• Anonym (Toxic)

Hur slutar jag avbryta andra?

Jag tror att jag har en dålig vana av att avbryta andra men hur tusan slutar jag? Det är inte "bara" att sluta.

Ibland säger ju någon 10 långa meningar innan hon slutar prata och när det är slut så har jag glömt tre saker jag ville kommentera eller bygga vidare samtalet på.

När är det okej att avbryta? Avbryter inte alla varann mer eller mindre i ett samtal?

Hjälp!

• Svar på tråden Hur slutar jag avbryta andra?
  • Goneril

Beror helt på var du befinner dig, i vilket land och bland vilka människor. I Sverige anses det oartigt att avbryta och ta över samtalet, men ve den som sitter tyst som en mus i Frankrike! Det signalerar totalt ointresse. Här ska man visa att man är med i samtalet och det gör man genom att bryta in. Man får helt enkelt ta reda på vad som gäller där man befinner sig. Sociala koder skiljer sig avsevärt i världen. Tyskar avbryter också gärna och det ses inte som negativt. Det är här uppe i Norden som vi sitter andäktigt lyssnande under ett samtal.Ganska trist egentligen om man jämför med de animerade samtalen i Provence.

• Anonym (K)

Tycker att det är skillnad på att avbryta så att man tar över ordet och att inflika saker. Inflikningar tycker jag är positivt och visar att personen lyssnar och engagerar sig i det jag säger. Men att inte få avsluta meningen eller ha ordet är inte så trevligt.

• Anonym (Pratman)
    Tobben skrev 2025-05-25 10:30:01 följande:
    Jag känner väldigt väl igen de där två typerna. Det är fruktansvär irriterande att när jag vill berätta något istället blir avbryten och antingen inte alls får tala till punkt för att någon annan tar över ämnet, eller någon som kommer med så mycket frågor eller påståenden att det tar udden av det jag vill berätta.
    Har du som jag testat att ge igen med samma metod?
    Min sambo blir fullständigt vansinnig och skriker till slut åt mig.
    Om jag slutat att berätta något för att hon avbryter hela tiden så säger hon att jag bestraffar henne.
    En väldigt ocharmig egenskap.

Jag har slutat att lyssna på de som avbryter och tar över ämnet. Så fort de sätter igång zoomar jag ut och börjar tänka på något helt annat.
    Är det i något socialt sammanhang med många iblandade går jag därifrån.
    Nja, däremot så fortsätter jag ofta att prata, med starkare röst, tills jag har pratat färdigt. Det innebär att vi båda två sitter och pratar samtidigt, i mun på varandra.
  • Tobben
    Anonym (Pratman) skrev 2025-05-26 12:53:23 följande:
    Nja, däremot så fortsätter jag ofta att prata, med starkare röst, tills jag har pratat färdigt. Det innebär att vi båda två sitter och pratar samtidigt, i mun på varandra.
    Jag har försökt det också, men tycker att det är svårt. Men jag ska försöka träna på det.
    Är man van att inte prata i mun på andra så tar det emot. Men det är helt klart en rimlig strategi.
  • Anonym (Dio)

Är lite kluven i frågan. Finner det själv lika jobbigt med folk som avbryter som jag känner gentemot folk som typ aldrig kan avsluta en mening, tjatmumrikar. Båda parter borde fila lite på sin verbala förmåga.

Min granntjej, tillika promenadkompis, är en sån som svarar innan man hinner avsluta en mening och jag finner det både störande och stressande. Men samtidigt vet jag att detta beror på hennes ADHD och därmed något hon inte riktigt kan rå för.

