• Anonym (Panik)

Hon gravid, känner mig lurad!

Jag har träffat en tjej ett par gånger, dejter osv. Och så slutade det med att vi hamnade i säng. Vi har sex, och när jag känner att jag är på väg att komma frågar jag om hon äter p-piller. Hon säger att det är lugnt och att hon gör det. efteråt känner jag mig lite nojig och frågar igen. Hon säger ja, att hon har ätit i flera år och aldrig varit några problem. Några veckor senare hör hon av sig och säger att vi måste ses och prata om en grej. När vi gör det berättar hon att hon är gravid! Vi är båda rätt skärrade. Men så säger hon att hon inte vet om hon vill ha barnet eller inte. jag är 22, hon 23, vi pluggar båda och är i ett läge där barn verkligen inte passar in. 

vi Pratar om hur fan det kunde hända fast vi hade skydd. Hon berättar att det inte heller är vanliga p-piller hon ätit utan någon variant som inte är lika säkert? Plus att hon tydligen i efterhand googlat och sett att det tydligen finns ännu större risk om man är överviktig osv. 

Men så när vi pratar igen senare säger hon att hon nog vill behålla ändå! Jag vet inte. Jag känner mig inte alls redo att bli pappa, och jag känner mig också lite lurad att hon var så säker på att allt var lugnt och att hon hade skydd, sen visar det sig inte vara helt sant. 

• Svar på tråden Hon gravid, känner mig lurad!
  • Anonym (Månki)
    Anonym (Kung David) skrev 2025-06-06 23:14:03 följande:

Hmm, man kan inte flytta över ansvar alltså?  Men om kvinnan vet att p-pillren inte är 100% och är okey med risken då flyttar hon över ansvaret att skydda sig mot graviditet på mannen så han får minsann skylla sig själv om det blir barn.

Om hon bestämmer sig för att föda barnet, med motivering att det är hennes kropp trots mannen tycker att hon skall göra abort och sen skiter hon i hans vilja men flyttar ändå jättegärna över betalningsansvaret (underhållet) till mannen. Då hör man ingenting om att ansvar inte får flyttas, då är det tvärtom en rättighet kvinnan har. Ganska falskt  beteende faktiskt. 

Mannen var i så fall ok med riskerna. Betala underhåll är en konsekvens av att han inte tagit tillräckligt med ansvar.

Även kondomer ger inte ett hundraprocentigt skydd. Har han kondom och det ändå blivit ett barn så har han tagit en risk. Han tycker med andra ord att den risken är acceptabel. 

Underhållet går till den tredje personen som skapats i det här. Som förälder har man också ett ansvar.

• EpicF
    Anonym (Månki) skrev 2025-06-07 21:44:56 följande:

Mannen var i så fall ok med riskerna. Betala underhåll är en konsekvens av att han inte tagit tillräckligt med ansvar.

Även kondomer ger inte ett hundraprocentigt skydd. Har han kondom och det ändå blivit ett barn så har han tagit en risk. Han tycker med andra ord att den risken är acceptabel. 

Underhållet går till den tredje personen som skapats i det här. Som förälder har man också ett ansvar.

Med kondom hade han iallfall tatt sitt ansvar till skydd. 

Underhållet går till den föräldern som ensam ska försörja sitt barn. Det är den delen som den andra föräldern ska täcka. Det alltså inte till barnet i fråga. 
  • Anonym (Månki)
    Anonym (Lurad????) skrev 2025-06-07 03:41:34 följande:
    Men lägg ner att försvara att så många "män" vägrar att ta ansvar för sin egen fertilitet vid nya eller tillfälliga relationer. 

Nej, hormonbaserade preventivmedel är inte 100%-iga. Men hade TS, (eller vilken annan man som helst) i situationen med ett nytt ligg, använt kondom så hade varken han eller tjejen varit i den här situationen. Han kom inte ens på tanken på skydd förrän han stoppat in den! Då gick det upp ett litet Liljeholmens att "just faan, hur var det med skydd?". Hade hon sagt "nej" vid den punkten så hade båda varit lika korkade. Hon har dock möjligheten till att göra abort vilket inte han har och därför MÅSTE han (och alla andra män) tänka till INNAN sex. Det är liksom den enda chansen de har att förhindra en graviditet. Sen har de ingen chans att påverka om det blir ett barn eller inte. Varför är det så svårt att förstå? 

