• Anonym (Upprörd)

Hur vinner man mot hyresvärden? Hack i golvet

Flyttat och fått höra att de kräver ersättning för flera sprickor och hack i parketten, saker jag meddelande dem om redan vid inflytt, men de påstår att det inte stämmer och att inget finns antecknat om det.

• Svar på tråden Hur vinner man mot hyresvärden? Hack i golvet
  • Anonym (E)

Såna här saker är jätteviktigt att ta skriftligt och gärna med bilder. Finns det något besiktingsprotokoll? Jag hyr privat och när vi gick igenom huset vid inflyttning så skrev vi både på bilder och kollade att allt funkade 

• Anonym (B)

Ord mot ord. De har jurister och råd att driva det vidare. 

Är du med i Hyresgästföreningen? I så fall vänd dig dit. 

Annars får du se det som en dyrköpt läxa. 

• Anonym (Patrik)

Hur gammal är lägenheten? Hur länge har du bott där? Är lägenheten gammal och om du själv bott väldigt länge. Borde det räknas som naturligt slitage.

On du inte bott där länge och lägenheten i sig inte är väldigt gammal. Så är det nog bara att betala. Så dom anser att du bidragit med slitaget.

Tror att efter 20 år eller något sådant. Måste hyresvärden göra vissa saker i lägenheten. Vilket involverar att byta ut golv , parkett etc.  

Så det beror mer på tiden överlag. Ju längre du bott och åldern på byggnaden. Desto mer naturligt slitage.

• Anonym (Patrik)
    Anonym (B) skrev 2025-05-22 16:22:02 följande:

Ord mot ord. De har jurister och råd att driva det vidare. 

Är du med i Hyresgästföreningen? I så fall vänd dig dit. 

Annars får du se det som en dyrköpt läxa. 

Finns fortfarande regler som även hyresvärden måste anpassa sig efter. Se mitt tidigare inlägg.

Hyresgästföreningen är värdelösa numera. Om TS har råd, kontakta advokat. Men som jag skrev om det inte är naturligt slitage. Blir man oftast skyldig att betala. Om man inte bott så länge.
  • Anonym (Upprörd)

De var där och tittade, jag kan väl inte hållas ansvarig för att de inte skrev ner det? Jag bodde där ca två år, lägenheten är från 50-talet, men renoverades några år innan jag flyttade in.

• Anonym (?)

Lätt att vara efterklok men sådana saker kan vara bra att maila hyresvärden om direkt vid upptäckt.
    Gärna med bild. Spara mailet.
    Blir svårare för hyresvärden att krångla då....

• Anonym (Patrik)
    Anonym (Upprörd) skrev 2025-05-22 16:27:20 följande:

De var där och tittade, jag kan väl inte hållas ansvarig för att de inte skrev ner det? Jag bodde där ca två år, lägenheten är från 50-talet, men renoverades några år innan jag flyttade in.

Då är du garanterat betalningsskyldig. Om det renoverats nyligen. Du har skyldighet att bevara lägenheten i det skicket di flyttade in i.

Om man bortser från det jag skrev tidigare. Naturligt slitage, som uppstår när man bott väldigt länge. Då talar vi kanske minst 10-15 år.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (?) skrev 2025-05-22 16:29:18 följande:

Lätt att vara efterklok men sådana saker kan vara bra att maila hyresvärden om direkt vid upptäckt.
    Gärna med bild. Spara mailet.
    Blir svårare för hyresvärden att krångla då....

Jag gjorde det, inte bild, men mail, men de säger bara att jag kan ha orsakat det vid inflyttningen. De var där och tittade, men sa inget speciellt om det då.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Patrik) skrev 2025-05-22 16:29:35 följande:
     Då är du garanterat betalningsskyldig. Om det renoverats nyligen. Du har skyldighet att bevara lägenheten i det skicket di flyttade in i.

Om man bortser från det jag skrev tidigare. Naturligt slitage, som uppstår när man bott väldigt länge. Då talar vi kanske minst 10-15 år.
    Betalningsskyldig för något jag inte orsakat!? Den är i bättre skick än när jag flyttade in, golvet har inte jag skadat.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Upprörd) skrev 2025-05-22 16:27:20 följande:

Jag hade inte heller kontrollerat att de faktiskt antecknade det jag visade. Hade utgått ifrån att det räcker att visa/meddela skadorna vid inflytt. Förstår att du är upprörd! 
  • Kammen320

Kontakta Hyresgästföreningen om du är medlem? Annars kanske du har nån juridisk hjälp via hemförsäkringen/facket eller så? Du har kvar mailet? Det borde ju räcka som bevis, kan jag tycka. Synd att du inte tog kort.
    Jag håller på o strider mot min förra hyresvärd som skickade mig en faktura på 9000 kr nu, för dom målade om en vägg som var tapetserad. Vilket den var när jag flyttade in. Jag har dock filmer o videos på hela lägenheten som den såg ut en halvtimme före slutbesiktning. Dessa har jag sparade på dator o usb-sticka, Hyresgästföreningen sa att dom kan komma med krav upp till 2 år efter att man flyttat. Ta alltid, alltid kort/filma vid in-och utflytt, och spara dessa. Många värdar vill tyvärr inte ta nåt ansvar själva för renovering etc. Min förra värd ville från början att vi skulle måla hela lägenheten vit vid utflyttning. En 17 år gammal lägenhet som dom aldrig renoverat nåt I.

• Lynx123

Visa det mail du skev då och kontakts hyresgästföreningen. Och tänk i framtiden på att alltid dokumentera skador och problem innan du flyttar in.

• Anonym (hg)
    mammatill6 skrev 2025-05-22 18:26:09 följande:

om du via mail direkt vid inflytt påpekat det så är det ju bevis för dig.  

Knappast utan foto eller bekräftelse från värden.

Vad är det för kass värd förresten?

Där jag hyr får man en packe papper med info vid inflytt, bl a en blankett där man antecknar fel och brister som inte framgick vid besiktning efter förra hg.
    Den kommer sedan kvartersvärden hem till en med, kontrollerar och signerar.

Dettar har man tio vardagar på sig att göra.
  • Anonym (?)
    Anonym (hg) skrev 2025-05-22 18:39:42 följande:
    Knappast utan foto eller bekräftelse från värden.

Vad är det för kass värd förresten?

Där jag hyr får man en packe papper med info vid inflytt, bl a en blankett där man antecknar fel och brister som inte framgick vid besiktning efter förra hg.
    Den kommer sedan kvartersvärden hem till en med, kontrollerar och signerar.

Dettar har man tio vardagar på sig att göra.
    Låter vettigt och är ju ett skydd för både hyresgäst och hyresvärd.
Svar på tråden Hur vinner man mot hyresvärden? Hack i golvet