• Anonym (Vilsen)

Slut på CSN, hur ta sig framåt?

Bakgrund: Jag gick livets hårda skola, blev utkastad hemifrån och slösade bort massa CSN på depression, strökurser, avhoppade utbildningar och en kort yrkesutbildning som sen inte ledde någonstans. I nuläget har jag bara 39 veckor CSN kvar (+ ett år från komvuxkvoten). Tack och lov har jag ett jobb, men lönen är låg, uppgifterna hjärndöda och utvecklingsmöjligheterna i princip obefintliga. Jag går fram och tillbaka i hög takt och plockar skräp.

Jag söker inga moralkakor (jag vet mycket väl att det är jag själv som försatt mig i denna sits), utan vill ha konkreta råd ang. hur jag ska ta mig framåt.

Eftersom jag inte har råd att studera (mer än två terminer, om ens det) kommer jag att behöva kombinera mitt heltidsarbete med en distansutbildning. Det är i alla fall cad jag utgår från - att hitta en yrkesutbildning där behovet av arbetskraft är stort nog.

Tips?
  • Svar på tråden Slut på CSN, hur ta sig framåt?
  • Fjäril kär

En liten tanke längs med vägen. Fastna inte I tanken på utbildning.  Jag har några bekanta omkring mig som är nyexade inom olika bristyrken men dom har ändå inget jobb eftersom lågkonjunkturen gör att många företag/kommuner inte anställer då dom inte har råd helt enkelt.   

• Anonym (Vilsen)

Ja, jag har övervägt andra alternativ också. Bl.a.:

- Att söka andra jobb. Har tyvärr dåligt självförtroende på den punkten - och bristande koll på vad det finns för typer av arbeten jag skulle kunna få med min bakgrund. Sökte en del lager i fjol utan att det ledde nånstans. I övrigt är jag begränsad av det att jag inte har körkort. Skulle behöva prata med någon form av "karriärvägledare".

- Att ge den bransch jag är utbildad inom en till chans. Senast var det väldigt svårt att hitta jobb och det jag väl fick var tidsbegränsat och osäkert. Mycket skift också, vilket jag undviker.

- Att plugga 50 % vid sidan av jobbet.

• Anonym (Em)
    Anonym (Vilsen) skrev 2025-06-10 09:31:52 följande:
    Slut på CSN, hur ta sig framåt? Bakgrund: Jag gick livets hårda skola, blev utkastad hemifrån och slösade bort massa CSN på depression, strökurser, avhoppade utbildningar och en kort yrkesutbildning som sen inte ledde någonstans. I nuläget har jag bara 39 veckor CSN kvar (+ ett år från komvuxkvoten). Tack och lov har jag ett jobb, men lönen är låg, uppgifterna hjärndöda och utvecklingsmöjligheterna i princip obefintliga. Jag går fram och tillbaka i hög takt och plockar skräp.

Jag söker inga moralkakor (jag vet mycket väl att det är jag själv som försatt mig i denna sits), utan vill ha konkreta råd ang. hur jag ska ta mig framåt.

Eftersom jag inte har råd att studera (mer än två terminer, om ens det) kommer jag att behöva kombinera mitt heltidsarbete med en distansutbildning. Det är i alla fall cad jag utgår från - att hitta en yrkesutbildning där behovet av arbetskraft är stort nog.

Tips?
    Har du pratat med studie- och yrkesvägledare? Även om du hoppat av och läst olika saker kanske det finns en röd tråd som du inte har tänkt på? Studier kan ju locka en arbetsgivare även om de inte är avslutade så att säga. 
  • Anonym (Em)

En bekant gick någon datautbildning via arbetsförmedlingen och fick aktivitetsstöd. Sedan praktik och slutligen jobb inom det. Men vet inte om man behöver vara långtidsarbetslös för att få tillgång till sånt? 

Sedan finns ju lärling.

• Anonym (Vilsen)

Utbildning via AF brukar kräva att man är "tillräckligt arbetslös", vilket innebär att man gått sysslolös i flera år.

Pratade med en studievägledare i höstas. Kändes inte riktigt som att det gav någon klarhet - hon tyckte att jag skulle studera administration. Samtidigt läser man att det är ett osäkert yrke, nåt som kommer tas över av AI osv.

Har semester snart. Tänker att jag ska börja söka jobb frekvent och se vad det leder, dvs om jag kan hitta något som är lite mer stimulerande och där det iaf finns någon form av utvecklingsmöjlighet.

• Anonym (Em)
    Anonym (Vilsen) skrev 2025-06-10 13:07:19 följande:

Utbildning via AF brukar kräva att man är "tillräckligt arbetslös", vilket innebär att man gått sysslolös i flera år.

