• Anonym (Mitt egentliga jag)

Trivs med män som

Finns det fler kvinnor än mig som egentligen trivs med män som bestämmer? 

Jag menar inte en dominant man som är aggressiv och elak.

Istället menar jag en man som vet vad han vill, känner sig själv, är mån om mig på ett omtänksamt sätt, och som kan saker/är lite duktig sådär.

Han bör inte alls vara särskilt högljudd, gapig och hetsig man. Inte dominant på det sättet - utan snarare hellre mer lugn, någon man lättare får en mental kontakt med och känsla för.

Jag överlåter gärna sista ordet till honom, semester, beslut om boende, bolån/ränta, stora beslut etc. Är det här vanligt? Vad tycker män om detta, trevligt eller tråkigt?

• Svar på tråden Trivs med män som
  • Anonym (.)
    Anonym (Omöjligt) skrev 2025-05-30 15:40:21 följande:

Det är omöjligt att hitta en svensk man med ledaregenskaper idag. Alla vill slippa ansvar och bli daltade med och omhändertagna istället för att stå för initiativen och besluten.

Vilket trams.

Jag skaffade fram hus utan lån innan jag gifte mig. Frun vara ledig i 7 år efter första barnet. Hon har jobbat 50% i fem år nu. Jag 75% (plus ledig något år). Jag har investerat och fått fram milijoner i aktier (drygt 3 nu). Har planerat allt och visst anser jag att jag haft tur men som Tiger Woods sa "ju mer jag tränade ju tursammare blev jag"

Umgås massor med barnen varje dag. Älskar att ha kul och det är de väldigt bra på.

Jag är 100% svensk. Internet speglar inte verkligheten. Mest en enda stor röra med massa folk som klagar.
  • 044Quinnan

Ja det är nog så. jag är välutbildad med mycket bra jobb kan sköta mig själv och så men. Med män som är manliga bestämmande lite dominanta blir jag som vax. Då känner jag mig fullt ut kvinnlig och mår bra.  Speciellt inom sexlivet så passar det mig helt och fullt. Bara då blir jag riktigt upphetsad och fullt ut ? ja tillfredsställd.
    dessvörre är det som någon påtalar ovan ovanligt bland svenska män så ibland får man söka sig till andra för att kunna bli tillfredsställd fullt ut! Tycker jag 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Osjälvständig?) skrev 2025-05-30 17:55:02 följande:

Ja, jag skulle verkligen trivas med det. Det vore en dröm. Men jag har å andra sidan alltid varit lite undergiven och så. Gillar att ta hand om och vara till lags, men avskyr att fatta beslut. Tyvärr räknas det som osjälvständig, som någon nämnde i tråden, och osjälvständig verkar vara det fulaste man kan vara i Sverige 2025.

Det är inte fel eller fult att vara osjälvständig. Problemet är när man separerar eller skiljs och kvinnan står där utan någonting. För det är alltid kvinnan som förlorar och jag ser detta varje dag. Inte ibland, utan varje dag! Så, absolut låt mannen bestämma. Förutom det gällande era lån och konton. Och se till att du är tillräckligt självständig att kunna ta hand om dig själv och klara dig själv om ni separerar eller skiljs, i övrigt får du leva ditt liv hur du vill. 
  • Anonym (Nej)

Det är inte fel eller fult att vara osjälvständig. Problemet är när man separerar eller skiljs och kvinnan står där utan någonting. För det är alltid kvinnan som förlorar och jag ser detta varje dag. Inte ibland, utan varje dag!
    Så, absolut låt mannen bestämma. Förutom det gällande era lån och konton. Och se till att du är tillräckligt självständig att kunna ta hand om dig själv och klara dig själv om ni separerar eller skiljs, i övrigt får du leva ditt liv hur du vill. 
  • Egon den stora
    Anonym (Omöjligt) skrev 2025-05-30 15:40:21 följande:

Det är omöjligt att hitta en svensk man med ledaregenskaper idag. Alla vill slippa ansvar och bli daltade med och omhändertagna istället för att stå för initiativen och besluten.

Det är nog bara det att du inte attraherar dem typen av män?   Du låter som en kvinnlig incel tyvärr. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-31 03:41:32 följande:
    Det är inte fel eller fult att vara osjälvständig. Problemet är när man separerar eller skiljs och kvinnan står där utan någonting. För det är alltid kvinnan som förlorar och jag ser detta varje dag. Inte ibland, utan varje dag! Så, absolut låt mannen bestämma. Förutom det gällande era lån och konton. Och se till att du är tillräckligt självständig att kunna ta hand om dig själv och klara dig själv om ni separerar eller skiljs, i övrigt får du leva ditt liv hur du vill. 

