• Anonym (Arg)

De håller cykeln gisslan

Hyresvärden skulle rensa förrådet på alla omärkta cyklar (man fick en grej att hänga på sin). Nu har jag märkt att de tog min ändå och kräver pengar för att ge tillbaka den. Någon tog säkert bort märkningen eller nåt, men de kräver alltså att jag ska betala nästan samma summa som jag köpte den för!?

• Svar på tråden De håller cykeln gisslan
  • Anonym (?)
    Anonym (hahahaha) skrev 2025-05-18 22:32:43 följande:

Du är helt rabiat...

Det är lika lätt att märka sin cykel som för någon annan illvillig och aggressiv person att ta bort märkningen, du kanske känner någon som inte kan hålla sig lugn? Kyss

???? Vad vill du säga? Obegripligt.
    Menar du att cykeln är tagen som gisslan?
    Ska ägaren betala lösensumma?
    Hur svårt kan det vara att märka en cykel man vill ha kvar???
    Om den försvinner - varför gnälla? Det är ju bara en cykel!
  • Anonym (hahahaha)
    Anonym (?) skrev 2025-05-18 22:36:45 följande:
    ???? Vad vill du säga? Obegripligt.
    Menar du att cykeln är tagen som gisslan?
    Ska ägaren betala lösensumma?
    Hur svårt kan det vara att märka en cykel man vill ha kvar???
    Om den försvinner - varför gnälla? Det är ju bara en cykel!
    TS behöver betala för att få ut cykeln, du verkar vara något med svans som inte läser inläggen. Jag ska nog stjäla din mammas märkning nästa gång. Hon verkar dock missat något annat.
  • Anonym (?)
    Anonym (hahahaha) skrev 2025-05-18 22:41:40 följande:
    TS behöver betala för att få ut cykeln, du verkar vara något med svans som inte läser inläggen. Jag ska nog stjäla din mammas märkning nästa gång. Hon verkar dock missat något annat.
    Absolut ska TS betala för att få ut sin cykel. Personen har ju uppenbarligen inte gjort vad som efterfrågas.
    Om TS hade fått en felparkerad bil beslagtagen, hade den också varit tagen i gisslan? 
    Skärp dig!
  • Anonym (R)

Polisanmält cykeln som stulen.

• molly50
    Anonym (?) skrev 2025-05-18 22:49:21 följande:
    Absolut ska TS betala för att få ut sin cykel. Personen har ju uppenbarligen inte gjort vad som efterfrågas.
    Om TS hade fått en felparkerad bil beslagtagen, hade den också varit tagen i gisslan? 
    Skärp dig!
    Och TS hade ju märkt cykeln. Om någon sen har tagit den eller om den har ramlat av ska inte TS straffas för.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-05-19 13:07:37 följande:
    Och TS hade ju märkt cykeln. Om någon sen har tagit den eller om den har ramlat av ska inte TS straffas för.
    Tillägg: Som någon skrev så kan inte hyresvärden hitta på egna lagar.
  • Anonym (Cissi)

Fy sjutton vad arg jag hade blivit, om det hände mig. Och förtvivlad! Min arbetsdag blir väldigt bökig ifall jag inte har en cykel att ta mig fram på.

Hur har det gått idag, TS? Har du fått tillbaka din cykel?

• Anonym (Arg)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-05-19 19:03:03 följande:

Fy sjutton vad arg jag hade blivit, om det hände mig. Och förtvivlad! Min arbetsdag blir väldigt bökig ifall jag inte har en cykel att ta mig fram på.

Hur har det gått idag, TS? Har du fått tillbaka din cykel?

Nepp, de skickade numret jag kan swisha avgiften till, men de ger inte tillbaka den utan.
  • Anonym (?)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-19 19:05:34 följande:
    Nepp, de skickade numret jag kan swisha avgiften till, men de ger inte tillbaka den utan.
    Då är alternativen:
    Betala, få tillbaka cykeln och överklaga.
    eller
    Köp annan cykel
    eller
    Gå eller ta bussen
    eller 
    Hyr elspark-cykel
    eller - , finns många alternativ, skateboard, rollerblades o.s.v
  • Agnescecila
    Anonym (?) skrev 2025-05-18 22:49:21 följande:

Du verkar vara en avslappnad typ du. Detta handlar om cykelstöld. En hyresvärd får inte göra sådär. Det är ok att rensa ut cyklar. Men om cykelägaren hör av sig inom 3 månader, så ska hyresvärden lämna tillbaka cykeln. 

Men du har en sån avslappnad attityd för lagen, så du skulle väl tycka att det var ok om någon stal från dig. Du har inte funderat på att du kanske tänker fel, eftersom du bara får tummen ner och svar som säger emot dig? 

• Anonym (?)
    Agnescecila skrev 2025-05-19 19:19:35 följande:

Du verkar vara en avslappnad typ du. Detta handlar om cykelstöld. En hyresvärd får inte göra sådär. Det är ok att rensa ut cyklar. Men om cykelägaren hör av sig inom 3 månader, så ska hyresvärden lämna tillbaka cykeln. 

Men du har en sån avslappnad attityd för lagen, så du skulle väl tycka att det var ok om någon stal från dig. Du har inte funderat på att du kanske tänker fel, eftersom du bara får tummen ner och svar som säger emot dig? 

Men - om märkingingen tagits bort eller fallit av - hur ska hyresvärden veta det?
    Har cykelägaren bildbevis på att märkningen satt på plats?
    Inte alls konstigt att den blir bortforslad.
    Men är väl som vanligt - inget är mitt fel utan alla andra har gjort fel!!
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-19 19:05:34 följande:
    Då tycker jag att du ska polisanmäla. Eller kanske först informera värden om att du polisanmäler ifall du inte får tillbaka cykeln.

Att de forslat bort cykeln är en sak. Jag fattar att de måste rensa ibland och att märkningar kan lossna. Shit happens. Men då ser man ju till att ställa saker tillrätta så fort man bara kan.
  • Agnescecila
    Anonym (?) skrev 2025-05-19 19:28:10 följande:
    Men - om märkingingen tagits bort eller fallit av - hur ska hyresvärden veta det?
    Du läste alltså inte vad jag skrev? Att plocka bort cykeln är rätt. Lämna tillbaka den när ägaren hör av sig är rätt. Att ha betalt för att lämna tillbaka den är fel.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2025-05-19 19:28:10 följande:
    Det är ju bara du i denna tråd som tycker att du har rätt och alla andra fel...? 
  • Anonym (Foto)

Ta ett foto nästa gång på märkningen och cykeln, så det inte händer igen. Bildbevis. 

Svar på tråden De håller cykeln gisslan