Anonym (hate it) skrev 2025-06-03 17:56:20 följande:
Tack för alla svar och tips!
Fånigt nog har jag faktiskt boendestöd, men det är ibland/ofta mycket snack och lite verkstad, även när jag säger att jag vill göra något. Ibland känns det som att de mest passar på att ha extra rast hemma hos mig. De säger att det är för att det är jag som ska styra och vad jag orkar osv, men jag har sagt till dem och det står i genomförandeplanen att det jag ofta behöver är någon som ser till att jagfår saker gjorda.
I alla fall så har jag haft boendestöd idag och vi har faktiskt fått saker gjorda. DÅ vi hade tvättstugan idag passade vi på att gå igenom och städa upp i skåpen i hallen. Jag har hela tiden haft ett av skåpen som linneskåp men det har varit rörigt och saker har liksom bara tryckts in genom åren huller om buller. Men nu är det fint och ordning där inne. Det är alltid något.
Dum fråga, tror ni att någon vill ha gamla LP-skivor? Det är inga wow-artister direkt. Men jag har i alla fall ingen användning för dem.
Förlåt om jag skriver som en kratta idag, jag har skakat på tangentbordet.
Javisst kan någon vara intresserad av vinylskivor. Packa in dem i en tålig pappkartong och gå till Myorna, Emmaus eller Stadsmissionen med dem.
-Köp en förvaring till verktyg, skruvar, tummstock och spik och liknande, t.ex. en redskapsväska i plast. Finns på Ö&B eller Clas Olsson. Fyll den med de sakerna.
-Ta en skokartong eller en större kartong och lägg alla sladdar till apparater och dataprylar i den.
-Köp en mindre redskapsväska till sygrejorna, som nålar, knappar, resårband, tryckknappar och måttband. Lägg dom grejorna i den.
-Köp en mindre redskapsväska till allt som har med att skriva och klistra att göra (utom dina block) . Lägg pennor, suddgummin, hålslagare, häftapparat, märkpennor, tejp, maskeringstejp i den.
- Ta en låda i köket där du lägger små köksprylar, som små lock och korkar till flaskor, gummisnoddar, olika mått som decilitermått, teskedsmått, matskedsmått och kryddmått.
-Köp en kartong/förvaringsbox för minnessaker från din mamma och mormor och lägg ner dem där. Lägg mormors brev där också. Ställ kartongen på ett säkert ställe, som till exempel på en hylla i linneskåpet.
-Ta en hylla i ett köksskåp (eller två hyllor om det behövs). där du först ställer in alla prydnadssaker och ljusstakar som du har.
Sedan känner du efter vilka du vill ha framme och tar bara fram just de igen. Längre fram kan du ju alltid växla om lite och plocka ut nya och sätta tillbaka andra, ifall du vill ha lite omväxling längre fram.
- Ta en annan hylla i samma köksskåp till jul- och påsksaker och ställ in dem där.
- Släng det som är rent skräp, som tomma påsar och liknande.
-Köp ett fint skåp för att förvara dina block i. Lägg in blocken i skåpen.
Om du och din boendestödjare inte redan har gjort det: Samla alla städprylar i städskåpet.
Häng alla kläder som går att hänga på galgar i garderober och förråd. Ha sommarkläder i en garderob, vinterkläder i en annan, sportkläder i en och ytterkläder i en egen.
Nu har du röjt så att du har en överblick. Nu kan du börja fundera vad du skulle behöva för möbler för det som du vill göra i lägenheten. Bordet som du har är kanske bra att ha kvar?
Fråga på Myrorna om de vill hämta soffan. Annars finns Tip Tap-appen där du betalar någon för att hämta soffan och skjutsa den till tippen. (Tror att den heter så eller möjligen tic tac). Kostar en del, kanske mella 500-1000 kr, men det är det värt. Du får troligtvis hjälpa den som kommer och hämtar soffan att bära ut den.
Lycka till!