Projektledare i familjen
Hej
Jag och min fru har levt ihop i 17 år och vi har barn sedan 13 år tillbaka, under de första 11 åren arbetade jag utomlands och var borta en månad och hemma en månad vilket gjorde att det var min fru som styrde upp rutiner så som hon ville att hemmet skulle fungera även då jag var borta, och jag följde hennes rutiner när jag var hemma för att det inte skulle bli för stor skillnad i hennes och barnens liv när jag var borta.
Sedan 6 år så har jag arbetat i Sverige då familjen ville att jag skulle vara mera hemma.
Hon har vi några tillfällen sagt att jag skall planera mera och tänka och se saker som hon ser dem, så som att något ligger på fel plats eller att baren behöver nya byxor m.m. Jag köper helt hennes tanke i detta för vi har inte samma standard på "städat" eller för planering och jag arbetar med kortare horisont och hon arbetar mer långsiktigt vilket hon har varit nöjd med i flera år men som hon nu vill ändra.
Jag har när hon har påtalat detta försökt ta min plats genom planering av läkarbesök (Jag tar alla och har alltid gjort), utvecklingssamtal (Jag tar alla och har alltid gjort), Jag lagar alltid all mat och sköter inköp.
Vi har även haft ett mycket bra system gällande städning som jag trodde vi båda fungerade jag städar hela huset och hon finstädar ett rum och sorterar och organiserar men ingen är klar förrän båda är klara.
Som sagt när jag försöker ta plats och packar inför en resa så får jag bara höra vad hon tycker jag har missat, om jag viker tvätt får jag höra att det ligger i fel lådor, detta gör att när jag försöker ta min plats och får höra att jag gör fel återkommande så tar man ett steg tillbaka.
Jag förväntar mig inte att hon skall säga att jag gjort något bra eller att jag har utfört det men hon måste förstå att om jag nu skall börja leda så kommer det inte att bli så som hon har gjort det eller kanske till hennes standard i alla fall inte i början.
Jag försökte prata med henne om detta igår och att se det som att du rekryterar någon till arbetet i en högre position utan att få inskolning och upplärning i de nya ansvarsområdena och bara förväntar sig att det skall vara perfekt från början.
Även om detta är en rekrytering inom ?organisationen? så behöver ja få tid att utvecklas i den rollen och hon säger att jag borde känna till det och hon är inte villig att berätta för mig vad som hon anser behöver göras utan de skall jag bara se.
Jag känner mig väldigt orättvist behandlad då jag tycker att jag verkligen gör allt, för första gången på många år får jag nu 3 timmar i veckan för att hinna träna vilket jag inte haft tid med innan. Igår var jag uppe till klockan 02 för att städa, ladda ner appar för sophämtning, se över fiber abonnemang , packa inför stundade familjeresa, för att bevisa för henne att om hon släpper något så tar jag hand om det. Men det kommer inte att bli så som hon har tänkt sig det, jag kommer att missa saker. Och jag vill inte få skit för att jag försöker, jag behöver inte få något positivt jag vill bara inte få skit för det är det för mycket begärt?
Vet inte om jag sa något relevant alls i denna text behövde nog mest få ner något i skrift och ventilera lite.