• Pappa2023

Hur får man sin unga katt att inte smita ut?

Vi har en bondkatt som nu är 8 månader. Det är en klassisk bondkatt, planerar att hon ska bli en utekatt då vi bor i ett lugnt bilfritt område med ängar och skog intill huset, är kastrerad, chippad och hela köret.
    Vi har haft henne ute med oss när vi varit på tomten så hon ska orientera sig lite.
    Men nu börjar det bli riktigt jobbigt att försöka få henne att hålla sig inomhus när man öppnar ytterdörren.
    Förr var det inga problem att gå ikapp henne och få in henne igen men nu är hon så stor och självsäker att hon vet att vi kommer försöka kasta in henne och tar därför sats och springer för livet för att komma ut. Nu har hon även lärt sig var hon ska springa för att göra det så svårt som möjligt att få tag i henne, favoritet är att springa för livet och hoppa in i en häck.
    Jag anser att hon är några månader för liten för att släppas ut på egen hand men vad ska vi göra? Vi har två ungar på 6 och 4 som behöver öppna dörren ibland men det är närmast omöjligt för dom att hålla katten inne.

• Svar på tråden Hur får man sin unga katt att inte smita ut?
  • Anonym (Titti)

Det är inget man kan förvänta sig att en sexåring ska klara av. Ni vuxna får se till att vara där och hjälpa till.

Vissa delar av livet blir lite bökigare med katt, i synnerhet när de är unga, snabba och äventyrslystna. Men med tiden utvecklar man en blixtsnabb reflex för att böja sig ner och skopa upp dem, så fort man anar dem i vitögat.

• Pappa2023
    Anonym (Titti) skrev 2025-05-18 15:19:32 följande:

Det är inget man kan förvänta sig att en sexåring ska klara av. Ni vuxna får se till att vara där och hjälpa till.

Vissa delar av livet blir lite bökigare med katt, i synnerhet när de är unga, snabba och äventyrslystna. Men med tiden utvecklar man en blixtsnabb reflex för att böja sig ner och skopa upp dem, så fort man anar dem i vitögat.

Ja men nu har det kommit till att knappt vi vuxna ens klarar av uppdraget att få in henne, en ändå snäll, lugn kissemiss som låter sig bäras. 
    Förr gav hon sig ut försiktigt och då var det inga problem  men nu är det som en katt som brinner, det går inte att stoppa henne om jag inte bokstavligt ska ge henne en fotbollsspark inåt.
    Men försöker härda ut åtminstone en månad till tills hon är 9 månader.
  • Anonym (Titti)
    Pappa2023 skrev 2025-05-18 16:58:15 följande:
    Ja men nu har det kommit till att knappt vi vuxna ens klarar av uppdraget att få in henne, en ändå snäll, lugn kissemiss som låter sig bäras. 
    Förr gav hon sig ut försiktigt och då var det inga problem  men nu är det som en katt som brinner, det går inte att stoppa henne om jag inte bokstavligt ska ge henne en fotbollsspark inåt.
    Men försöker härda ut åtminstone en månad till tills hon är 9 månader.
    Ta katten i famnen när du går ut, stäng dörren så att där bara är en springa, bred nog att sträcka in ena armen med katten. Sedan skjutsar du iväg katten lite när du släpper den, så att den landar på golvet någon meter innanför dörren. Då hinner du (förhoppningsvis) stänga innan katten har hunnit landa, vända och springa tillbaka till dörren.

När du ska in så öppna en springa och fånga katten när den kommer rusande. Sedan går du in med katten i famnen och stänger om er.
  • Anonym (Kattkoppel)

Jag vet inte om ni har testat med kattkoppel. Vi hade koppel i drygt ett år på vår hankatt. Han vande sig från början och vi var ute i närområdena ett par gånger om dagen. Det funkade bra sen när vi släppte honom för då hade han redan koll på omgivningarna, och så tycker han fortfarande om när vi går ut tillsammans på skogspromenad. Han hänger med som en svans då. 🙂😺

• Anonym (Katti)

Jag skulle släppt ut henne. Hon är ju fixad eller vad man ska säga för att vara ute. Katter är ju duktiga på att känna sig egen begränsning och inte dra iväg för långt exempelvis. 

