• Anonym (Mat)

Hur kokar ni potatis?

Kokar självklart potatis hemma men tycker aldrig det blir bra. Det blir ofta mycket vitt skum/bubblor? Är det stärkelse? Hur får man bort det?

• Svar på tråden Hur kokar ni potatis?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (?)
    Anonym (Vilija) skrev 2025-05-27 22:47:34 följande:
    Precis, då blir det rejält med ånga i kastrullen, samt ett lock ovanpå även om det inte sluter helt tätt.
    Spännande, inte provat detta. Vad serveras till?
    Falu och pepparrotssås?
    Någon fisk?
    Köttbullar och gräddsås?
    Eller vad jag vill prova - fylld köttfärslimpa med gräddsås, kokt potatis och lingon.
    Eller fläsk med löksås, eller ...
    Jaha, nu rinner ju snålvattnet till ...typiskt vid 23.00.
  • Mayjel
    Anonym (Vilija) skrev 2025-05-27 23:00:03 följande:
    Räkna med fem till tio minuter längre tillagningstid, enligt mina erfarenheter. Det beror lite på sort och storlek med. 
    Bra att veta, tack för ditt svar! Gissar att man bör vara lite mer försiktig med de mosiga potatissorterna. De mjuknar väl tidigare än fasta dito kan jag tro.
  • Anonym (?)
    Mayjel skrev 2025-05-27 23:12:11 följande:
    Bra att veta, tack för ditt svar! Gissar att man bör vara lite mer försiktig med de mosiga potatissorterna. De mjuknar väl tidigare än fasta dito kan jag tro.
    Jag har alltid gjort t.ex Hasselback på fast potatis. Har inte provat ännu men hört att man ska köra mjölig, förkoka lite och sedan ugnen, Ska visst bli riktigt krispigt och gott.
  • Mayjel
    Anonym (?) skrev 2025-05-27 23:21:06 följande:
    Jag har alltid gjort t.ex Hasselback på fast potatis. Har inte provat ännu men hört att man ska köra mjölig, förkoka lite och sedan ugnen, Ska visst bli riktigt krispigt och gott.
    Hasselback är också supergott. Lite krispigt ströbröd och kanske nån riven ost eller krossade nötter på.
    Jag tänkte dock mer på hur länge man bör ångkoka mjöliga potatisar i jämförelse med fasta sorter.

Sen så undrar jag lite här om ångkokad potatis är mer hälsosam än ugnsbakad. Kanske att det bildas mindre akrylamid på ångning. Och kanske mindre vattniga potatisar än vid vanlig kokning. 

Inte så miljövänligt dock med en tillagningstid på 40 min. Val och kval. 
  • Anonym (?)
    Mayjel skrev 2025-05-27 23:33:34 följande:
    Hasselback är också supergott. Lite krispigt ströbröd och kanske nån riven ost eller krossade nötter på.
    Jag tänkte dock mer på hur länge man bör ångkoka mjöliga potatisar i jämförelse med fasta sorter.

Sen så undrar jag lite här om ångkokad potatis är mer hälsosam än ugnsbakad. Kanske att det bildas mindre akrylamid på ångning. Och kanske mindre vattniga potatisar än vid vanlig kokning. 

Inte så miljövänligt dock med en tillagningstid på 40 min. Val och kval. 
    Var och hur kommer miljövänligheten in i bilden?
    Skär jag ner min potatis och kör den på induktion är den klar på typ 15 minuter.
    Kör jag den i ugn på varmluft är den klar på 20 - 35 minuter beroende på potatis.
    Skulle vilja påstå att detta är rätt korta tillagningstider.
    Dock så funkar aldrig det som står på påsen vad gäller strips o.s.v. Lägg på 5-10 minuter beroende på varmluft eller inte.
  • Mayjel
    Anonym (?) skrev 2025-05-27 23:50:56 följande:
    Var och hur kommer miljövänligheten in i bilden?
    Skär jag ner min potatis och kör den på induktion är den klar på typ 15 minuter.
    Kör jag den i ugn på varmluft är den klar på 20 - 35 minuter beroende på potatis.
    Skulle vilja påstå att detta är rätt korta tillagningstider.
    Dock så funkar aldrig det som står på påsen vad gäller strips o.s.v. Lägg på 5-10 minuter beroende på varmluft eller inte.
    Miljöaspekten ligger väl på själva tillagningstiden och 40 minuters ångning drar mer el än 20 eller 30.

Enligt den medlem jag pratade med om ångning så kan det ta uppåt en 40 minuter att ångkoka potatis i en sil och kastrull. 

Vad är induktion för något? Jag får kolla upp. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-05-27 21:16:43 följande:

Jag kokar aldrig potatis, jag ångar den.

Eeeh?varför tummen ner?!!
  • Anonym (Lotta)
    Mayjel skrev 2025-05-27 21:26:21 följande:
    Nån speciell maskin du använder då?

Jag föredrar att ugnsbaka min potatis. Marinerar skalet med valnötsolja eller kokosolja först och sedan in i ugnen i 30 minuter på 200 c. 

De få gånger jag kokar potatis så blir det också med skalet på då jag tycker det bevarar smaken bättre och potatisen blir inte vattnig. Räcker med att koka upp och sedan sänka till medelvärme 20 minuter, om potatisarna är i normal storlek då.

Jag har en insats i metall som jag lägger i botten på en kastrull, den har en fast rund platta med nedfällbara typ kronblad runtom så den passar flera olika storlekar av kastruller. Ser ut som en solros typ! 

Uppväxt med detta och jag ångar alla grönsaker också, behåller alla näringsämnen☺️
    Ugnssteker även potatisen , intressant med kastsnjeolja, aldrig hört! 

• Anonym (?)
    humlan123 skrev 2025-05-28 22:44:39 följande:

Låter det alltid sjuda. Blir jämt bra sen jag började med det 

Stormkokar aldrig potatis utan skär ner dem i jämna bitar kokar upp och får sedan sjuda. Kolla med potatissticka - koka potatis är verkligen inte svårt.
  • Mayjel
    Anonym (Lotta) skrev 2025-05-28 16:40:46 följande:

Jag har en insats i metall som jag lägger i botten på en kastrull, den har en fast rund platta med nedfällbara typ kronblad runtom så den passar flera olika storlekar av kastruller. Ser ut som en solros typ! 

Uppväxt med detta och jag ångar alla grönsaker också, behåller alla näringsämnen☺️
    Ugnssteker även potatisen , intressant med kastsnjeolja, aldrig hört! 

Tack för tipset! Ska nog börja göra detsamma. Åtminstone med grönsaker då de har fler näringsämnen än potatis. 

Heter redskapet "insats"? Ska söka runt lite på detta, man får tacka så gott ännu en gång! 
  • humlan123
    Anonym (?) skrev 2025-05-28 22:53:21 följande:
    Stormkokar aldrig potatis utan skär ner dem i jämna bitar kokar upp och får sedan sjuda. Kolla med potatissticka - koka potatis är verkligen inte svårt.
    Nej jag tycker inte att det är svårt. Ibland vill jag ha dom hela och dom är ofta så små ändå. Finns ingen andning att skiva för min del. Om jag inte ska göra mos. 
Svar på tråden Hur kokar ni potatis?