Pratade med en studievägledare i höstas. Kändes inte riktigt som att det gav någon klarhet - hon tyckte att jag skulle studera administration. Samtidigt läser man att det är ett osäkert yrke, nåt som kommer tas över av AI osv.

Har semester snart. Tänker att jag ska börja söka jobb frekvent och se vad det leder, dvs om jag kan hitta något som är lite mer stimulerande och där det iaf finns någon form av utvecklingsmöjlighet.

Vad skulle du se som stimulerandev? Vill du arbeta med kroppen, hjärnan eller båda? Inomhus eller utomhus? 

Ta någon form av förarbevis?
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-10 13:22:40 följande:
    Vad skulle du se som stimulerandev? Vill du arbeta med kroppen, hjärnan eller båda? Inomhus eller utomhus? 

Ta någon form av förarbevis?
    Arbetade tidigare som covidtestare, t.ex. Högt tempo men jag fick hela tiden använda min hjärna. Annars gillar jag djur och natur. Nuvarande jobb går ut på att plocka skräp (själv). Autonomt, men efter en dag hade jag lärt mig allt. Inget jag vill syssla med om tre år.
  • Anonym (Tänk praktiskt)
    Anonym (Vilsen) skrev 2025-06-10 13:45:34 följande:
    Arbetade tidigare som covidtestare, t.ex. Högt tempo men jag fick hela tiden använda min hjärna. Annars gillar jag djur och natur. Nuvarande jobb går ut på att plocka skräp (själv). Autonomt, men efter en dag hade jag lärt mig allt. Inget jag vill syssla med om tre år.
    Kan du inte anmäla dig som hjälpare på någons gård och lära dig sköta djur och maskiner och laga byggnader mot en låg lön ett tag då? Det kanske går att få en praktisk "utbildning" utan så mycket CSN?
  • Jemp

Måste du jobba heltid? eller kan du plugga heltid och jobba deltid/extra? 

• Anonym (Tt)
    Anonym (Pluggis) skrev 2025-06-10 10:05:12 följande:
    Att jobba heltid och samtidigt gå en YH-utbildning på 100% känns inte realistiskt. Men om du har ett jobb, kan du inte söka omställningsstudiestöd?

www.csn.se/bidrag-och-lan/omstallningsstudiestod/vad-ar-omstallningsstudiestod-och-vem-kan-fa-det.html
    Jag jobbar 160% och läser yh på heltid. 

Jag klarar det trots att jag har ADHD så jag tänker att det inte är omöjligt. Det är ju under en kort tid 
  • Anonym (Lef)
    Anonym (Vilsen) skrev 2025-06-10 13:45:34 följande:
    Utifrån dina intressen för djur och natur.: Veterinärassistent eller arbeta i handelsträdgård? I det senare fallet kanske man kan få chefsjobb med tiden. Det finns trädgårdsutbildningar på distans. Relativt lågt betalda yrken, med det är värt mycket att arbeta med något som man är intresserad av. 

När det gäller veterinärassistent kan det vara svårt att få jobb, många vill nog arbeta med djur. 

Kanske att du, med erfarenhet från handelsträdgården och utbildning inom området, kan starta en egen firma och hjälpa folk att anlägga i deras trädgårdar?

Förr hade Saco en guide på deras hemsida som visade hur framtidsutsikterna var inom olika yrken där det krävdes akademiska studier. Det fanns också en omfattande enkät man kunde fylla i om en själv, som mynnade ut i att man fick förslag på olika yrken som krävde högskoleutbildning. Vet inte om detta är kvar.

Kanske att AF har någon slags sammanställning över hur framtidsutsikterna ser ut inom olika yrken.? Det är nog klokt att utgå från vad som är möjligt att få jobb inom. 

För att få ihop pengar: Gör radikala nedskärningar i dina dagliga/ månadsvisa kostnader. Då kanske du kan få ihop så att det räcker till ett halvårs ytterligare studier.  

On du är mycket känslig för stress: Ashwagahnda eller Rosenrot kan hjälpa under en kortare period. Får ej kombineras med antidepressiva, då de delvis har samma verkan.

Annars är tapping-tekniken bra. Hjälper snabbt och kan göras i vilket samnanhang som helst. 
  • Anonym (Lef)

På SACO'hemsida under "studier" och sedan "jag ska välja yrke" finns just genomgångar av olika yrken och deras framtidsutsikter och enkäten om vad man passar för kvar.

Svar på tråden Slut på CSN, hur ta sig framåt?