Anonym (mannen) skrev 2025-05-27 18:06:46 följande:
Då ska du få ett tips om hur du inte styr över konversationen till att handla om dig:
(A) - Jag ska åka till Spanien nästa vecka.
(Du) - Men vad kul, vart i Spanien ska ni?
(A) - Till xxx.
(Du) - Oh, där har jag inte varit, men jag har varit i yyy. Hur länge blir ni borta?
Du visar intresse för hens berättelse utan att ta över den.
Anonym (Svä) skrev 2025-05-28 12:51:54 följande:
Precis så! Helt korrekt. Där uppmuntrar man till fortsatt samtal utan att ta över. Fortsättningen kan bli:
(A) - vi blir borta i två veckor, men xxx säger du? Det är bara några timmar bort ju. Har du några tips på restauranger där?
(Du) - Men vad härligt! Vi åkte bara på en weekend så det blev rätt tajt med tiden. Men ett ställe vi besökte två gånger heter xxx. De var riktigt bra när jag var där.
(A) - Du, de måste jag skriva upp! tack för tipset, om du kommer på något mer kan du väl hojta till.
(Du) - självklart!
Sorry men jag ser verkligen inte skillnaden på våra samtal om man inte håller på med hårklyverier. Förklara gärna om ni kan för jag ser det inte.
Maac skrev 2025-05-28 12:57:14 följande:
Om jag sitter ner lutar jag min haka mot handen. Då får jag en fysisk påminnelse om att jag är på väg att öppna munnen igen
Det var en bra idé!
Anonym (Svä) skrev 2025-05-28 13:03:10 följande:
För det finns inget mer samtalsdödare än en person som gör så. Det uppfattas som att du är bekräftelsesökande. Jag ringde min svärmor igår och hon frågade vad jag gjorde. Och jag sa att jag står och lagar middag. Hon säger direkt som svar: jag lagar också middag.
Enda anledningen till att hon frågade vad jag gjorde var för att hon ville berätta vad hon sysslade med. Det är säkert inte medvetet men hon är så.
och anledningen till att jag tror du innerst inne söker bekräftelse är för att jag en gång diskuterade det här med några vänner. En av tjejerna hade jag bara träffat en gång. Men hon sa faktiskt att hon är likadan, hon har ADHD och hon beskrev det som hennes sätt att visa den andra bekräftelse att hon var med i samtalet.
Förstår du? det jag menar är att du söker bekräftelse från den andra personen genom att avbryta, men den andra parten tolkar inte ditt sätt på samma sätt som du själv gör. Det ligger säkert inget ont i sånt agerande. Du vill ju bara visa motparten att du finns där, lyssnar och hör men det blir lite fel.
Har svårt att hålla med i ditt resonemang. Vad är fel av svärmor att säga att hon också lagar middag om hon nu gör det? På allvar? Vad tycker du att hon skulle ha sagt istället? Varit tyst som svar på att du lagar mat? Bytt ämne helt och sagt att vädret är vackert idag?
Och det är faktiskt lite fult av dig i mitt tycke att tro att den enda anledningen att hon frågar vad du gör är så att hon ska kunna säga vad hon gör. Det är väl fullt normalt att både fråga och säga vad man gör när man pratar med någon. Jag ser verkligen inte var bekräftelsen sitter i att säga att man gör något så alldagligt som att laga mat.
Och varför tror du att man söker bekräftelse i att säga att man också har varit i Spanien? Då söker ju person A som säger att han ska dit lika mycket bekräftelse i så fall.