du trivs med och hur behovet ser ut. 

• BeBey

3-4 gånger per vecka. Familj av 3.
    7årigbarn. Första våning med trädgård. 

Jag älskar när det är fresh hemma och blir irriterad när mina fötter känner sand/smulor samt jag ser att golvet med mattor är dammiga. 

• Anonym (N)

Jag dammsuger varannan dag, har hund och barn som springer ut och in hela dagarna, huset är även litet så det blir skitigt fort, moppar en gång i veckan, jobbar just nu deltid 2 dagar i veckan så vi får se hur mycket jag orkar när jag går upp till heltid igen ;)

• Anonym (g)

Håller med!

Har inte lust att städa bort hela livet, finns annat som är viktigare
  • Anonym (1990)

Varannan vecka eller när man ser att det behövs låter rimligt.

• Anonym (1990)
    Mayjel skrev 2025-05-06 23:02:57 följande:

För att svara på frågan i TS - dammsug när du känner dig besvärad av dammråttornas närvaro Solig Om de får dig att börja nysa så är det nog hög tid att ta fram dammsugaren.

Eller så kan man vänta tills dammråttorna vuxit sig så stora att de kan krypa ut själva😉
  • KimLinnefeldt

Inga djur, två vuxna. Jag dammsuger en gång i veckan i kök och vardagsrum. Varannan vecka hela lägenheten om det behövs. Kollar dammet under sängen.

Läkaren Agnes Wold som ger råd i P1 tycker att vi städar alldeles för mycket i onödan. Damm är inte farligt. Hon tycker också att vi är överdrivna med att duscha och byta lakan.

• Anonym (Dagligen)

Varje dag naturligtvis.

• Anonym (lazy lady)
    Anonym (Dagligen) skrev 2025-05-09 05:41:46 följande:

Varje dag naturligtvis.

Ni kan inte ha mycket att göra i livet som nöter golv på det viset.
Svar på tråden Hur ofta bör man dammsuga?