Själv hade jag valet minipiller (dvs sannolikt det som tjejen TS låg med) eller hormonspiral när det var dags för preventivmedel efter att barnen kom (innan barnen kom körde vi med kondom i många år då jag inte ville använda hormonbaserade preventivmedel) pga propp under graviditeten. Då jag vet hur jag fungerar så gick minipiller bort på studs pga det extrema noggrannhet som behövs vid användandet av dem. Jag anser personligen att minipiller inte borde finnas just pga det men alla kan inte använda konventionella p-piller och många vill inte ha spiral innan de fått barn (tidigare var det även så att du inte fick sätta in spiral om du inte fått barn). 

Varken jag eller någon annan här vet varför tjejen TS låg med valde just sin form av preventivmedel men hon har iaf försökt skydda sig mot graviditet. Sen var även hon korkad som inte propsade på kondom vid nytt ligg då det fortfarande finns sjukdomar som inte stoppas av annat än kondom. 
    Hon kanske inte ens käkade piller utan bara ville att han skulle köra på när de befann sig i akten. Hon kanske underskattade riskerna och fattade beslutet att bli förälder när hon visade sig vara gravid. Det spelar faktiskt ingen roll. Han kan inte avskriva sig från sitt ansvar i det här. Det är dags att växa upp och sluta fjanta med en tråd på familjeliv som en barnrumpa.

Grattis ts, du ska bli pappa.
  • Anonym (V)
    Anonym (Quinny) skrev 2025-06-07 15:20:57 följande:

Inte en enda kommentar av TS. Tolkar det som en trolltråd för att få igång oss. Mest för att man skulle vilja vrida nacken av grabbjäkeln. Men det är varken eller. 

Verkar vara så, TS är osynlig.
  • Anonym (Månki)
    EpicF skrev 2025-06-07 21:50:56 följande:
    Med kondom hade han iallfall tatt sitt ansvar till skydd. 

Underhållet går till den föräldern som ensam ska försörja sitt barn. Det är den delen som den andra föräldern ska täcka. Det alltså inte till barnet i fråga. 

Barnet har inte möjligheter att köpa sina egna blöjor.

Underhållet går till den föräldern som tar hand om barnet och den extremt låga pengen ska föreställas täcka hälften av barnets skötsel. Det kan vi säkert debattera en annan gång. Att folk ens skaffar barn i dagens samhälle är ett mirakel i sig självt.

• Anonym (V)
    Anonym (Månki) skrev 2025-06-07 21:44:56 följande:

Ja, så är det, finns inget som är helt säkert.
  • EpicF
    Anonym (Månki) skrev 2025-06-07 21:58:44 följande:

Barnet har inte möjligheter att köpa sina egna blöjor.

Underhållet går till den föräldern som tar hand om barnet och den extremt låga pengen ska föreställas täcka hälften av barnets skötsel. Det kan vi säkert debattera en annan gång. Att folk ens skaffar barn i dagens samhälle är ett mirakel i sig självt.

Vilket var precis det jag skrev.....
  • Anonym (Månki)
    EpicF skrev 2025-06-07 23:00:14 följande:
    Vilket var precis det jag skrev.....

Men det är ju självklarheter. Det är ju inte som att pengar går in på barnets låsta konto utan används som ett bidrag till barnets dagliga drift. Tror inte det täcker hälften ens om man tar upp alla faktorer.

Personen jag svarade på ansåg ganska giftigt att kvinnor minsann hade rättigheter och inget ansvar när de fick underhåll för barn. 

• Anonym (123456)

Alla gnälliga män kanske gör bäst i att hålla era spermier borta från kvinnor i fortsättningen.

Vilket inte nödvändigtvis gäller TS, tycker inte han beter sig illa i hur han uttrycker sitt problem och jag kan förstå honom på sätt och vis. Naiv och dum är en annan sak än att han har fel i att känna sig lurad. En människa som påstår att det är lugnt och sen visar det sig att personen inte hade koll riktigt, då var den människan ju faktiskt inte att lita på. Sen att TS var naiv och omogen som bara litade på henne är en annan sak.

• Anonym (Månki)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-08 13:27:39 följande:

Alla gnälliga män kanske gör bäst i att hålla era spermier borta från kvinnor i fortsättningen.

