• Anonym (Allergiker)

Varför tror hundägare att hundar är okej överallt?

Jag var hos tandläkaren idag. Döm om min förvåning när det satt ett barn med en hund i väntrummet. Hunden satt på mattan på golvet. Jag som är allergisk fick flytta mig. 

När vi kom in frågade vi tandläkaren som sa att det inte var ok. Då hade personen lämnat. 

Alltså, hur kommer man på tanken att ta med en hund in i ett väntrum hos en vårdinrättning? Har folk helt tappat kompassvattnet?

• Svar på tråden Varför tror hundägare att hundar är okej överallt?
  • TvillingmammaVästgöte

Detta var ett exempel som inte är normalt förekommande. Din rubrik är helt missvisande. Borde varit, Varför tror EN hundägare att?.
    Det finns ju människor överallt som beter sig felaktigt, konstigt att skuldbelägga hundägare som grupp för detta.

• Aniiee

Jag känner ingen hundägare som tror det. Däremot känner jag flera med ledarhund som inte ens tar med sig sina hundar i tjänst där det är tillåtet. Av hänsyn tar de hellre med sig en ledsagare.

Sen finns det stolpskott till hundägare, precis sim det finns stolpskott av andra slag.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Postman

Många hundägare verkar ha sina hundar med som någon slags psykologisk trygghet, en slags snuttefilt. Ser ju till och med en och annan kändis i tv som bär runt på sin hund som ett smycke. Många låter sina hundar också vara lösa med argumentet att den är inte farlig, ett märkligt och lite självupptaget resonemang. Återspeglar väl lite tidsandan som råder nu I mångt och mycket.  

• Lynx123

Det var en hundägare och inte alla - var snäll och dra inte folk över en kam på det sättet. Tandläkaren hade nog satt ut en skylt om det hände ofta. Hoppas att det gick bra hos käftis ändå - trots att du fick flytta på dig. 😉

• Anonym (Allergiker)
    Lynx123 skrev 2025-05-17 15:54:36 följande:

Det var en hundägare och inte alla - var snäll och dra inte folk över en kam på det sättet. Tandläkaren hade nog satt ut en skylt om det hände ofta. Hoppas att det gick bra hos käftis ändå - trots att du fick flytta på dig. 😉

När vi gilc därifrån satt två flickor i ridkläder i soffan, så särskilt unikt är det nog inte där vi bor (Östermalm i Stockholm).
  • Anonym (Anonym)

Förstår din frustration,.men tror inden här situationen kanske barnet är tandläkar rädd och behöver en "trygghet" med sig för att gå dit. Såklart inte okej att ta med djur överallt när det finns folk som är allergiska, men kanske vissa fall finns det undantag

• Anonym (.)

Kan hålla med om att det kanske var lite märkligt att ta med en hund till tandläkaren just. Men sen anser jag att man inte kan/ska anpassa en värld efter allergiker.. 

• Anonym (Allergiker)
    Anonym (.) skrev 2025-05-17 16:31:44 följande:

Kan hålla med om att det kanske var lite märkligt att ta med en hund till tandläkaren just. Men sen anser jag att man inte kan/ska anpassa en värld efter allergiker.. 

Tandläkaren ska väl ändå alla ha möjlighet att besöka ändå? Hundar har väldigt sällan ärenden hos Folktandvården. 
  • Anonym (Allergiker)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-17 16:26:42 följande:

Förstår din frustration,.men tror inden här situationen kanske barnet är tandläkar rädd och behöver en "trygghet" med sig för att gå dit. Såklart inte okej att ta med djur överallt när det finns folk som är allergiska, men kanske vissa fall finns det undantag

Barnet var inte patient. Det var föräldern som var patienten. Barnet väntade bara i väntrummet. 

Anonym (ABC) skrev 2025-05-17 16:44:25 följande:

Ledarhund kanske..

Ledarhundar ska väl vara märkta? Mig veterligen är små knähundar sällan ledarhundar heller. 

• Anonym

Du ska mejla eller ringa till ledningen för vårdcentralen och berätta att det fanns en hund i väntrummet samt dag och tid.
    Det är inte tillåtet att ta med husdjur till väntrummet och det är personalen på plats som ska ta ansvar.

