• Anonym (Mamma)

Kan man som mamma lämna sina barn?

Är det okej som mamma att flytta från sina barn? 

Jag vill lämna min man, när jag träffade honom så bodde vi i min hemstad. Hade sålde in sin hemstad för mig? eller ja, stad och stad. 

Jag mår jättedåligt. Vill inte ta strid om att flytta på barnen. Skulle jag bo kvar ensam i hans stad skulle jag bokstavligen behöva knapra så mycket tabletter att jag ändå inte skulle kunna vara en bra förälder. 

Frågan är om det är okej att överge sina barn och typ träffa dom enbart på helgerna typ? 

Just nu är jag bara deprimerad och orkar ändå ingenting heller. 

• Svar på tråden Kan man som mamma lämna sina barn?
  • Xenia
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-10 23:30:06 följande:
    Vi bor i ett litet samhälle som är mycket frireligiöst. Jag står inte ut. Spelar ingen roll vad man gör här. Precis allt är fel. Hur man rör sig, vad man jobbar med, vilken färg man har på gardinerna? Jag vill inte lämna mina barn eller man, jag vill bara bort från det här samhället, alla regler och det som bara brutit ner mig. Mina barn är glada i detta?. Min man trivs med församlingen, han tycker det är mysigt? 

Så jag måste välja. Han vill ha det här livet, han vill inte lämna det här? barnen är nöjda. Så det är inte att jag inte älskar min man eller mina barn. Jag blir bara galen av allt runt omkring. Det här är inget jag mår bra av?. Jag vill ha mitt liv tillbaka. Där jag kan ha på mig vilka kläder jag vill, vilka färger jag vill, få tugga tuggummi om jag vill?. Det finns som sagt regler om allt och sakta har jag brutits ner totalt. Församlingen skulle inte heller ställa sig positiva till att vi separerar, det får man inte.O Däremot om han blir lämnad så skulle det inte vara samma sak. 
    Förstår att du inte vill leva det sektlivet. Men vill du verkligen att dina barn ska växa upp där? Och bli hjärntvättade? Nu trivs de när de är små. Men de kommer att växa upp, kanske ifrågasätta sekten men vara rädd för att inte komma till himlen om de lämnar sekten, och då kommer de att må dåligt.

Som sagt samarbetsamtal. Eller är alla på socialtjänsten ockå med i den sekten?

Kan du kontakta t ex en facebookgrupp för sådana som har eller vill lämna en sekt och få råd? T ex den här: hjalpkallan.nu/
  • Tow2Mater
    Vi bor i ett litet samhälle som är mycket frireligiöst. Jag står inte ut. Spelar ingen roll vad man gör här. Precis allt är fel. Hur man rör sig, vad man jobbar med, vilken färg man har på gardinerna? Jag vill inte lämna mina barn eller man, jag vill bara bort från det här samhället, alla regler och det som bara brutit ner mig. Mina barn är glada i detta?. Min man trivs med församlingen, han tycker det är mysigt? 

Så jag måste välja. Han vill ha det här livet, han vill inte lämna det här? barnen är nöjda. Så det är inte att jag inte älskar min man eller mina barn. Jag blir bara galen av allt runt omkring. Det här är inget jag mår bra av?. Jag vill ha mitt liv tillbaka. Där jag kan ha på mig vilka kläder jag vill, vilka färger jag vill, få tugga tuggummi om jag vill?. Det finns som sagt regler om allt och sakta har jag brutits ner totalt. Församlingen skulle inte heller ställa sig positiva till att vi separerar, det får man inte. Däremot om han blir lämnad så skulle det inte vara samma sak. 
    Står folk ute på bytorget och ska ge dig smisk om du kommer iklädd rosa kjol tuggandes tuggummi, eller?

I småbyar kommer det alltid finnas individer som ska hålla koll på allt och kommentera, det får du bara ignorera. Får du inte ha vita genomskinliga gardiner i sovrummet och jobba som sexdansare for bymoran, eller vad handlar det om?
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2025-05-11 01:03:30 följande:
    Står folk ute på bytorget och ska ge dig smisk om du kommer iklädd rosa kjol tuggandes tuggummi, eller?