Vilket inte nödvändigtvis gäller TS, tycker inte han beter sig illa i hur han uttrycker sitt problem och jag kan förstå honom på sätt och vis. Naiv och dum är en annan sak än att han har fel i att känna sig lurad. En människa som påstår att det är lugnt och sen visar det sig att personen inte hade koll riktigt, då var den människan ju faktiskt inte att lita på. Sen att TS var naiv och omogen som bara litade på henne är en annan sak.

Jag tycker inte heller att ts beter sig illa. Han kan färemot behöva växa upp och visa ett ansvarstänk, både i hur han väljer att skydda sig och hur han nu i framtiden agerar som förälder.
  • Anonym (123456)
    Anonym (Månki) skrev 2025-06-08 16:46:11 följande:
    Jag tycker inte heller att ts beter sig illa. Han kan färemot behöva växa upp och visa ett ansvarstänk, både i hur han väljer att skydda sig och hur han nu i framtiden agerar som förälder.
    Ja det behöver han absolut, men jag tänkte på att vissa inlägg i tråden har varit onödigt otrevliga och stöddiga
  • Anonym (Månki)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-09 17:39:40 följande:
    Ja det behöver han absolut, men jag tänkte på att vissa inlägg i tråden har varit onödigt otrevliga och stöddiga
    Vissa av inläggen är ju direkt oroväckande. Då tänker jag direkt på personen som anser att mannen ska bestämma huruvida kvinnan ska göra abort eller inte. Man får ju en dålig smak i munnen av sån misogyni.
  • Anonym (123456)
    Anonym (Månki) skrev 2025-06-09 19:58:03 följande:
    Vissa av inläggen är ju direkt oroväckande. Då tänker jag direkt på personen som anser att mannen ska bestämma huruvida kvinnan ska göra abort eller inte. Man får ju en dålig smak i munnen av sån misogyni.
     Otrevliga inlägg riktade mot TS tänkte jag på 
  • Mike1977

du bestämt dig för att ha sex utan skydd och tycker att du har blivit lurad seriös om du vill inte tå ansvar gör inte det men lägg inte skulden på andra när du vet precis vad du har gjort och att barnen inte passa just nu är nåt du skulle  ha tänk igenom innan 

• Anonym (Mm)

Du tänkte inte på att fråga om skydd tidigare än just när du var på väg att komma? Du visste inte om hon var skyddad, uppenbarligen tog du ju inget ansvar själv då du uppenbarligen var helt okej med att ni eventuellt körde oskyddat fram tills du skulle komma. Och DÅ kommer du på att det kunde vara bra att åtminstone fråga om skydd? Hur är det ansvarsfullt? Ta lite eget ansvar. 

För övrigt är inga preventivmedel 100% säkra vilket alla bör veta om man haft något intresse för det, vilket jag kan tycka man borde ha om man är sexuellt aktiv.

• Anonym (Ouch)
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-15 00:05:17 följande:

Du tänkte inte på att fråga om skydd tidigare än just när du var på väg att komma? Du visste inte om hon var skyddad, uppenbarligen tog du ju inget ansvar själv då du uppenbarligen var helt okej med att ni eventuellt körde oskyddat fram tills du skulle komma. Och DÅ kommer du på att det kunde vara bra att åtminstone fråga om skydd? Hur är det ansvarsfullt? Ta lite eget ansvar. 

För övrigt är inga preventivmedel 100% säkra vilket alla bör veta om man haft något intresse för det, vilket jag kan tycka man borde ha om man är sexuellt aktiv.

Är det någon här som egentligen är medveten om att man kan bli gravid innan mannen kommer? Förutom mig, har jag inte hört någon annan nämna det?

Den okunnigheten är i så fall ytterst skrämmande. 

Det innebär att det ändå kunde vara försent, även om han satt på en kondom precis innan. 

Verkar som folk behövde veta detta?!

https://www.umo.se/sex/skydd-mot-graviditet/avbrutet-samlag/#:~:text=Avbrutet%2520samlag%2520%C3%A4r%2520inte%2520n%C3%A5gon,kommer%2520fr%C3%A5n%2520urinr%C3%B6ret%2520innan%2520utl%C3%B6sningen.

Dessutom kan det ibland komma spermier redan i den så kallade försatsen. Försatsen är den genomskinliga och halkiga vätska som kommer från urinröret innan utlösningen.

Svar på tråden Hon gravid, känner mig lurad!