• Anonym (Ll)

Alkohol och 14 åring!

Alltså , jag måste fråga hur folk ställer sig till alkohol och tonår?

jag har ett brorsbarn som är 14. vad vi vet så debuterade han med alkohol när han va nyss fyllda 13. 

hans Mamma ?accepterar? inte att han dricker , men hon tillåter 14 åringen att vara hemma själv , med sina minderåriga kompisar och låter dom förtära alkohol , om han säger till att han ska dricka. 

men , hon åker inte hem och avbryter festen , eller underrättar kompisarnas föräldrar om att de dricker alkohol hemma hos henne när hon inte är hemma . 

så i mina öron , så låter det som att hon sagt att hon inte accepterar att han dricker , mest för att få det låta bra , men i själva verket så accepterar hon det. då hon låter han vara hemma och dricka alkohol? 

har själv grabbar på 16 och 17 och jag skulle aldrig acceptera att de skulle vara fest och fylla hemma hos oss när vi inte är hemma . Och absolut inte när vi är hemma heller . 

• Svar på tråden Alkohol och 14 åring!
  • Anonym (Grabb)

Spontant så låter det inte ok, någonstans, speciellt inte när du fyller i med att det är mycket stök och bök runt omkring den här 14-åringen...

Jag och mitt ex hade nolltolerans mot alkohol när våra barn kom in i tonåren. Med det sagt så var vi inte naiva att tro att de inte skulle göra "alkoholdebut" i mitten av tonåren. För det gjorde även vi föräldrar (!).Cool Vilket två av våra tre gjorde, men utan att det blev några större problem, och det hände inte med någon jämn "periodicitet" efter "debuten" heller... mellanbarnet väntade till "hen" var 18... var helt enkelt inte så intresserad, trots att många i kompisgänget "festade", vilket vi visste om och något "hen" pratade öppet kring...

Men lika fullt så pratade vi om alkohol och andra saker som man bör göra som förälder med sina tonåringar. Dvs, vi var tydliga med att det var inte ok att dricka alkohol, men vi var också öppna med att "om det händer, och det går åt skogen" då är det bättre att ringa så kommer vi.

Samt om man är i ett kompisgäng där "några" dricker, inte alla, och "några" blir så pass fulla att de inte kan ta hand om sig själva, då lämnar man inte dessa "några" i sticket i någon buske i någon park någonstans... utan man ringer en vuxen!

Det funkade bra för oss, och jag tror vi idag har unga vuxna barn som bättre kan hantera alkohol och festande... och även nu när samtliga är myndiga så kan vi prata om vikten av att veta sina gränser, hur mycket man tål, att det inte är så roligt att vara "fullast på festen" och ligga och spy på någon toalett...

Hemmafest med alkohol var inte ok förrens 2:a och sista ring på gymnasiet, eller året de skulle fylla 18 (givet att då kan de ändå gå på krogen...)

Men en 14-åring som dricker alkohol "var och varannan helg"... näää, inte ok!

• Anonym (Ll)
    Anonym (Hulingen) skrev 2025-05-26 14:48:12 följande:

Min bror vill ju helst inte att 14 åringen ska dricka . Han har även tagit upp det med mamman om att han tycker att hon visst accepterar hans drickande eftersom hon vill veta varje gång när han ska dricka . Och då tillåter det . 

blir så invecklat. men självklart tycker jag också att det är bra om ungdomarna kan höra av sig till föräldern om det blivit för mycket eller om det hänt något . Så får man ta det därifrån , men att en 14 åring säger till sin mamma . ?Jag ska dricka ikväll? och mamman säger ? jag accepterar inte att du dricker , men jag är inte hemma i helgen , så drick inte för mycket? det tycker jag klingar lite fel . 

både soc och bup är inbladade . Eller soc har varit förut , de kanske inte är något nu. Men känns nästan som jag vill ringa och göra en orosanmälan men samtidigt så kanske jag är lite för känslig ?

så bra att få veta vad andra föräldrar tycker 

Jag tycker inte att du är känslig, men det är nog bättre att du stöttar din bror att själv ta kontakt med soc igen istället för att du ringer.

