• Surtochsalt

Vad lägger ni på restaurang/utemat varje månad?

Ja som rubriken lyder vad lägger ni i snitt på utemat i månaden? (Hur många är ni ?)

• Svar på tråden Vad lägger ni på restaurang/utemat varje månad?
  • Anonym (MM)

I maj har jag lagt ut 0 kr.

Normalt kanske 1000 kr för mig och min son. 

Det blir mer i juni eftersom jag ska resa utomlands. 

• Anonym (Anja)

Kanske 400-500kr mån, inte till mig men till mitt barn då jag av någon anledning inte hinner laga middag.
    Är vi utomlands på semester äter vi ute alla måltider varje dag, det unnar vi oss.
    Hade jag bättre ekonomi hade jag ätit ute oftare, helt klart!

• Anonym (W)

Vanligtvis 0-220 kr. Är 4 personer (1 vuxen och 3 barn i förskoleålder). 

• Cartjan1

Skulle nog tippa på ca 2000 - 2500 i snitt. Vissa månader mer och vissa mindre. Vi är fyra stycken (två vuxna och 2 st barn i skolåldern). Vi gillar att gå ut och äta som familj så brukar bli minst ett ordentligare restaurangbesök som är mer påkostat varje månad. Sedan blir det ofta några uteluncher samt någon form av snabbmat vid något tillfälle och då vandrar snabbt priset iväg. Men lägger såklart inte mer pengar än vad vi har att röra oss med så är det en tightare månad då skippar vi.

• Anonym (FL)

Normalt sett lägger vi cirka 1800-2000 på utemat. Då ingår hämtmat och restaurangbesök, men inte uteluncher. Två vuxna.

Just nu är det snarare 1000 eftersom jag är föräldraledig så då blir det hämtmat 1 gång i veckan och inga restaurangbesök.

• Anonym (tidigare)
    Surtochsalt skrev 2025-05-25 10:07:45 följande:
    Vad lägger ni på restaurang/utemat varje månad?

Ja som rubriken lyder vad lägger ni i snitt på utemat i månaden? (Hur många är ni ?)

Kanske 1000 kr en vanlig månad, brukar köpa hämtmat ca varannan vecka.

Men i månader med födelsedagar och annat så blir det mer. Vi var ute med yngsta barnet i lördags, då blev det väl ca 3000 kr på den kvällen. 

Innan matpriserna blev så galna så åt vi hämtmat nästan varje vecka.

Vi är 4 pers, två vuxna och två tonåringar.
  • LaFontaine

Vi lägger väl 3000 i månaden på utemiddag. Mer under semestrar. Jag lägger utöver det kring 1000 kronor per månad på utelunch.

• TvillingmammaVästgöte

2500 för ett par luncher var ute varje vecka. 
    1000 kr per månad för en finare middag ute varannan månad, i snitt, för två. 
    Hämtmat 2 ggr per månad. 500 kr.

Blir hisnande 4000 kr per månad.  Mer än vad jag trodde.

När vi reser så äter vi oftare ute, på semestern gillar vi att äta god mat på restaurang. 

• Anonym (nothing!)

0 kronor. En gång i månaden köper jag en fryspizza...

Jag är sjukpensionär med skulder, så jag har inte råd att äta på restaurang. Sen har jag sjukdomar/funktionsnedsättningar som gör restaurangbesök svåra ändå, så hade jag haft råd hade det förmodligen inte blivit i alla fall. Tillgängligheten är inte alltid på topp.

• Nandez

0 kronor för det mesta, inte så ofta vi äter ute. Händer nu och då, tänker inte på kostnaden. 

• Anonym (Strössel)

3500 kr/mån i snitt, på 2 pers men vi har ett vuxet barn och en mamma som är med ibland.

Vi har dragit ner på fredags-takeaway men när vi firar i familjen kan det bli 3500 kr på en nota så det blir pengar av det..

• Anonym (O)

April - 3000 kr
    Mars - 5000 kr 
    Januari - 2700 kr

två vuxna, inga barn.

• Anonym (Me)

Hittills i år, noll kronor. Beror inte på att vi inte har råd, men både maken och jag tycker om att laga mat så det blir att vi lagar hemma och till jobbet har vi lunchlådor (båda jobbar avsides med tämligen korta raster). På sommaren kanske vi käkar ute någon enstaka gång.

• Dexter dot com

Hittills i år 0 kr och skulle tippa på att det fortsätter så resten av året. Gillar att laga mat, har alltid matlåda till jobbet och träffar vänner hemma hos varandra och äter hemlagat.

• Queen81

Skulle man slå ut det så skulle jag gissa på runt 100kr/mån. 1 vuxen och 2 barn varannan vecka. Köper väldigt sällan hämtmat eller äter ute.

Svar på tråden Vad lägger ni på restaurang/utemat varje månad?