Anonym (19 år och uppgiven) skrev 2025-06-09 18:48:08 följande:
Vad har vi unga vuxna för utsikter egentligen?
Nu är jag klar med gymnasiet och visst vet jag att många då blir lite vilsna, men det känns som att det går djupare än för, säg, min storebrors årskull som gick ut gymnasiet för 10 år sedan. Eller mina föräldrar eller far/morföräldrar. Visst har vi firat, jag och mina kompisar, men samtidigt har diskussionerna gått höga om vad som händer nu. Så många av oss käns så håglösa. "Har du hittat något sommarjobb?" "Näe, inte fått tag på något"/"Jag hade ett på gång men de valde en annan som var äldre och hade mer erfarenhet"/"Jag har inte ens letat, jag vet att det inte finns något". "Vad gör ni till hösten, någon som ska plugga vidare?" "Jag måste annars har jag ingen inkomst"/"Ja, i X-stad för det är billigare att bo där och morsan har inte råd att ha mig hemma"/"Nej, orkar inte mer plugg så jag får kämpa med soc och hoppas att jag får bo kvar hemma, annars får jag väl bo på vandrarhem".
Vi har pratat om vart i landet man ska flytta (vi är Stockholmare) där det finns både bostader till rimligt pris, jobb inom rimligt avstånd, och därmed också ha en bil med allti det innebär, och samhällsinrättningar så som vård, handel osv. Vi har nog alla sagt att barn har vi absolut inte bråttom att sätta till världen, några har till och med sagt att det inte blir några, världen och ekonomin är för otrygg.
Mina föräldrar har sagt att vi är konstiga i min generation. "Det är nu ni är fria och ska leva livet, ta vara på alla utsikter." och jag kan inte annat än undra: VILKA utsikter?
Är själv 27 år så 8 år äldre men det kanske räknas som att min åsikt inte räknas?
Uppvuxen med en ensamstående mamma, 0 kr när jag tog studenten.
Fanns inga jobb, exakt samma kommentarer hörde jag.
Vad gjorde jag?
Tog jobb på ett äldreboende (de söker fan alltid folk) och livet sög i ett halvår. Sen fick jag jobb på en verkstad, eller nja, praktik, (hade pluggat det) och jobbade gratis i 4 månader (gratis!) innan jag fick jobb och jobbade 240 h per månad tills jag hade en buffert.
Kände att jag nu inte behövde byta tid mot pengar på samma sätt så bestämde mig för att lära mig sälja (trots noll erfarenhet och fallenhet för det, ville bara ha pengar). Gick skit, missade budgetar och jobbade ca 9h per dag, hem och lärde mig allt jag kunde om sälj och levde dagarna på det sättet.
Började snart träffa mina budgetar, sen överträffa dem och 1.5 år in tjänade jag riktigt fina pengar (ca 60k per månad i genomsnitt). Kunde levt som en kung, men valde att spara dem.
Kände nu att jag hade "råd" att plugga för att ha ett ännu bättre liv sen, men behövde först plugga upp lite grejer för att kunna söka. Så jag fortsatte jobba, jag fortsatte träna och pluggade hela kvällarna. Sög det? Såklart, men visste att det var tillfälligt och kämpade på.
Sen började jag plugga, råkade få en unge då med, lät mig inte stoppas och tog examen. Började jobba på ett kontorsjobb med sälj på högre nivå, kändes som att jag pluggat för inget.
Startade företag, fick en unge till, tjänade 0 kr (igen), blev av med alla sparpengar (som jag kämpat så hårt för) och nu omsätter vi x antal miljoner varje år med väldigt hög vinst %.
Poängen är, att livet är tufft och har garanterat alltid varit det. Och eftersom att det är tufft så behöver du göra MINST 10% mer än andra varje dag, varje vecka, varje månad och snart kommer du se att ditt liv går fortare och bättre framåt än de flesta. Jag fick inte en enda grej serverad och många av de vännerna som var fast i den mentaliteten är skuldsatta och lever skitliv idag.
Chose your hard, antingen jobba hårt och tycka att det är jobbigt eller gör inget och lid sen och tyck att det är jobbigt. Skillnaden är bara att den första oundvikligen kommer göra ditt liv bättre och i slutändan så att du "lider" mindre, men den kräver att du faktiskt gör något med och vad det är du gör spelar mindre roll, bara gör något, gör det 10% bättre än resten och var öppen för nya dörrar så ska du se att livet är rättså spännande ändå med alla grejer det kommer skicka åt ditt håll.