• Anonym (Skjut mig!)

Partners barn gnäller hela tiden vad göra

Jag har bjudit min partner och hennes barn på en utlandsresa. Båda hennes barn klagar på typ allt. Hon gör ingenting åt det. Jag ville inte ens ha med dem men var snäll och bjöd med dem. Hur ska jag överleva en vecka med dem? Jag har redan erbjudet dem ett eget hotellrum på ett annat hotell. Men så tycker hon att jag överreagerar?

• Svar på tråden Partners barn gnäller hela tiden vad göra
  • Anonym

Varför bjöd du inte med din partner när barnen var hos sin pappa?

• Anonym (Mamma)

Usch vad tråkigt. Hur gamla är de? 

• Anonym (J)

Hur gamla är de? Går det att prata med dem? Annars är det bara att bita ihop och stå ut med dem alternativt skicka dem till ett annat hotell och stå ut med att din partner tycker att du överreagerar. 

• Anonym (E)

Men säg åt dem att de får sluta gnälla och inför regeln att om man har ett klagomål måste man komma med en lösning/ett förslag annars är man tyst.

Magstarkt av din partner att inte säga åt barnen när de blir bjudna på en utlandsresa. Helt otroligt att ens ta emot en sådan resa. 

Boka ett hotellrum åt dig själv på ett annat hotell så att din partoner fattar att hon måste börja uppfostra sina barn. 

• Anonym (Falabella)

Men hur gamla är dessa barn?

Är de 14 och 16 och hatar allt som inte är som de är vana vid och har selektiv ätstörning borde ni klart lämnat dem hemma med någon som kollar till dem.

Är de 20 och 22 borde de veta bättre och är mest otacksamma.

Resor kan avbokas vet du.

• Spucks

Jag undrar också hur gamla barnen är. Är de småbarn kan de ju vara i en fas där de gnäller mycket. Är de äldre borde de veta bättre .. fast det skulle ju förutsätta att någon har lärt dem och mamman gör ju det tydligen inte.

Det var snällt av dig att bjuda dem, så med den utgångspunkt tycker jag absolut att du har rätt att säga till om de beter sig illa. Typ "Jag ville göra något trevligt för er och bjöd er, men ni verkar inte uppskatta det - jag sätter er på nästa flyget hem."

• Aliona

Jag är lite inne på samma spår som E ovan, kanske inte som regel som de kan klaga på, men som ett sätt att bemöta dem. Gnäller de så bekräfta deras känslor och fråga dem vad lösningen är. Ge inte läsningar själv utan de ska komma på, och genomföra. Tex, pallar de inte följa med på aktivitet så får de stanna hemma på rummet och vila. Följer de med ändå (för att stanna på rummet är ju jättetråkigt), och de fortsätter att klaga, så påminner du om att det var deras eget val, och om de fortsätter så gå tillbaka till att de får hitta en lösning. Förhoppningsvis blir det mindre inbjudande till att köaga och gnälla. 

Jag känner för dig. Det är skitjobbigt med gnälliga ungar, i synnerhet om det inte är ens egna. Det är väldigt snällt av dig att bjuda med dem, och du är i din fulla rätt att säga till mamman att du inte kommer vilja göra saker med barnen i framtiden om hon inte hanterar barnens gnäll. 

• Anonym (R)

Här kan ju krafter vara i spel som TS egentligen inte alls kan påverka. 

Barnen kanske är sårade och vingklippt efter skilsmässan? De kanske på ett halvt omedvetet plan tycker att det är stötande och sjukt att deras pappa inte är med på resan. De kanske egentligen vill att mamma och pappa ska bli vänner igen och fattar egentligen inte alls varför TS är med i bilden.

En skilsmässa kan liknas vid en bilkrasch och barn kan drabbas på alla möjliga sätt av en sådan händelse. TS verkar leva i villfarelsen att en ny plastpappa är som när han själv får en ny kollega på jobbet men så är det inte.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Skjut mig!) skrev 2025-06-04 21:28:37 följande:

Jag har bjudit min partner och hennes barn på en utlandsresa. Båda hennes barn klagar på typ allt. Hon gör ingenting åt det. Jag ville inte ens ha med dem men var snäll och bjöd med dem. Hur ska jag överleva en vecka med dem? Jag har redan erbjudet dem ett eget hotellrum på ett annat hotell. Men så tycker hon att jag överreagerar?

Enklast är väl att du själv bokar ett eget hotellrum på ett annat hotell så att du kan få ditt semesterlugn. 
  • Aliona
    Anonym (R) skrev 2025-06-05 08:42:41 följande:

Här kan ju krafter vara i spel som TS egentligen inte alls kan påverka. 