Vissa mänskliga brister får man nog helt enkelt stå ut med.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Toxic)
    Anonym (Svä) skrev 2025-05-19 10:18:42 följande:

Min sambo är likadan som dig och det var så sjukt irriterande att jag ibland undrade om det var värt att stanna. Men vi pratade och jobbade på problemet. Och de här kom vi fram till:

-problemet är du! Du vill avbryta för att flika in eller utveckla konversationen som du skriver. De är inte din uppgift när andra pratar. Du ska lyssna aktivt.

du skriver att den andre personen säger 10 meningar och du kommer inte ihåg alla saker du ville säga. Vad är ditt problem med det? Uppenbarligen kan det inte vara så viktigt när du inte ens själv minns.

för att kunna ha en dialog med andra individer så måste man lära sig att lyssna. 

min sambo har en diagnos vilket gör att han flikar in för att han tror de bekräftar motparten. De gör det inte,

exempel.

(A) - Jag ska åka till Spanien nästa vecka.
    (DU) - kul, jag har också varit i Spanien.
    (A) - okej

det här är en konversation du själv dödat. Varför? För att du inte lyssnade på vad personen hade att säga utan att själv behöva ställa dig i centrum. Sen är det också hur motparten är i konversationer, vissa är mer pratiga än andra. Ditt jobb blir då att uppmuntra konversationen. Inte attackera den.

Lite snabbt nu bara men varför skulle det döda konversationen att säga att jag också har varit där. T ex

(A) - okej

Varför måste A avsluta där? Varför inte bara fortsätta med Har du? Kul, jag ska till Mallis i två veckor med syrran och vi ska bo på XX vid havet blablabla och då kan "du" säga "ah, där har jag inte varit låter fint och A fortsätter tala eller "du" säger "vad kul, där har jag också varit. Jag kan tipsa om den här restaurangen som var jättebra och köpcentrum X. Om du bokar en solstol kvällen innan blablabla och då kan A säga vad bra att veta eller vi har också varit på den restaurangen förut. A kan berätta mer om hon har varit där förut alternativt berätta vad dom tänkt göra eller fråga om råd. Om båda har varit där så har man ju saker att utbyta tankar och erfarenheter om annars kan den andra berätta. Osv.

Det för mig är inte negativt alls. Det negativa är om den andra helt tar över och inte låter den första få en syl i vädret. Men vad blir det för konversation och utbyte om man inte ger och tar? Jag begriper verkligen inte det och uppskattar inte samtal själv med någon som aldrig har något att säga.

Och när menar du att "du" ska få säga att du också har varit i Spanien eller delta i konversationen? Måste "du" bara bekräfta och lyssna på A och inte säga något eget?
  • Anonym (mannen)
    Anonym (Toxic) skrev 2025-05-27 17:33:16 följande:
    Lite snabbt nu bara men varför skulle det döda konversationen att säga att jag också har varit där. T ex

(A) - okej

Varför måste A avsluta där? Varför inte bara fortsätta med Har du? Kul, jag ska till Mallis i två veckor med syrran och vi ska bo på XX vid havet blablabla och då kan "du" säga "ah, där har jag inte varit låter fint och A fortsätter tala eller "du" säger "vad kul, där har jag också varit. Jag kan tipsa om den här restaurangen som var jättebra och köpcentrum X. Om du bokar en solstol kvällen innan blablabla och då kan A säga vad bra att veta eller vi har också varit på den restaurangen förut. A kan berätta mer om hon har varit där förut alternativt berätta vad dom tänkt göra eller fråga om råd. Om båda har varit där så har man ju saker att utbyta tankar och erfarenheter om annars kan den andra berätta. Osv.

Det för mig är inte negativt alls. Det negativa är om den andra helt tar över och inte låter den första få en syl i vädret. Men vad blir det för konversation och utbyte om man inte ger och tar? Jag begriper verkligen inte det och uppskattar inte samtal själv med någon som aldrig har något att säga.

Och när menar du att "du" ska få säga att du också har varit i Spanien eller delta i konversationen? Måste "du" bara bekräfta och lyssna på A och inte säga något eget?
    Då ska du få ett tips om hur du inte styr över konversationen till att handla om dig:

(Du) - Men vad kul, vart i Spanien ska ni?
    (A) - Till xxx.
    (Du) - Oh, där har jag inte varit, men jag har varit i yyy. Hur länge blir ni borta?

