• Anonym (hate it)

Vantrivs i min lägenhet men kan inte flytta

Flyttade hit med min mamma 1 april 2015, var då 17 år, skulle fylla 18.

Mamma gick bort 7 maj 2015.

Jag fick bo kvar i lägenheten, som är hyres.

Fick autismdiagnos i september 2016 efter att krispsykologen tyckte att jag skulle utredas och ställde mig i kö, vilket sedemera ledde till först aktivitetes- och sedan sjukersättning. Därav har jag skral ekonomi, och därav plus dålig kötid, kan jag inte flytta inom området jag bor i, och pga resten kan jag inte flytta utanför..

Så vad ska jag göra för att börja trivas i lägenheten jag bor i? För jag lär inte komma härifrån förrän jag hamnar på ålderdomshemmet.

Jag tar gärna alla tips och ger gärna vilka som helst beskrivningar ni behöver.

• Svar på tråden Vantrivs i min lägenhet men kan inte flytta
  • Anonym (hate it)

Tack för alla svar och tips!

Fånigt nog har jag faktiskt boendestöd, men det är ibland/ofta mycket snack och lite verkstad, även när jag säger att jag vill göra något. Ibland känns det som att de mest passar på att ha extra rast hemma hos mig. De säger att det är för att det är jag som ska styra och vad jag orkar osv, men jag har sagt till dem och det står i genomförandeplanen att det jag ofta behöver är någon som ser till att jagfår saker gjorda.

I alla fall så har jag haft boendestöd idag och vi har faktiskt fått saker  gjorda. DÅ vi hade tvättstugan idag passade vi på att gå igenom och städa upp i skåpen i hallen. Jag har hela tiden haft ett av skåpen som linneskåp men det har varit rörigt och saker har liksom bara tryckts in genom åren huller om buller. Men nu är det fint och ordning där inne. Det är alltid något.

Dum fråga, tror ni att någon vill ha gamla LP-skivor? Det är inga wow-artister direkt. Men jag har i alla fall ingen användning för dem.

Förlåt om jag skriver som en kratta idag, jag har skakat på tangentbordet.

• Anonym (E)

Vad glad jag blir av att det går framåt, det är ofta svårt attkomma igång men när man sem är igång så är det så roligt och belönade att se framstegen.

LP-skivor finns det säkerligen intresse för, du kan höra med någon lokal musikaffär, annars någon second hand, typ stadsmissionen

• Anonym (M)
    FruFarfalle skrev 2025-06-03 18:50:35 följande:

Hyresvärden har skyldighet att underhålla lägenheten. Det låter som att du skulle kunna kräva ommålning om du bott där i 10 år och de egentligen skulle målat om redan då. Kan boendestöd hjälpa med en lista om vad som behöver göras och kontakt med hyresvärden? 

https://lawline.se/answers/nar-kan-man-krava-att-en-hyresvard-renoverar-en-hyresratt

Exakt min tanke. Det har du rätt till TS och även byta ut vitvaror om de inte har bytts ut på många år. 

Dåligt av hyresvärden att de inte målade om då. 

• Anonym (Sine)
    Anonym (hate it) skrev 2025-06-03 17:56:20 följande:

Tack för alla svar och tips!

Fånigt nog har jag faktiskt boendestöd, men det är ibland/ofta mycket snack och lite verkstad, även när jag säger att jag vill göra något. Ibland känns det som att de mest passar på att ha extra rast hemma hos mig. De säger att det är för att det är jag som ska styra och vad jag orkar osv, men jag har sagt till dem och det står i genomförandeplanen att det jag ofta behöver är någon som ser till att jagfår saker gjorda.

I alla fall så har jag haft boendestöd idag och vi har faktiskt fått saker  gjorda. DÅ vi hade tvättstugan idag passade vi på att gå igenom och städa upp i skåpen i hallen. Jag har hela tiden haft ett av skåpen som linneskåp men det har varit rörigt och saker har liksom bara tryckts in genom åren huller om buller. Men nu är det fint och ordning där inne. Det är alltid något.

