• Anonym ("Änka")

Ledighet vid dödsfall, hur göra när semesterdagar är slut?

Min sambo gick bort för en månad sen. Var plötsligt.
    Fick permission från jobbet 2 dagar och så har jag tagit semester 2 veckor.
    Men det är mycket att ordna med: Begravning, bodelning, bouppteckning,leta nytt boende, sälja huset, flytta.....
    Arbetsgivaren kräver att man tar ut 4 v4ckor på sommaren, 
    Har inte råd att ta tjänstledigt utan lön mer än enstaka dagar.
    Hur löser man frånvaro från jobbet när semesterdagarna är slut?

• Svar på tråden Ledighet vid dödsfall, hur göra när semesterdagar är slut?
  • Anonym (W)

Du kan alltid sjukskriva dig själv i en vecka eller de dagar du måste ägna dig åt sorgearbetet. 

Om du inte är arbetsför så är du ju sjuk. 

• Anonym (G)
    Anonym ("Änka") skrev 2025-05-09 08:01:56 följande:
    VC nekade sjukskrivning. Gruppchefen säger att sorg är ingen sjukdom så därför fick jag inte ens 1 v sjukskrivning. Blev därför semester.
    Men herregud vad dåligt. Sjukskriv dig själv. Det är väldigt mycket att rodda i vid dödsfall. Finns det någon släkting som kan stötta/hjälpa?
  • Anonym (S)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-05-09 09:56:49 följande:

Om vi förbiser det faktum att din gruppchef verkar vara helt utvecklingsstörd 

Du hade en poäng, en viktig sådan, men förstörde hela din trovärdighet genom att inleda med att slänga skit på oskyldiga. Att ha en utvecklingsstörning är verkligen inte synonymt med att sakna medkänsla.
  • Anonym (också änka)

Hej!

Först vill jag beklaga sorgen

Jag förlorade min man för tre år sen, jag fick en vecka ledigt (med lön) 
    från jobbet och sen sjukanmälde jag mig i en vecka (man får ju vara hemma
    en vecka utan sjukintyg).
    Jag fick dock en sjukskrivning från vårdcentralen, i en månad, det var inget
    snack om saken. Jag kan inte förstå att du blev nekad det - testa att ringa igen.
    Jag utnyttjade aldrig min sjukskrivning men min chef var väldigt förstående och
    jag kom och gick lite som jag ville/orkade.

Annars skulle jag sjukskriva mig och säga att jag har feber eller vad som helst
    i en vecka - det krävs ju som sagt inget läkarintyg de första sju dagarna.

Sorg i sig är kanske ingen sjukdom - men man kan bli fysiskt sjuk av sorg
    Ta hand om dig! 

• Yllop
    Anonym ("Änka") skrev 2025-05-09 07:42:00 följande:
    Ledighet vid dödsfall, hur göra när semesterdagar är slut?

Min sambo gick bort för en månad sen. Var plötsligt.
    Fick permission från jobbet 2 dagar och så har jag tagit semester 2 veckor.
    Men det är mycket att ordna med: Begravning, bodelning, bouppteckning,leta nytt boende, sälja huset, flytta.....
    Arbetsgivaren kräver att man tar ut 4 v4ckor på sommaren, 
    Har inte råd att ta tjänstledigt utan lön mer än enstaka dagar.
    Hur löser man frånvaro från jobbet när semesterdagarna är slut?

Finns kollektivavtal brukar man ha rätt till ledighet med lön i samband med dödsfall, begravning och bouppteckning.
    Det ska man inte behöva ödsla sina semesterdagar på.
    Är du med i facket så kontakta det så kan de hjälpa dig.

• Anonym (Herregud)
    Anonym (S) skrev 2025-05-09 10:42:24 följande:
    Du hade en poäng, en viktig sådan, men förstörde hela din trovärdighet genom att inleda med att slänga skit på oskyldiga. Att ha en utvecklingsstörning är verkligen inte synonymt med att sakna medkänsla.
    Inte jätteviktig för mig att var trovärdig på FL, och tror och hoppas fö fortfarande på en mänsklighet där de flesta kan se förbi ett lite slängigt språk. Tjipp och hej på dig!
  • EpicF
    VC nekade sjukskrivning. Gruppchefen säger att sorg är ingen sjukdom så därför fick jag inte ens 1 v sjukskrivning. Blev därför semester.
    Beklagar sorgen. 

Nej, sorg är förvisso ingen sjukdom men psykisk ohälsa/uttmattning som kan uppstå när man förlorar någon närstående oväntat och plötsligt är sjukdom och det ska man få sjukskrivning för. Tycker du ska vända dig till vc igen och be om sjukskrivning för utmattning/psykisk ohälsa som följd av att du plötsligt förlorat din sambo. 

Vad din gruppchef anser eller inte är totalt irrelevant. 
  • Anonym (HR tant)

Jag beklagar ding förlust. Märkligt at både arbetsgivare och vårdcentral är så oförstående för dig! Kan formulera om dig till VC att du inte kan jobba för att du fått en krisreaktion och inte kan koncentrera dig och inte heller jobba? De kommer inte sjukskriva dig för att du ska ha tid att gå till banken?.

• Anonym (Falabella)
    Det låter märkligt, så hanteras det inte vad jag har hört i andra fall.
  • Anonym (Elisa)

Mina tankar finns hos dig. Det är fruktansvärt när partnern avlider. Jag sjukskrev mig första veckan, VC sjukskrev mig 4 veckor + 2 veckor. 

Min sambo var med i facket och det tog bara ca 2 veckor innan deras försäkring betalades ut. Så hade jag behövt mer ledighet så var tjänstledigt en möjlighet utan ekonomisk förlust.

• Anonym (Bea)
    Yllop skrev 2025-05-09 19:05:11 följande:

Finns kollektivavtal brukar man ha rätt till ledighet med lön i samband med dödsfall, begravning och bouppteckning.
    Det ska man inte behöva ödsla sina semesterdagar på.
    Är du med i facket så kontakta det så kan de hjälpa dig.

Det finns i de flesta avtal, men ett av de större på marknaden som jag jobbade inom gjorde en ganska stor försämring för ett par år sedan.
    Det gäller kommun & region.
    Tidigare stod det upp till 10 dagar totalt. Det missbrukades absolut ibland där folk slängde in 10 dagar på ett bräde utan dialog och så ska det inte vara. Man måste stämma av med chef mm.
    Men det var mer generöst än nuvarande då det står så här:

§ 32 Enskilda angelägenheter
    Under ledighet för enskilda angelägenheter får arbetstagaren behålla avlönings förmåner under en arbetsdag. Rätt till ledighet för enskild angelägenhet gäller vid följande tillfällen:
    a) nära anhörigs svårare sjukdom
    b) nära anhörigs bortgång
    c) nära anhörigs begravning
    d) bouppteckning
    Vid nära anhörigs bortgång samt begravning kan, vid behov, ledighet med bibe hållna avlöningsförmåner även beviljas för resa under som mest två arbetsdagar. 

Det är alltså en dag vid respektive tillfälle. Kan ge rätt till resdagar också. Men stor skillnad mot förr.
Svar på tråden Ledighet vid dödsfall, hur göra när semesterdagar är slut?