• Cheers

Har Putin blivit galen?

USA:s president Donald Trump uttrycker skarp kritik mot Rysslands Vladimir Putin efter helgens omfattande attacker mot Ukraina.

?Han har blivit fullständigt GALEN!? skriver Trump på Truth Social.  ntligen har Trump fattat.

Min fråga är: Har Putin varit abnorm mänskligt sett hela tiden eller nu drabbats av akut psykos eller något annat riktigt sjukt.

Han är ju gammal KGB-are så det kanske räcker med det som förklaring till hans krigsbrott och galenskap.

• Svar på tråden Har Putin blivit galen?
  • Anonym (Mx)

Det krävs väl en annan galning för att känna en galning. 

• Cheers
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-26 07:30:02 följande:

Det krävs väl en annan galning för att känna en galning. 

Kul formulering, men det tror jag inte. Vi är många som länge uppfattat Putin som abnorm. Ursäkta jämförelsen - men som itler ungefär. Fanatisk, grym och hänsynslös. Psykopatisk.
  • Cheers

Trump:  ?Jag har alltid sagt att han vill ha hela Ukraina, inte bara en bit av det, och kanske visar det sig att jag hade rätt. Men om han försöker, kommer det att leda till Rysslands undergång!?   (Truth social/SVT Nyheter)

• Rataxes

Det är väl bra om fläskapelsinen i Skita Huset nyktrat till. 

Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • MsM84
    Cheers skrev 2025-05-26 07:37:28 följande:
    Kul formulering, men det tror jag inte. Vi är många som länge uppfattat Putin som abnorm. Ursäkta jämförelsen - men som itler ungefär. Fanatisk, grym och hänsynslös. Psykopatisk.
    Rätt säker på att personen syftade på att Trump också är galen..
  • Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-26 07:45:07 följande:

Trump:  ?Jag har alltid sagt att han vill ha hela Ukraina, inte bara en bit av det, och kanske visar det sig att jag hade rätt. Men om han försöker, kommer det att leda till Rysslands undergång!?   (Truth social/SVT Nyheter)

Ha ha, det vet alla redan, att han vill ha hela Ukraina. 

Det hade underlättat om Apelsinmannen tänkte innan han öppnade munnen. 

• Cheers
    MsM84 skrev 2025-05-26 08:25:34 följande:
    Rätt säker på att personen syftade på att Trump också är galen..
    Javisst, du har så rätt. Vad jag syftade på är att det inte krävs att man är galen för att känna igen en galning.
  • Mentat
    Cheers skrev 2025-05-26 07:27:06 följande:
    Har Putin blivit galen?

USA:s president Donald Trump uttrycker skarp kritik mot Rysslands Vladimir Putin efter helgens omfattande attacker mot Ukraina.

?Han har blivit fullständigt GALEN!? skriver Trump på Truth Social.  ntligen har Trump fattat.

Min fråga är: Har Putin varit abnorm mänskligt sett hela tiden eller nu drabbats av akut psykos eller något annat riktigt sjukt.

Han är ju gammal KGB-are så det kanske räcker med det som förklaring till hans krigsbrott och galenskap.

Nej, Putin är inte galen. Tvärtom stämmer nog Trumps gamla påstående om att han är smart betydligt bättre. Putin vill inte ha fred, han vill erövra Ukraina, och Trump börjar tydligen äntligen förstå det, inte en dag för tidigt.

Sedan är det ju en klassisk metod att avleda folks kritik mot regimen genom att skapa en yttre fiende. Invasionen av Ukraina gick dock inte så enkelt som Putin hade förväntat sig och möjligen blivit lovad av sina generaler. Det är ändå ett faktum att Ryssland just nu har lagt beslag på ca en femtedel av Ukraina. Det lämnar inte Putin ifrån sig frivilligt.
  • Dr Nail

Han plockar billiga poäng men jag tror inte ens sekund på att Trump kommer överge Putin bara för Ukrainas skull. 

• Tecum

Vadå "blivit?" Karlfan är bindgalen, precis som Trump. Ingen något så när normal person startar krig i dessa tider  när hela världen är beroende av varann  ekonomiskt. Att offra sina egna landsmän för vadå är också galet. Även om han lyckats att ta över Ukraina hade Ryssland drabbats av omfattande sanktioner

• Anonym (jury)

Trump är patetisk med sin låtsas-kritik av Putin.

Ukraina hade med stöd av Biden administrationen lyckats pressa Putin till en position där ryssarna hade varit tvungna att ge upp i varje fall stora delar av dom områden som dom erövrat, kanske med undantag för Krim och lite till, men så kom Trump och republikanerna och ströp vapenhjälpen till Ukraina under nio månader bara för att dom ville pressa Biden maximalt på migrationsområdet. Detta räddade Putin från militärt nederlag samtidigt som Trump gav ryssarna nytt hopp genom att skicka signaler att han minsann kunde fixa en snabb fredsdeal med Putin.

Nu är det försent att göra något åt detta förräderi och Trump kan bara posta meningslösa uttalanden där han låtsas vara arg över sin kompis i Kreml.  

• Anonym (Trump är sen)

Putin skall ha blivit paranoid och personlighetsförändrad, från en kompetent smart farlig narcissist till en oberäknelig, förvirrad, ännu farligare och paranoid narcissist...men det är flera år sedan. 

Så Trump är sen. Många tyrraner verkar bli sådana. Från kompetent och farlig till inkompetent och på sätt och vis ännu farligare. Hitler, Saddam Hussein, Stalin, Idi Amin. Sannolikt även Trump själv...han är inte riktigt loco än, men nog på väg.

• AndreaBD

Putin har inte plötsligt blivit galen. Han är som han alltid har varit. Men Trump har trott annat. Dumt nog. 

• Cheers

Kreml har nu kommenterat Trumps fördömande av Putin som galen.

Kremls kommentar är komisk i kubik och löjeväckande i sitt genomfalska sätt att försöka  tona nerTrumps fördömande av Putin.

"Vi är verkligen tacksamma mot amerikanerna och president Trump personligen för deras hjälp med att organisera och lansera denna förhandlingsprocess", sa talespersonen Dmitrij Peskov när han frågades om Trumps uttalanden, enligt Reuters.

"Naturligtvis är detta samtidigt ett mycket avgörande ögonblick, vilket naturligtvis är förknippat med den känslomässiga överbelastningen hos alla absolut och med känslomässiga reaktion er." Säger Peskov.

Vilken pajas!

Om andra sagt samma sak i Ryssland som Trump  hade de satt sin sista potatis.
    Ruttna i fängelse. Gulag. Kalsongförgiftade. Råkat trilla ut från höga hus.
  • Anonym (Man54)

Tror Putin och Trump har en tyst överenskommelse 
    långsamt effektivt sugs musten ur Ukraina 
    tills de kapitulerar 
    sen står de två galningarna där och utropar sig  som vinnare och tjänar ännu mer på det själva 

det är bara teater från Trump som visas upp just nu 

• Anonym (H)
    Anonym (Man54) skrev 2025-05-26 23:29:49 följande:

Tror Putin och Trump har en tyst överenskommelse 
    långsamt effektivt sugs musten ur Ukraina 
    tills de kapitulerar 
    sen står de två galningarna där och utropar sig  som vinnare och tjänar ännu mer på det själva 

det är bara teater från Trump som visas upp just nu 

Skulle inte förvåna mig det minsta.
Svar på tråden Har Putin blivit galen?