• Anonym (M)

Stor ålderskillnad

Vad anser ni om en åldersskillnad på ca 20-25 år? 

Hört om män som skiljer sig och sen dejtar/blir ihop med nån bra mycket yngre. Är det för att känna sig ung själv? Räder accepterat eller ej? Ska folk göra som de vill? Ja jag blir så nyfiken bara?

• Svar på tråden Stor ålderskillnad
  • Anonym (M)
    Anonym (Hm) skrev 2025-05-14 23:56:53 följande:

Med så stor åldersskillnad så är man oftast inte på samma plats i livet.

En 46 och den andra 23 tex? nej man är verkligen inte på samma plats i livet, håller med.. Han utnyttjar henne då?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (M) skrev 2025-05-15 00:59:12 följande:
    En 46 och den andra 23 tex? nej man är verkligen inte på samma plats i livet, håller med.. Han utnyttjar henne då?
    Du kan lika gärna vara 28 och 48. Då kan man bara på samma plats i livet.

23 och 46 behöver inte heller vara något konstigt. Vad menar du med utnyttjande? Om du utgår från att 23 åring är känslomässigt skör och liknande, är i en ekonomisk beroendeställning till mannen och är lindrigt utvecklingsstörd så kan det ju absolut vara ett utnyttjande. Men annars, oklart. 
  • Agda90

För stor åldersskillnad är inget jag uppskattar. Jag är en typ som uppskattar.gemensamma intressen. Tror inte många 70 åringar tränar kampsport eller vandrar ett par mil eller cyklar down hil på sommaren.
    Det är en del av vad jag och min man gör tillsammans och vi vill göra just detta tillsammans. Jag hade fått frispel om jag hade fått nöja mig med korta peomenader, spela kortspel och dricka lite vin. 
    En av mina gamla arbetskamrater är 25 år yngre än sin partner. Hon jobbar fortfarande. Han är 85 och väldigt sjuk. Hon får vara hans sjuksköterska varje dag. Åker som en kulspruta mellan jobb och hem. Håller på att köra slut på sig själv för att ta hand om honom. 

Mina grannar är jämnåriga. De är 70+. De är ute dagligen på sina promenader. Vissa dagar mår de lite sämre och då har båda rullstorer med sig.

Självklart ska man ta hand om varandra som partners men att ge upp hela sitt liv flr att ta hand om sin åldersjuka partner känns inte som det allra bästa.
    Jag vilk bli gammal tillsammans MED min man. Jag vill inte bli gammal PGA min man.

• Anonym (18 års...)

Min man är 18 år äldre än mig. Jag tycker det hjälper MIN ålderskris. Jag är 33...hade mycket hellre vart 23.. Jag vill inte bli tant osv  Men jag är ung jämfört, han får mig att känna mig ung...jag gillar när han gör något gubbigt och är gubbig så jag kan reta honom (med kärlek) för det.  

• Anonym (34)

Jag är 34, pojkvännen 54. Vi har varit tillsammans i 2,5 år.

• Anonym (M)

Nej utnyttjar henne är väl att ta i, kan ju lika gärna vara hon som utnyttjar honom? Men att umgås med nån yngre än sitt eget barn? Ja det måste va för man vill känna sig ung själv jag tror det? Alla får göra som de vill javisst..men att bli sköterska åt sin man låter ju mindre kul iallafall?

• Anonym (M)

Ursäkta alla ? Vet inte varför det blir så

• Anonym (34)
    Anonym (M) skrev 2025-05-15 10:01:26 följande:

Nej utnyttjar henne är väl att ta i, kan ju lika gärna vara hon som utnyttjar honom? Men att umgås med nån yngre än sitt eget barn? Ja det måste va för man vill känna sig ung själv jag tror det? Alla får göra som de vill javisst..men att bli sköterska åt sin man låter ju mindre kul iallafall?

