• Anonym (Vinlund)

Hur hårt stånd har din 50+ man?

Frågan riktar sig alltså till er kvinnor här med män som är 50 år eller äldre.
    Hur hårt stånd har han? Om du använder följande skala:

0 = helt slapp
    10 = Stenhård (som exempelvis ett hammarskaft)

Berätta gärna om hur hans stånd framkallas. Infinner det sig snabbt och automatiskt eller kräver det jobb och tid? Av dig eller han själv? Potensmedel?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur hårt stånd har din 50+ man?
  • Anonym (Stuck in the middle with you)
    Anonym (xxx) skrev 2025-05-15 17:08:40 följande:

Han borde äta Tadalafil var tredje dag. Det funkar för mig ialla fall. 10 mg räcker för att det ska vara både hårt, piggare och oftare än utan. Jag är 60+

Tabletten ger inga biverkningar heller - för mig.

Jag tycker bara han kunde begripa att ta tag i det själv om han vill ha sex med mig.

Jag väntar ju inte på att han ska be mig gå till läkaren och få östrogenpreparat för att inte skrumpna ihop.
  • Anonym (Anonym man)
    Anonym (Både och) skrev 2025-05-15 07:26:32 följande:

Min man är 56, jag är 45. Han tar blåa piller ibland, då är ståndet bra förstås. Utan piller är det mycket svagare och han kan genomföra ett kortare samlag men inget jag kommer av. Vi kör både och då han har större behov av att komma, nästan varje dag.  Och för mig räcker det var  sa man-var tredje dag. Så han kör piller några ggr i veckan och min/fingrar resten av gångerna 

Är själv 44 och känner igen mig i hur ni har det. Jag får stånd och ibland, när jag är lite utvilad och så, funkar det hyffsat bra. Vi har mycket smeksex och lite penetration men då och då tar jag ett piller och blir då riktigt hård och kan hålla ut och penetrera en längre tid. Jag vet att hon ibland vill känna sig "tagen" och då måste jag ta dessa piller för att klara av att knulla henne så att säga. Utan piller älskar vi mest. 😅
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Stuck in the middle with you) skrev 2025-05-15 17:54:34 följande:
    Jag tycker bara han kunde begripa att ta tag i det själv om han vill ha sex med mig.

Jag väntar ju inte på att han ska be mig gå till läkaren och få östrogenpreparat för att inte skrumpna ihop.
    Det liksom blir synd om er båda två. Han känner sig säkert ganska misslyckad och du drabbas av det också. Om han är beredd och käka piller så kan jag varmt rekommendera dessa Hormon-prep som man kan läsa om. Maxulin bland annat. Det gjorde att jag blev precis tvärtom. Det tog 2-3 månader innan jag märkte skillnad men efterhand blev sex-driften "hög" från att han varit nära noll mer eller mindre sedan 30 års åldern.  
  • Anonym (Alcon)
    Anonym (hört) skrev 2025-05-14 19:07:36 följande:

Jag själv är ung och stark men man hör ju att många har svårt med att den inte vill redan i 40 års åldern.. det kommer med åldern liksom att ni inte längre vill. Får tipsa om lite sån där maxulin och testoboost och allt vad det heter som frigör mer testosteron i kroppen på er. Det är ju liksom så efter 30 så börjar testosteronet att sjunka.. Att män går runt med flintis 40 år gamla med sin första unge är tragiskt 40 år förr i tiden var medellivslängden barn skaffar man i 20 års åldern.

Dumheter, jag som släktforskat vet att man visserligen fick barn tidigare förr (fast inte så tidigt som folk idag kanske tror), men man fick faktiskt också barn senare! Delvis pga brist på preventivmedel såklart. Men 40-åriga kvinnor som fick barn med sina 50-åriga män var absolut inget ovanligt. 

För egen del är jag 50+ och har svårt att avgöra om det för mig är hårdare eller inte än förr. Säkert sämre än när jag var 20, men det minns jag inte nu...det jag däremot vet är att sömnbrist, stress, dålig kondition, det påverkar mig negativt. Kanske mest sömnbrist, det är dåligt för lusten.