Dum fråga, tror ni att någon vill ha gamla LP-skivor? Det är inga wow-artister direkt. Men jag har i alla fall ingen användning för dem.

Förlåt om jag skriver som en kratta idag, jag har skakat på tangentbordet.

Javisst kan någon vara intresserad av vinylskivor. Packa in dem i en tålig pappkartong och gå till Myorna, Emmaus eller Stadsmissionen med dem.

-Köp en förvaring till verktyg, skruvar, tummstock och spik och liknande, t.ex. en redskapsväska i plast. Finns på Ö&B eller Clas Olsson. Fyll den med de sakerna. 

-Ta en skokartong eller en större kartong och lägg alla sladdar till apparater och dataprylar i den.

-Köp en mindre redskapsväska till sygrejorna, som nålar, knappar, resårband, tryckknappar och måttband. Lägg dom grejorna i den.

-Köp en mindre redskapsväska till allt som har med att skriva och klistra att göra (utom dina block) . Lägg pennor, suddgummin, hålslagare, häftapparat, märkpennor, tejp, maskeringstejp i den. 

- Ta en låda i köket där du lägger små köksprylar, som små lock och korkar till flaskor, gummisnoddar,  olika mått som decilitermått, teskedsmått, matskedsmått och kryddmått. 

-Köp en kartong/förvaringsbox för minnessaker från din mamma och mormor och lägg ner dem där. Lägg mormors brev där också. Ställ kartongen på ett säkert ställe, som till exempel på en hylla i linneskåpet.

-Ta en hylla i ett köksskåp (eller två hyllor om det behövs).  där du först ställer in alla prydnadssaker och ljusstakar som du har.
    Sedan känner du efter vilka du vill ha framme och tar bara fram just de igen. Längre fram kan du ju alltid växla om lite och plocka ut nya och sätta tillbaka andra, ifall du vill ha lite omväxling längre fram. 

- Ta en annan hylla i samma köksskåp till jul- och påsksaker och ställ in dem där.

- Släng det som är rent skräp, som tomma påsar och liknande. 

-Köp ett fint skåp för att förvara dina block i. Lägg in blocken i skåpen.

Om du och din boendestödjare inte redan har gjort det: Samla alla städprylar i städskåpet. 

Häng alla kläder som går att hänga på galgar i garderober och förråd. Ha sommarkläder i en garderob, vinterkläder i en annan, sportkläder i en och ytterkläder i en egen. 

Nu har du röjt så att du har en överblick. Nu kan du börja fundera vad du skulle behöva för möbler för det som du vill göra i lägenheten. Bordet som du har är kanske bra att ha kvar?

Fråga på Myrorna om de vill hämta soffan. Annars finns Tip Tap-appen där du betalar någon för att hämta soffan och skjutsa den till tippen. (Tror att den heter så eller möjligen tic tac). Kostar en del, kanske mella 500-1000 kr, men det är det värt. Du får troligtvis hjälpa den som kommer och hämtar soffan att bära ut den.

Lycka till!
  • Anonym (Sine)

Ett tillägg: Om du använder appen Tip tapp för att få hjälp med att få bort soffan till återvinningen, så tänk på att man måste vara lite vaksam när man släpper in okända personer i ens lägenhet. 

Göm undan mobil, nycklar och kreditkort innan de kommer. Ta hämtnimgem på en tid när boendestödjaren är där, så att ni är två. 

• Anonym (Sine)
    FruFarfalle skrev 2025-06-03 18:50:35 följande:

Hyresvärden har skyldighet att underhålla lägenheten. Det låter som att du skulle kunna kräva ommålning om du bott där i 10 år och de egentligen skulle målat om redan då. Kan boendestöd hjälpa med en lista om vad som behöver göras och kontakt med hyresvärden? 

https://lawline.se/answers/nar-kan-man-krava-att-en-hyresvard-renoverar-en-hyresratt

Förr i tiden kunde man få omtapetserat efter 10-15 år, nu har det blivit snålare med sådant tycker jag. Om det är ett allmännyttigt bostadsbolag så brukar de ha en underhållspolicy, fråga om det. 