Att lämna en strulig 14-åring ensam en helg är långt ifrån ok. Så gör man bara inte, helt enkelt. Varför var inte pojken hos pappan istället? 

Anonym (Hulingen) skrev 2025-05-26 14:48:12 följande:

Min bror vill ju helst inte att 14 åringen ska dricka . Han har även tagit upp det med mamman om att han tycker att hon visst accepterar hans drickande eftersom hon vill veta varje gång när han ska dricka . Och då tillåter det . 

blir så invecklat. men självklart tycker jag också att det är bra om ungdomarna kan höra av sig till föräldern om det blivit för mycket eller om det hänt något . Så får man ta det därifrån , men att en 14 åring säger till sin mamma . ?Jag ska dricka ikväll? och mamman säger ? jag accepterar inte att du dricker , men jag är inte hemma i helgen , så drick inte för mycket? det tycker jag klingar lite fel . 

både soc och bup är inbladade . Eller soc har varit förut , de kanske inte är något nu. Men känns nästan som jag vill ringa och göra en orosanmälan men samtidigt så kanske jag är lite för känslig ?

så bra att få veta vad andra föräldrar tycker 

Jag tycker inte att du är känslig, men det är nog bättre att du stöttar din bror att själv ta kontakt med soc igen istället för att du ringer.

Att lämna en strulig 14-åring ensam en helg är långt ifrån ok. Så gör man bara inte, helt enkelt. Varför var inte pojken hos pappan istället? 

Det vet jag inte. som sagt så har de samarbetssvårigheter och har haft det i många många år.

och vad vi vet så har hon lämnat han hemma ensam länge på helgerna när hon är med sin kille . 
  • Anonym (Ll)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-26 14:53:35 följande:

14år, absolut inte! Här hade barnet förlorat veckopeng och fått andra konsekvenser om den drack alkohol. Så verkligen ingen fest hemma hos oss!

Svårare med tonåringar 17-18år. 

Anonym (Mamma) skrev 2025-05-26 14:53:35 följande:

14år, absolut inte! Här hade barnet förlorat veckopeng och fått andra konsekvenser om den drack alkohol. Så verkligen ingen fest hemma hos oss!

Svårare med tonåringar 17-18år. 

Samma lika här . vi har gjort så att om barnen skött sig och håller sina tider och visar att vi kan lite på dom , så har de fått större utrymme. Vi lämnade inte våra barn hemma ett dygn själva innan de va 14 och 15 . Och då var det en akut resa vi fick lov att göra . Men nu när de är 16-17 så får de absolut vara hemma en helg om vi ska bort och de inte vill med . Och vi har aldrig haft några som helst problem.  
  • Anonym (W)
    Anonym (Ll) skrev 2025-05-26 14:23:29 följande:

Dom är separerade för flera år sen . och har väldigt svårt att samarbeta . Mamman fattar beslut själv utan att komma överens med brorsan. 

och kan  tillägga att 14 åringen är ett struligt barn . 

vandalism , misshandel , snatteri över 50% frånvaro i skolan. Men hon låter han vara hemma själv ändå . 

Så vad gör din bror åt dessa problem med sin son? 
  • Anonym (W)
    Anonym (Ll) skrev 2025-05-26 14:31:42 följande:

han är absolut för ung. och jag kan även tillägga här att han är strulig . vandalism , misshandel , snatteri och hög frånvaro från skolan , dricker alkohol. 

men ändå så tillåter mamman han vara hemma själv och dricka . 

jag funderar liksom på vart föräldraansvaret hos henne är nånstans ? 

det finns väl ingen lägsta ålder på barn som man lämnar hemma själv under en helg , det får ju föräldrarna avgöra om de är så pass mogna för att klara av det . 

men vet man med sig att grabben gör skit när man inte är hemma , då kanske man ska stanna hemma och omprioritera sina val lite grann? 

Det låter nästan på dig som att pojken bara har en förälder? Din bror är ju lika mycket förälder som pojkens mamma. 

Han får släppa allt och fokusera på sitt barn som är på glid! 
  • Anonym (Hulingen)
    Anonym (W) skrev 2025-05-26 16:40:56 följande:
    Jag undrar också. Om mitt barn blev så illa omhändertaget hos sin andra förälder hade jag jobbat stenhårt för att få ett beslut om att barnet SKA bo hos mig. 
  • Jemp

Det låter som att båda föräldrarna har problem med barnet/att barnet behöver hjälp, och att det verkligen inte bör vara ensam hela helger - alkohol eller ej.

