• Anonym (Hungrig)

Periodisk fasta - när vänjer man sig?

I helgen började jag med periodisk fasta, så jag har bara hållit på i några dagar, men när vänjer man sig?

Jag är så hungrig och har enbart tänkt på mat dom senaste dagarna. Jag kollar klockan och räknar ner tills jag får äta nästa gång. Jag fattar ju att kroppen måste ställa om, men hur lång tid ungefär borde det ta?

• Svar på tråden Periodisk fasta - när vänjer man sig?
  • Anonym (Rick)
    Anonym (L) skrev 2025-05-15 02:10:56 följande:

Asså shit..

Periodisk fasta har man om man sover i 10-12 timmar per natt inte annars. Din kropp behöver näring ät människa..

Jag går på 16-8 automatiskt då jag sover 12 timmar varje natt nästan. Går upp tar en kopp kaffe sen är jag inte huncrig förrän vid 16-17 kanske 18. Du behöver mat om du ska orka. Varför kör du ens fasta för? Kolla appen iForm eller wellobe eller viktväktarna om du vill gå ner i vikt. Jag kör inte 16-8 typ utan det kommer naturligt för att jag sover 10-12 timmar per natt. Du måste ha mat om du arbetar!! Asså folk... sen har jag också funderat på 5/2 men det fungerar inte då jag behöver av vissa anledningar gå över en mil varje dag. Så så blir det inte liksom anpassa dig för vad du behöver göra har du en trivselvikt på 110 och vill komma ner till 80 i trivselvikt ät då t.ex. en tallrik gröt på morgonen med en halv banan och en tallrik sallad (utan fett självklart) t.ex. grönsallad och en matsked jordnötssmör och två dl keso två ggr om dagen så äter du ca 1200 kcal om dagen och det kan du överleva på i några år tills du väger 60 eller vad du vill väga gå ut o gå 20,000 steg om dagen på det så rasar du i vikt. Asså fan man går på 16-8 för att man NATURLIGT blir så för man kanske jobbar 2-3 timmar om dagen o sover bra på natten och allt är i lod. 

Asså för fan när jag jobbade 100% så käkade jag typ 5000 kalorier om dagen och tränade stenhårt 4 dagar i veckan inte fan gick jag på någon 16-8 då!!! Jobbar du så behöver du mat ät mat

Det är en myt det där med att vi skulle behöva massa mat hela tiden för att fungera. När väl kroppen vänjer sig fungerar den lika bra på att gå på lagrat fett som kolhydrater. Det är dessutom en oerhört nyttig omställning att göra på regelbunden basis.

Och det där med dieter är skräp som Laura säger. 

Tänk inte så mycket på vad du äter (utan sätt bra matrutiner), motionera och ha ett bra liv. 

Om man klarar det utan periodisk fasta och att hålla vikten så grattis. Många i västvärlden gör inte det och då är periodisk fasta perfekt. 

Notera att övervikt är aldrig ok. Finns bara nackdelar med det och en garanti för ett sämre liv.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Laura) skrev 2025-05-14 22:02:54 följande:
    Det är klockslagen ska du se.Tomte
    Ha ha

Då är jag med! :D
  • Anonym (Hungrig)
    Tobben skrev 2025-05-14 23:00:32 följande:
    Fastar du alltså 8 timmar och är besatt av mat under tiden?
    Nej, jag fastar i 16 timmar.
  • Anonym (Hungrig)
    Anonym (L) skrev 2025-05-15 02:10:56 följande:

Asså shit..

Periodisk fasta har man om man sover i 10-12 timmar per natt inte annars. Din kropp behöver näring ät människa..

Jag går på 16-8 automatiskt då jag sover 12 timmar varje natt nästan. Går upp tar en kopp kaffe sen är jag inte huncrig förrän vid 16-17 kanske 18. Du behöver mat om du ska orka. Varför kör du ens fasta för? Kolla appen iForm eller wellobe eller viktväktarna om du vill gå ner i vikt. Jag kör inte 16-8 typ utan det kommer naturligt för att jag sover 10-12 timmar per natt. Du måste ha mat om du arbetar!! Asså folk... sen har jag också funderat på 5/2 men det fungerar inte då jag behöver av vissa anledningar gå över en mil varje dag. Så så blir det inte liksom anpassa dig för vad du behöver göra har du en trivselvikt på 110 och vill komma ner till 80 i trivselvikt ät då t.ex. en tallrik gröt på morgonen med en halv banan och en tallrik sallad (utan fett självklart) t.ex. grönsallad och en matsked jordnötssmör och två dl keso två ggr om dagen så äter du ca 1200 kcal om dagen och det kan du överleva på i några år tills du väger 60 eller vad du vill väga gå ut o gå 20,000 steg om dagen på det så rasar du i vikt. Asså fan man går på 16-8 för att man NATURLIGT blir så för man kanske jobbar 2-3 timmar om dagen o sover bra på natten och allt är i lod. 

