Anonym (Förvirrad blivande förälder) skrev 2025-05-26 22:14:01 följande:
Tack! Det låter ju bra, låter som vi har liknande situation, bara med ett annat land. Ert barn var svenskt? Och ni bodde båda i Sverige?
Ska ringa försäkringskassan och höra!
Barnet är halvsvenskt, föddes i Sverige och vi bodde alla där, men pga att jag jobbade i Danmark så tillhörde jag danska försäkringskassan och fick danskt föräldrapeng och den andra föräldern tillhörde svensk och fick sin föräldrapeng här. Barnbidrag fick vi i Danmark av någon anledning som jag inte minns. Det som gjorde det mest komplicerat för oss var att vi delade på föräldraledigheten och tog ut den periodsvis. Eftersom man inte har lika många dagar i Danmark och Sverige var det inte heller så enkelt att om jag tog 60 dagar i Danmark så drogs 60 dagar i Sverige utan det räknades procentuellt på något sätt - vi lyckades aldrig få klarhet i hur många dagar vi hade och det krävdes nya utredningar inför varje ny period. Men det här blir enklare för dig om du ska ta alla föräldradagar.
Det finns ju sätt att dela lika på omhändertagandet av barnet ändå. Får han inte någon föräldrapeng så kan du tex ta sju dagar i veckan istället för fem, och sen sparar ni ersättningen för två dagar i veckan till när du börjar jobba och han kan vara hemma obetalt. Du kan också vara i Italien i sex månadet med bibehållen föräldrapeng från Sverige. Han kan då tex vara i Sverige sex månader medan du är föräldraledig och han jobbar på distans, sen är du du föräldraledig i Italien sex månader, och sen är han ledig och du jobbar.
Det finns en EU-enhet på FSK som jan just de här frågorna med flyttad eller delad socialförsäkring inom EU.