• Anonym (Iris)

Min mamma är elak mot mig

Jag vill bara skriva av mig och kanske någon känner igen sig i mitt problem? 

Jag är idag 40 år. Relationen till min mamma har alltid varit extremt tung. Ändå sedan barnsben har hon skuldbelagt mig och jag upplever att hon behandlat mig ganska illa.

Nu i vuxen ålder för hon saker som gör att jag knappt orkar träffa eller prata med henne alls i perioder. 

Nu senast gav hon mig och mina syskon varsin upplevelse, restaurang och teater. Under middagen blev hon arg på mig för att jag tog 2 skivor bröd till soppan. Det räckte inte med 2 skivor bröd till alla. Jag svarade då lungt att jag absolut kan be kyparen om mera bröd när han kommer med soppan. Hon gapar nästan på mig att det får jag faktiskt göra. 
    Dagen efter denna upplevelse ringer jag upp henne för att tacka för detta. Hon påpekar direkt att jag inte tackat för min julklapp ordentligt (3000 kronor i kontanter ) jag blev paff och säger att jag tackade ju för pengarna när jag fick dom. Hon upplever inte att detta räcker utan kräver att jag säger tack för dom pengarna i telefonen nu. Jag säger tack snälla för julklappen. Det dög inte när det kom under press från henne. Jag bad om att vi kunde höras en annan dag. Kände att jag inte orkade. Då meddelar hon att nästa jul får jag inte samma peng som mina syskon. 

Detta är ett litet exempel, såhär är det hela tiden. Vad vi än gör så känner jag ett agg riktat mot mig från henne. När jag var yngre var jag överviktig ett tag, av oklar anledning var hon snäll då. När jag sedan gick ner i vikt och blev mån om mitt utseende så började hon hata mig. Hon påpekar konstant att jag inte kan gå förbi en spegel utan att titta på mig själv. Hon kan säga "du tycker att du är väldigt snygg va?" Jag blir alltid lika ledsen. Förstår inte?? Varför behandlar man sin egen dotter såhär?

Jag sa upp vår relation för 15 år sedan, då hade vi ingen kontakt under många år. Nu har jag försökt men det är ett mindre helvete för mig och jag känner mig så vilse i detta. Mina syskon behandlar hon som guld. Hör hon minsta lilla att dom skjutsat mig eller liknande så ringer hon och kräver att jag betalar dom. Jag skjutsar dom och hjälper dom så i min värld går det på ett ut. Mina syskon har bett henne sluta kräva mig på struntsummor för olika saker. Vi gör upp detta själva. Ta och ge. Men hon ger sig inte. Kan handla om att hon begär 100 kr till min bror för att han vattnat mina blommor. Att jag hämtat honom 3 mil två dagar innan räknas inte. 

Jag går sönder, men att säga upp bekantskapen helt är värre. Det har jag testat. Det blir ett helvete på ett eller annat sätt. 

Någon som har dessa problem mer än jag? Vad gör man? Snälla hjälp

• Svar på tråden Min mamma är elak mot mig
  • Anonym (T)
    Anonym (Anonym(1)) skrev 2025-05-16 02:53:34 följande:
    Tack, fick äntligen tyst på det falska ego trynet.
    Haha ojdå, en sån vinst! 

Var det i Narnia som det hände? Eller i vilket fantasi land var dina inlägg vinst? 
  • Anonym (Anonym(1))

I din värld, som tydligen är i Narnia lille du.

Hejdå nu och sov gott. Jobba på din självkänsla. Den är kass och du är inte tuff :)

• Anonym (T)
    Anonym (Anonym(1)) skrev 2025-05-16 03:02:11 följande:

I din värld, som tydligen är i Narnia lille du.

Hejdå nu och sov gott. Jobba på din självkänsla. Den är kass och du är inte tuff :)

Älskar det, clownshow klockan 03:02 så tidigt på en fredagsmorgon... 

Fortsätt att dansa för mig alkis.. 
  • Anonym (Anonym(1))

Du drog igång Cirkusen med ditt exklusiva clown nummer.

Jag fick dig att dansa som en gris och nu cashar jag och försöker avsluta för kvällen. 

In i bondgården nu och håll dig där. Du skömmer ut dig för varje svar och det märks att du har svårt att ge sista ordet. Big L för dig din lolla 

• Anonym (T)
    Anonym (Anonym(1)) skrev 2025-05-16 03:07:48 följande:

Du drog igång Cirkusen med ditt exklusiva clown nummer.