Du visar intresse för hens berättelse utan att ta över den.
  • Anonym (Svä)
    Anonym (mannen) skrev 2025-05-27 18:06:46 följande:
    Då ska du få ett tips om hur du inte styr över konversationen till att handla om dig:

(A) - Till xxx.
    (Du) - Oh, där har jag inte varit, men jag har varit i yyy. Hur länge blir ni borta?

Precis så! Helt korrekt. Där uppmuntrar man till fortsatt samtal utan att ta över. Fortsättningen kan bli:

(A) - vi blir borta i två veckor, men xxx säger du? Det är bara några timmar bort ju. Har du några tips på restauranger där?
    (Du) - Men vad härligt! Vi åkte bara på en weekend så det blev rätt tajt med tiden. Men ett ställe vi besökte två gånger heter xxx. De var riktigt bra när jag var där.
    (A) - Du, de måste jag skriva upp! tack för tipset, om du kommer på något mer kan du väl hojta till.
    (Du) - självklart! 
  • Maac

Om jag sitter ner lutar jag min haka mot handen. Då får jag en fysisk påminnelse om att jag är på väg att öppna munnen igen

• Anonym (Svä)
    Anonym (Toxic) skrev 2025-05-27 17:33:16 följande:

(A) - okej

För det finns inget mer samtalsdödare än en person som gör så. Det uppfattas som att du är bekräftelsesökande. Jag ringde min svärmor igår och hon frågade vad jag gjorde. Och jag sa att jag står och lagar middag. Hon säger direkt som svar: jag lagar också middag. 

Enda anledningen till att hon frågade vad jag gjorde var för att hon ville berätta vad hon sysslade med. Det är säkert inte medvetet men hon är så. 

och anledningen till att jag tror du innerst inne söker bekräftelse är för att jag en gång diskuterade det här med några vänner. En av tjejerna hade jag bara träffat en gång. Men hon sa faktiskt att hon är likadan, hon har ADHD och hon beskrev det som hennes sätt att visa den andra bekräftelse att hon var med i samtalet.

Förstår du? det jag menar är att du söker bekräftelse från den andra personen genom att avbryta, men den andra parten tolkar inte ditt sätt på samma sätt som du själv gör. Det ligger säkert inget ont i sånt agerande. Du vill ju bara visa motparten att du finns där, lyssnar och hör men det blir lite fel.

• Anonym (Toxic)
    Anonym (mannen) skrev 2025-05-27 18:06:46 följande:

(A) - Till xxx.

Anonym (Svä) skrev 2025-05-28 12:51:54 följande:
    Precis så! Helt korrekt. Där uppmuntrar man till fortsatt samtal utan att ta över. Fortsättningen kan bli:

(A) - vi blir borta i två veckor, men xxx säger du? Det är bara några timmar bort ju. Har du några tips på restauranger där?
    (Du) - Men vad härligt! Vi åkte bara på en weekend så det blev rätt tajt med tiden. Men ett ställe vi besökte två gånger heter xxx. De var riktigt bra när jag var där.
    (A) - Du, de måste jag skriva upp! tack för tipset, om du kommer på något mer kan du väl hojta till.
    (Du) - självklart! 
    Sorry men jag ser verkligen inte skillnaden på våra samtal om man inte håller på med hårklyverier. Förklara gärna om ni kan för jag ser det inte. 
    Maac skrev 2025-05-28 12:57:14 följande:

Om jag sitter ner lutar jag min haka mot handen. Då får jag en fysisk påminnelse om att jag är på väg att öppna munnen igen

Det var en bra idé!
    Anonym (Svä) skrev 2025-05-28 13:03:10 följande:

För det finns inget mer samtalsdödare än en person som gör så. Det uppfattas som att du är bekräftelsesökande. Jag ringde min svärmor igår och hon frågade vad jag gjorde. Och jag sa att jag står och lagar middag. Hon säger direkt som svar: jag lagar också middag. 

