Anonym (hört) skrev 2025-05-14 19:07:36 följande:
Jag själv är ung och stark men man hör ju att många har svårt med att den inte vill redan i 40 års åldern.. det kommer med åldern liksom att ni inte längre vill. Får tipsa om lite sån där maxulin och testoboost och allt vad det heter som frigör mer testosteron i kroppen på er. Det är ju liksom så efter 30 så börjar testosteronet att sjunka.. Att män går runt med flintis 40 år gamla med sin första unge är tragiskt 40 år förr i tiden var medellivslängden barn skaffar man i 20 års åldern.
Dumheter, jag som släktforskat vet att man visserligen fick barn tidigare förr (fast inte så tidigt som folk idag kanske tror), men man fick faktiskt också barn senare! Delvis pga brist på preventivmedel såklart. Men 40-åriga kvinnor som fick barn med sina 50-åriga män var absolut inget ovanligt.
För egen del är jag 50+ och har svårt att avgöra om det för mig är hårdare eller inte än förr. Säkert sämre än när jag var 20, men det minns jag inte nu...det jag däremot vet är att sömnbrist, stress, dålig kondition, det påverkar mig negativt. Kanske mest sömnbrist, det är dåligt för lusten.
När jag får sova ut på helgen och kan ta det lugnt utan en massa måsten känner jag mig som rena hingsten jämfört med de helger när vi ska montera 7 ikeamöbler, barnen har 5 aktiviteter och jag har gjort en massa saker som tydligen var fel att prioritera.