Anonym (Varg) skrev 2025-05-19 15:41:24 följande:
En varg som tar sig in i en fårahage river alla får den kommer åt av instinkt. Kan tex döda 15 får för att sen äta ett. Andra rovdjur dödar oftast bara det som behövs för att äta.
Är detta något du identifierar dig med?
Jag förstår mig på varifrån den instinkten kommer ifrån, även om jag själv aldrig dödat ett enda får :D
Jaktinstinkt och hunger är inte direkt sammankopplade för många djur. Se även tamkatter, som kan jaga och fånga byten (eller leksaker som imiterar byten) utan att äta upp dem. Det är själva åsynen av bytet i sig, hur den rör sig, låter, luktar, som kan trigga jaktinstinkten.
Människor tar död på väldigt mycket mer än vad de äter själva också, för den delen. ;)
Anonym (Iamthewalrus) skrev 2025-05-19 17:58:08 följande:
Jag påstod inte att förmågan att fantisera är direkt knuten till IQ så jag vet inte varför du tjatar om det.
Känslor berörde jag inte heller. Men jag har en känsla att om TS inte visste att vargar existerade skulle hen inte känna som hen gör. Vad känner du?
Ja, det där är ju svårt att avgöra förstås. Vad är hönan och vad är ägget? Det finns definitivt teriantroper som identifierar sig som djur som de först inte kände till. De t ex trodde att de var ett välkänt djur, men något skavde och de läste på... och så matchar deras känslor/beteenden bättre något obskyrt djur.
Det är svårt att växa upp som barn i Sverige utan att känna till att vargar existerar. Så frågan är - hur lyckades jag undermedvetet "präglas" på varg, trots att jag inte ens är uppvuxen med pälsdjur i hemmet, när mina favoritdjur som barn var helt andra arter och jag definitivt inte liknar en varg fysiskt ett dugg? Ja, det blir väl som det där citatet från Hermann Hesses "Stäppvargen":
?Det var en gång en som hette Harry, kallad Stäppvargen. Han gick på två ben, hade kläder på sig och var en människa, men egentligen var han i alla fall en stäppvarg. (...)
Klokt folk kan ju tvista om huruvida han nu verkligen var en varg, eller om han kanske redan före födelsen förvandlats från varg till människa, eller om han fötts till människa men fått en stäppvargs själ och blivit besatt av den, eller om denna övertygelse att han egentligen var en varg bara var inbillning och sjukdom hos honom. (...)
Vad andra hade för tankar om saken, och vad han själv hade för tankar om saken, det var honom likgiltigt, det tog i alla fall inte vargen ur honom?
Kanske såg jag för mycket tecknad film som barn. Kanske skulle Freud eller Jung varit övertygade om att detta är en undermedveten konstruktion som uppstått av en anledning eller annan (Freud skulle väl skylla på sexualiteten, Jung på det kollektiva undermedvetnas arketyper). Kanske har jag något fel i hjärnan som gör att jag vill yla och morra och ha en svans.
I slutändan spelar det ingen större roll. Jag har inte valt det, det har inte försvunnit trots att jag försökt ignorera det, och trots många, många år är jag fortsatt en vargmänniska. Jag mår bra och har ett fungerande liv.
Så, det är ganska likgiltigt vad som "egentligen" orsakade det. Det tar iaf inte vargen ur mig.