Barnen kanske är sårade och vingklippt efter skilsmässan? De kanske på ett halvt omedvetet plan tycker att det är stötande och sjukt att deras pappa inte är med på resan. De kanske egentligen vill att mamma och pappa ska bli vänner igen och fattar egentligen inte alls varför TS är med i bilden.

En skilsmässa kan liknas vid en bilkrasch och barn kan drabbas på alla möjliga sätt av en sådan händelse. TS verkar leva i villfarelsen att en ny plastpappa är som när han själv får en ny kollega på jobbet men så är det inte.

Det här tror jag också kan vara en anledning, Mamman borde kunna avgöra om det ligger något i det. Om det är så, så är det nog bäst för ts att bara ta ett steg tillbaka medan barnen bearbetar skilsmässan.
  • Martins07

Det var ett misstag av dig. Du skulle inte bjuda in dem.
    Gör inte något mer på deras klagomål, vill de inte ha som det är så får de fixa själva, helt enkelt. 

Det är också en rekommendation att inte involvera sig i en relation med en kvinna som har redan barn, i 96 % fungerar inte bra. Hon säger inget, de har redan en pappa du kommer inte vara deras, du var inte där i början av deras liv. 
    Fundera på att lämna henne

Det är bara en början Vad de barnen gör, det blir värre. 

• Lönnsirap

Resa med barn är något som man ibland ångrar! Särskilt när man inser att de inte bara är söta och tacksamma, utan också gnälliga och otacksamma.

Med detta sagt tycker jag att ni som vuxna faktiskt får lägga upp resan och även kommunikationen kring denna tillsammans. Det kanske behövs en liten konflikt redan på hemmaplan för att få en trevlig resa.

• Anonym (Hmm)

Små barn är sällan tacksamma och ofta gnälliga när de inte vill eller orkar saker.

Hur du känner inför hennes barn, kanske är en indikation att det inte är rätt kvinna för dig.

• Xenia
    Anonym (Skjut mig!) skrev 2025-06-04 21:28:37 följande:

Du bjuder din partner och hennes barn, barnen gnäller och hon tycker att du "överreagerar". Är det inte din partner som är problemet här? 

Barn (hur gamla?) brukar inte vara tacksamma, det är deras mamma som borde vara det. Det är också deras mamma som ska uppfostra dem.

Så där kommer det att fortsätta: hennes barn uppför sig illa, hon säger inte till och du får finna dig i allt. Du är ju inte deras pappa så de accepterar inte någon tillsägelse från dig.
  • Anonym (E)
    Xenia skrev 2025-06-05 11:43:30 följande:
    Du bjuder din partner och hennes barn, barnen gnäller och hon tycker att du "överreagerar". Är det inte din partner som är problemet här? 

Barn (hur gamla?) brukar inte vara tacksamma, det är deras mamma som borde vara det. Det är också deras mamma som ska uppfostra dem.

Så där kommer det att fortsätta: hennes barn uppför sig illa, hon säger inte till och du får finna dig i allt. Du är ju inte deras pappa så de accepterar inte någon tillsägelse från dig.

Ja precis, det är inte barnens fel om de är ouppfostrade. 

Jag skulle se det som en gigantisk röd flagga att partnern inte ser något problem i barnens beteende när de har blivit bjudna på en resa utan i stället problematiserar TS reaktion.  

• Anonya

Saknar mycket information här. Hur gamla är barnen? Gnäller de för att de har tråkigt och vill ha något att göra eller är allt ni gör fel enligt dem? I hur stor grad tas det hänsyn till dem? Hur funkar de i vardagen och hur funkar relationen mellan dig och dem hemma i Sverige? Vad var deras inställning till resan när de hörde om den?

Med tanke på att TS erbjudit dem eget hotellrum på annat hotell så lär de vara i övre tonåren minst. Annat hotell låter illa i mina öron, det är som att man inte alls vill ha med dem att göra. Eget rum på samma hotell kunde däremot vara ett sätt att lösa en del av problemen.

• Anonym (Mamma)

Du svarar inte på hur gamla barnen är men ett allmänt tips är att prata om -oss- och inte dig själv. Kritiserar du barnens upprörande så kritiserar du hennes uppfostran vilket inte är så smart på en semesterresa. Prata istället om vad du och partnern går miste om - eller ännu hellre vad barnen går miste om med sin attityd.

Svar på tråden Partners barn gnäller hela tiden vad göra