Anonym (L) skrev 2025-05-15 02:10:56 följande:
Asså shit..
Periodisk fasta har man om man sover i 10-12 timmar per natt inte annars. Din kropp behöver näring ät människa..
Jag går på 16-8 automatiskt då jag sover 12 timmar varje natt nästan. Går upp tar en kopp kaffe sen är jag inte huncrig förrän vid 16-17 kanske 18. Du behöver mat om du ska orka. Varför kör du ens fasta för? Kolla appen iForm eller wellobe eller viktväktarna om du vill gå ner i vikt. Jag kör inte 16-8 typ utan det kommer naturligt för att jag sover 10-12 timmar per natt. Du måste ha mat om du arbetar!! Asså folk... sen har jag också funderat på 5/2 men det fungerar inte då jag behöver av vissa anledningar gå över en mil varje dag. Så så blir det inte liksom anpassa dig för vad du behöver göra har du en trivselvikt på 110 och vill komma ner till 80 i trivselvikt ät då t.ex. en tallrik gröt på morgonen med en halv banan och en tallrik sallad (utan fett självklart) t.ex. grönsallad och en matsked jordnötssmör och två dl keso två ggr om dagen så äter du ca 1200 kcal om dagen och det kan du överleva på i några år tills du väger 60 eller vad du vill väga gå ut o gå 20,000 steg om dagen på det så rasar du i vikt. Asså fan man går på 16-8 för att man NATURLIGT blir så för man kanske jobbar 2-3 timmar om dagen o sover bra på natten och allt är i lod.
Asså för fan när jag jobbade 100% så käkade jag typ 5000 kalorier om dagen och tränade stenhårt 4 dagar i veckan inte fan gick jag på någon 16-8 då!!! Jobbar du så behöver du mat ät mat
Det är en myt det där med att vi skulle behöva massa mat hela tiden för att fungera. När väl kroppen vänjer sig fungerar den lika bra på att gå på lagrat fett som kolhydrater. Det är dessutom en oerhört nyttig omställning att göra på regelbunden basis.
Och det där med dieter är skräp som Laura säger.
Tänk inte så mycket på vad du äter (utan sätt bra matrutiner), motionera och ha ett bra liv.
Om man klarar det utan periodisk fasta och att hålla vikten så grattis. Många i västvärlden gör inte det och då är periodisk fasta perfekt.
Notera att övervikt är aldrig ok. Finns bara nackdelar med det och en garanti för ett sämre liv.