Min mamma är elak mot mig
Jag vill bara skriva av mig och kanske någon känner igen sig i mitt problem?
Jag är idag 40 år. Relationen till min mamma har alltid varit extremt tung. Ändå sedan barnsben har hon skuldbelagt mig och jag upplever att hon behandlat mig ganska illa.
Nu i vuxen ålder för hon saker som gör att jag knappt orkar träffa eller prata med henne alls i perioder.
Nu senast gav hon mig och mina syskon varsin upplevelse, restaurang och teater. Under middagen blev hon arg på mig för att jag tog 2 skivor bröd till soppan. Det räckte inte med 2 skivor bröd till alla. Jag svarade då lungt att jag absolut kan be kyparen om mera bröd när han kommer med soppan. Hon gapar nästan på mig att det får jag faktiskt göra.
Dagen efter denna upplevelse ringer jag upp henne för att tacka för detta. Hon påpekar direkt att jag inte tackat för min julklapp ordentligt (3000 kronor i kontanter ) jag blev paff och säger att jag tackade ju för pengarna när jag fick dom. Hon upplever inte att detta räcker utan kräver att jag säger tack för dom pengarna i telefonen nu. Jag säger tack snälla för julklappen. Det dög inte när det kom under press från henne. Jag bad om att vi kunde höras en annan dag. Kände att jag inte orkade. Då meddelar hon att nästa jul får jag inte samma peng som mina syskon.
Detta är ett litet exempel, såhär är det hela tiden. Vad vi än gör så känner jag ett agg riktat mot mig från henne. När jag var yngre var jag överviktig ett tag, av oklar anledning var hon snäll då. När jag sedan gick ner i vikt och blev mån om mitt utseende så började hon hata mig. Hon påpekar konstant att jag inte kan gå förbi en spegel utan att titta på mig själv. Hon kan säga "du tycker att du är väldigt snygg va?" Jag blir alltid lika ledsen. Förstår inte?? Varför behandlar man sin egen dotter såhär?
Jag sa upp vår relation för 15 år sedan, då hade vi ingen kontakt under många år. Nu har jag försökt men det är ett mindre helvete för mig och jag känner mig så vilse i detta. Mina syskon behandlar hon som guld. Hör hon minsta lilla att dom skjutsat mig eller liknande så ringer hon och kräver att jag betalar dom. Jag skjutsar dom och hjälper dom så i min värld går det på ett ut. Mina syskon har bett henne sluta kräva mig på struntsummor för olika saker. Vi gör upp detta själva. Ta och ge. Men hon ger sig inte. Kan handla om att hon begär 100 kr till min bror för att han vattnat mina blommor. Att jag hämtat honom 3 mil två dagar innan räknas inte.
Jag går sönder, men att säga upp bekantskapen helt är värre. Det har jag testat. Det blir ett helvete på ett eller annat sätt.
Någon som har dessa problem mer än jag? Vad gör man? Snälla hjälp