Är det en privat värd så kan man alltid fråga, speciellt om tapeterna redan var gamla när du flyttade in. 
  • Anonym (Tipptapp)
    Anonym (M) skrev 2025-06-03 17:03:21 följande:

Instämmer i ovanstående om att du behöver rensa och plocka undan en hel del prylar som du inte använder. 

Om det känns övermäktigt att sortera så kan du plocka ned allt i lådor/kassar och sortera efterhand. 

Fundera sedan på hur du skulle vilja ha det. Finns det någon miljö som du trivs i och i så fall varför? Du kan också kolla upp inredning på nätet och se om det är något du gillar.

Strunta i hur saker borde vara och utgå helt ifrån vad som får dig att må bra. Jag har till exempel prylar som påminner mig om havet som jag älskar. Jag har inrett utifrån en liten restaurang i en dansk fiskeby eftersom jag verkligen gillade miljön. 

Det går att göra stor skillnad med lite pengar. Jag brukar köpa inredning i outlets på nätet och när det är rea på lågprisaffärer som Rusta och Jysk. 

Jag har också gjort kap på Blocket nu när man kan använda TipTapp. Jag har ingen bil så det är perfekt. 

Du skulle också kunna köpa en tjockare ram/tittskåp och montera minnessaker i från din mamma och brevet som du skrev om. 

Kan din låtsatsmoster hjälpa dig med inredningen? 

Jag tänker också att du borde kunna få hjälp från kommunen med att till exempel organisera hemma och hitta system för städning etc. så att det inte blir så överväldigande. 

Har du inte hört om vad Tiptapp är för företag?
    Bojkotta!
  • Anonym (Sine)
    Anonym (Tipptapp) skrev 2025-06-04 07:41:40 följande:
    Bojkotta!

Anonym (Tipptapp) skrev 2025-06-04 07:41:40 följande:
    Bojkotta!
    Ge gärna ett alternativ till Tipp Tapp! När jag använde det en gång så hade den person som hämtade en egen bil och jag gav personen bra betalt, utifrån hur mycket grejor det var.

I vissa städer har Myrorna gratis hämtning, men då måste det vara något som de vill ha och tror är säljbart. Den soffan i konstläder som TS har är gammal, så den kanske de inte tar. 

Till Trådstartaren: Till ditt badrum: köp en förvaringshylla på hjul med flera plan. Där kan du ställa eller lägga alla badrumssaker som inte får plats i badrumsskåpet. 

Finns på IKEA, men ofta också på ställen som Jysk. 
  • Anonym (Sine)

Ett annat tips: Behöver du storstäda så ta ett rum en dag och sedan nästa rum nästa dag och så vidare. Annars blir det utmattande. 

Detsamma gäller för fönstren. Bestäm en vecka när du ska ta fönstren och gör klart ett rum varje dag, så är du klar efter 4 dagar!

• Anonym (Em)

Kan du inte byta lägenhet med någon? I min stad byter folk kontrakt hejvilt och det kommunsla bostadsbolaget godkänner det. 

• Anonym (hate it)

Fler bra tips, tack!

Jag tänkte att idag ska jag helt enkelt "lyfta" på 13 saker i vardagsrummet och försöka identifiera vad det är och bestämma var de egentligen ska vara, om någon annanstans. 

Jag återkommer med resultatet.

• Anonym (hate it)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-04 10:24:16 följande:

Kan du inte byta lägenhet med någon? I min stad byter folk kontrakt hejvilt och det kommunsla bostadsbolaget godkänner det. 

