Är jag sjuk som alla säger? Ser mannen som ''begick självmord'' för tio år sedan!
Hej.
För tio år sedan tog en vän sitt liv. Det var vad vi alla trodde.
Redan i början, kort efter hans bortgång, tyckte jag att jag såg honom på avstånd. Jag försökte acceptera att han var borta, men en del av mig undrade om han bara hade försvunnit ? kanske för att börja om, kanske för att han hade pengar och kunde skapa sig en ny identitet.
Till slut lät jag det vara. Jag accepterade att han var borta.
Men nu, tio år senare, har jag sett honom igen. Och det är inte bara en gång ? det har hänt flera gånger, av en slump. Han pratar exakt som förut, ser likadan ut, och verkar inte ha förändrats ett dugg. Jag har försökt få kontakt, men han undviker mig. Sist jag såg honom såg han förvirrad ut, men han har alltid haft ett bra pokerface. Jag tror inte på hans "förvirring".
Jag ville se hans ID, men fick aldrig chansen. Jag har frågat runt, och enligt uppgifter heter han fortfarande samma sak. Jag vet att det är han. Men nu hittar jag honom inte igen.
Ingen tror mig ? inte våra gemensamma vänner, ingen. De säger att jag borde söka vård. Och jag börjar nästan överväga det, men jag känner det så starkt: det är han. Det här är inte någon psykos. Jag vet vad jag har sett.
Jag skriver här för att få ur mig mina tankar. Jag vet att det händer ? folk fejkar självmord. Kanske flyttade han utomlands och har nu återvänt, kanske för att i smyg se sina gamla vänner, från avstånd. Kanske är det därför jag sett honom.
Men den där sista gången ? jag sprang fram till honom i ren chock. Han spelade förvirrad och gick bara därifrån. Jag hann aldrig ta ett foto. Jag försökte följa efter, men han var borta.
Det gör ont att inte bli trodd. Det känns som att ingen lyssnar ? de säger bara att jag borde gå till vården. Och jag förstår dem, men jag vet ju att det är han. Det här är verkligt för mig.