Jag fick dig att dansa som en gris och nu cashar jag och försöker avsluta för kvällen. 

In i bondgården nu och håll dig där. Du skömmer ut dig för varje svar och det märks att du har svårt att ge sista ordet. Big L för dig din lolla 

Haha
  • Anonym (Iris)
    Anonym (T) skrev 2025-05-16 01:48:25 följande:
    "Ja det tycker jag. Jag är stolt över hur jag ser ut idag, vaddå tycker inte du det?"

Kan tyvärr inte svara på varför folk har detta beteende. Mitt bästa försök är väl att hon förmodligen lider utav en jäkla massa osäkerheter själv, och det sen går ut på dig. Men det är verkligen inte okej. 

Och ärligt talat, om någon behandlar en illa under ens livstid så är det svårt att se varför man skall behöva bry sig? Men det är ju en förklaring åtminstone. Att hon kanske känner sig oälskad, ouppskattad eller nått sånt själv?

Kanske hoppades hon på en girls evening eller något, och du drog iväg med din vänner sen helt själv? 
    Ja det var under min uppväxt hon gav mig dessa kommentarer. Va inte lätt att möta som 15 åring av sin egen mor. När man hela uppväxten innan varit väldigt överviktig. 

Jag vet inte vad hon hoppats på, vi slöt upp och tog ett glas vin sedan gick vi till restaurang kch teater klockan var närmare midnatt när detta var slut. Jag och min kompis föreslog en drink men ingen annan ville. Dom ville sova. Morgonen efter hade dom dratt hem utan att säga hej då ens. Vet inte vad jag skulle gjort annorlunda. Blir fel vad och hur jag än gör.
  • Lönnsirap
    Anonym (Iris) skrev 2025-05-16 06:39:04 följande:
    Vet inte vad jag skulle gjort annorlunda. Blir fel vad och hur jag än gör.
    Jag vill bara skicka med dig lite styrka i att hur du än gör blir det fel, eftersom din mamma systematiskt trycker ner andra för att försöka må bättre. Och att faktiskt landa i att hon inte går att göra nöjd är faktiskt en väldigt viktig insikt.

Din mamma är elak och kommer troligen fortsatt vara det. Och livet blir inte speciellt trevligt när man är elak emot andra och just för att du också har ytterligare en människa i din bekantskapskrets som drabbas så har du ju stöd i att inte vara syndabock.

Det du kan göra är att faktiskt försöka skapa distans och också att aktivt välja att göra annorlunda. Att själv fokusera på att vara snäll emot dina barn och syskon och att inte tro att hon kommer ändra sig, utan helt enkelt fortsatt vara vaksam kring att elakhet är det hon förmår....
  • Anonym (T)
    Anonym (Iris) skrev 2025-05-16 06:39:04 följande:
    Ja det var under min uppväxt hon gav mig dessa kommentarer. Va inte lätt att möta som 15 åring av sin egen mor. När man hela uppväxten innan varit väldigt överviktig. 

Jag vet inte vad hon hoppats på, vi slöt upp och tog ett glas vin sedan gick vi till restaurang kch teater klockan var närmare midnatt när detta var slut. Jag och min kompis föreslog en drink men ingen annan ville. Dom ville sova. Morgonen efter hade dom dratt hem utan att säga hej då ens. Vet inte vad jag skulle gjort annorlunda. Blir fel vad och hur jag än gör.
    Jaha okej, jag läste det som att hon hade fixat en kväll, och sen gick ni ut och drack sen utan hon. Men är det så att alla hellre ville hem, så har ni ju inte gjort något "fel" ju. 
  • Anonym (Iris)
    Lönnsirap skrev 2025-05-16 08:37:04 följande:
    Jag vill bara skicka med dig lite styrka i att hur du än gör blir det fel, eftersom din mamma systematiskt trycker ner andra för att försöka må bättre. Och att faktiskt landa i att hon inte går att göra nöjd är faktiskt en väldigt viktig insikt.

Din mamma är elak och kommer troligen fortsatt vara det. Och livet blir inte speciellt trevligt när man är elak emot andra och just för att du också har ytterligare en människa i din bekantskapskrets som drabbas så har du ju stöd i att inte vara syndabock.