I småbyar kommer det alltid finnas individer som ska hålla koll på allt och kommentera, det får du bara ignorera. Får du inte ha vita genomskinliga gardiner i sovrummet och jobba som sexdansare for bymoran, eller vad handlar det om?

Handlar om en frikyrka där alla är med. Det finns regler för precis allt. Man måste leva på ett visst sätt. Tv får man inte titta på. Så handlar inte om sexdansare? 
  • Anonym (Har koll)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-11 01:28:55 följande:

Handlar om en frikyrka där alla är med. Det finns regler för precis allt. Man måste leva på ett visst sätt. Tv får man inte titta på. Så handlar inte om sexdansare? 
    du var en `rebell`och nu har du hunnit Herrens ordning
  • Lynx123

Låter väldigt märkligt. Hur som helst - om det verkligen är så här så vill du väl inte att dina barn ska växa upp i dessa omgivningar? Just därför tycker att att du ska flytta hem MED dem, så att ni alla slipper undan. Barnens välbefinnande går ju ändå först, eller hur?

• Anonym (Men snälla...?)

Och detta upptäckte du nu, för mannen har hemlighållit i flera år att han är frireligiös?

Det är klart att du måste kunna flytta om du annars går under mentalt, jag fattar bara inte varför man inte lär känna personen ordentligt innan man förökar sig med den.

Och sen tycker jag det är förskräckligt att överge sina barn i en sekt om man nu tycker att det är det. Tror du inte att de kanske känner sig udda och fel senare i livet och undrar varför du gjorde så?

Har du ingen egen släkt eller någon som kan stötta dig? 
  • LaFontaine

Mellan din frireligiösa sektby och din hemstad, måste det ju finnas fler orter? Det är inte tomt ingenmansland mellan Stockholm och Göteborg till exempel. Att flytta till nästa ort och köra barnen till skolan på dina veckor, måste vara ett bättre alternativ än att överge dem.

• Anonym (Steff)

Det är ok att överge sina barn om det är det bästa när man väger in deras och sitt eget bästa. Det är inte ok att lämna sina barn lättvindigt. 

Det här är inte ett beslut man tar på impuls, du behöver prata med någon för att reda ut dina möjligheter. Kanske en psykolog online om du inte kan hitta någon bra där du bor. Hur är bvc där du bor? De kan ofta ge bra hjälp även till föräldrarna. Är de inte dömande och frireligiösa så kanske de har ett bra perspektiv på hur det är att leva där du bor. 

• Anonym (hm)

du är deprimerad och tänker inte klart. att vara ifrån barnen gör dig nog fortsatt deprimerad.

steg 1 för dig är att initiera skilsmässan. även om det är svårt att se det perspektivet nu så kan du bygga ett nytt liv även om du inte bor i din hemstad.

låter som du går i desperata tankar och att du så gärna vill skilja dig från din man att du vill "fly" hem till det trygga. låter som du kanske behöver dela upp ditt dilemma i 2 delar:
    1. den praktiska skilsmässan
    2. din psykiska hälsa (depressionen) och få psykologhjälp.

var rädd om dig ts, och var rädd om dina barn. låter som du tänker skuggad av depressionen. men stora beslut, som att flytta till en annan stad bort från sina barn, ska du ta när du mår bättre.

försök initiera skilsmässa först, det kan mkt väl bli bättre om du har ett eget boende och delad vårdnad, även om du inte är i din hemstad. känns som du tänker kortsiktigt och är i nån sorts "flykt". Du behöver ta saken ett steg i taget.

• Anonym (Varför?)

Varför vill du lämna barnen i en by där alla lever som i en sekt?
    Vill du att barnen ska leva i ett samhälle du avskyr?
    Att barnen blir som dom du inte gillar?

Om det är så illa som du skriver hur kan du då vilja lämna barnen där?

