• Anonym (Jag är säker på att det är han)

Är jag sjuk som alla säger? Ser mannen som ''begick självmord'' för tio år sedan!

Hej.

För tio år sedan tog en vän sitt liv. Det var vad vi alla trodde.

Redan i början, kort efter hans bortgång, tyckte jag att jag såg honom på avstånd. Jag försökte acceptera att han var borta, men en del av mig undrade om han bara hade försvunnit ? kanske för att börja om, kanske för att han hade pengar och kunde skapa sig en ny identitet.

Till slut lät jag det vara. Jag accepterade att han var borta.

Men nu, tio år senare, har jag sett honom igen. Och det är inte bara en gång ? det har hänt flera gånger, av en slump. Han pratar exakt som förut, ser likadan ut, och verkar inte ha förändrats ett dugg. Jag har försökt få kontakt, men han undviker mig. Sist jag såg honom såg han förvirrad ut, men han har alltid haft ett bra pokerface. Jag tror inte på hans "förvirring".

Jag ville se hans ID, men fick aldrig chansen. Jag har frågat runt, och enligt uppgifter heter han fortfarande samma sak. Jag vet att det är han. Men nu hittar jag honom inte igen.

Ingen tror mig ? inte våra gemensamma vänner, ingen. De säger att jag borde söka vård. Och jag börjar nästan överväga det, men jag känner det så starkt: det är han. Det här är inte någon psykos. Jag vet vad jag har sett.

Jag skriver här för att få ur mig mina tankar. Jag vet att det händer ? folk fejkar självmord. Kanske flyttade han utomlands och har nu återvänt, kanske för att i smyg se sina gamla vänner, från avstånd. Kanske är det därför jag sett honom.

Men den där sista gången ? jag sprang fram till honom i ren chock. Han spelade förvirrad och gick bara därifrån. Jag hann aldrig ta ett foto. Jag försökte följa efter, men han var borta.

Det gör ont att inte bli trodd. Det känns som att ingen lyssnar ? de säger bara att jag borde gå till vården. Och jag förstår dem, men jag vet ju att det är han. Det här är verkligt för mig.

• Svar på tråden Är jag sjuk som alla säger? Ser mannen som ''begick självmord'' för tio år sedan!
    Anonym (Register) skrev 2025-05-24 22:23:17 följande:
    Så att jag kan tipsa dig om var du ska vända dig. Så var dog han?
    Så du ska tipsa mig vart jag ska vända mig, genom att jag talar om vart han eventuellt avled.

Nej tack.

Känns konstig fråga och konstig inlägg. Förlåt, men så känner jag.

Tänker du tipsa om vård?

Då kan du bara skriva det: ''Sök hjälp''?..
    Anonym (Register) skrev 2025-05-24 22:23:17 följande:
    Så att jag kan tipsa dig om var du ska vända dig. Så var dog han?
    Om du i för sig menade register, så sa jag ju att han avled och sedan åkte hans eventuella döda kropp till U.S.A för där kremeras.
  • Anonym (Register)
    Anonym (Jag är säker på att det är han) skrev 2025-05-24 22:41:55 följande:
    Om du i för sig menade register, så sa jag ju att han avled och sedan åkte hans eventuella döda kropp till U.S.A för där kremeras.
    Om han avled så har du ju inte sett honom nu. Dina vänner har rätt.
  • Anonym (inna)

Kan det inte bara vara någon som är lik den här killen. 
    Eller tror du kan vara ett spöke?

• Lynx123

Det kanske är en tvilling? Någon som är lik. Efter 10.år borde han ju se lite annorlunda ut så om någon är lik honom så som han såg ut då sär är det kanske förklaringen.

Eller så har du rätt men han onekligen inte vill bli igenkänd.

Oavsett är det nog bäst att du släpper det.

• Anonym (W)
    Anonym (Jag är säker på att det är han) skrev 2025-05-24 22:41:55 följande:
    Det låter ärligt talat som att du kanske har sett i syne eller sett någon som liknar honom, men inte är han. Inte undra på att han såg förvirrad ut, han vet inte vem du är stackarn. 

Låt honom vara och gå vidare i livet. Om den okände mannen ville umgås med dig skulle han göra det. 

Hur mår du i övrigt? 
  • Anonym (GirlyGirl)

Okej. Som någon skrev så borde ju personen ha förändras till utseendet efter 10 år. 

