• Anonym (Såklart döende)

Ensidigt halsont - muskulärt?

Har i flera veckor haft ensidigt halsont. Det gör ont när jag sväljer. och jag känner mig spänd och svullen från typ kökvinkeln och nedåt axeln. Dragit mig från att söka vård. Har hälsoångest. Men gick iväg till slut och de klämde på halsen och titta mer ficklampa i halsen. Halsmandlar ser bra ut. Diagnos - muskulärt eller ångest!

Men med min hälsoångest är diagnosen såklart cancer och läkarens diagnos fel. För har aldrig hört om någon som haft ensidigt halsont pga ångest/muskler!

Därför ber jag nu om hjälp här. Har du haft ensidigt halsont länge? Vad var det? 

• Svar på tråden Ensidigt halsont - muskulärt?
  • Anonym (MM)

Ja, massa gånger. När jag har ont i halsen får jag nästan allltid muskelspänningar också. 

Absolut inget jag någonsin har oroat mig för. Och har du dessutom varit hos läkare så kan du släppa det. Det kommer gå över! Får du något för ångesten? Det borde du fokusera på - det finns ju bra mediciner idag som man bara tar vid behov. Har märkt att många med hälsoångest aldrig ber om eller får hjälp mot just ångesten. Fast den är det verkliga och stora hälsoproblemet. Om du inte har något ångestdämpande så tycker jag du ska be om det - det är inget konstigt alls att gå till läkaren för. 

Anonym (MM) skrev 2025-06-10 08:46:32 följande:

Ja, massa gånger. När jag har ont i halsen får jag nästan allltid muskelspänningar också. 

Absolut inget jag någonsin har oroat mig för. Och har du dessutom varit hos läkare så kan du släppa det. Det kommer gå över! Får du något för ångesten? Det borde du fokusera på - det finns ju bra mediciner idag som man bara tar vid behov. Har märkt att många med hälsoångest aldrig ber om eller får hjälp mot just ångesten. Fast den är det verkliga och stora hälsoproblemet. Om du inte har något ångestdämpande så tycker jag du ska be om det - det är inget konstigt alls att gå till läkaren för. 

Jag har haft mitt nu i flera veckor. Försvann ditt bara eller fick du hjälp av nån medicin? Vilka undersökningar gjordes?

Jag har haft hjälp med min hälsoångest och lyckad leva friare men trillar dit rejält när jag får tydliga fysiska symtom som detta med ensidigt halsont. 
  • Anonym (Logo)

Jag funderar på om det här är något en logoped skulle kunna hjälpa dig med. De kan det här med muskulaturen kring mun och svalg. Vet att de jobbar med folk som har svårt att svälja och liknande. 

• Anonym (MM)
    Anonym (Såklart döende) skrev 2025-06-10 13:15:01 följande:
    Jag har haft mitt nu i flera veckor. Försvann ditt bara eller fick du hjälp av nån medicin? Vilka undersökningar gjordes?

Jag har haft hjälp med min hälsoångest och lyckad leva friare men trillar dit rejält när jag får tydliga fysiska symtom som detta med ensidigt halsont. 

Ja mitt försvann bara. Jag går väldigt sällan till läkare - och är väldigt sällan orolig över min hälsa  (det hänger väl ihop :) )

det är inte konstigt att ha muskelspänningar länge. Inte heller är det konstigt att ha ont i halsen länge. 
    om jag var du skulle jag ta en Ipren och en paracetamol och se om det går över. tänk på att när man har ont så spänner man sig och då gör det mer ont. 

Och som jag frågade förut - får du något för ångesten? Det har ju både du och läkare konstaterat är ett reellt problem för dig - det är din ohälsa. Jag tycker du ska ta DEN ohälsan på allvar och det ska VC också. Har du testat ångestdämpande medicin nån gång? 

• Anonym (Silve)

Eftersom man helst inte ska ta vanliga lugnande medel över en längre tid (om du inte menade antidepressiva, som också kan ha en lugnande verkan), så kan man kanske hitta alternativ för att få ner ångesten.

Det finns många olika. 
    Qi gong,
    Yoga
    Tapping
    Att skriva ner allt man känner och tänker, utan censur. Då får oron som snurrar rumt en form, den är inte runt omkring en överallt
    Gå i KBT-terapi genom vårdcentralen.

• Molly Mo
    Anonym (Silve) skrev 2025-06-10 19:19:14 följande:

Eftersom man helst inte ska ta vanliga lugnande medel över en längre tid (om du inte menade antidepressiva, som också kan ha en lugnande verkan), så kan man kanske hitta alternativ för att få ner ångesten.

Det finns många olika. 
    Qi gong,
    Yoga
    Tapping
    Att skriva ner allt man känner och tänker, utan censur. Då får oron som snurrar rumt en form, den är inte runt omkring en överallt
    Gå i KBT-terapi genom vårdcentralen.

Det fiffiga med ångestdämpande är att man inte behöver ta dem över en längre tid. Och det funkar ju så att ångest tenderas att byggas på och till slut har man ingen motståndskraft alls. En lätt ångestdämpande får ner ångesten och sinnet får vila en stund. Då är man inte under noll nästa gång ångesten kickar in. Att gå med ständig oro är enormt tärande. 

Sedan är det också så att det går jättebra att ta t ex atarax vareviga dag hela livet om man behöver. Det är inte beroendeframkallande och är framför allt ett antihistamin - sådant som astmatiker tar utan att någon undrar om de inte borde gå i terapi istället  ;)

sen kan man gå i kbt, göra avslappningsövningar eller vad som helst OCKSÅ - men om man haft ångest under lång tid är det svårt att få någon effekt av detta. 

En dag var det halsonda borta. En hel dag. Men så nästa var det tillbaks. 

Någon som haft ensidigt halsont och det berott på allergi eller muskulärt?

• Anonym (MM)
    Anonym (Såklart döende) skrev 2025-06-14 11:03:03 följande:

En dag var det halsonda borta. En hel dag. Men så nästa var det tillbaks. 

Någon som haft ensidigt halsont och det berott på allergi eller muskulärt?

Massa människor har haft det. Det är verkligen inget konstigt. De allra flesta människor går inte till vårdcentralen för halsont. Och skulle man ändå gå så är det för att kolla upp om det är halsfluss. och sen blir man glad om läkaren säger att det inte är något. Men för er med hälsoångest blir det liksom aldrig bra. Att läkaren säger att det inte är något får er bara att tänka att det nog visst är något. det är verkligen ett typiskt symptom. ett annat symptom är att aldrig någonsin söka hjälp för hälsoåmgest.

mitt bästa råd är att söka hjälp för ångesten. Du kommer inte bli hjälpt av att ställa dessa frågor om och om igen. Förstår att det är jobbigt att leva med oro dock. 

• Grigoija

Hej. 

jag hade liknande. Hade mycket ångest över det med. Vårdcentralen gjorde inget, tandläkaren ville ge mig en betskena. Fick en remiss för halsen till slut men den var på flera månader. Gick till en privat öron, näsa- och halsläkare. Han stack ner en kamera och konstaterade att jag hade en frätskada av magsyra. Reflux om nätterna jag inte visste att jag hade. Nu vet jag inte om du har ont inne i halsen när du sväljer på ena sidan eller om det mer känns som ett sendrag Som klickar in. Så kändes det för. Mig, precis ovanför struphuvudet på ena sidan. 

Svar på tråden Ensidigt halsont - muskulärt?