Exakt! Min far var advokat och såg många skräckexempel där kvinnan var helt beroende av mannen och så hittade han plötsligt en ny yngre modell. 

Pappa tjatade på mig och mina systrar att aldrig bli ekonomiskt beroende av en man och att alltid ha en plan B. 

Bara här på FL läser man ju om kvinnor som har överlåtit allt till mannen och inte kan skilja sig när mannen behandlar dem illa. 

Folk får förstås leva som de vill men man måste ha en utväg om allt förändras. 

• Anonym (Förstår_vad)

Förstår vad du menar. Jag gillar också män som är bestämda och visar var skåpet ska stå, män av typen lite auktoritär ledartyp, som är övertygande och vältaliga. När vi har sex får han gärna smiska mig hårt på stjärten och vara lite hård. Tyvärr har jag varit tillsammans med alldeles för mesiga och mjuka män, och även om de varit gulliga och omtänksamma på sina vis, så mår jag av någon anledning sämre av att vara med män som är mesiga och inte riktigt vet vad de vill, eller vad jag vill ha och behöver.

• Tukt
    Anonym (Förstår_vad) skrev 2025-05-31 12:32:11 följande:

Förstår vad du menar. Jag gillar också män som är bestämda och visar var skåpet ska stå, män av typen lite auktoritär ledartyp, som är övertygande och vältaliga. När vi har sex får han gärna smiska mig hårt på stjärten och vara lite hård. Tyvärr har jag varit tillsammans med alldeles för mesiga och mjuka män, och även om de varit gulliga och omtänksamma på sina vis, så mår jag av någon anledning sämre av att vara med män som är mesiga och inte riktigt vet vad de vill, eller vad jag vill ha och behöver.

Problemet här är inte dina behov, utan att du lägger ansvaret och förminskar män som inte passar din personlighetstyp.
  • Anonym (Della)

Jag trivs med diskussionen, skulle bli deprimerad i annat fall. Tycker mycket om att samtala om saker, både privata beslut och diskussion om samhället i stort med min partner. Känner nära kontakt då.

• Anonym (Della)

Om man inte är extremt mycket okunnigare och ointelligentare än mannen ifråga, så är det bättre att slå ihop sina kompetenser och analysförmåga.

Man har dessutom ofta större kunskap om olika områden.

På den tiden som det fanns många hemmafruar fanns visst talesättet "kvinnans list övergår mannens förstånd", enligt min mamma.

Med det menas att de flesta kvinnor aldrig riktigt har känt sig bekväma med att mannen bestämmer.
    Kan kvinnan inte vara med och bestämma, så börjar hon manipulera istället.

• Anonym (L)
    Anonym (Della) skrev 2025-05-31 13:20:18 följande:

Om man inte är extremt mycket okunnigare och ointelligentare än mannen ifråga, så är det bättre att slå ihop sina kompetenser och analysförmåga.

Man har dessutom ofta större kunskap om olika områden.

På den tiden som det fanns många hemmafruar fanns visst talesättet "kvinnans list övergår mannens förstånd", enligt min mamma.

Med det menas att de flesta kvinnor aldrig riktigt har känt sig bekväma med att mannen bestämmer.
    Kan kvinnan inte vara med och bestämma, så börjar hon manipulera istället.

Sant. Min far var den typ av man som TS beskriver, en dominant ledare som alltid hade chefsjobb och var bäst inom sitt område men han ville ha en intelligent kvinna som kunde ge honom mothugg och utmana honom, någon som var lojal och som han kunde samarbeta med. 

En man som vill bestämma över sin kvinna kan lika gärna göra det av osäkerhet och bräckligt ego. En sådan man är inget att luta sig mot. 

• Anonym (Förstår_vad)
    Tukt skrev 2025-05-31 12:59:22 följande:
    Problemet här är inte dina behov, utan att du lägger ansvaret och förminskar män som inte passar din personlighetstyp.
    Jag förminskar absolut inte, jag säger bara vad jag tycker och vilken sorts män jag föredrar och inte föredrar, vi har alla olika preferenser/ smak.
  • Tukt
    Anonym (Förstår_vad) skrev 2025-05-31 13:35:04 följande:
    Jag förminskar absolut inte, jag säger bara vad jag tycker och vilken sorts män jag föredrar och inte föredrar, vi har alla olika preferenser/ smak.
    Du använder bland annat ordet "mesiga". Hur kan det inte vara förminskande?
    .
  • Anonym (Osjälvständig?)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-31 03:41:32 följande:
    Har inga bolån och självklart försörjer jag mig själv. Tror du missförstod det jag skrev, eller så förklarade jag dåligt.
Svar på tråden Trivs med män som