Anonym (Ljus) skrev 2025-05-12 21:37:17 följande:
Dina chanser att bli nekad är små, om du inte har andra inkomster eller sparade kapital. Även om du har ett jobb på g framåt, så kollar dom bara på dina inkomster denna månaden och du kan få pengar till räkningar, hyra, mat osv fram tills att du får din första lön på det nya jobbet.
Man blir oftast inte nekad om man inte äger något av värde. Har du hus och bil får man sälja av det först och leva på dom pengarna. Och skött sig med arbetsförmedlingen.
Det ska vara till för dom allra fattigaste, som inte äger något av värde. Det gäller inte i första taget folk med aktier, bostadsrätter och villor. Däremot med tanke på den höga arbetslöshet vi har. Och en arbetsmarknad som blir allt otryggare och sämre. Facken urholkas, väldigt mycket arbetsplatsolyckor och mycket arbetsmiljö problem som ökar.
Så kommer dom med hus/bostadsrätt och bil. Att vara det som drabbas allra hårdast när regeringen inför sin kraftiga försämringar och snabba nedtrappningar av a-kassa och aktivitetsstöd. Det stora problemet med det, är att det idag tar betydligt längre tid att få ett arbete. Och det är mycket hårdare klimat. När vi inte längre har bra förutsättningar och trygghet för sådant här. Jag menar jag behöver inte ha 140 ,
i.IQ. För att förstå att det kommer få väldigt förödande konsekvenser för många.
Med tanke på den höga arbetslöshet som råder. Jag tror inte riktigt att en hel del människor förstått detta.
Dessutom har kommunerna och social tjänsten fått en väldigt otacksam uppgift. Då regeringen och arbetsförmedlingen vill lägga allt mer ansvar på kommunerna och social tjänsten att ta reda på arbetslösa mer. Och framför allt långtidsarbetslösa. Det pågår just nu ett aktivt uppdrag hos arbetsförmedlingen just på uppdrag av regeringen kallat "svåra fall, uttömda resurser" Det handlar i praktiken om att "göra sig" av med långtidsarbetslösa och få dom utskrivna ur program som jobb och utvecklingsgarantin för att istället tvingas söka just försörjningsstöd hos socialen istället.
Man kan ju undra varför en myndighet som Arbetsförmedlingen då ska finnas? Om den ändå är så oproduktiv och misslyckas med att hjälpa dessa individer. Man kan inte lägga allt på dom arbetslösa. Insatserna borde vara betydligt bättre och med starkare kvalitet. Med tanke på hur mycket skattepengar det kostar. Men det säger man inget om märkligt nog. Jag tror hela systemet skulle behöva göras om.
Till TS, ni har fått en väldigt farlig arbetsmiljö också. Jag tror några år helt ok. Sen är man slut. Dags byta jobb för att rädda din hälsa.
En hel del har blivit fattigare i Sverige.