När jag får sova ut på helgen och kan ta det lugnt utan en massa måsten känner jag mig som rena hingsten jämfört med de helger när vi ska montera 7 ikeamöbler, barnen har 5 aktiviteter och jag har gjort en massa saker som tydligen var fel att prioritera. 

• Anonym (Anonym man)
    Anonym (Alcon) skrev 2025-05-15 21:56:15 följande:

Dumheter, jag som släktforskat vet att man visserligen fick barn tidigare förr (fast inte så tidigt som folk idag kanske tror), men man fick faktiskt också barn senare! Delvis pga brist på preventivmedel såklart. Men 40-åriga kvinnor som fick barn med sina 50-åriga män var absolut inget ovanligt. 

För egen del är jag 50+ och har svårt att avgöra om det för mig är hårdare eller inte än förr. Säkert sämre än när jag var 20, men det minns jag inte nu...det jag däremot vet är att sömnbrist, stress, dålig kondition, det påverkar mig negativt. Kanske mest sömnbrist, det är dåligt för lusten.

När jag får sova ut på helgen och kan ta det lugnt utan en massa måsten känner jag mig som rena hingsten jämfört med de helger när vi ska montera 7 ikeamöbler, barnen har 5 aktiviteter och jag har gjort en massa saker som tydligen var fel att prioritera. 

Precis! Vill hon ligga får hon se till att ta hand om hemmet så vi män får ladda upp i fred! 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Anonym man) skrev 2025-05-15 22:22:57 följande:
    Precis! Vill hon ligga får hon se till att ta hand om hemmet så vi män får ladda upp i fred! 
    Trådmarodören. HAHAHA
  • Anonym (Vinlund)

Det vore lite intressant också att höra från män 50+ på forumet och hur dom resonerar runt sitt "åldrande stånd". För er som har tappat i hårdhet, är det något som påverkar er på något sett eller tar ni det med en axelryckning? Påverkar det er självkänsla eller er lust och vilja att ha sex på något sätt?

• Anonym (Anonym man)
    Anonym (Vinlund) skrev 2025-05-16 08:55:30 följande:

Det vore lite intressant också att höra från män 50+ på forumet och hur dom resonerar runt sitt "åldrande stånd". För er som har tappat i hårdhet, är det något som påverkar er på något sett eller tar ni det med en axelryckning? Påverkar det er självkänsla eller er lust och vilja att ha sex på något sätt?

Jag försöker ta hand om mig och hjärtat genom motion och god kost. Jag har även pratat med min läkare om detta, senast idag faktiskt, när hon förnyade mitt recept på sildenafil. Inte en axelryckning men än dock förstår både jag och min sambo att vi blir äldre. Vi använder även glidmedel frekvent då hon inte blir lika våt längre. Både glidet och pillren ger vår vardag lite mer guldkant  
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Anonym man) skrev 2025-05-16 17:21:49 följande:
    Jag försöker ta hand om mig och hjärtat genom motion och god kost. Jag har även pratat med min läkare om detta, senast idag faktiskt, när hon förnyade mitt recept på sildenafil. Inte en axelryckning men än dock förstår både jag och min sambo att vi blir äldre. Vi använder även glidmedel frekvent då hon inte blir lika våt längre. Både glidet och pillren ger vår vardag lite mer guldkant  
    Det är helt ok att kompensera för olika problem man har. Spontant liggande kan lätt ändras till "planerad sex-kväll". Lika häftigt om inte häftigare...
  • Anonym (Lett)
    Anonym (xxx) skrev 2025-05-15 20:52:33 följande:
    Det liksom blir synd om er båda två. Han känner sig säkert ganska misslyckad och du drabbas av det också. Om han är beredd och käka piller så kan jag varmt rekommendera dessa Hormon-prep som man kan läsa om. Maxulin bland annat. Det gjorde att jag blev precis tvärtom. Det tog 2-3 månader innan jag märkte skillnad men efterhand blev sex-driften "hög" från att han varit nära noll mer eller mindre sedan 30 års åldern.  
    Jag trodde att högt testosteron kunde bidra till håravfall, men jag kan ha fel.Vet däremot att håravfall hos män har med genetik att göra, alltså sådana smanlag som kan ärvas.
  • Anonym (Tyvärr)

När man blir äldre går testosteronet ner, samtidigt som man oftast inte har sex med unga attraktiva kvinnor. Det blir aldrig detsamma som när testosteronet är högt och när man får ha sex med unga snygga kvinnor.