• Anonym (Eli)
    Anonym (Allergiker) skrev 2025-05-17 17:14:15 följande:

Barnet var inte patient. Det var föräldern som var patienten. Barnet väntade bara i väntrummet. 

Anonym (ABC) skrev 2025-05-17 16:44:25 följande:

Ledarhund kanske..

Ledarhundar ska väl vara märkta? Mig veterligen är små knähundar sällan ledarhundar heller. 

Hur gammalt var barnet uppskattningsvis? Låter märkligt att barn och hund måste följa förälder till tandläkaren, och om barnet är stort nog att klara sig självt, varför ska det då sitta i väntrummet? Hade väl varit roligare för både barnet och hunden att få vara ute och promenera istället. Men men, jag vet ju inte hur de tänkte.
  • Anonym (Allergiker)
    Anonym (Eli) skrev 2025-05-17 17:54:51 följande:
    Hur gammalt var barnet uppskattningsvis? Låter märkligt att barn och hund måste följa förälder till tandläkaren, och om barnet är stort nog att klara sig självt, varför ska det då sitta i väntrummet? Hade väl varit roligare för både barnet och hunden att få vara ute och promenera istället. Men men, jag vet ju inte hur de tänkte.
    Anonym (Eli) skrev 2025-05-17 17:54:51 följande:

Barnet var äldre än min nioåring som var med. Kring elva kanske. Mitt barn hade absolut klarat av att hänga utanför en stund, inte minst med en telefon (som det här barnet hade)
  • Anonym (Allergiker)
    Anonym skrev 2025-05-17 17:32:01 följande:

Du ska mejla eller ringa till ledningen för vårdcentralen och berätta att det fanns en hund i väntrummet samt dag och tid.
    Det är inte tillåtet att ta med husdjur till väntrummet och det är personalen på plats som ska ta ansvar.

Det var klokt inspel. Det ska jag så klart göra!
  • Anonym (ABC)
    Anonym skrev 2025-05-17 17:32:01 följande:

Tandläkaren.
  • Anonym (.)
    Anonym (Allergiker) skrev 2025-05-17 17:13:00 följande:
    Tandläkaren ska väl ändå alla ha möjlighet att besöka ändå? Hundar har väldigt sällan ärenden hos Folktandvården. 
    Läste du inte vad jag skrev innan du svarade? Jag skrev att jag tyckte det var konstigt att ta med huden till tandläkaren. 
  • Anonym (Ester)

Jag upplever att allt förbjuds och att alla ska respekteras i absurdum. Sexualitet, integritet, allergier, fobier, skola, etniska folkgrupper, gamla, barn, handikappade, npf, fattiga, kvinnor mfl.

Allt ska vara 100% rättvist och alla blir offer som ska respekteras. Ingen kan berätta om en resa i skolan eftersom någon som inte rest kan ta illa upp. Ingen kan äta en apelsin eftersom en på skolan har allergi mot citrus. Osv.

Folk kommer tröttna på denna utveckling.

• Anonym (Allergiker)
    Anonym (.) skrev 2025-05-17 19:08:09 följande:
    Läste du inte vad jag skrev innan du svarade? Jag skrev att jag tyckte det var konstigt att ta med huden till tandläkaren. 
    Du konstaterade också att världen inte kan anpassas till allergiker vilket blir lite märkligt i sammanhanget. Också allergiker måste kunna gå till tandläkaren. Om hundar är på restauranger, eller andra icke nödvändiga institutioner säger jag ingenting. 
  • Anonym
    Anonym (Ester) skrev 2025-05-17 19:25:59 följande:

Jag upplever att allt förbjuds och att alla ska respekteras i absurdum. Sexualitet, integritet, allergier, fobier, skola, etniska folkgrupper, gamla, barn, handikappade, npf, fattiga, kvinnor mfl.

Allt ska vara 100% rättvist och alla blir offer som ska respekteras. Ingen kan berätta om en resa i skolan eftersom någon som inte rest kan ta illa upp. Ingen kan äta en apelsin eftersom en på skolan har allergi mot citrus. Osv.

Folk kommer tröttna på denna utveckling.

Det har aldrig varit tillåtet att ta med husdjur till tandläkare, vårdcentral, sjukhus. (undantag vårdhund)
Svar på tråden Varför tror hundägare att hundar är okej överallt?