Ena föräldern vill flytta med barnet
Min fru och jag vill skiljas. Vi har ett gemensamt barn på 8 år och bor på en mindre ort.
Hon vill flytta till annan kommun (70 mil bort) efter skilsmässan och ta med barnet. Jag har flera gånger försökt påtalat att detta är inget som jag vill. Jag som delad vårdnashavare kommer heller inte tillåta det. Vårt barn trivs superbra med skola, kompisar och aktiviteter och det sista jag vill är att hon ska behöva flytta ifrån allt detta. En skilsmässa är påfrestande för barn i sig men att även behöva flytta långt bort tycker jag inte är okej. Har även försökt förklara att det är barnet som ska ha 100% prioritet och att vi som vuxna har tagit belsutet att flytta där vi bor nu. Vad vi känner, tycker och vill är helt enkelt inte prioritet. Jag har föreslagt att vi bor kvar på orten men i egna boender men det flyger inte hos min fru.
Vet inte vad jag ska göra. Ska jag flytta med till den andra staden och bo i eget boende bara för att kunna vara nära mitt barn? Eller ska jag stå på mig och vägra att barnet flyttar med mamman? I båda fallen tycker jag barnet förlorar på alternativen. Jag är beredd att göra avkall på allt för mina egna del. Men inte för mitt barn som jag ju gör allt för.