• Anonym (Panik)

Vägrar flaska, mamman snart tillbaka till arbetet igen

Kom med tröst, pepp och tips! 

Bebis är nu fyra månader, om tre månader ska pappan ta över föräldraledigheten. Kruxet är att bebisen hatar flaskan. Fullkomligt gallskriker. Testat fyra olika flaskor med olika flöden. Färsk bröstmjölk. Tinad bröstmjölk. Ersättning. Att pappan matar och mamman är ute ur huset. Inget duger. Hur ska vi bära oss åt?! Tid till BVC snart och ska ställa frågan där med, givetvis. Men någon har kanske ett dunder-knep?!

• Svar på tråden Vägrar flaska, mamman snart tillbaka till arbetet igen
  • Anonym (E)

Mycket hinner hända på 3 månader, när det sen inte finns alternativ så kommer bebis att ta flaskan, kanske lite extra gråt dag 1 men det kommer att gå bra, slappna av så känner bebis av det :)

• cosinus

Jag började jobba när bebis var 7.5 månad och han ammade i princip bara.

Första två veckorna såg jag till att jobba halvtid så att tiden hemifrån inte blev så lång och sen hade bebisen insett sin fars begränsningar. Gapade åt mat och gröt när jag var borta.

Sen ammade han all övrig tid. Var jag hemma ammade han vilket innebar att jag vid lunchtid på måndag såg ut som Dolly Parton och sen hann brösten vänja sig lite lagom till fredag och sen ammade han hela helgen ingen. Det var dock inte så slitigt. Att han fortfarande amma på nätterna var däremot ett elände.

Men lugn och fin, det är flera månader kvar och vägrar han flaska kan han pilla i sig lite gröt och barnmat medans du är borta och kanske dricka ur pipmugg. Men för båda inblandande kan det vara skönt om det går jobba någon vecka halvtid.

• Jemp

Ta det lugnt. Jättemycket hinner hända på den tiden, mat ska ju introduceras osv. 

• Anonym (I värsta fall)

I värsta fall så har mödrar rätt att amma på arbetstid. Så då kan du komma med barnet till din partners jobb, så hon kan amma. Men mer realistiskt så lär det, precis som andra sagt, hända mycket under de 3 månaderna. Jag började jobba när dottern var 5,5 mån. Hon drack visserligen bara ersättning då (slutade amma vid 4 mån), men jag var den enda som kunde få i henne flaskmat. Hon totalvägrade pappans försök första månaden. Så jag matade henne sekunden innan jag åkte. En portion gröt hade vi lyckats vänja in (tidig matintro pga allmänt svårmatad med amning/ersättning/all flytande föda), som min partner kunde ge 3-4 timmar senare. Sen fick hon flaska när jag kom hem från jobbet igen. Så en portion hoppade hon över dagtid, men tog igen det kvälls- och nattetid. Dottern är nu 3. Fortfarande otroligt kräsen, men får i sig det hon behöver och är annars fullt normal. 

Vad jag vill säga? Det kommer lösa sig på ett eller annat sätt!

• SandraGS89

Samma var det för oss. Jag (mamman) bokade in mig på heldags jobb. Vi hade ändå introducerat bebisen för flaskan och försökt flera ggr från hon var ca 3 mån fram till 4 mån. Absolut inte varje dag men flera ggr i veckan. En gång gick det bra, nästa gång gick det verkligen inte.

Så kom den dagen jag skulle iväg och jobba. Hon ville inte ta flaskan så sambon fick åka in till jobbet så jag kunde amma.
    Då bestämde vi att jag inte skulle boka på mig mer jobb tills vi vet 100% att hon tar den utan problem. 

Sen åkte vi iväg på semester i två veckor (då var hon 4 månader) och vi släppte flaskan helt. När vi kom hem så testade jag flaskan när sambon var och jobbade. Då drog hon till sig flaskan helt själv och slukade hela utan problem! Och har gått utan problem sen dess. Hon har inte nekat flaskan en enda gång efter det. 

Så tror det är bra att visa och försöka med flaskan. Var envisa !! Till sist släpper det och de vänjer sig. 

PS. Vi testade också flera olika varianter. Den som fungerar nu är Herobility! Samma för en väns barn. Så den verkar vara mest lik bröstet.

Svar på tråden Vägrar flaska, mamman snart tillbaka till arbetet igen