Enda anledningen till att hon frågade vad jag gjorde var för att hon ville berätta vad hon sysslade med. Det är säkert inte medvetet men hon är så. 

och anledningen till att jag tror du innerst inne söker bekräftelse är för att jag en gång diskuterade det här med några vänner. En av tjejerna hade jag bara träffat en gång. Men hon sa faktiskt att hon är likadan, hon har ADHD och hon beskrev det som hennes sätt att visa den andra bekräftelse att hon var med i samtalet.

Förstår du? det jag menar är att du söker bekräftelse från den andra personen genom att avbryta, men den andra parten tolkar inte ditt sätt på samma sätt som du själv gör. Det ligger säkert inget ont i sånt agerande. Du vill ju bara visa motparten att du finns där, lyssnar och hör men det blir lite fel.

Har svårt att hålla med i ditt resonemang. Vad är fel av svärmor att säga att hon också lagar middag om hon nu gör det? På allvar? Vad tycker du att hon skulle ha sagt istället? Varit tyst som svar på att du lagar mat? Bytt ämne helt och sagt att vädret är vackert idag?

Och det är faktiskt lite fult av dig i mitt tycke att tro att den enda anledningen att hon frågar vad du gör är så att hon ska kunna säga vad hon gör. Det är väl fullt normalt att både fråga och säga vad man gör när man pratar med någon. Jag ser verkligen inte var bekräftelsen sitter i att säga att man gör något så alldagligt som att laga mat. 

Och varför tror du att man söker bekräftelse i att säga att man också har varit i Spanien? Då söker ju person A som säger att han ska dit lika mycket bekräftelse i så fall. 

• Anonym (Svä)
    Anonym (Toxic) skrev 2025-05-28 16:44:18 följande:
    Anonym (Svä) skrev 2025-05-28 12:51:54 följande:

(Du) - självklart! 
    Sorry men jag ser verkligen inte skillnaden på våra samtal om man inte håller på med hårklyverier. Förklara gärna om ni kan för jag ser det inte. Det var en bra idé!
    Anonym (Svä) skrev 2025-05-28 13:03:10 följande:

Har svårt att hålla med i ditt resonemang. Vad är fel av svärmor att säga att hon också lagar middag om hon nu gör det? På allvar? Vad tycker du att hon skulle ha sagt istället? Varit tyst som svar på att du lagar mat? Bytt ämne helt och sagt att vädret är vackert idag?

Och det är faktiskt lite fult av dig i mitt tycke att tro att den enda anledningen att hon frågar vad du gör är så att hon ska kunna säga vad hon gör. Det är väl fullt normalt att både fråga och säga vad man gör när man pratar med någon. Jag ser verkligen inte var bekräftelsen sitter i att säga att man gör något så alldagligt som att laga mat. 

Och varför tror du att man söker bekräftelse i att säga att man också har varit i Spanien? Då söker ju person A som säger att han ska dit lika mycket bekräftelse i så fall. 

Ja men nu är det så det är, hon är inte intresserad av att lyssna. Bekräftelsen handlar om att du vill bekräfta personen som pratar, jag gör också det men på andra sätt. Jag nickar förstående, ler, ansiktsuttryck osv. Alla söker en slags bekräftelse när man pratar med någon. Det handlar om sättet du väljer att bekräfta den andra individen. Det upplevs störande av andra. För en dialog mellan två personer kan inte endast bestå av frågor utan någon slags respons. Då kommer det efterlikna en kundundersökning.

Jag kan varmt rekommendera Elaine, retoriker. Hon har skrivit jätte många böcker i ämnet och hur du möter andra personer genom tal. Och när du läst/lyssnat på dessa så kommer du få en större förståelse. Retorik = konsten att tala. 
Svar på tråden Hur slutar jag avbryta andra?