-
Vad betalar ni i matkostnad som är ensamstående med en 15-åring på halvtid?Jag tänker 4000:- är jag helt fel ute?⚘️⚘️
-
Svar på tråden Vad betalar du i matkostnad/mån?
-
Då är ni duktiga med att prioritera och hushålla får jag säga, vi är två vuxna och när jag kollar på Ica vad vi handlar för blir jag nästan mörkrädd. Långt mer än 6000..EpicF skrev 2025-06-23 16:48:50 följande:Hur lyckas du komma upp i den kostnaden som ensamstående, exl uteluncher?
Vi har den kostanden på 2 vuxna, en bebis och 6 barn varannan vecka. Också inkl städ, hygien och tvätt. -
Ja, kanske det. Nu kommer dock vi undan billigt eftersom vi får allt kött och aldrig behöver köpa der. Även en del fisk, och annan sjömat. Så där är vi bortskämda, det vet jag. Men jag tycker ändå att 6000kr på är normalt, med två vuxna och 6 barn på halvtid. Pluss en bebis då, men hon äter inte speciellt mycket än.Anonym (Ellapella) skrev 2025-06-23 18:39:00 följande:Då är ni duktiga med att prioritera och hushålla får jag säga, vi är två vuxna och när jag kollar på Ica vad vi handlar för blir jag nästan mörkrädd. Långt mer än 6000..
-
Jag är välbetald IT-tekniker och har därför råd att köpa mat för minst 10 000kr i månaden. Folk som handlar mat för bara mellan 2-5000 kan knappast få i sig så mycket nyttigheter som deras egna och barnens kroppar behöver, och inte ha råd med så mycket varor med kvalitet. Framförfallt att barnen får bra mat bör vara prio nr.1. Folk som menar att de klarar matkostnader på 2-3000 i månaden, antingen lever de väldigt snålt och/eller så har de inga barn.
-
Surprise, surprise, någon med löjligt, i princip omöjligt, låga matkostnader underlät att berätta att de får det dyraste gratis..... Det är ju inte direkt första gången på det här forumet.EpicF skrev 2025-06-23 20:51:56 följande:Ja, kanske det. Nu kommer dock vi undan billigt eftersom vi får allt kött och aldrig behöver köpa der. Även en del fisk, och annan sjömat. Så där är vi bortskämda, det vet jag. Men jag tycker ändå att 6000kr på är normalt, med två vuxna och 6 barn på halvtid. Pluss en bebis då, men hon äter inte speciellt mycket än.
-
Kött kan vara dyrt ja, men knappast det enda dyra matvarorna. Ja, min sambo är jägare. Och förövrigt är det inte gratis att jaga. Kostnaden för jakten är faktiskt dyrare än om vi hade köpt kött, fisk etc i butiken. Så vi förlorar faktiskt pengar på det.Aniiee skrev 2025-06-24 13:00:41 följande:Surprise, surprise, någon med löjligt, i princip omöjligt, låga matkostnader underlät att berätta att de får det dyraste gratis..... Det är ju inte direkt första gången på det här forumet.
Det köttet vi inte tar själva och gers bort till familj, vänner och Matcentralen (en organisation som ger mat till de som inte har råd).
6000kr månad är inte långt för en familj med två vuxna, en bebis och tre barn (6 barn varannan vecka) om man slår kostnaden per vecka. Tror det är rätt normalt faktiskt. Sedan är det också ett snitt, vilket vanligen innebär att vissa månader är det dyrare och andra månader billigare. -
Allt handlar om hur man prioriterar. Jag hade också haft råd att lägga 10 000kr i månade på mat, men varför skulle jag när jag komma ner i 6000kr och ändå köpa med bra kvalité och ekologiskt mat?! Lägger hellre de pengarna på annat som gynnar barnen mer.Anonym (Minst_10.000) skrev 2025-06-24 12:51:13 följande:
Jag är välbetald IT-tekniker och har därför råd att köpa mat för minst 10 000kr i månaden. Folk som handlar mat för bara mellan 2-5000 kan knappast få i sig så mycket nyttigheter som deras egna och barnens kroppar behöver, och inte ha råd med så mycket varor med kvalitet. Framförfallt att barnen får bra mat bör vara prio nr.1. Folk som menar att de klarar matkostnader på 2-3000 i månaden, antingen lever de väldigt snålt och/eller så har de inga barn.
Att köpa mat för 10 000kr i månaden behöver inte innebära att maten är nyttigt, bra kvalité och ekologisk.
För 2-3000kr kan man komma långt om prioriterar och handlar smart. -
Vi är 4 pers. Två vuxna och två tonåringar. Vi har allergier att ta hänsyn till samt att vi inte tummar på kvsliteten på maten. Vår månadskostnad är ca 10 000 i månaden
-
EpicF skrev 2025-06-23 20:51:56 följande:Ja, kanske det. Nu kommer dock vi undan billigt eftersom vi får allt kött och aldrig behöver köpa der. Även en del fisk, och annan sjömat. Så där är vi bortskämda, det vet jag. Men jag tycker ändå att 6000kr på är normalt, med två vuxna och 6 barn på halvtid. Pluss en bebis då, men hon äter inte speciellt mycket än.
Ja fast då är det ju inte överhuvudtaget jämförbart. De dyraste råvarorna är inte medräknade.
Själv handlade jag i fiskebilen i början av veckan för 500kr och handlade kött som är närproducerat här i Småland inför ett kalas med vänner i helgen för nästan 700 kr. Så jag kan ju dra bort 1200kr för denna veckan så jämför vi ju äpplen och äpplen. Då är min budget denna veckan 1500-1200 =300 så nu jäklar är det billigt!
-
Anonym (Minst_10.000) skrev 2025-06-24 12:51:13 följande:
Jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara så. Torra bönor, linser och dylikt samt rotfrukter är både billigt och nyttigt. Låter man sådant utgöra basfödan och lägger till en bit fisk, några ägg, lite mjölk och lite ovanjordsgrönsaker så blir det en helt ok kost.
Sedan är det kanske inte så kul mat i längden, och det är klart att många låginkomstfamiljer väljer willys friterade kycklingburgare och liknande som både är billigt och ger en större dopaminfrisättning. Å andra sidan lägger de kanske inte 600 spänn på hämtpizza en vanlig torsdag som vissa av oss höginkomsttagare tyvärr gör allt för ofta.
-
?och för att svara på frågan: jag har ingen aning och vill inte ens tänka på det. Ska jag gissa så säger jag 15 000. Vi är 3 vuxna och ett barn i mellanstadieåldern.
-
Om ska räka kostnaden för kött så kommer vi definitivt upp i runt 9-10000. Det är inte billigt att jaga. Inräknat alla kostnaderna så blir kilopriset dyrare än att köpa i affären.Anonym (Sandra) skrev 2025-06-26 21:14:20 följande:
Ja fast då är det ju inte överhuvudtaget jämförbart. De dyraste råvarorna är inte medräknade.
Själv handlade jag i fiskebilen i början av veckan för 500kr och handlade kött som är närproducerat här i Småland inför ett kalas med vänner i helgen för nästan 700 kr. Så jag kan ju dra bort 1200kr för denna veckan så jämför vi ju äpplen och äpplen. Då är min budget denna veckan 1500-1200 =300 så nu jäklar är det billigt!
Sedan är i och försig de flesta råvarorna dyra. Och även bröd, pålägg etc är dyrt. Vi bakar inte bröd själv mer än någon gång per år.