• Anonym (:()

Ena föräldern vill flytta med barnet

Min fru och jag vill skiljas. Vi har ett gemensamt barn på 8 år och bor på en mindre ort.
    Hon vill flytta till annan kommun (70 mil bort) efter skilsmässan och ta med barnet. Jag har flera gånger försökt påtalat att detta är inget som jag vill. Jag som delad vårdnashavare kommer heller inte tillåta det. Vårt barn trivs superbra med skola, kompisar och aktiviteter och det sista jag vill är att hon ska behöva flytta ifrån allt detta. En skilsmässa är påfrestande för barn i sig men att även behöva flytta långt bort tycker jag inte är okej. Har även försökt förklara att det är barnet som ska ha 100% prioritet och att vi som vuxna har tagit belsutet att flytta där vi bor nu. Vad vi känner, tycker och vill är helt enkelt inte prioritet. Jag har föreslagt att vi bor kvar på orten men i egna boender men det flyger inte hos min fru. 

Vet inte vad jag ska göra. Ska jag flytta med till den andra staden och bo i eget boende bara för att kunna vara nära mitt barn? Eller ska jag stå på mig och vägra att barnet flyttar med mamman? I båda fallen tycker jag barnet förlorar på alternativen. Jag är beredd att göra avkall på allt för mina egna del. Men inte för mitt barn som jag ju gör allt för.

• Svar på tråden Ena föräldern vill flytta med barnet
  • TriC
    Anonym4444 skrev 2025-06-02 21:11:02 följande:

Tack för alla kloka ord. Det bekräftar min magkänsla att inte vika en tum angående flytt. Det som gör mig orolig är att min fight kommer få mitt barn att vända sig mot mig då min fru är väldigt manipulativ. Hon vet att hon är ?favoriten? då min dotter oftast i första taget vänder sig till henne om hon vill prata. Jag oroas att jag kommer bli den dumma.

Du får prata med barnet och på ett sakligt sätt förklara din syn på saken, och alla fördelar med att bo kvar på hemorten (och nackdelar med att flytta). Undvik dock att säga dåliga saker om mamman. 
  • Anonym (Anonym)

Såg den här tråden nu. Hur har det gått? 
    Du kan ta kontakt med familjerådgivningen i din kommun för hjälp. 

• Anonym (Pappa)

Du skriver att ni bosatt er där, det får mig att undra, har ni bott 70mil bort tidigare, dit nu mamman ämnar flytta? Det är nämligen i så svart/vitt som alla skriver här. Om barnet vuxit upp på orten som ligger 70mil bort och barnet har en större anknytning till den orten så kan tingsrätten faktiskt bevilja att mamman får flytta med barnet även om vårdnaden är delad. Just för att man ser till barnet, att barnet har en starkare anknytning till det samhället. Senaste exemplet i media på det är kändisparet Måns och hans ex hustru som är från england, hon fick rätt att flytta tillbaka till England och ta med sig de gemensamma barnen.

• EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-06-02 17:35:32 följande:

Du ska givetvis inte flytta till en stad där både du och barnet inte kommer att trivas, vill exet flytta så får hon göra det själv.

Jag förstår hur du tänker, men det finns inget som säger att barnet inte kommer att trivas på nya orten eller att ts inte kommer att trivas (om de flyttar). 
  • Anonym (X)
    Anonym (Pappa) skrev 2025-08-30 20:39:03 följande:

Du skriver att ni bosatt er där, det får mig att undra, har ni bott 70mil bort tidigare, dit nu mamman ämnar flytta? Det är nämligen i så svart/vitt som alla skriver här. Om barnet vuxit upp på orten som ligger 70mil bort och barnet har en större anknytning till den orten så kan tingsrätten faktiskt bevilja att mamman får flytta med barnet även om vårdnaden är delad. Just för att man ser till barnet, att barnet har en starkare anknytning till det samhället. Senaste exemplet i media på det är kändisparet Måns och hans ex hustru som är från england, hon fick rätt att flytta tillbaka till England och ta med sig de gemensamma barnen.

Engelsk lag gäller engelska barn. 
  • Aliona
    Anonym (X) skrev 2025-08-31 15:03:39 följande:
    Engelsk lag gäller engelska barn. 
    Nej, svensk lag gäller i Sverige, oavsett var man kommer ifrån. 
  • Anonym (Ll)
    Aliona skrev 2025-08-31 21:45:43 följande:
    Nej, svensk lag gäller i Sverige, oavsett var man kommer ifrån. 
    Men hade inte de barnen (Måns)  vuxit upp i England?
  • Aliona
    Anonym (Ll) skrev 2025-08-31 21:51:52 följande:
    Men hade inte de barnen (Måns)  vuxit upp i England?

Jo, men vid tillfället bodde de i Sverige. Och då beslutade svensk domstol, enligt svensk lag, att mmman kunde flytta tillbaka till England med barnen. 

• Anonym (Ll)
    Aliona skrev 2025-08-31 22:01:11 följande:

Jo, men vid tillfället bodde de i Sverige. Och då beslutade svensk domstol, enligt svensk lag, att mmman kunde flytta tillbaka till England med barnen. 

Ja, för att barnen hade vuxit upp i England (London var det väl?), det var mer hemma för dem. Rätten försökte se till barnens bästa.

Men i det här fallet så bodde familken ju och hade skola i den nuvarande staden. Eller tänkte du att de var nyinflyttade där? 
  • Aliona
    Anonym (Ll) skrev 2025-08-31 22:55:08 följande:
    Ja, för att barnen hade vuxit upp i England (London var det väl?), det var mer hemma för dem. Rätten försökte se till barnens bästa.

Men i det här fallet så bodde familken ju och hade skola i den nuvarande staden. Eller tänkte du att de var nyinflyttade där? 
    Jag svarade bara på det felaktiga påståendet att engelsk lag gäller för engelska barn i Sverige. Det var någon annan som srig upp Måns fall och att rätten i vissa fall kan bedöma att barnet ska få flytta mot ena vh vilja, om barnen kan anses mer hemmastadda där. I ts fall vet vi inte om barnen har bott i ts stad hela livet eller precis flyttat dit, men det skulle vara relevant information i sammanhanget. 
  • Anonym (Ll)

Barn tycker inte om att flytta och de brukar inte tycka om att föräldrarna separerar (om inte den ena parten är våldsam eller liknande).

Så din dotter kommer troligtvis ha förståelse för dina argument. Var bara tydlig i att berätta vad som händer, det går inte att skydda barn från sanningen.

Men tala aldrig illa om modern, trots att du kan vara arg och besviken på henne. Det blir en besvärlig lojalitetskonflikt för henne.

Svar på tråden Ena föräldern vill flytta med barnet