• Anonym (hm)
    Så jag måste välja. Han vill ha det här livet, han vill inte lämna det här? barnen är nöjda. Så det är inte att jag inte älskar min man eller mina barn. Jag blir bara galen av allt runt omkring. Det här är inget jag mår bra av?. Jag vill ha mitt liv tillbaka. Där jag kan ha på mig vilka kläder jag vill, vilka färger jag vill, få tugga tuggummi om jag vill?. Det finns som sagt regler om allt och sakta har jag brutits ner totalt. Församlingen skulle inte heller ställa sig positiva till att vi separerar, det får man inte. Däremot om han blir lämnad så skulle det inte vara samma sak. 
    nej du måste kämpa för dina barn och ha en strategi.

tex flytta till grannstaden
  • Jemp

I grunden nej, det är inte okej att överge sina barn.

Kan du ändå inte ta hand om dem Idag heller och du hälsar på varje helg så möjligen lite annorlunda.

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-10 23:05:13 följande:
    Under 4 år. Vi kan inte ha barnen i två städer. Barnen kan inte pendla själva. 

Så jag ser det bara logiskt. Jag kommer inte få flytta med barnen till min hemstad. Så om jag ska lämna min man så betyder det att jag måste fixa ett eget boende här så skulle jag dö. Jag vill inte lämna min man eller barn. Jag vill bara inte bo som vi gör, det har gjort mig oerhört olycklig. 
    Oj är de så små. Nej absolut inte.
  • Anonym (Bizz)

Låter som laestadianer, är det det?

I din situation hade jag gjort en orosanmälan för barnen. Det vore en katastrof för dem att bli lämnade med en hjärntvättat far i en lika hjärntvättad sekt.
    De kan hjälpa dig, de vill barnens bästa.
  • Anonym (Bizz)

Låter som laestadianer, är det det?

I din situation hade jag gjort en orosanmälan för barnen. Det vore en katastrof för dem att bli lämnade med en hjärntvättat far i en lika hjärntvättad sekt.
    De kan hjälpa dig, de vill barnens bästa.
  • Tow2Mater

Alltså tror inte du ljuger men jag har svårt att se att det finns ett samhälle i sverige där är alla är med i en kyrkoforsamling. Men se det positiva - inget tjafs om skärmtid for barnen! De kommer bli mycket kreativa!

Prova flytta till intilliggande by. Så blir inte avståndet så långt. Barnen kan kanske t o m cykla mellan er när de blir lite äldre.
  • Anonym (Lina)

Du bör väl kolla upp vad som gäller. Vid en separation (du verkar utgå från att mannen hellre separerar än att flytta till din hemstad?), är det verkligen så att ditt egna alternativ är att bo kvar eller bara ha barnen på helgerna?

Man har ju hört att man måste bo nära den andra föräldern vid en separation men det är ju värt att verkligen kolla upp vad som gäller. 

Och förstås ha ett ordentligt samtal med mannen om allt detta. Att du inte kan bo kvar och måste hitta en lösning. 

• Anonym (Nk)

Jag hade börjat samla argument, sakliga argument till varför barnen far illa av att växa upp i detta. Har ni döttrar finns det säkert många fler argument.

Argument för din egna del också, ex att du inte kan ha på dig var du vill osv. Hur pass missvisade han beskrev det här livet innan ni flyttade hit, att det inte är okej, han har ljugit för dig (en synd) kanske inte var meningen men såhär är det nu. 

Koppla till hur du levde innan och hur andra lever i Sverige idag, varför de gör det, vad som är bra med det. Bemöt hans argument med väl förberedda motargument, 

Lägg upp det som att han är den hjärntvättade, du vill inget hellre än att ni som familj måste tänka på och göra vad som är bäst osv. Tryck hårt på att separation inte är ett alternativ (det säger ju hans religon, utnyttja det).

Han kommer antagligen tycka att hans åsikt väger tyngre för att han är mannen, men då tar du upp er dotters eventuella framtid i detta liv. Tycker han verkligen att en man ska bestämma över henne osv.

När ni väl flyttat ifrån detta kan du avgöra om du vill lämna eller inte. Men få alla att flytta först Så är det han som behöver lämna barnen om han vill tillbaka till sekten. 

Svar på tråden Kan man som mamma lämna sina barn?