Finns mängder av saker som får förhållanden att spricka. Bortsett från "växer isär", etc, och fokuserat på hårda fakta så är åldersskillnad en faktor som ökar risken för separation.
Men inte lika starkt som att ha olika etnicitet eller religion exempelvis. Eller att komma från helt olika sociala skikt, det är lika "illa" som att ha olika etniciteter när det gäller förhållandens långvarighet. Ser sällan någon som tycker att man ska dumpa sin partner pga att denna kommer från ett annat land. Ja, förutom av rasistiska skäl såklart.
Och, om vi låter ett par vara jämngamla, men den ena parten röker, så kommer skillnaden i livslängd mellan dessa att vara lika stor som i ett förhållande där den ena är 10 år äldre än den andra. I genomsnitt. Ser sällan att någon ska dumpa en rökare eftersom denna ju kommer att leva mycket kortare.
Det finns helt enkelt många faktorer som kan avgöra livslängden. Jag är äldre än min partner, men inte så att folk tror att vi är olika generationer. Vi var på ungefär samma plats i livet när vi träffades, och vi är på samma plats nu när vi är gifta och har barn. Hade jag önskat att jag var 10 år yngre? Ja, självklart. Men, nu är jag inte det och kan inget göra åt det.
Men jag tror lite grand att poängen här är "på samma plats i livet", för annars är nog risken stor att man utvecklas olika och växer ifrån varandra. Tror jag. Om den ena parten är 40+ och har i det närmaste vuxna barn, inte vill ha fler, och 20-nånting-parten inte har barn men vill ha, ja, då får man nog tänka ett varv till.