Men vill ni inte släppa ut henne är det väl bara så att ni måste ta upp henne innan dörren öppnas. Drygt 😅

• Pappa2023
    Anonym (Katti) skrev 2025-05-18 19:59:10 följande:

Jag skulle släppt ut henne. Hon är ju fixad eller vad man ska säga för att vara ute. Katter är ju duktiga på att känna sig egen begränsning och inte dra iväg för långt exempelvis. 

Men vill ni inte släppa ut henne är det väl bara så att ni måste ta upp henne innan dörren öppnas. Drygt 😅

Ja jag tänkte försöka vänta nån månad till hon åtminstone är 9 månader innan vi ser slaget förlorat och släpper ut henne även om det kanske är lite för tidigt det med.
    Förr kikade hon mest ut och var försiktigt påväg ut och så var det inga problem.
    Men nu sitter hon verkligen och väntar vid ytterdörren eller altandörren och springer ut för livet.
    Det är inte hållbart när sommaren närmar sig att vi föräldrar jämt kan vara i närheten när ungarna ska in och ut hela tiden. 
    Men det är ett större radhusområde med andra katter så jag vill såklart att hon är fit for fight lilla bonnisen 😀
  • Aliona

Att lära en katt att inte smita ut, i synnerhet en ung som fått smak flr utelivet, tror jag inte är möjligt. Nu får hitta ett system för hur ni öppnar dörren istället. Finns det en dörr till hallen? I så fall kan ni se till att den alltid är är stängd innan ni öppnar ytterdörren. Annars får en hålla katten när de andra går ut, och ni får öva in hur man blockerar dörrspringan med benet när den sista går ut/första in. 

• Anonym (Lilla O)
    Aliona skrev 2025-05-18 21:24:55 följande:

Att lära en katt att inte smita ut, i synnerhet en ung som fått smak flr utelivet, tror jag inte är möjligt. Nu får hitta ett system för hur ni öppnar dörren istället. Finns det en dörr till hallen? I så fall kan ni se till att den alltid är är stängd innan ni öppnar ytterdörren. Annars får en hålla katten när de andra går ut, och ni får öva in hur man blockerar dörrspringan med benet när den sista går ut/första in. 

Ja, precis. Fixa en sluss av något slag så att katten är säkert på andra sidan av en dörr eller säker grindanordning innan ni öppnar ytterdörren.

Sedan går det att träna katter, precis som hundar, hur man uppför sig runt en dörr. Träna förstås först med en eller flera dörrar inomhus och ha gott om kattens favoritgodis. Jag använder mig av två platser (en liten matta eller klösbräda är perfekt) på var sida dörren och sekvensen jag använder är "sitt på plats 1, dörren öppnas, plats 2-kommando, katten går ut, sitt på plats 2 på andra sidan dörren, fri-kommando och katten får gå".  Vill du inte att katten ska gå igenom dörren så upprepas plats 1- kommandot och du ger belöning där medan eller efter dörren öppnas och stängs och innan du ger fri kommandot. Det är lättare att göra än att beskriva. Jag rekommenderar koppel när du börjar träna vid ytterdörren!
  • Anonym (Galler)

Haft massa katter hemma och har när de varit som din haft ett kompostgaller i dörren. Så att det inte bara är att skutta rakt ut.

• Anonym (släpp katten fri!)
    Pappa2023 skrev 2025-05-18 14:38:07 följande:
    Hur får man sin unga katt att inte smita ut?

