• Anonym (:()

Ena föräldern vill flytta med barnet

Min fru och jag vill skiljas. Vi har ett gemensamt barn på 8 år och bor på en mindre ort.
    Hon vill flytta till annan kommun (70 mil bort) efter skilsmässan och ta med barnet. Jag har flera gånger försökt påtalat att detta är inget som jag vill. Jag som delad vårdnashavare kommer heller inte tillåta det. Vårt barn trivs superbra med skola, kompisar och aktiviteter och det sista jag vill är att hon ska behöva flytta ifrån allt detta. En skilsmässa är påfrestande för barn i sig men att även behöva flytta långt bort tycker jag inte är okej. Har även försökt förklara att det är barnet som ska ha 100% prioritet och att vi som vuxna har tagit belsutet att flytta där vi bor nu. Vad vi känner, tycker och vill är helt enkelt inte prioritet. Jag har föreslagt att vi bor kvar på orten men i egna boender men det flyger inte hos min fru. 

Vet inte vad jag ska göra. Ska jag flytta med till den andra staden och bo i eget boende bara för att kunna vara nära mitt barn? Eller ska jag stå på mig och vägra att barnet flyttar med mamman? I båda fallen tycker jag barnet förlorar på alternativen. Jag är beredd att göra avkall på allt för mina egna del. Men inte för mitt barn som jag ju gör allt för.

• Svar på tråden Ena föräldern vill flytta med barnet
  • Anonym (E)

Rent krasst är det föräldern som flyttar som "avsäger" sig barnet, vägra, ditt ex kommer att förlora. 

Din dotter behöver nu ha kvar sin trygghet med skola och kompisar, att flytta 70 mil samtidigt som föräldrarna skiljer sig med ny skola och nya kompisar kommer med största sannolikhet inte landa så bra

• Anonym (E)

Du ska givetvis inte flytta till en stad där både du och barnet inte kommer att trivas, vill exet flytta så får hon göra det själv.

• Anonym

Stå på dig.
    Hon tänker nog inte klart just nu. 99% chans att hon inte flyttar när hon inser att hon inte kan ta med sig barnet

• TriC

Säg nej! Hon har inte rätt att ta med sig ert barn. 

• Anonym (?)

Jag har ingen aning om hur regelverket ser ut runt detta men spontant ska barnet bo kvar.
    100% fokus ska ligga på vad som är bra för barnet. Trivs barnet i skola, med kompisar med fritid o.s.v bör barnet bo kvar. Förutsatt att föräldern inte anses olämplig.
    Håller med den som skrev att man "avsäger" sig barnet genom en flytt.
    Som kvarboende förälder hade jag kämpat in i kaklet för att stoppa flytten!

• Anonym (Mia)

Du är klok som inser att barnet kommer att vara den som förlorar på nästan alla alternativ här. Jag har sett liknande situationer när ena föräldern väljer att flytta så pass långt att det liksom inte funkar med varannan vecka och samma skola. 

Gör listor där du skriver ner för- och nackdelar för barnet och för er föräldrar för några olika alternativ. Tex. alternativ 1: du säger nej till att barnet flyttar och barnet bor och går i skola hos dig och tillbringar varannan helg hos mamman. Alternativ två: du tillåter flytt och barnet byter stad och skola och bor hos dig varannan helg. Alternativ 3: du flyttar med till nya kommunen och ni får alla rota om er där, men ny skola och nytt socialt nätverk, ev jobb. Etc, osv.

Du sitter på trumfkortet här för det är du som kan godkänna, eller inte godkänna, en eventuell flytt. Skriv för all del inte på någonting innan du verkligen har tänkt igenom hur det kommer att fungera och påverka ert barn och dig. Men försök ändå att komma fram till vad du är villig att gå med på och inte gå med på, relativt snabbt så att ni kan få bästa möjliga star på era nya liv allihopa.

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2025-06-02 17:49:04 följande:

Jag har ingen aning om hur regelverket ser ut runt detta men spontant ska barnet bo kvar.
    100% fokus ska ligga på vad som är bra för barnet. Trivs barnet i skola, med kompisar med fritid o.s.v bör barnet bo kvar. Förutsatt att föräldern inte anses olämplig.
    Håller med den som skrev att man "avsäger" sig barnet genom en flytt.
    Som kvarboende förälder hade jag kämpat in i kaklet för att stoppa flytten!

Om föräldrarna har gemensam vårdnad så måste båda godkänna flytt och byte av skola för barnet
  • Tukt

Hör av dig till kommunen eller fixa en barnpsykolog själv. Låt barnet prata om sina känslor runt de alternativ som finns. Låt sedan kalla dig och ditt ex för ett samtal om barnets behov.

• Anonym4444

Tack för alla kloka ord. Det bekräftar min magkänsla att inte vika en tum angående flytt. Det som gör mig orolig är att min fight kommer få mitt barn att vända sig mot mig då min fru är väldigt manipulativ. Hon vet att hon är ?favoriten? då min dotter oftast i första taget vänder sig till henne om hon vill prata. Jag oroas att jag kommer bli den dumma.

• Anonym (?)

Barn är så mycket klokare än du tror. De ser och de hör och de tolkar stämningar .

• TriC
    Anonym4444 skrev 2025-06-02 21:11:02 följande:

Tack för alla kloka ord. Det bekräftar min magkänsla att inte vika en tum angående flytt. Det som gör mig orolig är att min fight kommer få mitt barn att vända sig mot mig då min fru är väldigt manipulativ. Hon vet att hon är ?favoriten? då min dotter oftast i första taget vänder sig till henne om hon vill prata. Jag oroas att jag kommer bli den dumma.

Du får prata med barnet och på ett sakligt sätt förklara din syn på saken, och alla fördelar med att bo kvar på hemorten (och nackdelar med att flytta). Undvik dock att säga dåliga saker om mamman. 
Svar på tråden Ena föräldern vill flytta med barnet