Sen är det svårt att bedöma situationen när du inte ger så mycket info angående bortgångnen. Fanns det oklarheter? På vilket sätt fick ni reda på detta? Kändes något otydligt när personen gick bort? 

Självklart händer konstiga saker i världen. Folk försvinner, ibland för att dom själva vill det. Men hur stor är chansen tror du att just denna person skulle göra det? Varför skulle den personen ha gjort det? 
    Fanns det en hotbild med i bilden? Fanns det en anledning? Ett behov av att försvinna? Var det en ung person? Hur såg livet ut för denne? Var det kriminellt? Skulder? Behövde den personen försvinna? 

Kan du inte hitta någon anledning alls till det. Så nej, då är sannolikheten väldigt liten att det är samma människa. Läs på om dubbelgångare. Det är en verklig grej. Det finns människor i världen som är något sjukt lika varandra. Utan att vara släkt. Eller så kanske är det just det du råkat på? Tänk om det är en släkting? 
    Vissa är ju något sjukt lika varandra. Var senast på en tillställning där generna verkligen hade spelat hela släkten ett spratt. Samtliga kusiner såg ut som syskon till varandra. Dom var så SJUKT lika varandra. Det såg ut som att alla var syskon rakt av. 

Så ja, tänkt genom det där. Och är det så att du stött på en främling så är det inte så konstigt att personen blir förvirrad när du kommer fram? Jag skulle också undvika en människa som försöker förfölja mig 😉

• Anonym (Jag)

En av mina närmaste vänner gick bort i cancer för fem år sedan och trots att jag satt vid hans sida när han tog sitt sista andetag så jag VET att han är död så har jag ibland tyckt att jag "sett" honom på stan. Men givetvis är det inte honom jag sett utan helt enkelt någon som varit lik honom och för en kort stund har min hjärna "glömt" att min saknade vän är död och jag har trott att jag sett honom. Mest troligt är det samma för dig.

I alla fall om du vet att kroppen hittades (vilket jag förutsätter eftersom du skriver att kvarlevorna fraktades till USA). Enda gången där det faktiskt kan råda frågetecken om en människa verkligen är avliden är där ingen kropp någonsin hittas.

• burleskburkläsk
    Anonym (Jag är säker på att det är han) skrev 2025-05-24 22:20:28 följande:
    Varför frågar du det? Vet du något?

vad misstänker du?
    Du är paranoid och sjuk.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Petra)

Om han var svensk medborgare kan du kolla hos Skatteverket om han är registrerad som avliden. 

• NinniQX

Varför åkte kroppen till USA? Är han därifrån? Var det ingen begravning? 

• Anonym (Elin)

Var han folkbokförd i Sverige? Avled han i Sverige?

• Anonym (Sara)

Du såg honom en gång och efter det frågade du runt och enligt uppgift heter han fortfarande samma sak? Vilka frågade du? 

• Anonym (Kim)

Vad säger och gör killen när du kontaktar honom? Antagligen helt oförstående. Hur tänker du kring att det gått 10 år och han är exakt lik som du minns honom. Hade ni gemensamma vänner som kan förklara hur det ligger till för dig. Du säger att du vet vad du såg och är helt säker på det. Det är liksom problemet när man är gränspsykotisk och/eller paranoid att man är stensäker. Det kan du inte bedöma själv. Jag tror du behöver prata igenom dina upplevelser med psykiatrin. Se om du behöver behandling och läkemedel. 

• Anonym (Knoppen)
    Anonym (Jag är säker på att det är han) skrev 2025-05-24 21:17:59 följande:
    Är jag sjuk som alla säger? Ser mannen som ''begick självmord'' för tio år sedan!

Hej.

Redan i början, kort efter hans bortgång, tyckte jag att jag såg honom på avstånd. Jag försökte acceptera att han var borta, men en del av mig undrade om han bara hade försvunnit ? kanske för att börja om, kanske för att han hade pengar och kunde skapa sig en ny identitet.

Men nu, tio år senare, har jag sett honom igen. Och det är inte bara en gång ? det har hänt flera gånger, av en slump. Han pratar exakt som förut, ser likadan ut, och verkar inte ha förändrats ett dugg. Jag har försökt få kontakt, men han undviker mig. Sist jag såg honom såg han förvirrad ut, men han har alltid haft ett bra pokerface. Jag tror inte på hans "förvirring".

