• Anonym (Hanna)

Kallelse till op ett datum som inte går

Ska genomgå en stor operation som skulle ha blivit i sommar, men nu har de plötsligt kallat redan den här månaden, något som inte fungerar för mig. Op ska vara på ks.

Någon med erfarenhet? Hur mycket hänsyn tas till sånt?

• Svar på tråden Kallelse till op ett datum som inte går
  • Anonym (Mina)
    Anonym (A) skrev 2025-05-08 16:55:00 följande:

Man brukar komma på inskrivning några veckor innan själva operationen. Är du säker på att det är operationsdatum du fått?

Men nej, 2 veckor? Herregud. Man får veta allt man behöver veta på dagen man kommer dit och ska opereras. Man får då även träffa läkaren som ska göra operationen och narkossjuksköterskan om man vill diskutera nåt med det. Har gjort 3 op så har en del erfarenhet. Kanske kan skilja lite om det är en väldigt stor op.
  • EpicF
    Anonym (Mina) skrev 2025-05-09 10:40:35 följande:
    Men nej, 2 veckor? Herregud. Man får veta allt man behöver veta på dagen man kommer dit och ska opereras. Man får då även träffa läkaren som ska göra operationen och narkossjuksköterskan om man vill diskutera nåt med det. Har gjort 3 op så har en del erfarenhet. Kanske kan skilja lite om det är en väldigt stor op.
    Ibland kan man dock få läggas in dagen före. 
  • huala igen

Håller med om att det är orimligt kort varsel,

Du har förmodligen fått en återbudstid. Det brukar vara så när tider kommer med kort varsel. Ring mottagningen via KS växel och fråga om det är möjligt att flytta fram tiden till sommarlovet.

Kanske går det, kanske får du bita i det sura äpplet och ta tiden nästa vecka. Och få det gjort tills i sommar.
    Har du verkligen ingen som kan hoppa in och hjälpa dig?  

• Anonym (konst)
    Anonym (s) skrev 2025-05-08 17:00:26 följande:

Ja, jag tänkte mer att om nu TS har någon kontaktväg som denne kallar (jobb)mejl ska denna kunna användas. Trött på att folk hävdar att vissa saker ringer man om när det är helt ok med andra väger =)

Fast det är ändå skillnad på hur snabbt ett ärende tas om hand beroende på om man ringer eller mailar. Mail indikerar ju att det inte är så akut som ett telefonsamtal. 
  • Anonym (W)
    Anonym (Mina) skrev 2025-05-09 10:40:35 följande:
    Jag har också gjort ett antal operationer och i mitt fall har jag fått genomgång dagen före alternativt en vecka före, men då var jag inlagd den veckan före op.

Med andra ord varierar det stort.

TS, kan man inte få akuthem åt barnen om man måste opereras som ensamstående? Hur gör andra som måste opereras när de inte har någon som kan ta hand om barnen? 
  • Yllop
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-08 19:59:25 följande:
    Det är helt orimligt att man ska få en tid med några dagars varsel och kan man inte den så får man vänta flera månader till.
    Du har antagligen fått en avbokningstid.
  • Anonym (Hanna)

Det har ordnat sig. De lyssnade och bokade in precis den veckan jag önskade.

• Anonym (s)
    Anonym (konst) skrev 2025-05-09 14:44:25 följande:
    Fast det är ändå skillnad på hur snabbt ett ärende tas om hand beroende på om man ringer eller mailar. Mail indikerar ju att det inte är så akut som ett telefonsamtal. 
    Inte alls. Det kan gå betydligt snabbare att få tag på folk via mejl numera då de kan svara mellan alla telefonsamtal. Är det utlämnat en mejladress skulle jag förvänta mig svar inom några få dagar och beroende på jobb kan det ta några dagar att kunna ringa på utsatt telefontid. Mejl är bra för enkla frågor," TS " ärende är inget komplicerat.
  • huala igen
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-09 20:58:43 följande:

Så skönt att det löste sig. Håller tummarna för att allt ska gå bra Hjärta 
  • Anonym (korven)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-08 19:59:25 följande:
    Det är helt orimligt att man ska få en tid med några dagars varsel och kan man inte den så får man vänta flera månader till.
    Ja, är orimligt, men så ser vård-Sverige ut idag.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-05-09 20:58:43 följande:

Vad skönt!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Kallelse till op ett datum som inte går