Nejdå, vi träffades på insta genom gemensamma intressen och jag är definitivt inte hans sköterska. Ingen utnyttjar någon här och jag är äldre än hans barn, mina egna är bara några år yngre än hans.
  • Snälla Killen

Jag föredrar äldre kvinnor. Inte för att jag direkt attraheras av själva ålderskillnaden men just för att de vet vad de vill, till skillnad ifrån yngre, som velar alldeles för mycket...

50+ kvinnor är inte att underskatta 🙂

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Huldra)

Nu är det väl så att när jag och min man möttes så trodde nog ingen av oss att det skulle hålla livet ut. 

Vi var nog nöjda om vi kunde hålla ihop de genomsnittliga 14 åren.  Nu blev det ändå så att vårt äktenskap håller fortfarande trots åldersskillnaden på 20 år. 

Därför är jag väldigt skeptisk till att i 30 års åldern tänka på hur det blir när man är 75.  Jag tror att man ska ta lyckan där man kan få den och inte vara så himla rädd för något som kanske inte ens inträffar.

Tror att vi alla skulle må bara av att njuta av vad vi har. 

• Anonym (Basilikum)

Finns mängder av saker som får förhållanden att spricka. Bortsett från "växer isär", etc, och fokuserat på hårda fakta så är åldersskillnad en faktor som ökar risken för separation.

Men inte lika starkt som att ha olika etnicitet eller religion exempelvis. Eller att komma från helt olika sociala skikt, det är lika "illa" som att ha olika etniciteter när det gäller förhållandens långvarighet. Ser sällan någon som tycker att man ska dumpa sin partner pga att denna kommer från ett annat land. Ja, förutom av rasistiska skäl såklart. 

Och, om vi låter ett par vara jämngamla, men den ena parten röker, så kommer skillnaden i livslängd mellan dessa att vara lika stor som i ett förhållande där den ena är 10 år äldre än den andra. I genomsnitt. Ser sällan att någon ska dumpa en rökare eftersom denna ju kommer att leva mycket kortare. 

Det finns helt enkelt många faktorer som kan avgöra livslängden. Jag är äldre än min partner, men inte så att folk tror att vi är olika generationer. Vi var på ungefär samma plats i livet när vi träffades, och vi är på samma plats nu när vi är gifta och har barn. Hade jag önskat att jag var 10 år yngre? Ja, självklart. Men, nu är jag inte det och kan inget göra åt det. 

Men jag tror lite grand att poängen här är "på samma plats i livet", för annars är nog risken stor att man utvecklas olika och växer ifrån varandra. Tror jag. Om den ena parten är 40+ och har i det närmaste vuxna barn, inte vill ha fler, och 20-nånting-parten inte har barn men vill ha, ja, då får man nog tänka ett varv till. 

• Snälla Killen
    Anonym (Huldra) skrev 2025-05-15 20:28:41 följande:

Nu är det väl så att när jag och min man möttes så trodde nog ingen av oss att det skulle hålla livet ut. 

Vi var nog nöjda om vi kunde hålla ihop de genomsnittliga 14 åren.  Nu blev det ändå så att vårt äktenskap håller fortfarande trots åldersskillnaden på 20 år. 

Därför är jag väldigt skeptisk till att i 30 års åldern tänka på hur det blir när man är 75.  Jag tror att man ska ta lyckan där man kan få den och inte vara så himla rädd för något som kanske inte ens inträffar.

Tror att vi alla skulle må bara av att njuta av vad vi har. 

Jag håller med dig. Ålder är egentligen enbart en siffra och så länge det känns rätt för båda så ser jag inget fel med det 🙂

Det är ändå vuxna människor vi pratar om...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (M)
    Anonym (34) skrev 2025-05-15 10:11:32 följande:
    Nejdå, vi träffades på insta genom gemensamma intressen och jag är definitivt inte hans sköterska. Ingen utnyttjar någon här och jag är äldre än hans barn, mina egna är bara några år yngre än hans.
    Ok antar att ni är kära har mycket gemensamt osv men jag undrar hur förhåller sig då era barn till er relation? Är de helt ok med den eller var de emot den? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (M) skrev 2025-05-15 10:01:26 följande:

Inget man skulle vilja
Svar på tråden Stor ålderskillnad