Det du kan göra är att faktiskt försöka skapa distans och också att aktivt välja att göra annorlunda. Att själv fokusera på att vara snäll emot dina barn och syskon och att inte tro att hon kommer ändra sig, utan helt enkelt fortsatt vara vaksam kring att elakhet är det hon förmår....
    Lönnsirap skrev 2025-05-16 08:37:04 följande:

Tack. Jag det har gått upp för mig att hon har problem med sig själv. Är lite svårt att hantera när man matats sedan barnsben med hennes sätt. Mammor har ju liksom rätt. Men nu i vuxen ålder har jag insett hur skevt mitt tänk varit. 
  • Anonym (Iris)
    Anonym (T) skrev 2025-05-16 19:30:53 följande:
    Jaha okej, jag läste det som att hon hade fixat en kväll, och sen gick ni ut och drack sen utan hon. Men är det så att alla hellre ville hem, så har ni ju inte gjort något "fel" ju. 
    Ja hon fixade. Men vi var ju med på allt det hon fixat sen kände jag och min kompis inte för att gå och lägga oss. Vi frågade om någon ville följa med på drink. Ingen va intresserad. Mamma sa att vi absolut skulle göra stan. Så det gjorde vi. Dagen efter ringer min mamma vid 10. Då är dom redan på hemväg. På kvällen (samma dag som hemfärd)ringer hon och skäller ut mig. Hon började samtalet med ett kryptiskt "synd att vi kom ifrån varandra hela tiden" hörde på tonläget direkt att hon var på sitt värsta humör. Otrevlig och började dra upp massa gammal skit. Atg jag inte tackat tillräckligt för julklappen i julas och allg möjligt. Jag tackar alltid noga för allt. Eftersom jag VET att om jag inte gör det så blir det jobbigt. Men nu hade jag plötsligt inte tackat tillräckligt. Allting handlar ju om att jag inte sitter i knäet på henne och riktar all uppmärksamhet till henne konstant. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Iris) skrev 2025-05-16 22:50:22 följande:
    Ja hon fixade. Men vi var ju med på allt det hon fixat sen kände jag och min kompis inte för att gå och lägga oss. Vi frågade om någon ville följa med på drink. Ingen va intresserad. Mamma sa att vi absolut skulle göra stan. Så det gjorde vi. Dagen efter ringer min mamma vid 10. Då är dom redan på hemväg. På kvällen (samma dag som hemfärd)ringer hon och skäller ut mig. Hon började samtalet med ett kryptiskt "synd att vi kom ifrån varandra hela tiden" hörde på tonläget direkt att hon var på sitt värsta humör. Otrevlig och började dra upp massa gammal skit. Atg jag inte tackat tillräckligt för julklappen i julas och allg möjligt. Jag tackar alltid noga för allt. Eftersom jag VET att om jag inte gör det så blir det jobbigt. Men nu hade jag plötsligt inte tackat tillräckligt. Allting handlar ju om att jag inte sitter i knäet på henne och riktar all uppmärksamhet till henne konstant. 
    Oj, hon måste ju må dåligt eller något? Det är garanterat ett övertramp när hon ska hålla på sådär.. Det har dock inte med dig att göra, ser inte ut som att du gjort ett enda fel. 

Att först bli lovad att allt är okej, för att några dagar senare få höra att man skulle gjort något annat.. Det låter inte som något hälsosamt. 

Man önskar ju att man ibland hade det intränat att försöka att stå på sig när någon kläcker något sånt där. Typ "synd att vi kom ifrån varandra hela tiden.", Ja så blev det för du sa att vi ska göra det. Var det något annat eller ska du bara sitta nu och klaga? Jag tyckte det var en fin kväll iaf, så tack.. 

Det är väl tipset på hur du kanske skulle kunna tänkas göra, men det kräver ju att du lär dig att stå på dig emot din mor och börjar träna. (och det kan ofta göra att folk som man aldrig har vågat stå på sig emot innan blir riktigt jäkla tjuriga.. Men då får de vara det, för det handlar om att vi mera måste skydda typ oss själva. Att faktiskt sätta sig själv i första rum och inte ge det till någon annan.)

Ser ut iaf som att du försökt att stå på dig på ett bra sätt, och jag lovar att det är inte du som felar.
Svar på tråden Min mamma är elak mot mig