Det gör inte mitt. Alla bytta kontrakt räknas som nya och prövas som om man vore en helt ny hyresgäst.
  • Anonym (hate it)

Ok, så, de här sakerna har jag "lyft på":

Skruvdragare - lade jag i ena skåpet i hallen där jag har verktygslåda
    3 rollers + refill - lade jag i samma skåp 
    Suddgummi - lade jag i översta skrivbordslådan bredvid mina pennor
    Förpackning med nålar - lade jag i en glssburk och ställde i städskåpet i köket
    Trådrulle - lade jag med nålarna
    BONUSPRYL - det låg en säkerhetsnål under trådrullen, så lade dit den med
    Tom karamellburk - påsen för metallåtervinning
    Personlarm - uppackad och stoppad i jackfickan
    Glasstöpt ljus - ställde jag i fönstret bredvid de andra. Jag vet faktiskt inte om jag vågar tända det, det var väldigt dammigt. Jag torkade ur med en bit papper. Det kanske är ett doftljus, jag tyckte att det började lukta kryddigt när jag torkade.

Tygklädd burk - var ju tvungen att öppna den för att se vad som var i. Så här är vad som är i:
    Medalj, tjejgång 1999, ink båvitt band
    Band från Blind Bowling WCh (world championship?) 2002 Helsinki med en liten finsk flagg-pinn på
    En liten plastkrokodil på färglatt snöre
    En hornbit med smyckesfäste på
    En liten spader ess i metal
    8 små plasteksaker som ser  ut som att de kommer fårn kinderägg eller liknande
    2 små pastfigurer från Asterix
    En liten plastmulvad
    En fingerborg
    Ett litet fotografi på min mamma
    En stor, tung medalj med en häst från 70-talet

Så nu vet jag inte vad jag ska göra med burken och innehållet.

• Anonym (Sine)
    Anonym (hate it) skrev 2025-06-04 14:28:52 följande:

Ok, så, de här sakerna har jag "lyft på":

Skruvdragare - lade jag i ena skåpet i hallen där jag har verktygslåda
    3 rollers + refill - lade jag i samma skåp 
    Suddgummi - lade jag i översta skrivbordslådan bredvid mina pennor
    Förpackning med nålar - lade jag i en glssburk och ställde i städskåpet i köket
    Trådrulle - lade jag med nålarna
    BONUSPRYL - det låg en säkerhetsnål under trådrullen, så lade dit den med
    Tom karamellburk - påsen för metallåtervinning
    Personlarm - uppackad och stoppad i jackfickan
    Glasstöpt ljus - ställde jag i fönstret bredvid de andra. Jag vet faktiskt inte om jag vågar tända det, det var väldigt dammigt. Jag torkade ur med en bit papper. Det kanske är ett doftljus, jag tyckte att det började lukta kryddigt när jag torkade.

Tygklädd burk - var ju tvungen att öppna den för att se vad som var i. Så här är vad som är i:
    Medalj, tjejgång 1999, ink båvitt band
    Band från Blind Bowling WCh (world championship?) 2002 Helsinki med en liten finsk flagg-pinn på
    En liten plastkrokodil på färglatt snöre
    En hornbit med smyckesfäste på
    En liten spader ess i metal
    8 små plasteksaker som ser  ut som att de kommer fårn kinderägg eller liknande
    2 små pastfigurer från Asterix
    En liten plastmulvad
    En fingerborg
    Ett litet fotografi på min mamma
    En stor, tung medalj med en häst från 70-talet

Så nu vet jag inte vad jag ska göra med burken och innehållet.

Snyggt jobbat, det blev ju fler grejer än 13!?

Skilj ut det som du har minnen med, som t.ex. din mammas foto och kanske medaljerna. Lägg fingerborgen bland nålarna.

Bra id'e att slänga resten, om du inte har starka minnen av när du fick dem.
  • Anonym (Sine)
    Anonym (Sine) skrev 2025-06-04 15:21:53 följande:
    Snyggt jobbat, det blev ju fler grejer än 13!?

Skilj ut det som du har minnen med, som t.ex. din mammas foto och kanske medaljerna. Lägg fingerborgen bland nålarna.

Bra id'e att slänga resten, om du inte har starka minnen av när du fick dem.
    Alltså starka känslomässiga goda minnen knutna till den situation när du fick eller köpte sakerna.
Svar på tråden Vantrivs i min lägenhet men kan inte flytta