• Anonym (TS)

Försäkringskassan vill att jag inkommer med svar...

Jag har fått ett meddelande från FK om att de betalat ut för mycket i föräldrapenning till mig. Anledningen till detta är att de räknat på 100% av min lön när jag bara arbetade 60%.
    Nu återkräver de nästan 30 tusen.  Det är pengar jag inte har, helt ärligt jag har inte ens 3000 om de skulle begära det.
    Jag är långtidssjukskriven och får 11000 per månad vilket innebär att jag knappt får det att gå ihop så jag har panik just nu.

FK säger att jag borde uppmärksammat dem på att jag fått fel ersättning men det är första barnet och jag har aldrig haft någon anledning att tro att det skulle vara fel.

Är det någon som är kunnig på lagar och FK ärenden som kan ge mig stöd, jag måste inkomma med svar eller bestrida senast den 5/6.

Snälla

• Svar på tråden Försäkringskassan vill att jag inkommer med svar...
  • Anonym (K)

Vilken inkomst angav du till Försäkringskassan när du ansökte om föräldrapenning? Var den för hög har du gjort fel och fått för mycket utbetalt. Eller hur kan det här missförståndet uppstått?

• Anonym (Ledsen)

Jag tror du får finna dig i beslutet.

Såg du inte årsinkomsten på ansökningssidan? Den kommer ju alltid upp, "stämmer uppgifterna om inkomst?". 

• Aliona

Jag fick också meddelande om att de betalat ut för mycket men jag slapp betala tillbaka för att det gått för lång tid. 

I annat fall kanske du kan få anstånd med betalningen om du inte klarar av det just nu? 

• EpicF
    Fast du måste väl ha uppmärksammat att du fått för mycket i föräldrapenning, när du får mer än när du jobbade?! 
  • Anonym (Annat)
    Fast du måste väl ha uppmärksammat att du fått för mycket i föräldrapenning, när du får mer än när du jobbade?! 

Borde vara rätt stor skillnad. Ser inte heller hur man kan tro att allt är som det ska i detta fallet.
  • Anonym (E)

Det här ligger tyvärr på ditt ansvar, MEN, fk brukar vara rätt hjälpsamma med både anstånd och avbetalningsplaner, får du ersättning från dem så kan de även dra av en del av det på en gång, så länge du klarar dig ekonomiskt såklart. 

Jag fick för mycket i bostadsbidrag och kunde bara betala lite i taget, det handlade inte om någon jättesumma men det tog mig typ 1 år att betala tillbaka 

• Anonym (von)

Du kommer med 99% säkerhet inte kunna bli av med den skulden.

Däremot kan du ju meddela att du inte har pengarna och fråga hur du ska göra. De lär ha stött på liknande fall förut. 

• Anonym (Tea)

Jag förmodar att det är du som uppgett att du jobbar 100% när du gjorde ansökan, så det blir nog svårt att komma undan detta. Man skriver ju under på heder och samvete och allt vad det står. Men prata med dem och förklara din situation och be om en avbetalningsplan. 

Har du uppgett korrekt årsinkomst eller har du uppgett det som hade varit inkomst vid heltidsarbete som årsinkomst? 

• Anonym (reko)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-22 14:13:25 följande:

Jag har fått ett meddelande från FK om att de betalat ut för mycket i föräldrapenning till mig. Anledningen till detta är att de räknat på 100% av min lön när jag bara arbetade 60%.
    Nu återkräver de nästan 30 tusen.  Det är pengar jag inte har, helt ärligt jag har inte ens 3000 om de skulle begära det.
    Jag är långtidssjukskriven och får 11000 per månad vilket innebär att jag knappt får det att gå ihop så jag har panik just nu.

FK säger att jag borde uppmärksammat dem på att jag fått fel ersättning men det är första barnet och jag har aldrig haft någon anledning att tro att det skulle vara fel.

Är det någon som är kunnig på lagar och FK ärenden som kan ge mig stöd, jag måste inkomma med svar eller bestrida senast den 5/6.

Snälla

Det blir ju svårt att bestrida endast på grunden av okunskap. Man har eget ansvar för att se till att de uppgifter man lämnar är korrekta.

Så det du kan göra är att försöka upprätta en avbetalningsplan. Eller om du kan låna av någon annan och betala till FK och sen betala av till den personen i lagom takt. 
  • Anonym (Ledsen)

Tänk på att 30 000 är bruttobeloppet, så du kommer kunna meddela skatteverket rättning för det året och få tillbaka inbetald skatt, borde väl vara typ strax under 10 000 kr?

• Anonym (J)

Det är som det är, du skulle ha skickat in rätt uppgifter det du kan göra är att be om en avbetalningsplan. Så gjorde jag när jag hade 15000 kr i skuld hos dom för jag hade fått för mkt bostadsbidrag. Jag var 20 och hade varken utbildning eller inkomst just då .

• Anonym (J)

Så det går att fixa, men prata med dom och låt det inte gå till inkasso. 

• NinniQX

Vad uppgav du på din inkomst till FK när du ansökte föräldrapenning? Om du fyllde i 100 % så är det fel 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-22 14:13:25 följande:

Snälla

Är du ensamstående? 
Svar på tråden Försäkringskassan vill att jag inkommer med svar...