Asså för fan när jag jobbade 100% så käkade jag typ 5000 kalorier om dagen och tränade stenhårt 4 dagar i veckan inte fan gick jag på någon 16-8 då!!! Jobbar du så behöver du mat ät mat

Jag är hellre överviktig än att leva på enbart gröt och sallad i flera (!) år. Jag skulle inte känna någon motivation alls av det. Det finns ingen livskvalité i att leva så

Kolla på Youtube där Alexander Skarsgård pratar om sin diet han gick på för att komma i form till Tarzan. Han berättar att han helt tappade livsgnistan trots att han aldrig varit så fit i kroppen

• Anonym (Rick)
    Anonym (Hungrig) skrev 2025-05-15 14:36:44 följande:

Jag är hellre överviktig än att leva på enbart gröt och sallad i flera (!) år. Jag skulle inte känna någon motivation alls av det. Det finns ingen livskvalité i att leva så

Kolla på Youtube där Alexander Skarsgård pratar om sin diet han gick på för att komma i form till Tarzan. Han berättar att han helt tappade livsgnistan trots att han aldrig varit så fit i kroppen

All forskning visar att normalviktiga och vältränade mår bäst så din jämförelse är helt irrelevant.

Som att hävda att man inte ska motionera för att man känner en kille som sprang 50 mil i veckan och körde slut på kroppen.

Skippa alla dieter. Byt livsstil! 
    Rör dig mycket och ät ordentligt. 
  • Anonym (Hungrig)
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-15 16:12:03 följande:
    All forskning visar att normalviktiga och vältränade mår bäst så din jämförelse är helt irrelevant.

Som att hävda att man inte ska motionera för att man känner en kille som sprang 50 mil i veckan och körde slut på kroppen.

Skippa alla dieter. Byt livsstil! 
    Rör dig mycket och ät ordentligt. 
    Det är skillnad på att vara normalviktig och att leva som body builder. Jag vill ha mer variation på mat än gröt och sallad.

Jag äter inte snabbmat, godis, chips, glass eller läsk. Jag dricker inte alkohol och mitt jobb består av att ständigt gå runt. Det är inget fel på min livsstil, jag vill bli smalare.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Hungrig) skrev 2025-05-15 18:20:33 följande:
    Det är skillnad på att vara normalviktig och att leva som body builder. Jag vill ha mer variation på mat än gröt och sallad.

Jag äter inte snabbmat, godis, chips, glass eller läsk. Jag dricker inte alkohol och mitt jobb består av att ständigt gå runt. Det är inget fel på min livsstil, jag vill bli smalare.
    Uppenbarligen är det något fel med din livsstil eftersom du är överviktig.

Aldrig en bra odéatt ljuga för sig själv. Då kan man inte fixa problemet.
  • Anonym (Hungrig)
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-15 19:21:30 följande:
    Uppenbarligen är det något fel med din livsstil eftersom du är överviktig.

Aldrig en bra odéatt ljuga för sig själv. Då kan man inte fixa problemet.
    Jag är inte överviktig. Jag har skrivit i tråden att jag vill bli smalare, inte smal. 
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Hungrig) skrev 2025-05-15 19:34:03 följande:
    Jag är inte överviktig. Jag har skrivit i tråden att jag vill bli smalare, inte smal. 
    Vill du bli smalare behöver du ndra din livsstil.

Kroppen är bara en reflektion över hur vi lever. Om det rör sig om få kilo är det dock en liten förändring i livsstil som krävs och ingen helomställning.

De flesta människor underskattar konsekvenserna av små förändringar i de dagliga rutinerna.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hungrig) skrev 2025-05-15 14:36:44 följande:

Man måste inte leva på gröt och sallad eller fasta eller följa någon annan diet för att vara smal. Jag är väldigt smal men äter allt och följer ingen diet. Ät mindre portioner med nyttig och god mat så kan man unna sig det man vill då och då. 
  • Anonym (Hungrig)
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-15 20:16:01 följande:
    Vill du bli smalare behöver du ndra din livsstil.

Kroppen är bara en reflektion över hur vi lever. Om det rör sig om få kilo är det dock en liten förändring i livsstil som krävs och ingen helomställning.

De flesta människor underskattar konsekvenserna av små förändringar i de dagliga rutinerna.
    Och det är precis det jag gör nu med periodisk fasta. Har skrivit mer om min livsstil i tidigare svar, så vi kommer inte längre här. Ha en bra kväll!
  • Anonym (Hungrig)
    Anonym (S) skrev 2025-05-15 20:37:14 följande:
    Man måste inte leva på gröt och sallad eller fasta eller följa någon annan diet för att vara smal. Jag är väldigt smal men äter allt och följer ingen diet. Ät mindre portioner med nyttig och god mat så kan man unna sig det man vill då och då. 
    Det var en annan i tråden som tyckte att jag skulle äta på det sättet och det är det jag säger nej till. 

Nu äter jag precis som jag alltid gjort, men fastar i 16 timmar och det tror jag kommer passa mig utmärkt.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Hungrig) skrev 2025-05-15 20:40:23 följande:
    Det var en annan i tråden som tyckte att jag skulle äta på det sättet och det är det jag säger nej till. 

Nu äter jag precis som jag alltid gjort, men fastar i 16 timmar och det tror jag kommer passa mig utmärkt.
    Hon sa att man kan äta så. Man gör det som passar en själv. 
  • Anonym (ett tag)

Man vänjer sig efter ett tag. Om man äter mättande mat när man äter så vänjer man sig fortare.

Jag kör 14:10 Mån, Ons, Fre, Sön, Lågkalori (5:2-tänket) Tis, Tors, och 24h fasta Lör. Jag ser till att äta mattande mat. Jag har också kört OMAD en period när jag showade/dansade. Jag vänjde mig nästan av helt vid att äta, haha. Inte så friskt kanske, att få slut på hungersignaler, dock.

Svar på tråden Periodisk fasta - när vänjer man sig?