• Anonym (Ll)

Han har försökt pratat med mamman , även tagit upp på soc möten och även pratat med sonen . 
  • Anonym (Ll)
    Anonym (W) skrev 2025-05-26 16:43:51 följande:
    Det låter nästan på dig som att pojken bara har en förälder? Din bror är ju lika mycket förälder som pojkens mamma. 

Han får släppa allt och fokusera på sitt barn som är på glid! 
    Jag håller med . Och det är nästan så . Min bror har inget att säga till om . Tyvärr . som jag skrivit tidigare så är det samarbetssvårigheter. han har försökt med myndigheterna , för de har varit inblandade i soc tidigare . då mamman gifte sig med en grovt kriminell som åkte fast flertal gånger med knark och vapen brott mm. Det är så mycket så jag kan inte skriva ut allt .  Men vad han än sa . Så var det ingen som lyssnade . Så han har inte mycket förtroende för soc , och mamman ignorerar han totalt .
  • Anonym (Ll)
    Jemp skrev 2025-05-26 17:20:44 följande:

Det låter som att båda föräldrarna har problem med barnet/att barnet behöver hjälp, och att det verkligen inte bör vara ensam hela helger - alkohol eller ej.

Yes . Men tror inte mamman förstår det riktigt . hon har under alla år varit en sån mamma som lämnat bort barnen flera helger i månaden för hon har andra planer. 
    (jag och min man och farmor och mormor har haft hennes och min brors  barn från de va några månader tills den äldsta  va ca 10 och de separerade ) helgerna va fulla med vuxen aktiviteter oftast.
  • TL12

alldeles för tidigt 
    noll tolerans 
    måste vara något stort fel på de föräldrarna 
    börjar man så tidig ålder så är risken stor för missbruk å en massa annat skit innan han ens är myndig 
    17-18 års  räcker gott för att börja supa 

• Anonym (Hulingen)
    Anonym (Ll) skrev 2025-05-26 21:17:07 följande:
    Yes . Men tror inte mamman förstår det riktigt . hon har under alla år varit en sån mamma som lämnat bort barnen flera helger i månaden för hon har andra planer. 
    (jag och min man och farmor och mormor har haft hennes och min brors  barn från de va några månader tills den äldsta  va ca 10 och de separerade ) helgerna va fulla med vuxen aktiviteter oftast.

Men varför var de hos er och inte hos sin pappa? 

Jag fattar att du inte kan lämna ut vad som helst om familjen, men din bror verkar - av det du skriver - också brista i föräldraansvar. Efter att ha läst detta plus det om att din bror redan har försökt få stöd - ändrar jag mig och tycker att du ska ringa och prata med Soc. Kanske har din bror inte vågat berätta allt, eller ser inte sina egna brister. Socialtjänsten har också stora brister, men man bör i alla fall försöka. 

Hur ser ditt liv ut? Skulle du orka vara ett ännu större stöd för dem än du är idag? Vara stödfamilj åt pojken tex? 

• Anonym (Hulingen)
    Anonym (Ll) skrev 2025-05-26 21:12:11 följande:
    Jag håller med . Och det är nästan så . Min bror har inget att säga till om . Tyvärr . som jag skrivit tidigare så är det samarbetssvårigheter. han har försökt med myndigheterna , för de har varit inblandade i soc tidigare . då mamman gifte sig med en grovt kriminell som åkte fast flertal gånger med knark och vapen brott mm. Det är så mycket så jag kan inte skriva ut allt .  Men vad han än sa . Så var det ingen som lyssnade . Så han har inte mycket förtroende för soc , och mamman ignorerar han totalt .
    Bara för att kolla att jag fattat rätt; är det mamman som ignorerar honom? 
  • Jemp
    Anonym (Ll) skrev 2025-05-26 21:17:07 följande:

Har pappan dem inte ens då alltså? 

Han verkar ju inte heller stoppa det?

Svar på tråden Alkohol och 14 åring!