Jag ville se hans ID, men fick aldrig chansen. Jag har frågat runt, och enligt uppgifter heter han fortfarande samma sak. Jag vet att det är han. Men nu hittar jag honom inte igen.

Ingen tror mig ? inte våra gemensamma vänner, ingen. De säger att jag borde söka vård. Och jag börjar nästan överväga det, men jag känner det så starkt: det är han. Det här är inte någon psykos. Jag vet vad jag har sett.

Jag skriver här för att få ur mig mina tankar. Jag vet att det händer ? folk fejkar självmord. Kanske flyttade han utomlands och har nu återvänt, kanske för att i smyg se sina gamla vänner, från avstånd. Kanske är det därför jag sett honom.

Men den där sista gången ? jag sprang fram till honom i ren chock. Han spelade förvirrad och gick bara därifrån. Jag hann aldrig ta ett foto. Jag försökte följa efter, men han var borta.

Det gör ont att inte bli trodd. Det känns som att ingen lyssnar ? de säger bara att jag borde gå till vården. Och jag förstår dem, men jag vet ju att det är han. Det här är verkligt för mig.

Sorg kan ta sig många uttryck. Min far dog för tre år sig och det är tufft. Ibland ser jag folk som är så lik farsan men inser snabbt att det är någon som är lik honom.
    Känslan då var både sorg, saknad och fina minnen.

Ett alternativ är ju:  "I see dead people"
    Om man nu tror att det är en möjlighet och det känns som en rimligare förklaring än att han fakeat sin död.
  • Jesper f

Jag tänker att det kanske mer faller inom kategorin saker i livet vi aldrig kommer få vettigt svar på, hur vi än funderar och vrider och vänder. 

Defakto, oavsett om personen ifråga är avliden eller inte, er relation är bruten och kommer för alltid vara det, annars hade hang garanterat redan sökt upp eller kontaktat dig/er på något vis. 

Vem den här andra personen oavsett är, vill den uppenbart inte ha något kontakt med dig, och då har du inte så mycket annat alternativ än att släppa det - för din egen skull.

Saker händer i livet, vi upplever och känner saker som inte finns någon rationell, logisk förklaring - och livet bara är så, oavett om vi tycker att det är viktigt eller inte. Det ändrar inte att vi själva kan välja att göra avslut med det mentalt, och låta det sluta påverka oss. Inte fastna i saker, utan låta livet gå vidare. Och som jag tolkar ditt inlägg, är det sannolikt vid en sådan punkt i livet du är - oavsett hur faktiska sakomständigheten ser ut eller inte. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (same)
    Anonym (Jag) skrev 2025-05-26 06:40:12 följande:

En av mina närmaste vänner gick bort i cancer för fem år sedan och trots att jag satt vid hans sida när han tog sitt sista andetag så jag VET att han är död så har jag ibland tyckt att jag "sett" honom på stan. Men givetvis är det inte honom jag sett utan helt enkelt någon som varit lik honom och för en kort stund har min hjärna "glömt" att min saknade vän är död och jag har trott att jag sett honom. Mest troligt är det samma för dig.

I alla fall om du vet att kroppen hittades (vilket jag förutsätter eftersom du skriver att kvarlevorna fraktades till USA). Enda gången där det faktiskt kan råda frågetecken om en människa verkligen är avliden är där ingen kropp någonsin hittas.

Jag ser min mormors mor på stan stup i kvarten, trots att hon varit död i nästan 20 år och var nästan .100 när hon dog. Vi hade en väldigt nära relation, hon var pigg och glad ända till slutet och jag bodde med henne periodvis i tonåren pga dåliga hemfrähållanden.

Hjärnan är bra på att se det man vill se ibland.
  • Anonym (Register)
    Anonym (same) skrev 2025-05-26 14:09:42 följande:
    Jag ser min mormors mor på stan stup i kvarten, trots att hon varit död i nästan 20 år och var nästan .100 när hon dog. Vi hade en väldigt nära relation, hon var pigg och glad ända till slutet och jag bodde med henne periodvis i tonåren pga dåliga hemfrähållanden.

Hjärnan är bra på att se det man vill se ibland.
    Nja, det är inte samma. Du vet ju att det inte är din mormors mor, eller? Det vet inte TS.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Jag är säker på att det är han) skrev 2025-05-24 21:17:59 följande:

Hej.

Vem har du frågat angående hans namn?
Svar på tråden Är jag sjuk som alla säger? Ser mannen som ''begick självmord'' för tio år sedan!