• User3

Vad är viktigt för er för att räknas som "svensk"?

Jag och min klasskompis ska skriva en B-uppsats om normativ svenskhet. Som en av utgångspunkterna har vi använt oss av en undersökning från Valforskningsprogrammet om nationell identitet i samband med valet 2018. Där visade sig att det viktigaste för att räknas som "svensk" var att kunna svenska språket och följa svensk lag.  

Det hade varit intressant att se vad ni tycker är viktigt för att räknas som "svensk". 

• Svar på tråden Vad är viktigt för er för att räknas som "svensk"?
  • fornminne

Att kunna språket är väl att minimikrav för att kallas svensk.. Följa lagen vet jag inte. En svensk upphör ju inte att vara svensk för att h*n bryter mot lagen.

Alla som lever i Sverige förväntas däremot följa svensk lagstiftning, oavsett om de är svenska eller inte.

Sen är det lite oklart vad ni syftar på. Etnicitet? Man räknas väl som etniskt svensk om man har svenska föräldrar och svenska som modersmål. Men medborgarskapet är det enda som har juridisk betydelse.

Jämför med andra länder och folk. Hur vet man vem som är finsk? Kurd? Japan? Det finns inte alltid tydliga avgränsningar, men de flesta anser att det finns någon form av avgränsning och att det inte räcker med medborgarskap. Detsamma gäller Sverige och svenskar. 

• Mrs Moneybags

Själv tycker jag att just språket är avgörande för att ens kunna ta till sig kulturen och skaffa vänner mm. 

Men sedan kanske man bör fråga folk om de har ett intresse av att vara svenskar? De flesta vill nog gärna vara svenska OCH sitt andra land. Inte antingen eller. 

Eller menar du vilka som räknas som svenskar av svenskar? För dessa personer kanske inte har något emot att vara kurder eller italienare eller vad de nu är. 

• Anonym (H)

Tycker att en viss tacksamhet, lojalitet till landet och patriotism klassificerar någon som svensk. Någon med en "vi"-känsla. Sen kan svenskan vara knagglig och kulturen/ religionen annorlunda. Enligt mig.

Tycker att många svenskar borde skärpa sig. Flertalet som spottar på Sverige och känner ett egoistiskt berättigande till saker och ting.

• Anonym (P)

Så en person, med föräldrar och far/morföräldrar som är infödda svenska i flera generationer, som inte är något vidare på svenska språket och inte följer svensk lag, denne skulle inte vara svensk om det var språk och lagföljande var kriterierna. 

Har svårt att komma på en sammansättning av kriterier som skulle gälla till 100% utöver medborgarskap, men det är inte oproblematiskt heller.

Är det ens önskvärt?

• cosinus

Jag skulle nog säga att för att räknas som svensk så ska personen själv känna sig som svensk.

För det krävs nog i princip att man växt upp här.

Det betyder inte att man inte kan vara en fullgod medborgare om man inte känner sig som svensk. Det kan man självklart vara ändå.

Min syster är gift med en amerikan. Hon har dubbla medborgarskap och när hon är i USA så förstår folk inte automatiskt att hon inte är född där. Hon har jobbat och tjänat pengar där och på alla sätt varit en fullgod medborgare där. Men frågar du henne vad hon känner sig som så svarar hon svensk och skulle aldrig kräva att någon räknar henne som något annat heller.

Detsamma fast omvända gäller för hennes man. Han är svensk medborgare men aldrig att han skulle svara att han var svensk om du frågade honom.

Skulle säga att detsamma gäller för de flesta jag känner. Australiensare, Finnar, Norrmän, Tyskar o s v. Har de växt upp och skapat sig en identitet i ett annat land sitter det i. 

Och tvärtom, många som har annan nationalitet känner sig som svenskar om de växt upp här för de vet inget annat. Oavsett vad deras pass säger.

• Anonym (Alla)

Alla som älskar Sverige och vill bo här tycker jag ska räknas som svenskar. Vi ska vara stolta över att så många väljer att komma hit, snarare än vara förbannade på det. Det betyder att vi är ett omtyckt folk och att vi har ett bra rykte som spridit sig till avlägsna länder. Jag och folk jag känner har nästan bara positiva erfarenheter av invandrare, som kontrast till den demonisering och avhumanisering av dem som ofta förekommer på social media, med kommentarer från folk (oftast äldre och inskränkta/ fördomsfulla) som aldrig ens satt sin fot i ett invandrartätt område. Att lära sig språket är väl en fördel, men går lika bra med svenska som med engelska isf, eftersom de flesta av oss har fått lära oss det sistnämnda språket i skolan. En del stör sig på de som pratar med brytning, själv försöker jag höra och förstå även om brytningen är stark, och lyckas för det mesta. Men så har jag alltid haft bra hörsel,

• ragnvaldigur
    Man är uppvuxen här

Kan språket

Har liknande värderingar som vi. Listan kan göras ganska lång men några exempel är: Hyfsat hög arbetsmoral, inte väsnas på offentliga platser och gilla västerländsk kultur (böcker, musik osv). Man får såklart gilla saker från andra kulturer också.

Tycker inte att en kille från t.ex Syrien som bott här i några år kan räknas som svensk oavsett hur mycket han försöker. Med det sagt så vill jag starkt påpeka att jag inte tycker sämre om honom så länge han är snäll och skötsam, jobbar, lär sig om våran kultur osv. Såna välkomnar jag och värdesätter lika högt som en svensk. Är ju såklart inget fel på att vara en syrier som bor i Sverige, men skulle inte kalla honom för svensk.
  • Anonym (signerad mig)

För mig är det när man älskar landet mer än något annat.

Jag har aldrig känt mig så stolt över att vara svensk som när jag flyttade utomlands.

Jag älskar det svenska vädret, det svenska beteendet, den svenska kulturen, den svenska maten och jag fullkommligt avgudar att svenskar gillar ordet lagom. Lagom är bäst. Lagom är typiskt svenskt.

Om man i hjärtat är svensk, älskar landet och behärskar språket, är man enligt mig svensk. 

Svar på tråden Vad är viktigt för er för att räknas som "svensk"?