Folk vill inte riktigt kännas vid denna krassa verklighet.

• Tecum
    Anonym (xxx) skrev 2025-05-17 08:23:36 följande:
    Det är helt ok att kompensera för olika problem man har. Spontant liggande kan lätt ändras till "planerad sex-kväll". Lika häftigt om inte häftigare...
    Äntligen någon som fattat poängen med planerat sex! Klart häftigare att veta att det blir och kunna längta!
  • Anonym (Man)
    Anonym (Vinlund) skrev 2025-05-16 08:55:30 följande:

För mig började en nedgång vid 45. Det blev småningom svårare att få stånd och det blev inte lika hårt. Det gick ganska länge hyfsat att hålla igång, men till slut började svårigheterna blir oöverstigliga och vid 60 fick jag ge mig.
  • Anders 386
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-05-17 08:35:10 följande:

När man blir äldre går testosteronet ner, samtidigt som man oftast inte har sex med unga attraktiva kvinnor. Det blir aldrig detsamma som när testosteronet är högt och när man får ha sex med unga snygga kvinnor.

Folk vill inte riktigt kännas vid denna krassa verklighet.

Håller helt med. Det är så för dom flesta skulle jag tro. Attraktionen till kvinnor minskar överhuvudtaget. Och eftersom man ofta har en partner som också blir äldre förbättras knappast förutsättningen för att behålla glöden i sexlivet. Iaf gäller det mig personligen. Det vanliga sexet känns liksom inte så spännande längre. Och till det kommer prestationsångesten...   
    Numera har jag mest bara sex för mig själv.
  • Anonym (xxx)
    Anders 386 skrev 2025-05-21 11:07:52 följande:
    Håller helt med. Det är så för dom flesta skulle jag tro. Attraktionen till kvinnor minskar överhuvudtaget. Och eftersom man ofta har en partner som också blir äldre förbättras knappast förutsättningen för att behålla glöden i sexlivet. Iaf gäller det mig personligen. Det vanliga sexet känns liksom inte så spännande längre. Och till det kommer prestationsångesten...   
    Numera har jag mest bara sex för mig själv.
    ...dessutom, om du är på dejtsite och är 50+ så är du fortfarande 20+ i skallen och tänder på unga snygga tjejer fortfarande.  Inte så lätt..
  • Anonym (Skogspromenader)

50+ inga problem med resning eller kvalitet. Däremot slaknar den lätt när jag försöker få på kondomen, de är ofta för små. Känner inte igen mig i att kvinnor i samma ålder skulle vara oattraktiva. Jag har alltid attraherats av äldre kvinnor, så det är inte förrän nu som jag är i fas. Men jag lever tyvärr i ett sexlöst förhållande så min brunst kan bero på detta. Det gör att jag också går i separationstankar. Synd att det inte finns blå piller för kvinnor? 

• Anonym (U)

Min man är 53. Blir riktigt hård, aldrig några problem. Jag är 13 år yngre. 

• Anonym (Nja)

Han 58 jag 55 och det behövs mycket lock och pock innan han blir hård. Dessutom kan han slakna mitt i akten. Han dör hellre än att gå till en läkare och få ut recept på potenspiller.

• Tecum
    Anonym (Nja) skrev 2025-05-28 17:53:09 följande:

Han 58 jag 55 och det behövs mycket lock och pock innan han blir hård. Dessutom kan han slakna mitt i akten. Han dör hellre än att gå till en läkare och få ut recept på potenspiller.

Jag tror inte att han behöver gå till läkare för att få recept, de är redan överbelastade. Det räcker nog att ringa
Svar på tråden Hur hårt stånd har din 50+ man?