• Anonym (KS)

Bryta sexlöst mönster

Jag och min fru har ett bra förhållande förutom att vi har sex alldeles för sällan. Jämt efter att vi har haft sex säger vi: ?Varför gör vi inte det här oftare?? Vi har aktiva liv och visst kan vi sitta hemma och mysa i soffan men svårt att göra något mer då tonåringarna våra är överallt. När vi väl är ensamma så prioriterar vi andra saker som behöver göras. Vi är båda attraherade av den andre men hur kan vi bryta mönstret vi hamnat i?

• Svar på tråden Bryta sexlöst mönster
  • Tukt

Ni borde kanske göra saker utan barnen oftare? En hotellnatt i Flen, skogspromenader, en ålandskryss typ.

• Anonym (Mia)

Ändra era prioriteringar. 

Ni har lika mkt tid som alla andra, ni bestämmer själv vad ni gör av den. Om ni prioriterar bort sexet när ni är ensamma, så tyder inte det på att ni tycker sex är viktigt. 

Eller så accepterar ni att det är så här just nu. 

• New  Dawn

Att planera in tid för "ev sex"
    Eftersom ni är överens, och har samma vilja, tror jag det skulle funka bra.
    Som tex 
    "Vi kanske kan prova ha sex på ons kväll, om det inte funkar kan vi försöka på torsdag"

Det som kan vara viktigt är en öppenhet för att känslorna och den kroppsliga funktionen inte infinner sig. Jag tror det viktigt att det är okej, och lättare att börja, om ser värdet i de intima, även om det inte blir sex. Om man släpper prestationen kan man tom uppskatta smekningar på nakna kroppar även om det inte blir "hela - vägen - sex" 
    Och när man kommit dit, att man värdesätter och njuter av smekningar, även om det inte leder till sex, är det ju ännu lättare att sex uppstår. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • KimLinnefeldt

Spontansex är svårt att få till när man har barn hemma och en massa ansvar för olika saker. Det kan ju kännas lite stelt att planera för sex, eller så känns det spännande att gå och vänta på att stunden man bestämt infinner sig. Då kan man värma upp lusten under hela dagen med smekningar, sms och omtanke.

• Anonym (Managrt)

Avsätt tid för det, planera in regelbunden sex, och gör nåt annat mysigt i samband med det. Vi har hamnat i den situationen och vi är runt 60, vi ligger med varandra två gånger i månaden, en bra månad tre gånger, och du går vi och tar en öl eller fika först, hånglar i soffan när vi kommer hem och sedan ligger vi med varandra, och sedan säger vi att vi borde göra det lite oftare, men nu blir det som det blir och det funkar. Morgnar funkar inte för min partner har problem med leder och muskler och är jättestel i några timmar efter att hon vaknar och hon vaknar tidigt medans jag är morgontrött. 

Svar på tråden Bryta sexlöst mönster