Vi har en bondkatt som nu är 8 månader. Det är en klassisk bondkatt, planerar att hon ska bli en utekatt då vi bor i ett lugnt bilfritt område med ängar och skog intill huset, är kastrerad, chippad och hela köret.
    Vi har haft henne ute med oss när vi varit på tomten så hon ska orientera sig lite.
    Men nu börjar det bli riktigt jobbigt att försöka få henne att hålla sig inomhus när man öppnar ytterdörren.
    Förr var det inga problem att gå ikapp henne och få in henne igen men nu är hon så stor och självsäker att hon vet att vi kommer försöka kasta in henne och tar därför sats och springer för livet för att komma ut. Nu har hon även lärt sig var hon ska springa för att göra det så svårt som möjligt att få tag i henne, favoritet är att springa för livet och hoppa in i en häck.
    Jag anser att hon är några månader för liten för att släppas ut på egen hand men vad ska vi göra? Vi har två ungar på 6 och 4 som behöver öppna dörren ibland men det är närmast omöjligt för dom att hålla katten inne.

Låt kissen gå ut nu när det börjat bli varmare. Då kommer den att bli en lycklig katt. 8 eller 9 mån gör inte så stor skillnad. Försök vara ute med den i början och vänj den vid att den får godis ibland om den kommer när ni ropar.

Min äldsta katt fick börja gå ut på vårkanten, hon är född i december så hon var då 4-5 månader. Hennes unge likaså, också född sent på året och fick gå ut på våren. Funkat prima. Båda har lärt sig att komma när man ropar och att man sover inne på natten.
  • Pappa2023
    Anonym (släpp katten fri!) skrev 2025-05-19 22:01:05 följande:

Låt kissen gå ut nu när det börjat bli varmare. Då kommer den att bli en lycklig katt. 8 eller 9 mån gör inte så stor skillnad. Försök vara ute med den i början och vänj den vid att den får godis ibland om den kommer när ni ropar.

Min äldsta katt fick börja gå ut på vårkanten, hon är född i december så hon var då 4-5 månader. Hennes unge likaså, också född sent på året och fick gå ut på våren. Funkat prima. Båda har lärt sig att komma när man ropar och att man sover inne på natten.
    Ja det ligger nog inte långt bort att vi ger upp och ger vika så hon får sin vilja igenom. 
    Igår fick jag nog jaga ikapp henne 5 gånger på eftermiddagen när vi skulle äta på altanen, det är inte hållbart. Ungarna är ju i den åldern att dom springer in och ut hela tiden på tomten när det blir varmt. Hon får vara ute med oss på tomten och altanen men när hon har börjar traska iväg mot grannarnas tomt osv så har vi jagat ikapp henne. Men som sagt, snart lägger vi nog ner den här kampen 😀 
  • Anonym (släpp katten fri!)
    Pappa2023 skrev 2025-05-20 07:47:43 följande:
    Ja det ligger nog inte långt bort att vi ger upp och ger vika så hon får sin vilja igenom. 
    Igår fick jag nog jaga ikapp henne 5 gånger på eftermiddagen när vi skulle äta på altanen, det är inte hållbart. Ungarna är ju i den åldern att dom springer in och ut hela tiden på tomten när det blir varmt. Hon får vara ute med oss på tomten och altanen men när hon har börjar traska iväg mot grannarnas tomt osv så har vi jagat ikapp henne. Men som sagt, snart lägger vi nog ner den här kampen 😀 
    En katt som har bestämt sig för nåt är som en naturkraft. 😸

Tror absolut ni ska sluta jaga henne när hon drar. Ni vill inte att hon ska bli rädd och ni vill inte att hon ska ta det som en lek. Låt henne utforska och locka henne tillbaka med godbitar istället!

Min erfarenhet säger att bondkatter utforskar "lagom" i den åldern innan de kommer tillbaks igen. Det är egentligen bara om de blir skrämda av nåt och drar iväg som de kan få problem att hitta vägen hem.

Mina kissar brukar alltid vara i närheten när vi är ute, de tycker det är intressant att kolla på vad vi gör och vara sociala. De kommer alltid när man ropar på dem om de är inom hörhåll. Ger dem gobit tillräckligt ofta för att de ska tycka det är värt.
Svar på tråden Hur får man sin unga katt att inte smita ut?